Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Israël

Berichtdoor benefietdiner » 24 mei 2024 17:45


Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 24 mei 2024 18:13

Jesaja40 schreef:StillAwake citeert:



Het stukje westbank waar u op doelt was onder beheer van Jordanië. Onder Jordaans bestuur is de infrastructuur van dat gebied desolaat geworden. Door oorlogshandelingen vanuit Jordanië is dat onder Israëlisch bestuur gekomen. De moedwillige verwoestingen van oost Jeruzalem door Jordanië is tot stilstand gekomen. Enkele bedoeïenen zijn vreedzaam achtergebleven en wensten niet de vertrekken op last van jawel u leest het heel goed de omliggende Arabische landen. En daar waar legaal gebouwd wordt zijn geen betwiste gebieden. Dat laat u zich aanpraten door niet gedupeerde Palestijnen. In 2005 verliet Israël vrijwillig de Gazastrook. Wat was de reactie? Alle landbouwgebieden en akkers werden omgeploegd en vernietigd. Dat was de dankbaarheid van de bevolking. En nu kijkt men opnieuw met zeer afgunstige ogen naar de welvaart in Israël.

Er is dus helemaal geen sprake van confisqueren. De propagandamachine van Hamas staat niet stil. Daar zou u zich wat meer in moeten verdiepen.

Te eerste (en voor de zoveelste keer...): ik citeer niet, jij citeert mij...

Daarnaast:
Hoe het precies in elkaar zit op de West Bank doet niet terzake.
Mijn vraag was namelijk wat de logica is van het bouwen op de West Bank om Noorwegen te straffen voor de erkenning van de Palestijnse staat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2024 08:42

En ondertussen weer tientallen burgers gedood bij een "precisieaanval" in Rafah, waarvan iedereen zei: "Doe dit niet" en zelfs het Internationaal Gerechtshof zei: Jullie moeten je onmiddelijk terugtrekken want dit is/wordt een ramp waar de burgerbevolking de dupe van is. Maar de ultrarechtse Ben-Gvir vond dat vanwege die uitspraak, Israel dan de druk op Rafah juist maar verder moest opvoeren en bezetten.

Hamas roept op om massaal te gaan demonstreren vanwege "het aanhoudende bloedbad tegen hun volk" maar vergeet even te vermelden dat ze zelf eerst een bloedbad hebben aangericht en daarmee de aanleiding zijn voor wat er nu speelt. Het is dan ook enorm hypocriet voor Hamas om in een slachtofferrol te kruipen en op te roepen te protesteren tegen iets waar ze zich zelf maar al te graag aan schuldig maakten.

En de burgers zitten hier tussen gevangen...... :cry:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 807
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Israël

Berichtdoor Prisma23 » 27 mei 2024 09:21

Afbeelding

Dit zegt wat mij betreft heel veel, zo niet alles.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Israël

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2024 09:28

Marnix schreef:En ondertussen weer tientallen burgers gedood bij een "precisieaanval" in Rafah, waarvan iedereen zei: "Doe dit niet" en zelfs het Internationaal Gerechtshof zei: Jullie moeten je onmiddelijk terugtrekken want dit is/wordt een ramp waar de burgerbevolking de dupe van is. Maar de ultrarechtse Ben-Gvir vond dat vanwege die uitspraak, Israel dan de druk op Rafah juist maar verder moest opvoeren en bezetten.

Hamas roept op om massaal te gaan demonstreren vanwege "het aanhoudende bloedbad tegen hun volk" maar vergeet even te vermelden dat ze zelf eerst een bloedbad hebben aangericht en daarmee de aanleiding zijn voor wat er nu speelt. Het is dan ook enorm hypocriet voor Hamas om in een slachtofferrol te kruipen en op te roepen te protesteren tegen iets waar ze zich zelf maar al te graag aan schuldig maakten.

En de burgers zitten hier tussen gevangen...... :cry:

Precies!

