Inderdaad.
In Sabra's woorden klinkt Romeinen 6 door.
Ik vind het raar dat Baltimore daar volledig langs heen redeneert, en zo het hele beeld scheef trekt.
Moderator: Moderafo's
petra visser schreef:onze dominee gebruikte een keer een mooi voorbeeld vond ik.
Hij zij je moet het net zien als een klein kind van een jaar of vijf die het gras wil maaien. Hij wil de grasmaaier duwen maar als hij het zelf doet is het te zwaar. als de ouder dan zonder dat het kind het merkt meeduwt denkt het kind dat hij alleen het gras kan maaien, en zal hij ook vol overgave blijven duwen. zo, zij onze dominee, is het ook met ons christelijk leven. wij kunnen ook niet het eeuwige leven verdienen, maar daar mag je niet in berusten.
jacobH schreef:Optimatus en ik willen een discussie beginnen over de plaats van de wet in het NT. Optimatus stelt dat de wet heeft afgedaan omdat Christus deze heeft vervuld. (Je moet het maar even aanpassen als ik het niet goed heb omschreven)
De plaats van de wet.
In het OT heeft de Heere Israel 3 soorten wetten gegeven.
namelijk:
- burgelijke wetten (handelen over het staatkundig bestel van het theocratische Israel)
- Ceremoniele wetten (offerenden, die op het Offer van Christus wezen, vervielen toen het voorhangsel scheurde)
- de tien woorden/geboden
Over de laatste geboden zal deze discussie gaan. Ook ik ben van mening dat zowel de burgelijke als de ceremoniele wetten zijn afgeschaft en/of vervuld. Dat wil niet zeggen dat de burgelijke wetten niet nog steeds van waarde kunnen zijn voor de maatschapij van vandaag.
Waar zegt de Bijbel dat dit onderscheid dat de regel leidt dat de tien geboden niet zijn vervuld en/of afgeschaft en de andere wel?jacobH schreef:Over de laatste geboden zal deze discussie gaan. Ook ik ben van mening dat zowel de burgelijke als de ceremoniele wetten zijn afgeschaft en/of vervuld. Dat wil niet zeggen dat de burgelijke wetten niet nog steeds van waarde kunnen zijn voor de maatschapij van vandaag.
Dat is juist, Aragorn. Men zou dit "scheppingsinstellingen" kunnen noemen, want die gelden vanaf de schepping. Net als bijv. doodstraf (het gaat om het voorbeeld niet om de mening over deze straf)Aragorn schreef:Of er moet nog een extra categorie komen met: "overige dingen die door de hele bijbel heen afgekeurd worden" oid..
Dat denk ik niet, omdat het uit verband van 1 Kor 11 blijkt niet, dat zwijgenover het prediken gaat. Dat is nu net waarom deze tekst zo lastig is. Een uitleg is dat vrouwen er vaak doorheen gingen zitten praten of met anderen gingen praten en dat dat niet de bedoeling is. (wij kunnen ons niet een reformatorische kerk voorstellen dat mensen door de dienst heen gaan zitten praten...).Een ander mogelijkheid is dat het was omdat ze hun man gingen corrigeren in het openbaar. Maar weten doen we het niet.jacobH schreef:ad 1 Je moet wel even onderzoek doen wat het precies betekent. Het zwijgen in de gemeente. Dat gaat over het leren (prediken) in de gemeente. Zingen is geen dus probleem.
ad 2 Daarmee deden ze niet het evangelie verkondigen. Het gaat nu om de taak in het kerkelijk leven. De ere dienst.
Hier staat dus dat de wet niet meer onze tuchtmeester is. Dat was zo tot op Christus; in gewoon ABN: totdat Christus kwam en alles volbracht.Galaten 3 schreef:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. 25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
Dat en wat er nog meer staat in Romeinen en ook wat Jakobus 2 zegt, zoals iemand hierboven al heeft genoemd, zijn de 'nieuwe' redenen om niet te stelen, enz. en andere zonden te doen.Rom 6 schreef:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
rotss schreef:met het voorbeeld wordt bedoelt dat je in eigen kracht de wet niet kunt houden, maar dat je wel je uiterste best moet doen om de Here te dienen met je leven, de wil om het goed te doen moet er wel zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten