DeDwaler schreef:Mooi dat je dat zegt, Marnix, maar op die manier bedoel ik het niet en volgens mij weet je dat wel. Ik weet dat we allemaal onvolmaakt zijn, daarom heeft God Zijn Zoon ook overgegeven, maar het verschil tussen een gelovige en ongelovige is dat de gelovige in Christus is geheiligd, oftewel volmaakt is en een ongelovige niet. Het ongelovige deel van een christelijke samenwerking ontheiligt het gelovige deel. De tempel van God wordt verontreinigd door de afgoden die de wereld aanbidt: Geld, macht, aanzien en allerlei andere zaken van het vlees.
Misschien heb je de verkiezingsuitslag meegekregen, maar dan weet je welke kant dit land op wil. Dan kan ik braaf met de rest willen meewandelen op de brede weg, het leven willen leven wat andere mensen leven en dat mooier proberen te maken, maar de Heere Jezus loopt op een andere weg met mij. Daarop heeft God mij Zelf neergezet, dus dat is mijn Weg. Bouwen aan het Koninkrijk, zoals je elders op het forum zei, doe ik vanaf de smalle weg, terwijl ik mezelf probeer te bewaren van de wereld en al haar valkuilen. Daar heb ik het al moeilijk genoeg mee, want die wereld zit ook in mij.
Blijkbaar, maar ik begrijp gewoon niet dat ze niet vreselijk in de knoei komen met de belangen die ze nastreven. Ik zat eergisteren nog even het slotdebat te kijken o.a. met Segers en Ploumen. Dat is nu precies in welke hoek de wereld je drukt en wat ze je te drinken geven. Gal. Terecht of onterecht, maar dat gaat me aan het hart. Ik vind Segers een warme en gevoelige ziel die het goede probeert te doen. Dat zie ik weldegelijk, maar denk maar niet dat het hem in dank wordt afgenomen. Moet je samenwerken met mensen die verachten waar je voor staat en Hem namens Wie je daar staat? Ik denk van niet... ik denk dat je bij dat gezelschap als christen niets te zoeken hebt.
Het gaat niet om samen leven met ongelovigen, maar om samenwerken in naam van God, dus onder een christelijke vlag. Een gelovige deelt niets met een ongelovige. Wat betekenen dan alle oproepen en waarschuwingen in de Schrift? Het staat er toch niet voor niets zo expliciet? Voel jij de vijandschap en de kloof tussen God en de wereld dan niet? Herken je de strijd tussen vlees en Geest in jezelf en tussen jezelf en ongelovigen onder je familie, vrienden, collega's en andere mensen?
Ongelovige familieleden, vrienden en collega's heb ik ook en daar kan ik inderdaad mee samen leven en werken, maar ik kan mijn geloof niet met hen delen. Alles wat ik kan doen in de wereld dat is allen liefhebben als mijn naasten, het goede voorbeeld geven en Evangeliseren. Maar wat Jezus zegt: waar twee of meer in Mijn Naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden; dat kan met een ongelovige erbij niet. Die unieke samenkomst tussen God en kind van God begrijpt en kent de ongelovige niet en dat komt omdat de natuurlijke mens alleen maar vlees is en dus geestelijk blind.
Denk ik klein over God? Allicht, ja. Desalniettemin vestig ik al mijn hoop op God en niet op de wereld, want die gaat voorbij met haar begeerte, zoals de apostel Johannes zegt:
"Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid." (1 Johannes 2:15-17)
Mijn taak is om mensen te wijzen op de Verlosser, de Heere Jezus. Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Ik kan ongelovigen niet leren op een christelijke wijze te leven en Jezus te volgen, want ze zijn dood in zonden en overtredingen. Mensen moeten eerst levend gemaakt worden en daarna verbeterd. Dat alles is het werk van God en daar wijs ik bij het Evangeliseren op.
Prima, ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom christenen in de politiek actief kunnen zijn, ook in christelijke partijen, zelfs in een coalitie en dat dat beter is dan wanneer ze niet zouden stemmen en actief zouden zijn in de politiek. En waarom de meeste christenen dat zonder gewetensbezwaar kunnen doen, maar juist tot eer van God. Het is ook een mogelijkheid om van Hem te getuigen, door partijen als de CU en SGP wordt er nog wel eens op God de Vader en en Jezus gewezen of iets uit de Bijbel genoemd. Dat je dan soms wat moet incasseren, dat wist Jezus ook al, daar waarschuwt Hij Zijn volgelingen voor. Of dat ook voor jou geldt is aan jou. Daarmee zijn we denk ik wel klaar met dit onderwerp want we beginnen in herhaling te vallen.