Mocht het Israël ooit lukken Hamas uit te roeien, dan zou ik er niet gek van opkijken als er uit de getraumatiseerde burgers een nieuwe Hamas in het kwardraat opstaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2024 12:35

naamloos schreef:Precies!

Mocht het Israël ooit lukken Hamas uit te roeien, dan zou ik er niet gek van opkijken als er uit de getraumatiseerde burgers een nieuwe Hamas in het kwadraat opstaat.


Daar ben ik ook bang voor. En meer dan dat. Je ziet een enorme drang om Hamas uit te roeien, wat gezien de gebeurtenissen in oktober volkomen begrijpelijk is. Maar men wil het zo graag dat alles ervoor moet wijken, dat het levens van veel burgers kost wordt op de koop toe genomen, dat er een humanitaire ramp ontstaat ook. Waarschuwingen van bondgenoten worden genegeerd, bij een negatief vonnis van het Internationaal Gerechtshof wordt gezegd: Dan moeten we er nog maar een schepje bovenop doen. Inderdaad, al die mensen in Gaza die alles wat ze hebben verliezen worden minstens zo haatdragend richting Israel als de vorige generatie en misschien nog wel haatdragender. En ondertussen neem het draagvlak wereldwijd enorm af. Al die protesten die er overal zijn zijn er niet omdat Israel reageert op de aanslagen van Hamas maar om hoe er met de burgerbevolking is Gaza wordt omgegaan. En dat is zo zonde. Israel had in oktober enorm veel steun maar door rechtse aanpak van de hardliners in de regering is dat voor een flink deel verdwenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 27 mei 2024 12:45

naamloos schreef:Precies!

Mocht het Israël ooit lukken Hamas uit te roeien, dan zou ik er niet gek van opkijken als er uit de getraumatiseerde burgers een nieuwe Hamas in het kwardraat opstaat.

Kinderen groeien op in een gebied waar Israel dagelijks bombardeert.
Dan kan ik me goed voorstellen dat Hamas populair wordt, en dat Israël gehaat wordt.

Israël is op dit moment vrij rigoreus bezig om ieder kind wat in de Gazastrook opgroeit te brainwashen met het idee dat Hamas de enige is die voor hen opkomt en tegen Israël in durft te gaan.
Wie wind zaait zal storm oogsten, en dat "zaaien van de wind" is waar de wereld nu getuige van is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 27 mei 2024 12:54

Marnix schreef:Daar ben ik ook bang voor. En meer dan dat. Je ziet een enorme drang om Hamas uit te roeien, wat gezien de gebeurtenissen in oktober volkomen begrijpelijk is. Maar men wil het zo graag dat alles ervoor moet wijken, dat het levens van veel burgers kost wordt op de koop toe genomen, dat er een humanitaire ramp ontstaat ook. Waarschuwingen van bondgenoten worden genegeerd, bij een negatief vonnis van het Internationaal Gerechtshof wordt gezegd: Dan moeten we er nog maar een schepje bovenop doen. Inderdaad, al die mensen in Gaza die alles wat ze hebben verliezen worden minstens zo haatdragend richting Israel als de vorige generatie en misschien nog wel haatdragender. En ondertussen neem het draagvlak wereldwijd enorm af. Al die protesten die er overal zijn zijn er niet omdat Israel reageert op de aanslagen van Hamas maar om hoe er met de burgerbevolking is Gaza wordt omgegaan. En dat is zo zonde. Israel had in oktober enorm veel steun maar door rechtse aanpak van de hardliners in de regering is dat voor een flink deel verdwenen.

Om eerlijk te zijn zie ik inderdaad een drang om Hamas uit te roeien, en ik krijg steeds meer het idee dat dat bereikt moet worden met het volledig uitroeien van de bevolking van Gaza.
Het blijft toch wrang dat het volk wat slachtoffer geweest is van de grootste genocide ooit inmiddels zelf tot genocide-plegers zijn afgezakt.

En ik geloof echt wel dat het volledig uitmoorden van Gaza niet (officieel) de bedoeling is, maar als je het gedachtengoed van Hamas wilt uitroeien terwijl je de bevolking wél indoctrineert met het gevoel dat Israël de vijand is en Hamas het enige wat je kan redden heb ik het idee dat dit conflict pas eindigt als er geen palestijn meer in Gaza loopt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2024 14:39

StillAwake schreef:Om eerlijk te zijn zie ik inderdaad een drang om Hamas uit te roeien, en ik krijg steeds meer het idee dat dat bereikt moet worden met het volledig uitroeien van de bevolking van Gaza.
Het blijft toch wrang dat het volk wat slachtoffer geweest is van de grootste genocide ooit inmiddels zelf tot genocide-plegers zijn afgezakt.

En ik geloof echt wel dat het volledig uitmoorden van Gaza niet (officieel) de bedoeling is, maar als je het gedachtengoed van Hamas wilt uitroeien terwijl je de bevolking wél indoctrineert met het gevoel dat Israël de vijand is en Hamas het enige wat je kan redden heb ik het idee dat dit conflict pas eindigt als er geen palestijn meer in Gaza loopt...


Nee, het is niet de bedoeling dat er onschuldige slachtoffers vallen, maar als dat een bijkomstigheid is wordt het wel snel geaccepteerd. Men is zo verblind door haat dat het doel de middelen dan heiligt, ondanks alle oproepen om ermee te stoppen. Ondanks een uitspraak van een Internationaal gerechtshof. Dus vandaag weer kritiek van Marcron, van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken die aangeeft dat Israel het internationale afspraken voor humanitair recht / oorlogsrecht en de organisatie die daarover oordeelt moet respecteren, de buitenlandchef van de EU die aangeeft dat Israël de uitspraak moet naleven en er gekeken wordt hoe de EU hierop reageert. Israel is zich constant bezig in eigen vingers te snijden en als dit soort uitspraken genegeerd blijven worden kan het inderdaad nog wel eens bij het Strafhof eindigen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Israël

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2024 14:59

StillAwake schreef:Kinderen groeien op in een gebied waar Israel dagelijks bombardeert.
Dan kan ik me goed voorstellen dat Hamas populair wordt, en dat Israël gehaat wordt.

Israël is op dit moment vrij rigoreus bezig om ieder kind wat in de Gazastrook opgroeit te brainwashen met het idee dat Hamas de enige is die voor hen opkomt en tegen Israël in durft te gaan.
Wie wind zaait zal storm oogsten, en dat "zaaien van de wind" is waar de wereld nu getuige van is.

Ik zou het iets anders formuleren: Hamas heeft wind gezaaid, en nu oogsten ze storm, m.n. de burgerbevolking.
Israel, die nu storm zaait gaat straks een orkaan oogsten ben ik bang (en ik snap het van de kant van de burgerbevolking). Ik zie alleen maar verliezers, triest!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 27 mei 2024 15:21

naamloos schreef:Ik zou het iets anders formuleren: Hamas heeft wind gezaaid, en nu oogsten ze storm, m.n. de burgerbevolking.
Israel, die nu storm zaait gaat straks een orkaan oogsten ben ik bang (en ik snap het van de kant van de burgerbevolking). Ik zie alleen maar verliezers, triest!

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 27 mei 2024 15:25

Marnix schreef:Nee, het is niet de bedoeling dat er onschuldige slachtoffers vallen, maar als dat een bijkomstigheid is wordt het wel snel geaccepteerd. Men is zo verblind door haat dat het doel de middelen dan heiligt, ondanks alle oproepen om ermee te stoppen. Ondanks een uitspraak van een Internationaal gerechtshof. Dus vandaag weer kritiek van Marcron, van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken die aangeeft dat Israel het internationale afspraken voor humanitair recht / oorlogsrecht en de organisatie die daarover oordeelt moet respecteren, de buitenlandchef van de EU die aangeeft dat Israël de uitspraak moet naleven en er gekeken wordt hoe de EU hierop reageert. Israel is zich constant bezig in eigen vingers te snijden en als dit soort uitspraken genegeerd blijven worden kan het inderdaad nog wel eens bij het Strafhof eindigen.

