Oudtestamentisch... en dùs achterhaald?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Oudtestamentisch... en dùs achterhaald?!

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2006 14:09

Ik stuitte vanmorgen op een opmerking, die mij enorm tegen de borst stuitte, en die ik ronduit shockerend vindt!
Ik citeer de alinea, en streep de betreffende uitspraak daarin aan:

De bekende ambten gaat hij uitgebreid langs, maar vlak voor het einde somt hij nog snel een aantal kerkelijke functies op: koster, voorzanger, grafdelver. ,,In de tweede helft van de zeventiende eeuw kwam daar de organist bij. In mijn ogen in die tijd zeer terecht aangeduid als een rooms overblijfsel.'' De studenten lachen. ,,Hoe zit het dan met psalm 150?'', vraagt er een. ,,Dat weet je toch, dat is oudtestamentisch'', repliceert Op 't Hof.

(Bron: Nederlands Dagblad, donderdag 23 februari 2006, rubriek Kerk, Lachen om gerestaureerde oudvaders)

In de eerste plaats: wat is dit voor argumentatie?! Ik vind deze argumentatie uitermate slecht!
Is daarmee het argument van Psalm 150 reeds afgehandeld? Ik kan het me niet voorstellen!
Verder is het te gek voor woorden dat een hoogleraar in de theologie zoiets over zijn lippen krijgt. Heeft zo iemand de Bijbel al ooit eens ècht serieus genomen? Dat wil zeggen: dat hij die niet misbruikt als bruikspreker van eigen gedachten, als verlengstuk van eigen dogmatiek. Maar dat hij bij het lezen daarvan ooit bij het begin begonnen is: de Torah (Genesis-Deuteronomium), die de basis vormt voor alles wat daarna volgt. (En dan bedoel ik dat je dat begin dus ook serieus neemt als vertrekpunt in je zicht op de Bijbel.)
't Is een uitspraak die je wellicht kunt verwachten uit de mond van iemand die nog niet helemaal volwassen is, en dus nog niet zo kundig is in de Bijbel. Een uitspraak ook, die mij te dispensationalistisch ruikt. Dat uit zich in het gemak waarmee oudtestamentisch blijkbaar synomien wordt geacht aan achterhaald.

Hang ik er misschien te veel gewicht aan? Was dit gewoon een grap van de hoogleraar?
Het zou op zich kunnen. Al had ik dan achter deze alinea nog een extra zin verwacht die ontbreekt: 'En weer lachen de studenten'. (Dat zou goed staan achter zo'n uitspraak!)
Naar de exacte bedoeling van wat hier via de krant tot ons komt kunnen we gissen. Dat ik het toch de moeite waard vind om dit even aan te kaarten, is omdat ik hier iets meen te zien wat geen geïsoleerd symptoom is.
Wie een boek leest, begint vanzelfsprekend bij het begin, en niet ergens achterin. Dat spreekt wel vanzelf, want wat moet je met de laatste hoofdstukken als je de beginhoofdstukken niet gelezen hebt?
Het merkwaardige is echter, dat dat bewustzijn bij het hanteren van de Bijbel maar al te vaak ontbreekt. Ik constateer (o.a.) in reformatorisch Nederland een enorme en ontstellende verwaarlozing van de fundamenten die de Bijbel zelf legt voor zijn boodschap. In plaats daarvan functioneert veelal een eigen gefabriceerde torah - in de vorm van een 'gereformeerde' dogmatiek die losgegroeid is van het spreken vanuit de Bijbel zelf, of zelfs een mystieke lijdelijkheid - die men in de Bijbel inleest. Men leest de Bijbel van achter naar voren: het OT als aanhangsel aan het NT, wat zich uit in het veelvuldig lezen uit het NT, en het naar verhouding bijzonder weinig lezen uit het OT. Of nog erger: de Bijbel als aanhangsel bij een dogmatiek!

In de kringen van de Hersteld (Nederlands) Hervormde Kerk wordt veel goeds gezegd en geschreven. Maar je komt er ook andere dingen tegen. De laatste keer dat ik er was, ging er een predikant voor die over Hooglied preekte. En ook hij hanteerde naar mijn idee een door mensen gefabriceerde torah, die hij wellicht vanuit zijn kerkelijk milieu meegekregen heeft.
Wat dat betreft moet ik steeds weer terugdenken aan die ijzersterke uitspraak van drs. H. Veldman, die hij eens deed over de hersteld-hervormden: dat ze moeten oppassen voor een bevindelijkheid, waarbij je meer met zichzelf bezig bent, dan met Gods volle openbaring. (Niet dat dat alleen op zou gaan voor de hersteld-hervormden. Je kunt dit toepassen op diverse reformatorische kerkverbanden.)

Goed, waar ging het over?
Ja, over die uitspraak: "Dat weet je toch, dat is oudtestamentisch." En dat mij dat véél te kort door de bocht is, zeer belabberde argumentatie.
Daarbij zeg ik niet dat de bespreking beperkt behoeft te blijven tot dit symptoom.
Daarover wou ik eens van gedachten wisselen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 23 feb 2006 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 feb 2006 14:13

ach, in sommige lichtere kringen schijnt er een nieuwe beweging te ontstaan die alle traditionele vormen afdoet als ouderwets, en richt zich volledig op het "soaken", het liggen op de grond en compleet richten op God. Zeg maar een vorm van meditatie. En alles wordt ervoor aan de kant gezet, eerdere kerkdiensten, de bijbel, alles wordt afgedaan als "ouderwets en achterhaald".

Zo ook dit stomme argument. Ik haal m'n schouders op om zulke sukkels die zulke dingen zeggen. 1 enkel zinnetje uit het Nieuwe Testament ontkracht die hele uitspraak, en wel Jezus woorden dat niet een van Gods wetten afgedaan hebben.

Maar ja, niet iedereen ziet in dat zonder het Oude Testament het Nieuwe Testament geen grond onder de voeten heeft.
what the soul hides, blood tells

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 feb 2006 19:08

Als ik het stuk lees krijg ik de indruk dat de sfeer nogal ontspannen was.
Wellicht was het een grapje van Op 't Hof?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 feb 2006 19:17

hoogstwaarschijnlijk, maar de redenering wordt vaker gedaan, en dan in minder ontspannen sferen. De bewering is er wel degelijk.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 feb 2006 22:50

Ook ik las dit in het ND. Ik kan me niet voorstellen dat Prof. dr. W.J. Op 't Hof dat zo gezegd heeft.
Als hij dat wel zo gezegd heeft, is dit zeer ernstig. Ik kan dat van een hoogleraar die zegt de bijbel van kaft tot kaft te geloven, niet geloven.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 feb 2006 23:05

De bekende ambten gaat hij uitgebreid langs, maar vlak voor het einde somt hij nog snel een aantal kerkelijke functies op: koster, voorzanger, grafdelver. ,,In de tweede helft van de zeventiende eeuw kwam daar de organist bij. In mijn ogen in die tijd zeer terecht aangeduid als een rooms overblijfsel.'' De studenten lachen. ,,Hoe zit het dan met psalm 150?'', vraagt er een. ,,Dat weet je toch, dat is oudtestamentisch'', repliceert Op 't Hof.

de context waarin het staat komt op me over als een grapje.
Nog een andere invulling: psalm 150 wordt aangehaald met de woorden "hoe zit het met psalm 150?" Een ander antwoord dan "dat weet je toch, dat is oudtestamentisch" kan ook zijn "die is opgenomen in het boek "Psalmen" in het Oude Testament, ik dacht dat je dat al wel wist".

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 24 feb 2006 00:28

Ik heb het artikel ook gelezen, en volgens mij was't gewoon een grapje van die man...zeker als ik andere interviews met hem er naast leg. Dus, Boekenlezer, je hebt je voor niets druk gemaakt :D

Los van deze uitspraak ben ik het wel met je standpunt eens. Misschien dat veel christenen de 'makkelijke' weg kiezen, en meer gecharmeerd zijn van het 'makkelijke nieuwe testament' dan van het 'ingewikkelde oude testament'. Bij mijzelf bespeur ik ook wel een zekere voorkeur voor het nieuwe testament...Je hebt zeker een punt.

Aad
Verkenner
Verkenner

Re: Oudtestamentisch... en dùs achterhaald?!

Berichtdoor Aad » 24 feb 2006 00:38

[quote="Boekenlezer"]
In de kringen van de Hersteld (Nederlands) Hervormde Kerk wordt veel goeds gezegd en geschreven. Maar je komt er ook andere dingen tegen. De laatste keer dat ik er was, ging er een predikant voor die over Hooglied preekte. En ook hij hanteerde naar mijn idee een door mensen gefabriceerde torah, die hij wellicht vanuit zijn kerkelijk milieu meegekregen heeft.
Wat dat betreft moet ik steeds weer terugdenken aan die ijzersterke uitspraak van drs. H. Veldman, die hij eens deed over de hersteld-hervormden: dat ze moeten oppassen voor een bevindelijkheid, waarbij je meer met zichzelf bezig bent, dan met Gods volle openbaring. (Niet dat dat alleen op zou gaan voor de hersteld-hervormden. Je kunt dit toepassen op diverse reformatorische kerkverbanden.)
quote]

Ik denk niet dat je nu al over 'de Hersteld Hervormde Kerk' als éénheid kunt schrijven, dat is gewoon een groep gemeentes met één overkomst, het niet kunnen meegaan met de PKN. In mijn oude gemeente, (Hersteld) komen nu dominees die 'vroeger' te licht waren. Ik vind die uitspraak van die Veldman dan ook niet terecht, zo'n uitspraak kan hij pas doen als zo'n kerkgenootschap echt wat verder ontwikkeld is. Inhoudelijk heb ik geen flauw idee waar de Hersteld Hervormde Kerk nu precies staat, maargoed, dat is misschien stof voor een andere topic. Ik wilde dus alleen maar zeggen dat ik je 'steek' naar de Hersteld Hervormde Kerk (nog) niet terecht vind.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2006 08:21

Wat ik uit het krantenartikel kan opmaken, is dat het een grapje van dr. Op 't Hof is. Wat betreft de waardering voor het Oude Testament, zijn de Hersteld Hervormden toch wel onverdacht. Een onderwaardering van het Oude Testament vind je vaker bij evangelische groeperingen.

Aad schreef:Los van deze uitspraak ben ik het wel met je standpunt eens. Misschien dat veel christenen de 'makkelijke' weg kiezen, en meer gecharmeerd zijn van het 'makkelijke nieuwe testament' dan van het 'ingewikkelde oude testament'. Bij mijzelf bespeur ik ook wel een zekere voorkeur voor het nieuwe testament...Je hebt zeker een punt.

Zo 'makkelijk' is het Nieuwe Testament bij nadere bestudering niet. :)
Het aantal citaten uit het Oude Testament loopt in de honderden, zo niet duizenden. Als je al deze lijnen van Oude naar Nieuwe Testament gaat volgen, dan gaat het al snel duizelen. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2006 09:26

In het RD heeft eens een interview gestaan met een dominee van een engelse kerk (welke weet ik niet exact, Strict Baptist, Free Presbyterian) deze man sloeg achterover om twee dingen in de Gergem waar hij toen was.

1. Het orgel, ze zongen daar a cappela.
2. De Psalmen, zij zongen daar hymnen omdat de psalmen oud-testamentisch waren.

Oud-Testamentisch kan een smoes worden om bepaalde dingen achterwege te laten of met een lachertje je er vanaf te maken (Sjabbat houden? hah dat is oud-testamentisch, heenwijzing naar Christus, Christus is gestorven dus niet nodig meer), dat is jammer en getuigd van zwakte.

Wat Oud-Testamentisch ook kan betekenen is dit: Het zijn dingen uit de tijd van Israel gegeven van God voor Israel, die dingen hoeven wij niet één op één te kopiëren of te houden, ze hebben afgedaan (als in, het is geen verplichting) onze verplichting is echter wel om te onderzoeken wáárom God het goedachte om die bepaalde dingen (de spijswetten bijvoorbeeld) in heeft gesteld (of de dingen als: het ploegen met os en ezel). En ja veel van die dingen zijn gewoonweg achterhaald, dat wil niet zeggen dat ze opeens achterlijk zijn.

Kijk eens naar het topic over de stem van God, men dacht dat het onweer de echte stem van God, wij weten onderhand hoe onweer ontstaat en dat het niet de stem van God. De visie op onweer van Israel is dus achterhaald, maar daarmee toch niet achterlijk? Inderdaad is de beargumentatie 'maar dat is toch oud-testamentisch' wel achterlijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 24 feb 2006 09:47

Aad schreef:Los van deze uitspraak ben ik het wel met je standpunt eens. Misschien dat veel christenen de 'makkelijke' weg kiezen, en meer gecharmeerd zijn van het 'makkelijke nieuwe testament' dan van het 'ingewikkelde oude testament'. Bij mijzelf bespeur ik ook wel een zekere voorkeur voor het nieuwe testament...Je hebt zeker een punt.

Zo 'makkelijk' is het Nieuwe Testament bij nadere bestudering niet. :)
Het aantal citaten uit het Oude Testament loopt in de honderden, zo niet duizenden. Als je al deze lijnen van Oude naar Nieuwe Testament gaat volgen, dan gaat het al snel duizelen. :wink:[/quote]

Daarom schreef ik 'makkelijke' ook tussen aanhalingstekens. Bij benadering kan ook het NT behoorlijk ingewikkeld zijn ja. :D

Wel is het zo dat de achtergronden in het NT beter te begrijpen zijn omdat de wereld waarin het NT tot stand is gekomen voor ons beter te begrijpen is dan de wereld van het OT. (Als je al kunt spreken over de wereld van het OT, omdat het OT over een nogal lange periode tot stand is gekomen.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2006 12:51

Wullimpie schreef:Als ik het stuk lees krijg ik de indruk dat de sfeer nogal ontspannen was.
Wellicht was het een grapje van Op 't Hof?

Aad schreef:Ik heb het artikel ook gelezen, en volgens mij was't gewoon een grapje van die man...zeker als ik andere interviews met hem er naast leg. Dus, Boekenlezer, je hebt je voor niets druk gemaakt :D

Los van deze uitspraak ben ik het wel met je standpunt eens. Misschien dat veel christenen de 'makkelijke' weg kiezen, en meer gecharmeerd zijn van het 'makkelijke nieuwe testament' dan van het 'ingewikkelde oude testament'. Bij mijzelf bespeur ik ook wel een zekere voorkeur voor het nieuwe testament...Je hebt zeker een punt.

Dat het hier om een grap kan gaan, daar was ik me al van bewust, en dat heb ik dan ook verwerkt in mijn opening. :wink:

Dat ik mij de vrijheid heb gepermitteerd om dit toch zo neer te schrijven, is omdat dit mij op een zéér gevoelig punt raakt. Dat punt zou ik kunnen verwoorden in de vorm van de volgende vraag: Zijn wij als christelijke kerk een rebelse sekte, die ontstaan is door zich af te zetten tegen zijn eigen (joodse) oorsprong, en hebben wij ons daarvan vervreemd? Of zijn wij de voortzetting van datgene wat ons in het Oude Testament geleerd wordt? Een zéér fundamentele vraag dus!
Zou je die eerste vraag bevestigend moeten beantwoorden, dan betekent dat niets minder, dan dat we een hoop onzin geloven, die niets met waarheid van doen heeft.
De vrijmoedigheid om hier nogal gepikeerd op te reageren werd daarbij nog eens vergroot door het feit, dat ik de christelijke gemeenschap ervaar als aanleiding gevend tot onvrede over de omgang met de Schriften. Er lijkt een groot gebrek te bestaan in het zich rekenschap geven van het eigen geloof tegenover de geschriften van vooral het Oude Testament. Het komt soms haast op mij over of het veel christenen om het even is of we wellicht vernuftig gevonden verdichtsels zijn nagevolgd (2 Petrus 1:16), of dat het ook werkelijk met waarheid heeft uit te staan, als ik in gedachten neem hoe het Oude Testament - eigenlijk houd ik niet zo van die term, maar goed... - verwaarloosd wordt. En dàt raakt mij diep. Dáárin voel ik grote behoefte om flink tegendraads te zijn, om met alle kracht tegen de gebruikelijke trends en gebruiken in te roeien, en zelf op een geheel andere wijze met de Bijbel om te gaan.

Gisteren was ik bezig met het doornemen van Jesaja 7. Ik houd mij al langere tijd intensief met het OT bezig, en weet er dus inmiddels wel redelijk de weg in. Maar wat ik in Jesaja tegenkom is ronduit indrukwekkend. Het voegt een totaal nieuwe dimensie toe aan mijn kennis van het OT. Nog nooit ben ik in het OT zó concreet Christus tegengekomen. Want laten we eerlijk zijn: het NT laat er geen misverstand over bestaan hoe Jesaja 7:14 bedoeld is (zie Matth. 1:23), alle moderne commentatoren ten spijt die er een heel andere kant mee opgaan. En dan gaat het mij uiteraard niet om een los tekstje, want dan zou ik niet uitsteken boven het niveau van het kerklid wat niet al te veel weet. Nee, zo'n tekst bestudeer je dan natuurlijk in zijn oorspronkelijke context, alles er omheen. De inzet daarvan is hoog, want het gaat om het ontdekken van wat Christus gezegd heeft: "Jullie onderzoeken de Schriften; en die zijn het, die van Mij getuigen." (Joh. 5:39), om de inhoud daarvan. (Hoe staat dat bij ons? Is het dat voor ons een mysterieuze uitspraak waar wij ons weinig bij voor kunnen stellen, of wéten we heel concreet waar dat over gaat? Erváren wij de Schriften - het OT dus! - als van Christus getuigend? Kunnen wij die uitspraak van Christus nader aanvullen met een verhaal over wat het OT zegt?) En dat kan ik onmogelijk doen door een paar tekstverwijzinkjes te weten, maar verder niets te weten over de exegetische kwesties rondom de teksten.

Ik zelf ook een tijd gehad dat ik vooral de weg wist in het Nieuwe Testament, terwijl het Oude Testamen voor mij nog een groot onbekend land was. (Want dat is het OT in vergelijking met het NT: groot!) Ik ging er zelf hoe langer hoe meer ontevredenheid over voelen, om zoveel van de Bijbel nog niet te kennen. Ik kreeg ook een ongemakkelijk gevoel van: het hangt me allemaal wat te veel in de lucht, er is een stevige ondergrond nodig die ik nog mis.
Christus ontdekken in het Oude Testament... het is absoluut mogelijk! Maar dat zal niet van de ene op de andere dag gaan. Het vereist een flinke tijd van studie. Maar als je die schat binnenhaalt, dan heb je iets wat goud waard is!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2006 13:11

Serenity schreef:

de context waarin het staat komt op me over als een grapje.
Nog een andere invulling: psalm 150 wordt aangehaald met de woorden "hoe zit het met psalm 150?" Een ander antwoord dan "dat weet je toch, dat is oudtestamentisch" kan ook zijn "die is opgenomen in het boek "Psalmen" in het Oude Testament, ik dacht dat je dat al wel wist".

Hmm, dat klinkt mij vrij vaag in de oren. Dat kan ik ook niet plaatsen binnen het verband van de alinea.
Eerder zou ik dan verwachten: "Dat weet je toch, dat is bijbels." Maar dat kan ik onmogelijk binnen de context plaatsen waarin het staat.

Om eens verder op het slechte argument van dr. W.J. Op 't Hof in te gaan...
Het is op zich waar dat er met de komst van Christus iets veranderd is. De voorafschaduwingen van Christus zijn met de komst van Christus zelf verouderd. Dat maakt bijvoorbeeld de Hebreeënbrief ons duidelijk.
De vraag is echter: is dat ook van toepassing op Psalm 150? Wat mij betreft is dat niet het geval. Ik weet niet of dr. W.J. Op 't Hof er argumenten voor ziet. Mij ontgaan ze. Een psalm is immers nadrukkelijk nog wel wat anders dan een tempelvoorschrift. De psalmen zijn de eeuwen door gebruikt als het liedboek van de kerk. Niet alleen in de tijd van het NT, maar in de tijd van het OT, zolang als de psalmen bestaan. Ze zijn geschreven voor alle tijden.
Wij zijn gewend aan het orgel in de kerk. In de tijd na de Reformatie had men daar moeite mee, en zong men liever à capella. Ook Calvijn was tegen het kerkorgel. Maar dan heb ik over gebruiken die bij ons vertrouwd zijn. Waarom zouden die tradities absolute waarde hebben? Je kunt ze - voor zover ik weet - niet op de Bijbel baseren. Ik vind het niet erg als men graag alleen een orgel in de kerk heeft, of zelfs dat niet. Maar laat men dat niet gaan verabsoluteren, alsof dat de enig mogelijk bijbelse visie zou zijn. Het is helemaal geen bijbelse visie, maar persoonlijke voorkeur, gevormd door traditie.
Ik zeg nog niet eens dat die er niet mag zijn. En laten we ook in deze dingen rekening houden met elkaar, met elkaars gevoeligheden. Maar laten we daarbij wel heldere taal blijven spreken, zou ik dan zeggen.

Verder: andere vormgeving is niet slechts een verschil tussen Oude en Nieuwe Testament. We vinden het ook binnen het Oude Testament. De tempeldienst werd niet gelijk na de zondeval ingesteld. Die kwam pas vele duizenden jaren later, toen het volk in de woestijn verkeerde. Vóór die tijd had Gods verbond andere vormen, net zoals het nieuwe verbond (NT) andere vormen heeft. We lezen van de verbondssluiting van de Sinaï (Exodus), en van de verbondssluiting in Moab (Deuteronomium).
Laten het verschil tussen OT en NT dus niet gaan verabsoluteren, alsof alleen dáár verschil te vinden is!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Oudtestamentisch... en dùs achterhaald?!

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2006 13:18

Aad schreef:
Boekenlezer schreef:In de kringen van de Hersteld (Nederlands) Hervormde Kerk wordt veel goeds gezegd en geschreven. Maar je komt er ook andere dingen tegen. De laatste keer dat ik er was, ging er een predikant voor die over Hooglied preekte. En ook hij hanteerde naar mijn idee een door mensen gefabriceerde torah, die hij wellicht vanuit zijn kerkelijk milieu meegekregen heeft.

Ik denk niet dat je nu al over 'de Hersteld Hervormde Kerk' als éénheid kunt schrijven, dat is gewoon een groep gemeentes met één overkomst, het niet kunnen meegaan met de PKN. In mijn oude gemeente, (Hersteld) komen nu dominees die 'vroeger' te licht waren. Ik vind die uitspraak van die Veldman dan ook niet terecht, zo'n uitspraak kan hij pas doen als zo'n kerkgenootschap echt wat verder ontwikkeld is. Inhoudelijk heb ik geen flauw idee waar de Hersteld Hervormde Kerk nu precies staat, maargoed, dat is misschien stof voor een andere topic. Ik wilde dus alleen maar zeggen dat ik je 'steek' naar de Hersteld Hervormde Kerk (nog) niet terecht vind.

Steken deel ik niet zo graag uit naar de hersteld-hervormden, omdat ik me in veel dingen me één met hen voel. Ik kan veel van wat ze schrijven met grote herkenning lezen. Dat kan ik ook zeggen van het bevindelijke element wat je bij hen vindt. Niets mis mee. Weet hebben van de grootheid van JHWH, en van eigen zwartheid, vuilheid, zondigheid en verlorenheid, is essentieel voor het geloof. Wie geen diepe indruk heeft van de grootsheid van JHWH, heeft de Bijbel nog nooit serieus gelezen.
Wat alleen wel van belang is, is dat al die zaken op hun juiste plaats blijven, zoals ze hun plaats in de Bijbel hebben. En daar zie je nog wel eens wat misgaan in bevindelijk-gereformeerde kring. Dan heb ik het echter niet meer exclusief over de hersteld-hervormden.
Maar de hersteld hervormden vormen inderdaad een gevarieerd gezelschap, want je vind er ook 'Het Gekrookte Riet'. (Die in mijn woonplaats is wel nadrukkelijk bevindelijk, maar niet van die richting.) Dat geeft wel iets aan over de breedte!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2006 13:21

elbert schreef:Wat ik uit het krantenartikel kan opmaken, is dat het een grapje van dr. Op 't Hof is. Wat betreft de waardering voor het Oude Testament, zijn de Hersteld Hervormden toch wel onverdacht. Een onderwaardering van het Oude Testament vind je vaker bij evangelische groeperingen.

Gelukkig zijn we als reformatorischen aanspreekbaar op onze omgang met het Oude Testament! We gaan van het standpunt uit dat we de hele Bijbel serieus moeten nemen.
Helaas neemt dat nog niet weg, dat we met onderzoeksresultaten in de maag zitten, die uitwijzen dat het NT voor de tekstkeuze voor de preek heel wat vaker gekozen wordt dan het OT.

Terug naar “Archief”