BEGRAVEN OF CREMEREN?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LIZA1978 » 14 feb 2006 17:29

TOF al jullie reacties. Dacht echt dat het niet MOCHT Bijbels gezien.
Maar had dit inderdaad nooit ergens teruggevonden dus vandaar dat ik hier op het forum eens deze stelling opwierp.
Maarre er zijn al van die enge verhalen geweest van mensen die werden begraven en dan toch terug bijkwamen. Wat dat betreft, cremeer me dan maar liever
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 17:44

Dan kun je beter begraven worden dan heb je kans op overleven, ik vind iemand levend verbranden ook niet zo humaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 feb 2006 20:25

Aad schreef:In de vroeg christelijke kringen was cremeren heel gebruikelijk.... (Dr. Van Es 'Grafritueel en ontkerstening) Niks heidens dus.

ik zou niet weten waarom crematie niet 'Bijbels' zou zijn. Zoals bovenstaande poster al zei, als je begraven wordt, blijft er ook weinig van je over. God weet je heus wel te vinden als het zover is.

Ik weet niet waar hij dat vandaan haalt maar in vroeg christelijke kringen werden de overledenen meestal begraven, o.a. in de catacomben. Als ze hun overledenen lieten cremeren was dat eerder een cultureel iets. Verder werden de heidenen in de bijbel verbrand en de Joden begroeven hun doden.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 14 feb 2006 22:51

Memmem schreef:
Aad schreef:In de vroeg christelijke kringen was cremeren heel gebruikelijk.... (Dr. Van Es 'Grafritueel en ontkerstening) Niks heidens dus.

ik zou niet weten waarom crematie niet 'Bijbels' zou zijn. Zoals bovenstaande poster al zei, als je begraven wordt, blijft er ook weinig van je over. God weet je heus wel te vinden als het zover is.

Ik weet niet waar hij dat vandaan haalt maar in vroeg christelijke kringen werden de overledenen meestal begraven, o.a. in de catacomben. Als ze hun overledenen lieten cremeren was dat eerder een cultureel iets. Verder werden de heidenen in de bijbel verbrand en de Joden begroeven hun doden.

Begraven in de catacomben was uit nood geboren. Men leefde immers niet voor het plezier onder de grond. Er was niet echt een andere manier denk ik. Verbranden ging niet, en begraven ook niet, dus men besloot mensen in een rots te schuiven, en niet te begraven of te cremeren.

Cremeren was inderdaad een cultureel iets, waar christenen dus blijkbaar niet zoveel moeite mee hadden. In de bijbel werden de joden inderdaad vaak begraven, maar de vroege christenen trokken daar dus blijkbaar geen conclusie uit. Het oosterlijke deel van het Romeinse rijk praktiseerde wel het begraven, later is dat dus ook overgenomen door de rest van het rijk. (Zie ook het boekje van Th. Delleman: Christen en crematie)

Rianne88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rianne88 » 17 feb 2006 23:34

[quote="MissF"]Het enige waaruit je misschien iets af kunt leiden is het principe dat Jezus ook begraven werd.[/quote]

Jezus is niet begraven... :wink:
Wees zelf de verandering die je in de wereld wil zien.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 17 feb 2006 23:46

Raido schreef:Mja vanuit onze kerken gaat men er van uit dat je als je je creemeert dat je dat doet omdat je bang bent voor de opstanding (dus dat doet zodat God jou niet kan 'vinden' tijdens de opstanding).

<KNIP>

Dat argument heb ik ook wel gehoord.

Het is alleen een beetje een vreemd argument. Het slaat namelijk nergens op. Begraven of creemeren, de mens vergaat tot stof... Daarom zouden christenen dit argument ook niet moeten gebruiken om het af te keuren.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 mar 2006 13:47

Het cremeren is mijns inziens niet toegestaan omdat wij dan een totaalvernietiging uitvoeren over het pronkstuk van de schepping. Begraven is terguggeven aan de natuur. En dan beslist de Heere Zelf wat Hij er mee doet. In de schrift lees je niet over cremeren. De gans grote branding over koning Josia was een rouwvuur, geen crematie. De keren dat de Heere een totaalvernietiging uitvoerde in de schrift zijn te tellen en behoren niet door ons nagevolgd te worden. Omdat we daar het recht niet toe hebben.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 18:51

waarom maken jullie je hier zorgen over?
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LIZA1978 » 08 mar 2006 22:10

JJM schreef:waarom maken jullie je hier zorgen over?

Omdatr ik al hoorde dat mensen levend werden begraven.
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mar 2006 16:38

Staat er niet in de Bijbel dat de graven open zullen gaan bij de wederkomst?
Hoe kan je opstaan uit een graf als je gecremeerd bent?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 mar 2006 16:46

dan kom je uit een urn. Misschien omdat de joden (of de doelgroep van de schrijver) gewend waren om mensen te begraven wordt die term gebruikt.

Misschien staat er iets in de bijbel dat "verbranden van lijken" is iets wat de heidenen doen die God niet kennen.
what the soul hides, blood tells

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 16 mar 2006 09:26

Amos 2:1 schreef:Zo zegt de HERE: Om drie overtredingen van Moab, ja om vier, zal Ik het niet herroepen. Omdat hij het gebeente van Edoms koning tot kalk verbrand heeft,

Ik denk dat we mede dankzij soortgelijke teksten de voorkeur er aan geven om te begraven.

Ik vind het ook mooier passen bij het uit stof zijn wij gekomen (of van rode aarde gemaakt) en dat ons lichaam daarin weer terug gelegd wordt, zodra de levensadem naar God (of juist niet) is teruggekeerd
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2006 09:46

Gerdien B. schreef:Staat er niet in de Bijbel dat de graven open zullen gaan bij de wederkomst?
Hoe kan je opstaan uit een graf als je gecremeerd bent?
Onze graven kunnen ook niet open, daar ligt een steen bovenop. De graven toen waren vaak spelonken met een steen ervoor die konden dus wel open.

Ook zou je dan een probleem hebben met verdronken mensen etcetra (de zee zal zijn doden geven), ik wil begraven worden hoor, maar graven die open gaan als argument daarvoor neen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 16 mar 2006 17:49

Wat ik tegen heb op cremeren is het volgende.
De mens is gemaakt als het pronkstuk van de schepping.
Nu heeft het lichaam door de zonde niet meer de heerlijkheid van toen, maar tóch is het het 'huis' dat je van de Heere gekregen hebt.
Moet je dat dan gaan verbranden?

Als je bovendien ervan uit gaat dat je lichaam rust tot de jongste dag, is het vreemd om te gaan cremeren. Dat heeft niet meer het beeld van rust.

In het dagelijks leven heeft iets dat je verbrandt voor jou geen enkele waarde meer....
Iets waar je om geeft verbrandt je niet.
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

amrita

crematie of niet.

Berichtdoor amrita » 16 mar 2006 18:57

Ik vind dat bij een begravenis bijna zichtbaar wordt dat ons lichaam gezaaid wordt, byv als een korenaar en dat God er een nieuw lichaam aan geven zal. ( 1Kor 15:35-44)
Ik denk inderdaad dat de verwijzing naar het feit dat de Heer Jezus Chriustus ook in een graf gelegd werd, een reden was/is voor de westerse kerk om een voorkeur te hebben aan begraven boven cremeren.

Vraag; sommige pastors weigeren een uitvaartdienst omdat er niet gekozen is voor 'begraven'. Wat is jullie mening?

Terug naar “Archief”