Is het een bijkomstigheid die snel geaccepteerd wordt, of is het in de ogen van een aantal mensen in het centrum van de Israelische macht "mooi meegenomen"?
Als ik de reactie van een aantal Joodse mensen hoor (zonder te willen generaliseren) slaat de angst me soms best om het hart kan ik je vertellen...
Nu besef ik heel goed dat die racties vanuit een veilig land en grotendeels anoniem gegeven worden, maar toch...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2024 16:11

StillAwake schreef:Is het een bijkomstigheid die snel geaccepteerd wordt, of is het in de ogen van een aantal mensen in het centrum van de Israelische macht "mooi meegenomen"?
Als ik de reactie van een aantal Joodse mensen hoor (zonder te willen generaliseren) slaat de angst me soms best om het hart kan ik je vertellen...
Nu besef ik heel goed dat die reacties vanuit een veilig land en grotendeels anoniem gegeven worden, maar toch...


Zover zou ik absoluut niet willen gaan, dat men het doden van burgers, van vrouwen en kinderen mooi meegenomen vindt. Maar als het gebeurt is het jammer maar noodzakelijk. Want alle waarschuwingen dat er veel teveel burgerslachtoffers zijn en deze aanpak daarom losgelaten moet worden worden structureel genegeerd. Met nu weer 45 doden waarvan 2 Hamas-strijders. En verder vluchtelingen die daar vanwege de inval allemaal naartoe moesten vluchten.

Overigens is de haat die je beschrijft er niet altijd en komt die ook wel van twee kanten
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 27 mei 2024 18:03

Marnix schreef:Zover zou ik absoluut niet willen gaan, dat men het doden van burgers, van vrouwen en kinderen mooi meegenomen vindt. Maar als het gebeurt is het jammer maar noodzakelijk. Want alle waarschuwingen dat er veel teveel burgerslachtoffers zijn en deze aanpak daarom losgelaten moet worden worden structureel genegeerd. Met nu weer 45 doden waarvan 2 Hamas-strijders. En verder vluchtelingen die daar vanwege de inval allemaal naartoe moesten vluchten.

Overigens is de haat die je beschrijft er niet altijd en komt die ook wel van twee kanten

Ik gaf dan ook aan dat ik dergelijke zaken online lees, en dat ik besef dat dat in veilige anonimiteit gebeurd.

Dat is zelden representatief, maar zegt wel iets.
De haat gaat 2 kanten op, en dat is van beide kanten fout...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 982
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 28 mei 2024 10:33

StilAwake merkt op:

Is het een bijkomstigheid die snel geaccepteerd wordt, of is het in de ogen van een aantal mensen in het centrum van de Israelische macht "mooi meegenomen"?
Als ik de reactie van een aantal Joodse mensen hoor (zonder te willen generaliseren) slaat de angst me soms best om het hart kan ik je vertellen...


Dit waren de woorden van Golda Meïr aan Anwar Sadat:

We can forgive [the Arabs] for killing our children. We cannot forgive them for forcing us to kill their children. We will only have peace with [the Arabs] when they love their children more than they hate us...


Dacht u werkelijk dat het ons Joden geen pijn doet?

Maar helaas de kinderen van toen hebben hun indoctrinerende leer niet aan de kant geschoven en hebben alleen maar meer haat toegevoegd. Gaat u dat maar eens toetsen aan de hand van het lesmateriaal waarin letterlijk staat: je mag en moet de Joden doden en vernietigen.

Een ding is zeker dat onze tegenstander er alles aan dien wil om ons te vernietigen. Uw eigen christelijke Messias kan dan niet terugkeren naar de aarde en zal de aardbewoners uitsterven als een dode planeet.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten