Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

pindas83
Majoor
Majoor

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor pindas83 » 08 jun 2016 20:12

Katlheen schreef:Bij ons thuis hadden we het ook altijd over kroten. Terwijl mijn voorouders toch niet uit Rotterdam of directe omgeving kwamen. Bij mijn vrouw thuis hadden ze het gewoon over bietjes.

Ah, vooral iets uit de Randstad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroot

Ja joh? Grappig, dacht dat het een beetje uit die hoek kwam. En kaakjes ipv biscuitjes?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2016 10:23

pindas83 schreef:Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat je m'n moeder was :lol:
Zij was trouwens de enige die kroten zei ipv bieten. Iets Rotterdams, volgens mij?!

Ik gebruik het door elkaar. Bij de ene groentenman staat er: boskroten, in de supermarkt staat er gekookte bieten, net als op de etiketten van de potten.
Kroot hoor je eigenlijk in een groot gedeelte van Zuid Holland, ook op de eilanden.
Maar ik heb in Volendam ook wel eens gehoord dat ze krootjes (met vis) gingen eten, op vrijdag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2016 14:29

Kroten gebruiken ze in west-Nederland, overal in de Randstad en in Zeeland. Dus ook in regio Amsterdam bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 jun 2016 16:07

Op verzoek van meeëtende gasten ga ik risotto klaarmaken.
Het is mijn eerste keer. Ik heb 2 recepten uitgeprint, ik vond het altijd een nogal "lastig" produkt.
Er gaat i.i.g. kip, kastanjechampignons, bladpeterselie, doperwtjes, verse knoflook, ui in.
Benieuwd hoe het uit gaat pakken, anders moet plan B uitgevoerd worden. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jun 2016 17:11

pindas83 schreef: En kaakjes ipv biscuitjes?

Speciaaltje i.p.v. lekkerbek ?

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 16 jun 2016 17:27

rotterdam schreef:

Speciaaltje i.p.v. lekkerbek ?

Die kon ik nog niet! Speciaaltje is met kabeljauwfilet en lekkerbek vaak gewoon heekfilet las ik. Toch maar een speciaaltje dan!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2016 21:16

Die kon ik niet... Ook al van dat rare dialect ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2016 05:35

Marnix schreef:Die kon ik niet... Ook al van dat rare dialect ;)

dat ken ik toch niet weten dat jij dit niet kon.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2016 08:50

pindas83 schreef:
Die kon ik nog niet! Speciaaltje is met kabeljauwfilet en lekkerbek vaak gewoon heekfilet las ik. Toch maar een speciaaltje dan!

Niet helemaal:

Vroeger werd wijting voor lekkerbekjes gebruikt. In Nederland was wijting altijd 'vis voor de poes', een goedkope vissoort. Men heeft daarom gezocht naar een lekkere wijze om dit vetarme visje een nieuw imago te geven. Zo is het lekkerbekje ontstaan. De lekkerbek is een hele toepasselijke naam voor deze vis die zich voedt met garnalen, een delicatesse uit de zee.

Tegenwoordig wordt er voor lekkerbekjes gebruikgemaakt van verschillende vissoorten zoals heek, pollak, schelvis en gul omdat wijting en volwassen kabeljauw schaars zijn geworden door overbevissing. Een aantal jaren geleden werd daarom voor een lekkerbekje de gekweekte zoetwater vissoort Pangasius gebruikt, die door veel liefhebbers van het lekkerbekje wordt bekritiseerd. Tegenwoordig wordt vaker gekozen voor de eerder genoemde vissoorten. Steeds meer vishandelaren geven aan welke vissoort ze gebruiken voor lekkerbekjes, speciaaltjes of kibbeling.

Bij de nieuwe Vischwinkel wordt de visfilet gebruikt die op dat moment op de afslag wordt aangeboden. Veelal gebruiken we gul (jonge kabeljauw) of schelvis.
Drie keer per week is er verse aanbod.
bron: de nieuwevischwinkel.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2016 18:28

Jummie. Krijg er bijna weer trek van. Net een gerookte forel verorbert die vanochtend hier in het meer is gevangen, overdag gerookt is en zojuist met kop en staart er nog aan op de snijplank terecht kwam :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jun 2016 15:50

Mogen snoepjes ook?
Als kind plakten we een topdropje op een pepermunt.
Nu hoeft dat niet meer, er is king met een vleugje drop en ze zijn lekker.... :yum: :yum:
Er ligt een rolletje in mijn auto en ik hoop bijna op een file. :mrgreen:
Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2016 23:13

Fruittella heeft niks met fruit te maken. De gelatine die gebruikt wordt is varkensgelatine (klik) dus een betere naam voor het snoepje zou zijn Bigtella. Een varkentje op het etiket i.p.v. een aardbei zou wel zo eerlijk zijn tegenover de consument.

Varkensgelatine wordt verkregen uit de beenderen en de huiden van geslachte varkens, door het te laten trekken in heet water, waarbij de oplosbare bestanddelen oplossen. Het resultaat wordt ingedikt en gedroogd. Wilhelmina pepermunt, Mentos en Verkade café Noir, Becel Light en vele andere producten bevatten varkensgelatine.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 13:43

mohamed schreef:Fruittella heeft niks met fruit te maken. De gelatine die gebruikt wordt is varkensgelatine (klik) dus een betere naam voor het snoepje zou zijn Bigtella. Een varkentje op het etiket i.p.v. een aardbei zou wel zo eerlijk zijn tegenover de consument.

Varkensgelatine wordt verkregen uit de beenderen en de huiden van geslachte varkens, door het te laten trekken in heet water, waarbij de oplosbare bestanddelen oplossen. Het resultaat wordt ingedikt en gedroogd. Wilhelmina pepermunt, Mentos en Verkade café Noir, Becel Light en vele andere producten bevatten varkensgelatine.

Ach, ik heb een tijdje op mn werk senseo koffie gedronken, daar bleek dan ook varkensvet in te zitten.
Lekker boeiend, ik ben geen meisje van halal, dus.
Inmiddels is het clooney-koffie geworden, veel lekkerder. :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 13:55

mohamed schreef:Fruittella heeft niks met fruit te maken. De gelatine die gebruikt wordt is varkensgelatine (klik) dus een betere naam voor het snoepje zou zijn Bigtella. Een varkentje op het etiket i.p.v. een aardbei zou wel zo eerlijk zijn tegenover de consument.

Chaya schreef:Ach, ik heb een tijdje op mn werk senseo koffie gedronken, daar bleek dan ook varkensvet in te zitten.
Lekker boeiend, ik ben geen meisje van halal, dus.
Inmiddels is het clooney-koffie geworden, veel lekkerder. :lol:

Clooney is net een varken als je de roddel bladen mag geloven! :mrgreen:

Overigens is dat i.t.t. varkensgelatine in Fruittella een broodje aap verhaal, er zit geen varkensvet in Senseo koffie.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 14:08

mohamed schreef:Clooney is net een varken als je de roddel bladen mag geloven! :mrgreen:

Je kunt beter een goed boek lezen. :-oo
mohamed schreef:Overigens is dat i.t.t. varkensgelatine in Fruittella een broodje aap verhaal, er zit geen varkensvet in Senseo koffie.

Ik weet het inmiddels ook. Maar voor mij zou dat verder niet uitmaken, ik vind die koffiepetjeskoffie gewoon niet lekker.
Ik laat een fruittella af en toe er niet voor liggen. Je krijgt ongevraagd en ongemerkt wel meer zooi binnen.
Als je eerst alles volledig moet ontleden, kun je vrijwel niks meer eten.

Terug naar “Algemene Zaken”