Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 04 jul 2003 07:37

Het is toch heerlijk om in de kerk te trouwen? Een zegen over je huwelijk vragen en knielen voor Zijn aangezicht is 1000x zo mooi als trouwen voor de burgelijke stand vind ik!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2003 09:23

Ja het trouwen zou in mijn geval nog wel kunnen, maar daarna is het toch wel de gewoonte dat je in hetzelfde huis gaat wonen en dat is praktisch onmogelijk ;)

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 04 jul 2003 10:48

trouwen heeft niet zozeer met een ceremonie te maken, maar met de intentie om trouw aan elkaar te zijn en te blijven, dat feit wordt opgeluisterd met een ceremonie, die daar vervolgens weer extra betekenis aangeeft.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor hijwel » 04 jul 2003 11:40

Lalage schreef:
joris schreef:
Lalage schreef:Ik ben het in principe met je eens, maar ik denk dat het toch veiliger is om te wachten tot je ook voor de kerk en de gemeente getrouwd bent. Al is het alleen maar omdat je, als je nog niet kunt trouwen om praktische redenen, ook niet het minste risico wilt lopen om zwanger te raken.

maar dat geeft dan toch niet meer. Ik bedoel: wat ik van hijwel begrijp gaat hij uit van een bewuste keuze om met elkaar verder te gaan en dus ook samen sex te hebben. Eventuele kinderen geven dan niet waarschijnlijk, want een bewuste keuze houdt in bewustekeuze.


Paulus zegt hierover: het is beter met elkaar te trouwen dan te branden van verlangen. Dus ik vind dat je dan eerst maar moet trouwen.


Wat bedoel jij met trouwen? Als je voor de eerste keer sex met iemand heb ben je voor God getrouwt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 04 jul 2003 11:53

maar dan hebben we de vraag wat Paulus met dat branden bedoelt, als hij zegt dat het beter is te trouwen dan te branden.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2003 12:02

Tja, dat wordt vaak geroepen: als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Maar ik bedoel met trouwen nog altijd je boterbriefje halen en de kerkelijke inzegening (je kunt trouwens niet in de kerk trouwen als je niet eerst voor de wet getrouwd bent, het is dus eigenlijk niet in de kerk trouwen, maar inzegening van het huwelijk dat al gesloten is).

En dat branden van verlangen... mmmz, goede vraag. Misschien als je je echt absoluut niet meer kunt inhouden?

Jongens wat ingewikkeld ook allemaal. Zou je niet ook gewoon kunnen trouwen en dan een weekendhuwelijk onderhouden? Is wel een beetje gek he.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 12:16

Lalage schreef:Tja, dat wordt vaak geroepen: als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Maar ik bedoel met trouwen nog altijd je boterbriefje halen en de kerkelijke inzegening (je kunt trouwens niet in de kerk trouwen als je niet eerst voor de wet getrouwd bent, het is dus eigenlijk niet in de kerk trouwen, maar inzegening van het huwelijk dat al gesloten is).

En dat branden van verlangen... mmmz, goede vraag. Misschien als je je echt absoluut niet meer kunt inhouden?

Jongens wat ingewikkeld ook allemaal. Zou je niet ook gewoon kunnen trouwen en dan een weekendhuwelijk onderhouden? Is wel een beetje gek he.


Ik vind ook dat de drempel om te trouwen vandaag de dag wel erg hoog ligt. Je moet eerste je studie, huis, inboedel, financieen en trouwerij op orde hebben voordat je trouwt. Nou dat duurt dus bij ons nog wel 3 jaar ofzo... :S

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor Toriso » 04 jul 2003 21:26

Mensen, wel on-topic blijven!

Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

En, zoals jullie allen weten is liefde meer dan trouwen en seks.

hijwel schreef:Wat bedoel jij met trouwen? Als je voor de eerste keer sex met iemand heb ben je voor God getrouwt.

Hijwel, jouw 'verlichte' visie heb je in het volgende topic al gegeven. Over trouwen/samenwonen/seks staat daar veel in. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1849&highlight=samenwonen Ga daar maar (weer) verder...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 04 jul 2003 21:39

Ikke21 schreef:inderdaad joepie, je kan het beter gelijk doen voordat je lekker samen in bed gaat liggen. Wij deden dat ook een tijdje en dan komt er van lezen en bidden niks meer, nu doen we het dus voordat we het bed in stappen, dit geeft ook een veel fijner gevoel!!! Toen we het vergaten gaf dat meestal wel een schuldgevoel, je krijgt zoveel van God en je vertikt het gewoon om te bidden en te lezen. Gelukkig is dat nu helemaal veranderd.

Dus refo's liggen bij elkaar in bed als ze nog niet getrouwd zijn?
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor hijwel » 04 jul 2003 23:51

Toriso schreef:Mensen, wel on-topic blijven!

Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

En, zoals jullie allen weten is liefde meer dan trouwen en seks.

hijwel schreef:Wat bedoel jij met trouwen? Als je voor de eerste keer sex met iemand heb ben je voor God getrouwt.

Hijwel, jouw 'verlichte' visie heb je in het volgende topic al gegeven. Over trouwen/samenwonen/seks staat daar veel in. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1849&highlight=samenwonen Ga daar maar (weer) verder...


Nou ja off-topic....

Rudolf Meuser:
Hoe staan niet-refo's tegen liefde? Denk bijv. aan seks voor het huwelijk, etc., Trouwen niet-refo's in de kerk?


Maar ik geef toe er zijn belangrlijker dingen om over te praten. Bijv hoe je als christen je liefdes leven invuld. bijv: niet alleen aan elkaar denken maar ook aan jullie relatie met God. Samen leven tot zijn eer!

ejje: btw bedankt voor het overzichtje in de andere topic
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 07:55

Toriso schreef:
Ikke21 schreef:inderdaad joepie, je kan het beter gelijk doen voordat je lekker samen in bed gaat liggen. Wij deden dat ook een tijdje en dan komt er van lezen en bidden niks meer, nu doen we het dus voordat we het bed in stappen, dit geeft ook een veel fijner gevoel!!! Toen we het vergaten gaf dat meestal wel een schuldgevoel, je krijgt zoveel van God en je vertikt het gewoon om te bidden en te lezen. Gelukkig is dat nu helemaal veranderd.

Dus refo's liggen bij elkaar in bed als ze nog niet getrouwd zijn?




Ja toriso, Lezen uit het dagboek en bijbel, bidden en lekker even knuffelen voordat je naar je eigen bed gaat, dat moet toch kunnen of niet? Ik vind het heerlijk om even bij mn vriend te liggen voordat we gaan slapen!!!

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 08:22

Nou gefeliciteerd als je dat kan.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 09:01

joris schreef:Nou gefeliciteerd als je dat kan.

Is dat zo moeilijk dan?

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 09:07

joris schreef:Nou gefeliciteerd als je dat kan.



Waarom zou je dat niet kunnen??

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 09:45

nou, omdat ik gemerkt heb toen ik verkering had dat mijn vriendin het heerlijk vond om gewoon bij mij te zijn, terwijl ik dat wel lekker vond maar daar eerder opgewonden van raakte dan zij. En jongens kunnen nu eenmaal iets moeilijk daarover heen stappen heb ik gemerkt en hoor ik van anderen dan vrouwen.
Dus voor mij: niet samen in een bed voor we getrouwd zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten