Travian - en technische vragen over Travian

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 nov 2005 10:44

ik denk dat ik alles eerst tot 3 upgrade voordat ik met verdediging begin. hoelang was de immunitiets-periode nu voor beginners? 21 dagen?? en waar staat dat?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 10:45

*krijgt een "later-als-we-groot-zijn"-gevoel*

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 24 nov 2005 10:46

Productie:
Hout: 17 per uur
Klei: 24 per uur
IJzer: 17 per uur
Graan: 5 per uur

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 24 nov 2005 10:47

DesertRose schreef:ik denk dat ik alles eerst tot 3 upgrade voordat ik met verdediging begin. hoelang was de immunitiets-periode nu voor beginners? 21 dagen?? en waar staat dat?


Toen de server startte was het 7 dagen.
Na een week was het 10 - 15 dacht men...

Nu zal dat wel rond de 20 zijn ja

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 10:48

Staat dat in het forum ofzo?

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 24 nov 2005 10:50

Een strategie:

onassis777 schreef:Hier is de vertaling, er kunnen hier en daar nog spelfouten inzitten aangezien ik geen tijd heb gehad om het te corrigeren. Ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben.

Defensieve Romeinse Strategie Handleiding
Het gaat om de economie, domoor!” Bill Clinton

Introductie

Deze handleiding is bedoeld om uit te leggen hoe jij jouw dorp kan omtoveren tot een economisch zwaargewicht. Tevens legt het uit hoe jij je grondstoffen effectief kan verdedigen tegen minimale kosten. Wil jij een aggresieve aanvaller zijn, die dorp na dorp brandend achter zich laat? Dan is dit helaas niet de juiste handleiding voor jou, desondanks kan het toch nuttig zijn het een keer te lezen; zelfs aggresieve aanvallers moeten toch op iets aan economie kunnen terugvallen. Als jij het daarentegen niet erg vind om lekker de tijd te nemen en het rustig aan te doen, terwijl jij langzaam die aggresieve aanvallers het stof laat bijten, lees dan verder.

In eerste instantie wil ik je er op wijzen dan een defensieve strategie niet inhoudt dat je helemaal nooit moet aanvallen. Slechts dat aanvallen een hoger doel nastreeft, namelijk het onderhouden van een snelle groei van de economie. Dus dat is hetgeen waar je op moet richten.

Ik zal proberen alle fundamentele principes uit te leggen en deze te verduidelijken met voorbeelden. Ik zal ook wat aandacht besteden aan de pschychologische en interactieve elementen van het spelen van een spel als Travian. Na het theoretische gedeelte, zal ik je een complete walktrough geven voor de eerste twee maanden.

Waarom de Romeinen?

Romeinen hebben dure en langzame krijgers, waarom zou ik die willen spelen? Een goede vraag, en deze handleiding zal waarschijnlijk net zo makkelijk door een Gallier gebruikt kunnen worden. Misschien zelfs door een Germaan (alhoewel daar betere handleidingen voor bestaan).
Maar het beste aspect van de Romeinen is dat, desondank het feit dat ze heel duur zijn, ze het meest sterk zijn van alle drie de volkeren. De romeinse infanterie laat qua kracht, ieder ander ras achter zich. Zelfs de tegenstanders' z'n cavelerie doet daar weinig tegen. Praetorianen en Imperianen zijn de beste specialisten in het spel en de legionairren zijn de beste generalisten. In het begin zijn de trainingskosten wel zeer pijnlijk, aangezien deze kosten ervoor zorgen dat je militaire uitbreiding beperkt blijft. Verder in het spel is het effectief gebruik maken van de ruimte het belangrijkst, oftwel de offensieve/defensieve kracht per eenheid of graan geproduceerd.
En dat is waar de romeinen in exceleren. Daarom is deze strategie erop gebaseerd om eerst een sterke economie op te bouwen en tijdens deze ontwikkeling de militaire en andere onkosten zo laag mogelijk te houden.


De principes

Heb geduld
Als je begint met het spelen van Travian, kom je er al gauw achter dat het in het begin een vrij langzaam spel is. Het kan zelfs weken of maanden duren voordat je iets noemenswaardig bereikt. Daarom is het eerste principe: heb geduld! Ondanks dat het soms lijkt of jouw ontwikkelingen traag gaan, houd jouw hogere doelen in je achterhoofd en je zult merken dat je alsmaar dichter bij ze komt.

Stel je doelen

Zo komen we direkt bij het tweede principe, werk vanuit langetermijn denken en laat je niet uit het lood slaan door plotselinge gebeurtenissen (zoals aanvallen). Los zo'n probleem op en je richt je weer op de toekomst.

Onderhouden van expentionele groeiHet derde principe is het onderhouden van een expentionele groei. Dit betekent dat je constant moet investeren in je grondstoffen om je groei-ratio te verhogen en daarmee de anderen die in eerste instantie veel harder leken te groeien, in te halen of zelfs voorbij te streven.

Probeer conflicten te vermijden
Je bent niet alleen in het spel en je medespelers (vooral kinderen) kunnen nog weleens ongenuanceerder uit de hoek komen dan zij in het echte leven zouden doen. Veel medespelers kunnen zich kinderachtig gedragen en zullen emotioneel reageren als reactie op jouw acties. Sommige zullen zelfs heel ver gaan en hun eigen groei verwaarlozen, om zich volledig op pesterijen te richten. De allergevaarlijkste (en de minst voorkomende) zijn diegene die een psychologische spelletje met je proberen te gaan spelen.

Dit valt niet te vermijden, maar je kan wel veel doen om dit te proberen te voorkomen. Maak vrienden, sluit je aan bij een alliantie en wees vriendelijk doch correct. Laat je niet in met mensen die anderen bedreigen, beledigen of afpersen. En zorg dat je zelf niet dat soort gedragingen uitlokt door je onsportief te gedragen. Wees rationeel en kalm en ga nooit in op beledigingen en doe zelf nooit iets waar je je medespelers mee beledigd.
Ga niet lopen pochen met het feit dat bijvoorbeeld jouw alliantie groter is dan van een ander. En blijf uit de weg van de echt grote en machtige allianties.

Tenslotte zorgdraag dat je je medespelers niet beledigd met jouw acties.
Een dorp aanvallen is prima, maar doe dit niet tien keer op een dag. En reageer beleefd op berichten van een medespeler om een aanval te stoppen, zonder een belofte te doen om deze later weer te verbreken. Wees eerlijk en oprecht dat je ze nogmaals zal aanvallen als ze zich niet verdedigen. Ze zullen je nog steeds niet mogen, maar ze zullen niet zo gauw hun hele aandacht op jouw focussen.

Samenvattend mag je stellen, onthoud je van langslepende conflicten die de groei van jouw dorp(en) zullen limiteren.

Punten van aandacht

Gelet op de juist behandelde principes, kunnen we deze punten van aandacht opstellen:

1 Richt je aandacht volledig op je productie-velden
2 Bouw alleen gebouwen als je deze kan veroorloven in termen van produktie per uur
3 Bouw alleen gebouwen als deze je groei verspoedigen
4 Zorg voor een minimale verdediging, net genoeg om plunderen niet interessant te maken.
5 Zorg voor aanvalskracht enkel en alleen om inactieve en onverdigde dorpen te plunderen.

Walktrough

Deze walktrough is niet bedoeld om jou stap voor stap uit te leggen welke acties je moet ondernemen. Het verteld je slechts welke doelen je voor jezelf moet stellen en waarop je je moet concentreren. Wees vrij om deze adviezen op te volgen tot een punt waar jouw speelstijl en mening niet meer parralel lopen met hetgeen wat ik hier verkondig. Wees creatief en pas je aan aan
de omstandigheden. Geen enkel dorp is hetzelfde. Derhalve kan er niet “een beste strategie” bestaan en dat wil ik hier ook niet beweren te weten.
Ondanks dat gaat deze walktrough uit vanuit de principes zoals ze hierboven staan uitgelegd en ben ik van mening dat dit een uitstekende manier van spelen is voor een defensieve speler. Ik weet uit ervaring dat je sneller zal groeien dan de meeste spelers, mits je je houdt aan deze handleiding.

In deze walktrough ga ik er vanuit dat je op een server speelt waar je zeven tot negen dagen protectie geniet. Mocht een nieuwe speler langer protectie krijgen, dan zou ik me nog langer op de velden richten dan op militaire training over te gaan.

Dag 0
Goed, je bent begonnen! Zoals je kunt zien begin je met aardig wat grondstoffen, maar met heel weinig productie per uur en een bijna leeg dorp. Voel je je al geroepen daar iets aan te gaan doen? Ongetwijfeld wel, maar je zult je moeten inhouden. De handleiding is niet voor diegene die zich niet kunnen inhouden, maar voor de mensen die lange termijn kunnen denken.

Ons doel op lange termijn is zo snel mogelijk de produktie omhoog te krijgen.
In de levels tot aan level tien, moet je in een tijdsspanne van zo'n acht tot tien weken genoeg defensieve mogelijkheden weten te creeeren en een beperkte offensieve macht. Deze handleiding zal ook maar nodig zijn tot aan level tien.
Dan heb je genoeg middelen om een tweede of eventueel een derde dorp te stichten. Of heb je een dusdanige offensieve macht weten op te bouwen om andere dorpen aan te gaan vallen. Hoe dan ook, als je twee maanden Travian heb gespeeld, heb je deze beginners handleiding niet meer nodig.

Nu komen we bij een belangrijk punt van Travian. Elke keer als je een veld opwaardeerd van hout, klei of ijzer, dan zal je graanproductie dalen. Hetzelfde gebeurd als je een gebouw bouwt of opwaardeerd en militairen creeert. Dit lijkt niet zo erg, maar je zult altijd voldoende graanproductie nodig hebben om deze acties te ondernemen. Let hier dus op! Je zal niet de eerste persoon zijn die zonder graan en graanproductie komt te zitten, zodat het onmogelijk is je graanvelden op te waarderen. Daarom is het heel belangrijk altijd op je graanproductie te letten en als deze een kritiek niveau bereikt, je graanvelden op te waarderen.

Zolang we bezig zijn onze economie te onderhouden, zullen we alleen ons alleen richten op het opwaarderen van onze velden. Als we kijken naar de totale kosten van het opwaarderen van alle productievelden zien we dat we klei het hardst nodig hebben, gevolgd door hout, ijzer en graan.
Voor de snelste groei moet de verhouding tussen deze vier ongeveer 12:10:8:6 zijn. Dit betekent dat je altijd het meest klei moet produceren, dan hout, dan ijzer en tenslotte graan. De verhouding tussen klei en graan is ongeveer twee staat tot een. Soms iets meer, maar nooit minder!

Als je deze verhoudingen aan weet te houden, dan zal je iets sneller groeien dan de mensen die alle velden gelijkmatig opwaarderen. Je zult zien dat als je constant elke veld opwaardeerd, wat als eerste weer opgewaardeerd kan worden (dat betekent vier uur voor klei, drie uur voor hout, drie voor graan en twee voor ijzer (zorg trouwens dat je ijzer zo snel mogelijk bemachtigd), dat je dan vanzelf de bovenstaande verhoudingen zult bereiken. Travian plus is hier een handig hulpmiddel bij (je kan het op de website zelf aanschaffen voor een klein bedrag, het geeft je iets meer mogelijkheden in het spel en je helpt de website reclamevrij te houden en de mensen achter Travian te steunen) omdat je zo kan zien wanneer je je velden weer kan opwaarderen.

Waar je verder op moet letten is het gegeven dat velden van dezelfde soort nooit meer dan een level verschil moeten hebben. Dus waardeer dus nooit een houtveld van level vijf naar level zes op, als je nog een aantal level vier houtvelden in bezit hebt. Eerst je L4 opwaarderen naar L5, alvorens aan L6 te beginnen. Dit vanwege het feit dat de opbrengst van je nieuwe opgewaardeerde velden niet op kunnen tegen de kosten van het opwaarderen daarvan. Er is echter wel een uitzondering op deze regel; vanwege de hoge kosten van de L1 graanvelden zorgt het opwaarderen van je klei, hout en ijzervelden van L1 naar L2 of L3, voordat je je L1 graanvelden gaat opwaarderen, voor een iets snellere groei. Ik moet hier wel eerlijk bij vermelden dat je voordeel dat je hiermee pakt, minder dan 6% is.
Dus waarschijnlijk niet de moeite waard, tenzij je echt een perfectionist bent.

Kan je het allemaal nog volgen? Ik had je reeds gewaarschuwd dat geduld een schone zaak is voordat we echt aan de slag kunnen. Gebruik je middelen om je velden op te waarderen, beginnende met klei. Je zult merken dat je maar een veld tegelijktijd kan opwaarderen en dat dit enige tijd duurt.
Blijf nog even zuinig op je grondstoffen en ga geen gebouwen bouwen, wacht gewoon rustig tot het eerste veld klaar is en begin aan de volgende.
Als je over Travian plus beschikt, zorg dan dat het volgende veld al in de wachtrij staat, zodat het opwaarderen daarvan gelijk begint zodra de eerste klaar is.

Blijf op deze manier (in de verhoudingen die ik je hierboven heb gegeven) je velden opwaarderen totdat al je grondstoffen op zijn. En aangezien het opwaarderen van velden meer klei, hout of ijzer kost dan graan, terwijl je in beginsel met exact dezelfde hoeveelheden begint, kan je je veroorloven iets minder graan te produceren zoals in de verhoudingen wordt aangegeven. Totdat je al je opgeslagen graan hebt opgebruikt. Hierbij moet wel vermeldt worden, dat je dit alleen moet doen als je er van overtuigd bent dat je er op tijd bij zult zijn als je graanproductie een kritiek punt bereikt. Mocht je graanproductie dus de absolute nul bereiken, wacht dan even een tijdje totdat je weer het een en ander geproduceerd hebt en spendeer dan gelijk al je grondstoffen om alles weer in orde te krijgen.

Tijdens de eerste zeven dagen kan je niet worden aangevallen. Derhalve is er geen noodzaak voor verdediging tijdens deze periode. Echter als dag zeven in het zicht komt wordt het toch langzamerhand tijd om iets aan je verdediging te gaan doen.

Er zijn twee manieren waarop je je kan verdedigen: de eerste minimaliseert het aantal grondstoffen die de vijand kan meenemen, de tweede manier is een verdediging op te bouwen om aanvallers weg te jagen of zelfs te doden.
Op dit moment is je grondstoffen-producitie nog niet toereikend om een dergelijke verdediging op te bouwen. Daarentegen zijn schuilplaatsen goedkoop en efficient! Schuilplaatsen zorgen dat grondstoffen niet gestolen kunnen worden. Dus bouw een schuilplaats en waardeer deze op naar L3 of L4. Het beschermt niet al je grondstoffen, maar de aanvallers zullen niet in staat zijn heel veel mee te nemen.

Dag 8-10
Als alles volgens plan verloopt zul je in deze periode bij een belangrijk punt aanbelanden. Al je velden zijn inmiddels L3. Je grondstoffen-productie zal nu een solide 60/60/60/40 per uur bereikt hebben en nu is het tijd om even een pauze in te lassen. Omdat het opwaarderen naar L4 relatief duur is en die zeven extra grondstoffen-productie ook niet echt de moeite waard is, is het zaak zo snel mogelijk voorbij L3 te gaan. Dit betekent dat het eindelijk tijd is om wat gebouwen neer te gaan zetten en we gaan eindelijk wat soldaten creeeren. Waardeer je hoofdgebouw op naar L3 en bouw een verzamelpunt en barakken. Daarnaast, als het weleens wil voorkomen dat je langer dan negen uur niet meer inlogd bij Travian, is het ook handig een pakhuis te bouwen om je grondstoffen op te slaan. En als je erover denkt bij een alliantie te gaan (wat ik zeker aanraadt, omdat je medespelers je minder snel zullen aanvallen) dan zal je ook een ambassade moeten bouwen. Tenslotte is het ook handig een marktplaats te bouwen om de grondstoffen die je over hebt te verhandelen.

Als je eenmaal je barakken hebt gebouwd, train dan vier tot zes legionairren.
Dit zijn de standaard romeinse troepen, zowel goed defensief als offensief.
Voorlopig moet je ze enkel gebruiken om inactieve buren te plunderen.
Je zult zien dat veel van je buren niet groeien. Velen zullen zelfs blijven steken op een populatie van twee. Deze zijn bij uitstek geschikt om te plunderen. Blijf de komende dagen deze dorpen zoveel veel mogelijk plunderen, totdat alles weg is. Maar pas op dat je niet dorpen aanvalt die even sterk zijn als jij. Of dorpen waarvan je vermoedt dat zij ook weleens al over troepen zouden kunnen beschikken. Wees zuinig op je zwaarbevochten legionairren. En zorg dat je niet nu al vijanden krijgt. Legionairren leveren pas winst op na twaalf succesvolle plundertochten, dus zorg dat je ze zo lang mogelijk in leven houdt.

Je zult zelf ook aangevallen kunnen worden in deze periode. Zorg ervoor dat je schuilplaats groot genoeg is. Het is overigens niet nodig om je troepen thuis te houden, tenzij je troepenmacht veel groter is dan die van de tegenstander.
Nog een tip: communiceer! Vraag je tegenstander vriendelijk zijn aanval te stoppen, omdat jij defensieve troepen zult gaan bouwen en je schuilplaats gaat opwaarderen zodat er niks voor hem te halen valt. Maar doe dit wel op een correcte en positieve manier. Maak er geen persoonlijke vete van. En lees de “what to do when being farmed” (travian.com red.) op het forum voor meer details.

Vergeet ondanks alles niet je groei in de gaten te houden. Zodra je gebouwen staan en je troepen getraind zijn is je volgende doel al je velden naar L6 te krijgen. Blijf inactieve dorpen plunderen en wees niet bang om je blik te verruimen mochten de dorpen om je heen al leeg zijn. Ondertussen is er geen noodzaak voor andere gebouwen behalve een graanopslag om je alsmaar groeiende hoeveelheid graan op te kunnen slaan. Waardeer je pakhuis en graanopslag ook steeds op zolang je blijft groeien. Ook je troepenmacht mag je langzaam blijven uitbreiden aangezien dit steeds goedkoper wordt naarmate je blijft groeien. Zodra al je velden L6 hebben bereikt zal je troepenmacht ongeveer uit dertig man moeten bestaan. Iets meer als je over veel vijandige buren beschikt.

3 tot 4 weken

Na zo'n drie tot vier weken zullen al je velden L6 hebben bereikt. Er vanuit gaande dat je niet hele grote problemen hebt gehad met plunderaars.
Nu ook weer is het tijd voor een kleine pauze. Het opwaarderen naar L7 is wederom een dure aangelegenheid, waarbij de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten. Het is weer nodig je economie een zetje in de goede richting te geven. Je zal inmiddels ook rekening moeten houden met je “sterkere” buren. En sinds legionairren nou eenmaal niet de beste verdedigers zijn, wordt het ook tijd je defensie te reorganiseren.

Waardeer je barakken op naar L3 en bouw een academie die je naar L5 moet opwaarderen. Bouw een smederij, een wapensmid en waardeer de wapensmid naar L3. Bouw ook L1 stallen. In de tussentijd let op de pretorianen, imperianen en equites legatis, aangezien deze langzamerhand ook beschikbaar zullen worden. Train ongeveer dertig pretorianen, of meer als je over aggresieve buren beschikt. Plus zo'n derig imperianen, of iets minder als er niet zoveel plundermogelijkheden zijn. Train ook drie legatis. En heel belangrijk, bouw een molen! Bouw deze niet eerder, omdat nu pas een L1 molen winst oplevert. Wacht nog wel even met het opwaarderen van je molen. Ten slotte is het ook aan te raden je marktplaats iets uit te breiden om meer handelaren te verkrijgen.

Legates kunnen worden gebruikt voor verkenning. Dat houdt in dat je nu kunt zien of al die buren die je eerst nog niet durfde aan te vallen, inmiddels een goeie verdediging hebben weten op te bouwen. Kijk dus eerst even rustig rond, voordat je je buren zonder verdediging met een bezoekje gaat vereren.
Gebruik hiervoor je legionairren en imperianen. Houd je pretorianen thuis, deze zijn voor de verdediging.

Al dit wapengekletter heeft je dorp een paar dagen van zijn groei afgehouden.
En daarom gaan we daar ons nu weer op richten. De komende vier weken zal je je velden moeten uitbreiden naar L10. Blijf ook je defensie in de gaten houden, omdat jij inmiddels ben uitgegroeid tot een attractief doel voor de echt grote jongens in het spel. Ik kan je aanraden minstens over honderd van elke defensieve troepenmacht te beschikken zodra je L10 bereikt hebt.
Je offensieve kracht zal in dit stadium nog wel voldoende zijn, aangezien dertig legionairren en imperianen ruim afdoende zijn om de inactieve en defensieloze dorpen te plunderen. Mocht je toch de behoeft hebben om je offensief iets uit te breiden, dan kan dat uiteraard. Maar pas wel op dat je niet in de verleiding komt om dorpen met grote troepenmachten aan te gaan vallen! Voorlopig plunderen we alleen nog voor snelle winst en opbrenst, het is nog niet de tijd om tot de volle aanval over te schakelen.

Terwijl je zo rustig doorgroeit wordt het tijd je stallen naar L5 op te waarderen en eens te gaan kijken of de equites imperatoris ook al beschikbaar zijn.
Deze zijn niet heel erg sterk, doch zeer snel. En je vergroot je reikwijdte qua plunderingen hier enorm mee. Er is wel een minpunt aan deze troepen. Ze zijn erg duur en soms is het niet eens de moeite waard ze te trainen. Simpelweg omdat er niet genoeg dorpen zijn om te plunderen. Bovendien kan je al zo druk zijn met je andere troepen dat je het soms maar beter achterwege kan laten.
Zodra alle velden L10 hebben bereikt is het ook tijd de molen naar L5 op te waarderen. Dan is ook de tijd aangebroken om een bakkerij, steenbakkerij, ijzersmederij en zaagmolen te bouwen en gelijk op te waarderen. Je zult nu maximale productie bereiken!

8-10 weken
Bij L10 eindigd deze handleiding. Er zijn nog een aantal punten van aandacht:

Sticht nieuwe dorpen en breid ze uit met hulp van gigantische opbrengsten van je eerste dorp.
Onderneem veel plundertochten, ook tegen dorpen met grote legers
Blijf gebouwen opwaarderen en kijk uit naar katapulten. Hiermee kan je andere dorpen mee gaan lastig vallen die eventueel verwikkelt zijn in alliantie-oorlogen.
Neem wraak op die stomme Germanen met hun grote legers, maar geen productiecapaciteit, door een uitputtingslag aan te gaan.

Als allerlaaste wil ik je nog zeggen; heb vooral veel plezier met jouw fantastische dorp en geniet ervan als je mensen je vragen hoe jij wel niet zo snel hebt kunnen groeien. Kijk naar alle mogelijkheden die het spel je bieden en zorg dat je zoveel mogelijk van alles gebruik maakt.

Geschreven door: Iulus
Vertaling door: onassis777 (helpdesk support travian.nl)

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 11:01

Ik zie dat ik behoorlijk wat dingen verkeerd gedaan heb.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 nov 2005 11:07

ik niet echt. de grondstoffen ga ik nu wel optimaliseren

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 nov 2005 11:18

van mij dan ook een screentje

Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 11:19

M'n verhoudingen kloppen wel ongeveer. Ik produceer iets te weinig klei en iets te veel IJzer.

Gebruikersavatar
supermario
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:59
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor supermario » 24 nov 2005 11:25

DesertRose schreef:van mij dan ook een screentje

http://img293.imageshack.us/img293/7279/temp4lk.jpg

whaaaaaaa!!!
daar ben ik nog lang niet
Tekoop: Reclame ruimte. Wordt op meer dan 150 plaatsen getoond op http://www.refoweb.nl
PB me!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 11:26

DR is zo slim geweest geen gebouwen neer te planten.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 nov 2005 11:30

Rijnmond schreef:DR is zo slim geweest geen gebouwen neer te planten.
het eerste wat ik deed was gebouwen planten :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 11:36

Ik ook, 1 pakhuis en 1 schuilplaats.

Gebruikersavatar
supermario
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:59
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor supermario » 24 nov 2005 11:38

eerste was het upgraden van hoofd gebouw:P
Tekoop: Reclame ruimte. Wordt op meer dan 150 plaatsen getoond op http://www.refoweb.nl

PB me!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten