Moderators: Memmem, Moderafo's
Nu heeft ook Kaag de ChristenUnie definitief buitengesloten. Nadat Rutte en Hoekstra de PvdA/GL combi hadden uitgesloten, kon zij niet achterblijven natuurlijk.StillAwake schreef:Je noemt nieuwe verkiezingen als een optie, maar persoonlijk zie ik in de huidige politieke barometers nu ook niet een enorme verschuiving in de zetelaantallen ontstaan waardoor de verhoudingen totaal anders (lees: eenvoudiger) zouden komen te liggen.
Probleem is mijns inziens dat D66 een erg grote broek aantrekt als "grootste winnaar", terwijl VVD toch nog echt significant groter is.
En dat de linkerflank vooral linksaf wil, en daarvoor een eigen blok gesmeed heeft, waardoor ze zichzelf feitelijk buitenspel zetten.
Vooralsnog is Rutte degene die de meeste zetels achter zich heeft, en zou hij als eerste aan zet moeten zijn.
Waar Kaag, Ploumen en Klaver over elkaar heen buitelen om vooral hun eigen visie te geven.
Dat zou ook kunnen. Als je dan toch een minderheidskabinet vormt, kun je het beter meteen goed doen. Een minderheidscoalitie van VVD-CDA zou wel heel erg leunen op PVV, FvD en dat soort partijen. Dat zie ik niet zo zitten, tenzij VVD-CDA puur links beleid willen uitvoeren. Dat zie ik ook niet gebeuren.StillAwake schreef:In dat geval verwacht ik eerder een minderheidscoalitie van 2 partijen.
Dat kan dan zowel VVD-D66 zijn, als eventueel VVD-CDA (het valt me op dat die laatste mogelijkheid vooralsnog nauwelijks genoemd wordt)
Er zullen ongetwijfeld een paar mensen stinkend rijk worden van die klimaatmiljarden. Of dat ook voor de meerderheid van de bevolking gaat gelden, waag ik echter sterk te betwijfelen.StillAwake schreef:Dat we 7 miljard extra aan kimaat gaan uitgeven is inderdaad best een bizar bedrag, hoewel het voor mensen die het een beetje gevolgd hebben niet onverwacht is.
Toch moeten we ook wel zo eerlijk zijn dat een deel van dat geld uiteindelijk ook weer terugstroomt de eigen economie in.
Ok, dat is ook wel zo: het ligt niet alleen aan Rutte. We hebben een heel stel politici dat al een half jaar alleen maar bezig is met "wie met wie".StillAwake schreef:Niet helemaal fair, hij heeft altijd al aangegeven niet met een wolk van linkse partijen te willen regeren.
In die zin ligt het in dit geval niet zozeer bij Rutte, maar zie ik dit toch meer als de fout van Kaag, die zich opstelt alsof zij uiteindelijk bepaalt wie op welke stoel mag zitten, en van Ploumen/Klaver, die weigeren als losse partij in het kabinet te willen stappen...
Dat lijkt me ook. Samen komen deze partijen op 72 zetels. Met wat gedoogsteun hier en daar (Volt op linkse thema's, de SGP op rechtse thema's) valt dit te proberen. Maar er zitten links en rechts ook een flink aantal partijen die het gehad hebben met Rutte en co. Bij de eerstvolgende gelegenheid (bijv. na een parlementaire enquete over de toeslagenaffaire of het Groningse gas), zou er weleens een meerderheid kunnen zijn om het kabinet weer weg te sturen.gravo schreef:Nieuwe verkiezingen? Denk het niet. CDA op de helling, Rutte niet helemaal zeker van het resultaat.....het wordt, na veel tandenpoetsen en opfrissen, een minderheidskabinet VVD-CDA-D66.
elbert schreef:(...)Bij de eerstvolgende gelegenheid (bijv. na een parlementaire enquete over de toeslagenaffaire of het Groningse gas), zou er weleens een meerderheid kunnen zijn om het kabinet weer weg te sturen.
Het probleem met al die "banen voor klimaat" is dat het een soort Melkert banen zijn, die gesubsidieerd worden door een fors hogere energierekening en belastinggeld. Want die banen moeten ergens van betaald worden. Normaal gesproken wil je de levering van energie zo min mogelijk arbeidsintensief hebben. Tenminste, vanuit het oogpunt van de consument bekeken.StillAwake schreef:Toch is er een behoorlijk aantal bedrijven wat haar speerpunt gemaakt heeft van "klimaat". En een nog groter aantal bedrijven wat daar dan weer op meelift.
Het geschikt maken van het elektriciteitsnet voor elektrische auto's kost een hoop, maar er zijn ook heel veel mensen die daar juist hun boterham aan verdienen.
Wind op zee is een tak van sport waar de 4 grootste rederijen van Nederland tezamen zo'n 11.000 mensen een baan in kunnen aanbieden (toegegeven; veel expats, maar ook veel van het geld wat daar verdient wordt komt uit het buitenland)
Installateurs van zonnepanelen, van laadpalen, van warmtepompen, allemaal mensen die er niet zo zeer stinkend rijk van worden, maar die er wel hun gezinnetje van kunnen onderhouden, en allemaal bedrijven die ook in hun supply-chain een effect laten doorsijpelen van de extra omzet die ze draaien.
En ik weet (misschien wel beter dan wie ook op dit forum) hoe "subsidievrije windparken op zee" toch met subsidie aangelegd worden, maar toch denk ik dat het economisch niet eens zo heel beroerd is.
Kijk naar Denemarken, dat heeft (naast LEGO) ongeveer haar bestaanszekerheid gegrond op het ontwikkelen van windenergie (en het verkopen van dergelijke projecten aan omliggende landen).
Zouden wij ook kunnen en moeten doen (en bij installatie van offshore-windparken doen wij als NL iets dergelijks).
En natuurlijk: er worden mensen stinkend rijk van (maar dat heb je altijd). Toch denk ik dat het meer mensen aan een baan helpt dan je in eerste instantie zou denken.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten