rotterdam schreef:Het lukt toch vrij aardig, ook in de grootste kerk binnen het christendom, de R.K.K. kent men allerlei schakeringen.
Is een verbond van goddienaars en godloochenaars wel een kerk? Want daar komt het toch zo ongeveer op neer? Vrijzinnigen loochenen fundamentele leerstellingen van het christelijk geloof. Bijvoorbeeld de verzoening door Jezus Christus. Dan kan het best zo zijn dat het aardig lukt om de club bij elkaar te houden, maar wat is dat dan voor club? Heeft dat nog iets te maken met kerk-zijn? De ketter Arius werd vroeger veroordeeld door de kerk. Maar een ds. K. Hendrikse, of een H.M. Kuitert mag gewoon aanblijven?
Weet je, Boekenlezer, in 1886 verlieten de dolerenden o.l.v. Abraham Kuyper, de Nederlands Hervormde Kerk.
Ruim 100 jaar later, waar zijn alle argumenten gebleven ?, wandelden ze, alsof er niets gebeurd zo de Hervormde Kerk weer binnen, "hallo daar zijn we weer

". Voortschrijdend inzicht wellicht ?
En de GKV ? Over de 'enige ware kerk' hoor je niemand meer, op het grondvlak wordt andere kerken en groeperingen nooit meer de les gelezen en moderne kerkleden benadrukken op de vraag van welke kerk ze lid zijn meestal dat ze 'niet echt vrijgemaakt zijn' Dus ? Als je de "enige ware kerk" niet meer bent en nooit was dan erken je dat de scheuring (vrijmaking) van 1944 dus eigenlijk een zinloos geheel was.
Het conflict was (niet het minst door toedoen van Schilder zelf) is in de oorlogsjaren op de spits gedreven.
Veronderstelde wedergeboorte, waar gaat het over, ik durf de stelling aan dat 99% van de christenen wereldwijd er niets van begrijpt.
Neem je nou niet wat al te veel de (zondige) menselijke maat tot maatstaf?
Jozua 24:19-20 maakt duidelijk hoever we met die maat komen.
Hoe komt het dat de Gereformeerden wel weer konden aanschuiven bij de Hervormden? Waarom maakte het allemaal geen moer meer uit? Daar is toch een proces van ontstellende verwatering in de GKN aan vooraf gegaan? (Ik heb daar kort geleden
dit over gelezen.) Wil je dat voortschrijdend inzicht noemen?
Aan het hele klimaat in de GKN in de jaren '40 was veel mis. Dat is duidelijk. Alle voorafgaande oorzaken die tot de Vrijmaking van 1944 leidden zijn natuurlijk te betreuren. En ik denk ook wel, dat er in de GKV wel eens te extreem omgegaan werd met het 'ware kerk-zijn'. Dat het wat te veel werd van 'wíj zijn de ware kerk!' Dus ik ga niet zeggen dat er op vroeger niets viel aan te merken. Maar zoals ze nu in de GKV bezig zijn, dat slaat ook nergens op. Dat zijn net een stel losgeslagen pubers, die opgelucht dat ze het strenge ouderlijke huis uit zijn, in reactie alle kanten op zwalken in tuchteloosheid. Alle belijndheid is weg. Dat is ook bepaald geen voortschrijdend inzicht! Voortschrijdend inzicht zou zijn: dat men de punten uit het verleden, waarin men wat al te extreem was, corrigeert, maar verder wel gewoon gereformeerd blijft en aan Schrift en belijdenis vast blijft houden. En dat is niet, zoals je nu ziet:
'De Bijbel mag je best met een korreltje zout nemen, want we hebben ook nog onze hedendaagse cultuur. De gereformeerde belijdenis? Niet zo relevant. De vrouw in het ambt? Welja, waarom niet! Homoseksueel samenleven? Moet je erg tolerant mee omgaan. etc.' Dat doet me toch eerder denken aan wat ik lees in
Richteren 2:11-13. Daar gingen de Israëlieten zich ook meer richten op hun culturele context.
Nee, je komt op mij over als wel èrg kort door de bocht gaand. Daar schieten we niet mee op.