The Message

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 08 feb 2006 11:41

De vooraanstaande rol van Deuteronomium komt ook tot uiting in het Nieuwe Testament, omdat het daar tot de meest geciteerde boeken behoort.

Wat lees jij dan meestal?

Ik lees eigenlijk door heel de bijbel heen, maar ik vind vooral de profetien, evangelien, en brieven erg leerzaam. Bij Deuteronomium kan je natuurlijk duidelijkheid zoeken, als het gaat om zonden, maar al die wetjes zijn niet het meest belangrijk, want wij kunnen niet uit ons zelf goed leven voor God. Dat zul je nooit bereiken! Het gaat om het kennen van God, doordat Jezus de weg vrij heeft gemaakt door de verzoening van zonden door zijn bloed. En natuurlijk is het streven dan ook een heilig leven te leiden, maar dat zie ik niet zo erg in combinatie met alle rituelen beschreven in Deuteronomium.

Het nadeel van het gebruiken van een vertaling voor het opdoen van nieuwe indrukken, vind ik, dat je die indrukken dan niet zo gemakkelijk kunt beoordelen. Misschien lees je dan wel iets wat in de echte tekst niet staat of bedoeld is.

daar heb je gelijk in! helaas kan ik geen grondtekst lezen, zo'n talengave heb ik nu ook weer niet.. :roll: :wink:
Verblijd je in de Here!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2006 19:54

Pucca schreef:
De vooraanstaande rol van Deuteronomium komt ook tot uiting in het Nieuwe Testament, omdat het daar tot de meest geciteerde boeken behoort.

Wat lees jij dan meestal?

Ik lees eigenlijk door heel de bijbel heen, maar ik vind vooral de profetien, evangelien, en brieven erg leerzaam. Bij Deuteronomium kan je natuurlijk duidelijkheid zoeken, als het gaat om zonden, maar al die wetjes zijn niet het meest belangrijk, want wij kunnen niet uit ons zelf goed leven voor God. Dat zul je nooit bereiken! Het gaat om het kennen van God, doordat Jezus de weg vrij heeft gemaakt door de verzoening van zonden door zijn bloed. En natuurlijk is het streven dan ook een heilig leven te leiden, maar dat zie ik niet zo erg in combinatie met alle rituelen beschreven in Deuteronomium.

Deuteronomium heeft dan ook wel meer te bieden dan dat.
Het is goed te typeren als: onderwijzing in een godzalig leven.
En met de wetten gaat het erom de bedoeling te verstaan.
Zo is 1 Timotheüs 5:17-18 een mooi voorbeeld van hoe oudtestamentische wetten naar hun bedoeling in het heden toegepast worden:
17 Dat de ouderlingen, die goed regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
18 Want de Schrift zegt: Een dorsenden os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.

En dat soort dingen vind ik dus interessant. Het betekent een grote verdieping in het inzicht in de Bijbel. Zo daagt de Bijbel altijd weer uit tot verder onderzoek.
( Boekenlezer hoopt ondertussen stiekem dat hij Pucca er toch een beetje warm voor krijgt. :D )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 feb 2006 10:19

Ik zal eens beginnen in Deuteronomium, en proberen het boek door te nemen, oke? ;)

Waar moet ik beginnen, volgens jou? Gewoon hoofdstuk 1?
Verblijd je in de Here!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2006 15:52

Pucca schreef:
Ik zal eens beginnen in Deuteronomium, en proberen het boek door te nemen, oke? :wink:

Waar moet ik beginnen, volgens jou? Gewoon hoofdstuk 1?

Goed idee! :wink:

Waar te beginnen?
Dat is natuurlijk net hoe je gewoonlijk leest.
Als ik voorneem een bijbelboek te lezen, begin ik bij het begin. Dan volg je de lijn van het boek het beste.
Wat Deuteronomium betreft vond ik de eerste drie hoofdstukken een tikkie minder interessant. Met lezen begon ik daar wel, maar toen ik het echt ging doorspitten bewaarde ik dat voor een later stadium.
Een echte 'highlight' is voor mij Deuteronomium 6. Een zeer centraal hoofdstuk.
En Deuteronomium 29 en 30 zie ik ook als belangrijke hoofdstukken.
Ik zou nog heel wat meer kunnen noemen.

Ik weet nog wel wat mijn grote ontdekking was toen ik Deuteronomium doornam: het draagt niet het karakter van een droge juridische codex, maar het is in de eerste plaats onderwijs om godvrezend te leven. Om te leven uit dankbaarheid voor God. Dat wierp voor mij gelijk totaal ander licht op een hoofdstuk als Romeinen 10, wat er op het eerste gezicht tegenstrijdig uitziet.
Israël wordt steeds de geschiedenis - de uittocht en de woestijntocht - in herinnering gebracht, Gods grote daden van genade dus, en wordt van daaruit opgeroepen om dankbaar voor God te leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 12 feb 2006 20:03

Misschien idee om een nieuw topic aan te maken over Deuteronomium?

Ik heb een bijbelstudieboekje waarin veel teksten uit The Message aangehaald werden. Op mij kwam het nogal 'het boek'-achtig over.

Dan Deuteronomium:
Ik lees het liefste met een globale indeling van het boek, dan heb ik het idee dat ik het kan plaatsen.
Hierbij een mogelijke indeling.

1:1-4:43. De erfenis van het verleden: de geschiedenis door middel van waarschuwing en bemoediging als waarde voor het heden.
4:44-11:32. De grondslag van de erfenis: de Tien Woorden, met de oproep tot liefde voor Jhwh.
. 12-26. De erfenis als praktijk voor het heden: gedetailleerd programma op grond van de Tien Woorden voor het leven met Jhwh in het land Kanaän
27-30. De erfenis als eigen verantwoordelijkheid voor de toekomst: het verbond met de zegen en de vloek.
31-34. De erfenis van de toekomst: ondergang en herstel in verbinding met de dood van Mozes.

Er zijn overigens veel verschillende mogelijkheden om Deuteronomium te lezen. Wat dacht je van Deuteronomium als verdrag, als toespraak, als uiteenzetting van de decaloog of als Deuteronomium als muziek (!)?

@Boekenlezer: how about Deuteronomium 12?
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Terug naar “Archief”