Zareb schreef:Boekenlezer schreef:Iets beter lezen: je citeert precies het verkeerde gedeelte van vers 15.
Het verschil zit nou juist in de eerste helft van dat vers.
Tja, als jij verschil wilt aangeven tussen: een zieke behouden, een zieke gezond maken en een zieke laten opstaan.
Volgens mij begint het geestelijke deel pas na de komma van vers 15, en slaat behouden, gezond maken en opstaan puur op de ziekte.
Ik heb er even wat commentaren op na geslagen, en die geven jou gelijk. Zowel dr. L. Floor als dr. F.W. Grosheide denken hier aan
egeirein in de betekenis van: genezen.
Ik dacht echter meer aan de opstanding uit de dood op de jongste dag. En dat komt juist door dat woord
egeirein, wat ik altijd gelezen heb in de betekenis van: opwekken (uit de dood).
Zoals het bijvoorbeeld staat in Galaten 1:1: ...αλλα δια ιησου χριστου και θεου πατρος του
εγειραντος αυτον εκ νεκρων/
...alla dia Ièsou Christou kai theou patros tou egeirantos auton ek nekroon/...maar door Jezus Christus, en God den Vader, Die Hem uit de doden
opgewekt heeft.
Voor genezen heb ik met Grieks een ander woord geleerd: θεραπευειν/
therapeuein. Ik zie in mijn woordenboek dat dat trouwens meer in de sfeer ligt van: verplegen. Daarmee heb ik dan weer wat belangrijks geleerd.
Maar die opvatting die ik net verkondigde, ik heb ook wel eens horen zeggen dat een predikant dat ook al eens gezegd heeft. Dus wellicht ben ik niet de enige die deze uitvinding deed.
Zareb schreef:Of wou je soms de mogelijkheid van gebedsgenezing in twijfel trekken?
Nee. Ik ben erg voorzichtig met stellig te beweren dat iets niet kan. Je weet immers maar nooit wat er allemaal kan.
En dat God gebedsgenezing mogelijk kan maken, is al helemaal buiten kijf.
De vraag moet dan ook meer zijn: werkt God vandaag nog zo? En zo ja, in welke situaties?
Dat zijn vragen waar ik niet direct een pasklaar antwoord op heb.
Ik kan er wel van zeggen: je kunt van God niet zo maar iets claimen. Hij heeft de volmacht. Hij kan dus ook besluiten niet te genezen.
Goed, wat het ook is in het kader van dit onderwerp in zoverre belangrijk dat als jouw redenatie zou kloppen, de zalving met olie nog veel zou belangrijker zijn. Want dan is het geen symbool van een heilzame werking voor het lichaam, maar zelfs een symbool voor de heiliging van de mens.
Misschien is het interessant om eens na te gaan: hoe kwamen ze erbij om te zalven met olie?
Ten tijde van het OT bijvoorbeeld deden ze dat bij personen met een bijzondere aanstelling. David werd tot koning gezalfd. Christus betekent: gezalfde.