Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2014 18:36

De St. Bernardus Abt 12 smaakte goed. Dat is zeker een lekker bier, en voor herhaling vatbaar. Wat mij onaangenaam verraste, was dat de fles over begon te stromen, vrij kort nadat ik hem geopend had. Dat maak ik eigenlijk nooit mee.

Marnix schreef:Boekenlezer, als je een keer een leuk uitstapje wil, Brugge is een geweldig leuke stad en de brouwerij kun je bezoeken en dat is erg leuk.

Bedankt voor de tip. Wie weet kom ik daar nog eens.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 apr 2014 18:47

Boekenlezer schreef:De St. Bernardus Abt 12 smaakte goed. Dat is zeker een lekker bier, en voor herhaling vatbaar. Wat mij onaangenaam verraste, was dat de fles over begon te stromen, vrij kort nadat ik hem geopend had. Dat maak ik eigenlijk nooit mee.

Misschien tegen het flesje gestoten of het flesje te wild op tafel gezet?
Bij bruine bieren (zelden bij blonde) overkomt het mij ook wel eens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2014 21:07

Mij vooral al bier niet zo koud is zoals het hoort bij zwaardere bieren. Dan stromen ze sowieso sneller over, plus dat er bij zwaarder bier na bottelen nog nagisting plaatsvindt
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 apr 2014 18:05

Zoals het gisteren ging, was vrij uniek. Ik kan me dat van geen enkel bier herinneren, dus ik was totaal niet op zoiets voorbereid. Het is me ook nog nooit van bruine bieren opgevallen. Maar alles moet je eens voor het eerst meemaken.

En vandaag dan de laatste uit het rijtje, de St. Bernardus Tripel. Een troebel bier, waarin je de deeltjes kunt zien drijven. Dat deed mij denken aan de Leffe Tripel. Qua smaak vond ik hem erg lekker. Ik merk, dat nu ik hem op heb, er een bitter nasmaakje blijft hangen in mijn mond. Dat ken ik inmiddels als een typisch tripel-verschijnsel. Ik zou het kunnen omschrijven als: na het aangename komt het bittere.
Tegenwoordig laat ik meestal het bodempje in de fles staan, om achteraf apart op te drinken. Die Belgen noemen dat, dacht ik, het laatste beetje apart degusteren. Wat me bij dat laatste beetje altijd opvalt, is dat het er een stuk grijzer/blauwer uitziet dan de rest. En je proeft de gist. Het echte bier wat eraan voorafgaat is dan meer naar mijn smaak. Maar het laatste beetje zit er toch ook niet voor Jan Joker in, denk ik maar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 apr 2014 18:14

Gister voor het eerst Brugse Zot gehad, een Belgisch bier van hoge gisting met 6% alcohol. Vond hem vol en romig van smaak.

Afbeelding

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 18:24

Bij de plaatselijke supermarkt kreeg je een gratis glas bij Wieckse Witte. Dat maar gekocht en eens uitproberen. Lees ik net op internet dat het van Heineken is, dat is dan wel weer jammer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mei 2014 11:20

Heineken bemoeit zich niet met het brouwproces bij mijn weten dus daarover hoef je je geen zorgen te maken. Dat het wietbier is lijkt mij veel erger. ;)

Overigens heb ik mijn mening over Heineken bijgesteld, want toen ik er laatst noodgedwongen een dronk bij een puntzak friet viel het me best mee. Niet dat ik het in huis haal maar hij ging er prima in en het blik was leeg voor ik er erg in had. Zal wel door de patat gekomen zijn, want daar is bier extreem lekker bij vind ik althans. Patat an sich vind ik niet veel aan, maar als men er genoeg bier bij serveert eet ik mijn bordje en die daarna keurig leeg. In dit geval de puntzak en vandaar dat het noodgedwongen was, want die moest wel leeg natuurlijk. :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mei 2014 18:28

Ik kan inmiddels vertellen dat het een best wel lekker fris biertje is (ijskoud).
Het gratis glas drinkt ook erg fijn.

Afbeelding

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 09:16

Faramir schreef:Bij de plaatselijke supermarkt kreeg je een gratis glas bij Wieckse Witte. Dat maar gekocht en eens uitproberen. Lees ik net op internet dat het van Heineken is, dat is dan wel weer jammer.

Er zijn heel veel excellente bieren die toch onder het Heineken concern vallen. Ook diverse abdijbieren worden door "Heineken" gebrouwen.
En geloof me: een Postel, Affligem, Brand, gaat er altijd wel in.
Overigens zijn ook de Europese takken van Pepsi, Sourcy en Sisi in handen van Heineken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2014 19:42

Zaterdag bij Burg bieren in Ermelo geweest. 1300 soorten bier. Onder andere meegenomen:

Maximus - Stout 8
De 7e hemel - Hopla
Malheur 10
Dilerium - Nocturnum
Jopen - Mooie Nel
Scheldebrouwerij - Oesterstout
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jun 2014 20:15

Misschien komt het door het moment. Ik heb er een fietstocht van 75 km opzitten, en het is warm buiten. Mijn lichaam vroeg echt ergens om, voelde ik. Maar vandaag heb ik eens een Hertog Jan Karakter geproefd, en wat was dat heerlijk! Hij was koel vanuit de koelkast, en heeft even op tafel gestaan. Ik dronk hem bij het eten. Dat is toch wel wat anders dan een pilsje wat zich kenmerkt door niet al teveel smaak vanwege de lage gisting. Dit is echt bier.
Ja, Belgen kunnen goed bier maken, maar in Nederland wordt ook wel e.e.a. aan lekkers gemaakt.

Afbeelding

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 jun 2014 23:14

Marnix schreef:Zaterdag bij Burg bieren in Ermelo geweest. 1300 soorten bier. Onder andere meegenomen:

Scheldebrouwerij - Oesterstout

mooi zo das zeeuws ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jun 2014 23:19

Ik zit vanavond weer eens aan de Veltins, blijft een zeer smakelijke pils. Ja, ik neem er nog een! :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jun 2014 12:36

Gisteren heb ik eens een Brand Weizen geproefd. Maar de uitslag is, dat ik de Grolsch Puur Weizen lekkerder vind. Deze Brand is best aardig te drinken, maar maakte geen bijzondere indruk op mij.

Vandaag heb ik een Hertog Jan Lentebock gedronken. Dat was best een heel aardig bier. Over de Grolsch Lentebok was ik laatst wat sceptisch, maar bij dit bier had ik dat niet.

Afbeelding

Ik denk dat ik er wel goed aan doe, om bij dit soort merken te beginnen bij wat specialere bieren. Pils is toch wat minder mijn soort bier.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 12:13

Boekenlezer schreef:Gisteren heb ik eens een Brand Weizen geproefd. Maar de uitslag is, dat ik de Grolsch Puur Weizen lekkerder vind. Deze Brand is best aardig te drinken, maar maakte geen bijzondere indruk op mij.

Vandaag heb ik een Hertog Jan Lentebock gedronken. Dat was best een heel aardig bier. Over de Grolsch Lentebok was ik laatst wat sceptisch, maar bij dit bier had ik dat niet.

Afbeelding

Ik denk dat ik er wel goed aan doe, om bij dit soort merken te beginnen bij wat specialere bieren. Pils is toch wat minder mijn soort bier.

Veel slijterijen houden regelmatig proefavonden. Dat is een ideale gelegenheid om voor een relatief laag bedrag te ontdekken wat je smaak is op dit gebied!

Terug naar “Algemene Zaken”