Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2022 08:38

pindas83 schreef:Nee dat is te kort door de bocht. Een handbediende radiatorkraan heeft in 3/4 dichte stand meestal nog steeds een te grote doorlaat. Daarbij is 3/4 dicht voor een hele grote radiator misschien wel redelijk accuraat maar voor een kleintje helemaal niet.
Daarbij zijn de kranen die ik noem precies voor in te stellen op de capaciteit van de betreffende radiator en past zichzelf aan wanneer de debieten in de installatie variëren (dynamische ventielen).
Tenslotte kun je ook veel beter temperatuur regelen in je vertrekken waar je geen kamerthermostaat hebt.
Met handknoppen is dat waardeloos. Of heet, of koud.

Weer wat geleerd ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2022 10:43

StillAwake schreef:Weer wat geleerd ;-)

https://www.drechtsestromen.net/zelf-do ... erwarming/

Dit verhaal volgens mij een beetje :-)
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis”

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 15 nov 2022 12:04

Ja dat is het in feite inderdaad.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 nov 2022 14:14

pindas83 schreef:Voor de degene die nog radiatoren gebruiken als warmte afgiftebron en op de gasrekening willen besparen kan het lonend zijn om de radiatorkranen te vervangen voor thermostatisch dynamische kranen die voor in te regelen zijn (heimeier eclipse bijv.).

Het probleem is namelijk vaak dat er teveel water door de radiator stroomt waardoor de retourtemperatuur te hoog terugkomt naar de cv ketel wat weer zorgt voor een lager rendement. Je kan hier best forse besparingen mee realiseren en het is een relatief voordelige ingreep.

Je hebt het over de: 'Delta T', dat is de officiële benaming.
Het water dat de radiatoren instroomt, vanaf de CV Ketel, koelt af als het de radiator via de retour weer verlaat en kan dan flink kouder geworden zijn. Dat temperatuurverschil tussen aanvoer en retour noemt men Delta T (ΔT) en is plus minus 20 C.
Google maar op 'Delta T' en….. genoeg informatie.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 15 nov 2022 22:02

benefietdiner schreef:Je hebt het over de: 'Delta T', dat is de officiële benaming.
Het water dat de radiatoren instroomt, vanaf de CV Ketel, koelt af als het de radiator via de retour weer verlaat en kan dan flink kouder geworden zijn. Dat temperatuurverschil tussen aanvoer en retour noemt men Delta T (ΔT) en is plus minus 20 C.
Google maar op 'Delta T' en….. genoeg informatie.

Echt joh, had ik het daar over? Ben zelf ook meer een koffie man eigenlijk :-k

Terug naar “Algemene Zaken”