Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor rotterdam » 19 jul 2016 10:37

mohamed schreef:Op een krant mag van mij wel staan dat er mogelijk restanten hout inzitten, waarom niet?
Zet het er maar op.

Je wilt dus dat we de ingrediënten van de ingrediënten gaan vermelden ?
Totaal doorgeslagen - etiketten zijn niet groot genoeg - een klein boekje bij elk product ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 11:29

Krijgen we dat weer: 'o, sorry dat u er dik van wordt, het etiket was niet groot genoeg om er op te zetten dat er suiker in zit.'

Zet er dan een linkje op waar de consument kan lezen waar de ingrediënten hun oorsprong vinden. Bijvoorbeeld: de fruitige oorsprong van gelatine zou een leuke ludieke pakkende titel zijn voor een stuk wat met smaak gelezen zou worden. Pigtella zou een betere naam zijn, want gelatine is het hoofd bestanddeel van dergelijke snoep.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2016 14:46

Pickwick had al verfrissende icetea
Afbeelding

maar nu hebben ze ook flessen met een sprankeltje erin.
Koud gezet en net een glas gedronken, heerlijk, weinig suiker toegevoegd, dus beter dan die mierzoete liptonice.
Het is blijkbaar zo nieuw, ik kan er nog niet eens een afbeelding van vinden.
Ook hebben ze nu whitetea met zwarte bes, slechts 2.4 gram suiker per 100 ml.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 14:59

Beste Chaya, koop die troep toch niet! Besef je niet dat je duur betaalt voor kraanwater? Als je dergelijke drankjes drinkt ben je een dief van je eigen portemonnee. Leng dan liever een glas sinas aan met water, want dat smaakt precies hetzelfde. Natuurlijk zal de fabrikant je proberen wijs te maken dat hun water beter is, maar zal ik je een bedrijfsgeheimpje vertellen? Ik kan het weten, sssssst! =P~

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 19 jul 2016 15:02

mohamed schreef:Krijgen we dat weer: 'o, sorry dat u er dik van wordt, het etiket was niet groot genoeg om er op te zetten dat er suiker in zit.'

Op het etiket van voedingsmiddelen moeten onder meer de naam van het product, de naam en het adres van de producent staan. Zodat duidelijk is wie het product heeft gemaakt. Maar ook een opsomming van de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum en een productiecode of partijcode.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 19 jul 2016 15:05

Chaya schreef:Ook hebben ze nu whitetea met zwarte bes, slechts 2.4 gram suiker per 100 ml.

toch nog 24 gram = 6 suikerklontjes per fles

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 15:14

Chaya schreef:Ook hebben ze nu whitetea met zwarte bes, slechts 2.4 gram suiker per 100 ml.

rotterdam schreef:toch nog 24 gram = 6 suikerklontjes per fles

Dat noem ik mierzoet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2016 15:35

Sjonge jonge, ik ga wel aan het bier, bevat "slechts" 3.6 gram koolhydraten per 100 gram en hoef ik ook geen boterhammen meer te eten. :lol:
mohamed schreef:Leng dan liever een glas sinas aan met water, want dat smaakt precies hetzelfde.

Ik lust geen sinas en ik drink s'avonds alleen water, omdat ik anders last van opkomend maagzuur krijg als ik naar mn bed ga.
Af en toe als het zo warm is een glaasje fris, zoals deze icetea bijvoorbeeld.
Ik prik mezelf wel eens op suiker en mijn waarden zijn altijd prima.

Ik heb net 2 verse abrikozen gegeten, is ook dorstlessend en niet echt zoet.
Straks een wit wijntje, nog een restantje van gisteren toen het visje erin zwom, met een schijfje citroen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 16:27

Laat het je smaken en wat suiker betreft voel ik me net als Gordon gister op teevee die een spiegel gewaar werd liggend op bed, waarop Geer grapte 'een suikerspiegel.' :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2016 21:44

Chaya schreef:Pickwick had al verfrissende icetea
Afbeelding

maar nu hebben ze ook flessen met een sprankeltje erin.
Koud gezet en net een glas gedronken, heerlijk, weinig suiker toegevoegd, dus beter dan die mierzoete liptonice.
Het is blijkbaar zo nieuw, ik kan er nog niet eens een afbeelding van vinden.
Ook hebben ze nu whitetea met zwarte bes, slechts 2.4 gram suiker per 100 ml.

Beter: theezakje in koud water, beetje citroen erbij en klaar IJsthee zonder suiker
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 22:46

Klopt dat is veel beter en ook gezonder trouwens. [-X

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2016 13:47

Marnix schreef:Beter: theezakje in koud water, beetje citroen erbij en klaar IJsthee zonder suiker

bleegh, dat smaakt nergens naar.
Dan neem ik gewoon een glas fris water met een schijfje citroen. Laat die thee maar zitten. Je bent een theemoordenaar Marnix :mrgreen:
Als je weet hoe de engelsen met zorg een pot thee zetten!

Ik heb trouwens een nieuwe dorstlesser die de test van mo kan doorstaan :lol:
Afbeelding

In­gre­di­ën­ten: 73% vruch­ten­sap (uit con­cen­traat), ap­pel, li­moen 6%, Licht brui­send wa­ter met vruch­ten ex­trac­ten, na­tuur­lij­ke aro­ma's, na­tuur­lij­ke kleur­stof­fen, fruit- en plan­ten ex­tract.

Zonet teruggekeerd van een vermoeiend loopje naar de brievenbus en dan smaakt zo'n glas koele cloudy lemon echt vurrukkuluk :yum:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2016 15:04

Of die natuurlijke kleurstoffen wel halal zijn weet ik niet, maar zo'n glaasje zou ik zeker niet afslaan, het klinkt goed! ;)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 jul 2016 17:00

mohamed schreef:Of die natuurlijke kleurstoffen wel halal zijn weet ik niet, maar zo'n glaasje zou ik zeker niet afslaan, het klinkt goed! ;)

Wil je het echt weten :mrgreen:

Daar komtie dan ;

Welke E-Nummers zijn verboden binnen de islam?

Er zijn maar een klein aantal E-nummers echt verboden binnen de islam.

E120
Deze worden gemaakt van insecten of kunnen delen van insecten bevatten.

E471
Mono en diglyceriden: Synthetische vetten, verkregen uit glycerol en natuurlijke vetzuren. De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet. Maar E471 kan dus varkensvet bevatten.

E472
Esters van mono- en diglyceriden: deze emulgator of stabilisator kan sporen van dierlijke vetten bevatten, varkensvet is daarbij niet uitgesloten. Op de verpakking staat niet altijd of de vetten plantaardig of dierlijk zijn.

E640
Glycine: Glycine wordt gebruikt als voedingsbron voor gist bij de broodbereiding en als broodverbeteraar. Het wordt gemaakt uit gelatine en slachtafval. Deze kunnen allebei van varkens of niet ritueel geslachte dieren komen.

E901
Deze stof wordt ook door insecten gemaakt, maar is een uitscheidingsproduct, vergelijkbaar met honing. Aangezien het geen (delen van) insecten bevat, wordt het over het algemeen beschouwd als halal.

E904
Deze worden gemaakt van insecten of kunnen delen van insecten bevatten.

E920
L-Cysteïne: deze stof wordt gebruikt als broodverbeteraar. Het wordt verkregen uit verschillende eiwitten, ook uit dierlijke eiwitten en haren. Hierbij kunnen ook haren van varkens worden gebruikt.

Over onderstaand zijn de islam geleerden het niet eens ;

Gelatine: Gelatine is een stof die meestal wordt gewonnen uit de huiden en beenderen van dieren, vaak van varkens. Gelatine lost goed op in water en vormt bij afkoeling met water een gel. Daarom wordt het veel gebruikt in pudding, bavarois en andere bakkerijproducten. Ook komt gelatine voor in veel soorten drop, marshmallows en winegums.

Alcohol in het productieproces: Vaak wordt er tijdens het productieproces van zoetwaren alcohol gebruikt. Dit kan als reinigingsmiddel zijn maar ook in het product zelf als conserveringsmiddel of aroma.

Dus de rest is ok?

Dit houdt echter niet in dat alle andere E-nummers per definitie halal zijn. In een groot aantal E-Nummers zijn vetzuren verwerkt, zie de lijst hieronder. (probleem is m.n. de vetzuren)

E120
Karmijn, Cochenille
Schildluizen (extractie uit gedroogde luizen)

E322
Lecithine
Soja en voor een klein percentage voor speciale doeleinden uit kippen-eieren.

E430
Polyoxyethyleen-8-stearaat
Stearinezuur is een vetzuur,

E431
Polyoxyethyleen (40) stearaat

E432
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monolauraat
Laurinezuur is een vetzuur,

E433
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan mono-oleaat
Oliezuur is een vetzuur,

E434
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monopalmitaat
Palmitinezuur is een vetzuur,

E435
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monostearaat

E436
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan tristearaat

441 (komt te vervallen)
Gelatine
Gemaakt uit botten en huid van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.

E470
Zouten van vetzuren

E471
Synthetische vetten

E472
Synthetische vetten

E473
Suikeresters van vetzuren

E474
Suikerglyceriden
Combinatie van suiker met vetten.

E475
Polyglycerolesters van vetzuren

E477
Propyleenglycolesters van vetzuren

478
Glycerol- en polypropyleenglycolesters van melkzuur en vetzuren

E479 en 479b
Thermisch verhitte sojaolie, veresterd met vetzuren

E481/2
Natrium/Calcium-stearoyllactylaat
Mengsel van melkzuur en stearinezuur, een vetzuur.

E483
Stearyltartraat
Mengsel van wijnsteenzuur en stearinezuur, een vetzuur. Voor vetzuren, zie opmerking onderaan tabel

484
Stearylcitraat
Mengsel van citroenzuur en stearinezuur, een vetzuur.

E485 (kom te vervallen)
Gelatine
Gemaakt uit botten en huid van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.

E491-5
Verbindingen van sorbitol (een plantaardige stof) met diverse vetzuren

E542
Beendermeel
Gemaakt uit botten van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2016 19:31

Kom nou toch eens tot de kern, beste imam Rotterdam! Is het drankje van gereformeerd meisje Chaya ook geschikt voor een meisje van halal, ja of neen?

Terug naar “Algemene Zaken”