Dorpeling schreef:Als China, Turkije of voor mijn part de VS zich oprecht in een vredesbespreking zou mengen ben ik ervan overtuigd dat dat meer en sneller wat oplevert dan het sturen van minutie en vliegtuigen.
Bedoel je een soort Munchen 2.0? Of een Minsk 3.0? Wat schiet je daar mee op? Want de kans is groot dat een paar jaar later Poetin besluit om toch maar weer naar Kyiv op te trekken. Hitler deed nl. precies hetzelfde in Tsjechoslowakije, Polen en andere landen.
Overigens hebben de Russen helemaal geen trek in vredesgesprekken. Volgens de woordvoerder van Poetin (Dmitry Peskov) kan Rusland zijn doelen
alleen op het slagveld bereiken. Dus je kunt nu het westen de schuld gaan geven dat het geen vrede wil, maar de Russen willen niet praten en zijn van zins om hun doel koste wat kost via oorlog te bereiken.
Dorpeling schreef:Het gaat me om vrede, geen bloedvergieten meer en geen oneindige slachtoffers.. en dat voor een stukje grond.
Wat voor vrede wil je eigenlijk? Want je hebt verschillende soorten vrede. Een vrede waarbij het zuiden van Oekraïne wordt gerussificeerd (daar zitten elementen van genocide in, zoals het deporteren van kinderen naar verre uithoeken van Siberie, het verbieden van de Oekraïense taal, het martelen van iedereen die zich daartegen verzet enz.), vind je dat aanvaardbaar?
Oekraïeners hebben heel goed door wat er op het spel staat. Zij vechten liever voor hun eigen volk, land en identiteit, dan dit omwille van de lieve vrede te op te offeren met de kans dat een paar jaar later de Russische hakbijl opnieuw en definitief op hun land terechtkomt.
Maar je kunt gerust zijn, uiteindelijk komen er gesprekken tussen Rusland en Oekraïne, maar daar moet de tijd wel rijp voor zijn. Eerst moet 1 van de partijen tot de conclusie komen dat verder vechten geen zin heeft en er niets meer te winnen valt. Hopelijk is dat land Rusland, nadat het land verslagen is op het slagveld. Op dat punt zitten we nog niet. Ik verwacht dat dit voorjaar en zomer beslissend zullen zijn.
Overigens verwacht ik dat zulke gesprekken zullen gaan over een wapenstilstand en weinig meer. Echte vrede zal er niet snel komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)