Het Kerkraad en vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 08:07

hier een stuk uit een bijbelstudie over dit onderwerp. ik hoop dat het wat duidelijkheid verschaft.

Het is zeer belangrijk dat er orde en een harmonieus verloop is van de samenkomsten. God is een God van vrede. Niet van wanorde of ongeregeldheden. De gelovigen moeten de gaven die hij/zij ontvangen heeft van God gebruiken in harmonie. Een ieder op zijn beurt en gericht tot opbouwing. Zie vers 33.
In de gemeente van Korinthe was kennelijk geen sprake van orde. Misschien was er wel veel onenigheid onder elkaar. Misschien vielen de broeders en zusters elkaar af, zodat er ruzie onder elkaar ontstond. Dit alles breekt de gemeente af. Paulus had behoefte om hier duidelijk een standpunt in te nemen. Daarom sprak hij ook de zusters aan. Kennelijk waren zij diegene die onrust brachten. Misschien vielen zij juist hun eigen mannen aan en spraken zij hen tegen.
Dit kunnen we opmaken uit het volgende vers.

1Ko. 14:34 “Laten de vrouwen zwijgen in de gemeenten; want het is hun niet geoorloofd
te spreken, maar laten zij onderdanig zijn zoals ook de wet zegt”.

Zoals we dit nu lezen staat er dat de zusters moeten zwijgen. Door de arme woordenschat van de Nederlandse taal komen we niet te weten wat nu de eigenlijke bedoeling van dit vers is. Zelfs de Engelse vertaling komt niet goed uit hoe we dit vers moeten lezen.
Dit vers lijkt dus een tegenspraak op al de vorige verzen die we behandeld hebben.

Hoe staat het in het Grieks:
1008.6 4004.2
gunaikes sigatôsan
“De vrouwen van jullie in de gemeente moeten zwijgen; niet namelijk is het toegestaan [wordt het
4632.11
hupo-tassesthai
toegestaan] aan hen (te)spreken, maar zich (te) onderwerpen [zij moeten zich onderwerpen], zoals ook de wet zegt.”

Gunaikes is een vervoeging van het zelfstandig naamwoord gunê (woordwaarde = 1008).
Gunê betekent (getrouwde) vrouw. Zij staat tegenover de man (aner = (getrouwde) man) als huwelijkspartner, echtgenote of zelfs als zijn aanstaande echtgenote. De vrouw die onder de gezagsorde valt zoals beschreven in
1 Ko. 11:3. Mocht een vrouw niet getrouwd zijn, dan vervalt de zin: ‘de man het hoofd van de vrouw’. Zij valt dan direkt onder het gezag van Christus. (Voor deze ‘vrouw’ is geen aparte Grieks woord voor.) Dus als we in de Bijbel ‘vrouw’ lezen, dan wordt daar in de regel mee bedoeld de ‘getrouwde vrouw’.
Deze vervoeging komt meerdere keren in de Bijbel voor.
Sigatôsan is een vervoeging van het werkwoord sigaô. (woordwaarde = 4004).
Het betekent: 1. zwijgen
2. verzwijgen
Net zoals in het Nederlands kan het in het Grieks tweeledig worden opgevat: ‘niet spreken’ Lk. 9:36; 1Ko. 14:28,34 als ook ‘ophouden met spreken’ Lk. 18:39; Hd. 15:12,13; 1Ko.14:30. Hier moet dus uit de context blijken hoe dit vers uitgelegd moet worden. Zeker als we de tekst uit 1Tm. 2:11 erbij halen. Daar staat dat de vrouw zich moet “stilhouden”. “ Stilhouden” gaat minder ver dan “zwijgen”. Voor verdere uitleg verwijs ik naar de uitleg onder aan dit vers.
Hupo-tassesthai is een vervoegsel van het werkwoord hupo-tassô (woordwaarde = 4632).
Hupo-tassô betekent: 1. plaatsen of schikken onder.
2. onderwerpen, gehoorzamen.
In de eerste verklaring gaat het meer om: het onderbrengen van iets of iemand onder een bepaalde catagorie.
De tweede betekenis geeft weer: iets of iemand onder zijn gezag of controle brengen.
Bijv. -De Here God heeft alle dingen aan Christus onderworpen. Zie 1 Ko. 15:27; Hb. 2:8
-Het gezag aanvaarden van de overheid. Zie Rm. 13:1; Tt. 3:1
-De wet van God. Zie Rm. 8:7
-Vrouwen aan hun eigen mannen. Zie Ef. 5:22; 1Pt. 3:1
-Slaven aan hun heer. Zie Tt. 2:9; 1Pt. 2:18
Op sommige plaatsen waar het gaat om het resultaat van het onderwerpen, komt de betekenis dicht bij het woord ‘gehoorzamen’. Zie Rm. 10:3; Jk. 4:7; 1 Pt. 2:13; 5:5.

In de betekenis van het woord ‘vrouwen’ hebben we al gezien, dat het woord van toepassing is op de getrouwde vrouw.
Het bijbel commentaar van dit vers zegt dat Paulus vooral bedoeld die vrouwen die zich inmengden in de discussies rond de toetsing van de geestelijke gaven. Of de profeten in de reden vielen tijdens hun toespraken. Ook wordt er gezegd dat de vrouwen geen gezaghebbend onderwijs mogen geven.
Zwijgen moeten we dus zien, dat de vrouwen wel mogen spreken, maar dat zij stil moeten zijn zodra er op een ‘gezaghebbende’ manier ‘geleerd’ gaat worden. Dan moeten zij zich onderwerpen aan haar man. Dan moeten zij ‘zwijgen’, haar mond dicht houden. Dit gaat verder dan het ‘stil zijn’ in 1 Tm. 2:11. In dit vers betekent het meer ‘zich bescheiden op stellen, niet op de voorgrond treden’.
Kennelijk waren in deze gemeente vrouwen die zich ook verhieven boven hun eigen mannen.
In die tijd was het zo dat de vrouwen een afwachtende houding moesten aannemen.
In dit Bijbel commentaar wordt niet gezegd dat de vrouwen zich moesten onthouden aan het deelnemen van/in de diensten. (Dit zou ook weer in tegenspraak van de Bijbel zijn).
Dit vers eindigt met de woorden: “zoals ook de wet zegt”. Wat zegt de wet? Bij het nalezen van o.a. de volgende verzen Gn. 3:16; Ef. 5:22; Ko. 3:18; 1Tm. 2:12; 1Pt. 3:1-9, ben ik tot de conclusie gekomen, dat de ‘getrouwde’ vrouwen hun eigen mannen moeten eren, onderdanig zijn. Onderdanig zijn wil zeggen: gehoorzaam zijn, zich onder het gezag stellen van.

1Tm. 2:11,12 “Een vrouw moet zich stil, in alle onderdanigheid laten leren; maar ik sta aan
een vrouw niet toe dat zij leert of over een man heerst, maar zij moet stil zijn”.

Hoe staat dit in het Grieks:

1008.1 2050.3 2768.3 3432.11 4631
Gunê hêsuchiâi manthanetô pasêi hupotagêi
“(een) vrouw in stilte moet leren in alle ondergeschiktheid; aan (een) vrouw en (te) onderwijzen niet ik sta toe, en niet (te) heersen over (een/haar) man, maar (te ) zijn in stilte”.

Gunê heeft hier dezelfde betekenis als in 1Ko. 14:34 = vrouw. Maar dan in de situatie van huwelijks partner, echtgenote, aanstaande echtgenote.
Hêsuchiâi is een zelfstandig naamwoord en betekent: rust, stilte. Meer in de zin van: zich bescheiden opstellen, op de achtergrond houden. (Zie uitleg van 1Ko. 14:34. ‘zwijgen’ sigaô)
Manthanetô is een vervoegsel van het werkwoord manthanô (woordwaarde = 2768).
Het betekent: 1. –leren, in zijn geest opnemen, zich laten onderrichten, (in)formeel onderwijs,
praktijkervaringen (in de zin van leren uit de praktijk, stage lopen)
2. leren kennen, personen leren kennen
3. vernemen, informatie verwerven
De vervoeging die hier gebruikt wordt, wordt bedoeld als: ‘in de geest opnemen’; gebiedend onderwijs. De vrouw moet dit dus op een gepaste onderdanigheid/gehoorzaamheid aanvaarden.
Pasêi is een vervoegsel van het voornaamwoord ‘pas’ (woordwaarde = 3432).
Het betekent (ge)heel, alle.
‘Pas’ geeft aan een: volledigheid, totaliteit. Bij dit woord ligt de nadruk vooral op de collectiviteit. Bij ‘hekastos’ (woordwaarde = 1381) betekent ieder, elk, ligt de nadrukdruk juist op de afzonderlijkheid.
Hupotagêiis een vervoegsel van het zelfstandignaamwoord ‘hupotagê’ (woordwaarde = 4631).
Hupotagê betekent: 1.(het) onderwerpen, onderwerping. Gaat om de handerling van het onderwerpen
2.(het) onderworpen zijn, onderdanig. Het resultaat van het onderworpen zijn,
onderdanig
Op de vier plaatsen waar dit woord in het N.T. voorkomt, treffen we het aan in de tweede betekenis.

Net als in 1 Ko. 14:34 bedoeld Paulus in dit vers hetzelfde. Hij benadrukt als het ware nogmaals de positie van de ‘getrouwde’ vrouw en wat zij wel en niet mag doen. Tevens zegt hij nogmaals hoe haar houding moet zijn. Hoe de houding van de man moet zijn kom ik bij een andere bijbeltekst op terug.

(Mij is altijd geleerd, naar verwijzing van dit vers, dat alle zusters in de gemeentelijke diensten moeten zwijgen. Na bestudering van dit vers kom ik tot de conclusie, dat zusters in de gemeente deel mogen/moeten nemen, gezien de gave die de Heer hun gegeven heeft. Zij mogen dus bidden, een lied opgeven, een getuigenis geven. Alleen zij mogen de gemeente niet onderwijzen/leren in de zin van ‘gebiedend leren’. Dit heeft de Heer voorbehouden aan de man. Nergens in de schrift vinden we een tekst die bepaald, dat een zuster moet zwijgen. JORB)

Dat een zuster mag bidden in de gemeente, lezen we ook in 1 Ko. 11
----------------------------------------------------------------

het is een studie over gemeente opbouw, gaat ook oa over het hoofddeksel voor vrouwen en bestaat uit ongeveer 45 pagina's. wie het hebben wilt die mag een pb sturen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 19 jul 2004 08:12

sanderious schreef:
Mariamagdalena schreef:Paulus zegt dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen.

Tja dan nu het dilemma... mag jij hier op mij reageren? Als ik deze tekst intepreteer mag een vrouw dus niet spreken binnen de samenkomst der gemeente en dat is heel wat breder dan een kerkdienst [die kenden zij zelfs nog niet].

Om recht te doen aan de tekst:
Vrouwen mogen niet spreken tijdens de kerkdiensten.
Vrouwen mogen niet spreken op de Christelijke Basisschool.
Vrouwen mogen niet spreken op de Zondagschool.
Vrouwen mogen niet spreken op het Christelijke internet forum.

Vul in alle andere plaatsen van de Christelijke zuil.

want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Voor de duidelijkheid: ze mag alleen thuis spreken.

Blijf ik me wel afvragen wat al die voorbeelden in de Bijbel doen aangezien die zondig blijken te zijn.

Curieus is ook dat mensen zich vastpinnen op 2 verzen terwijl er meerdere teksten zijn.

Hoe kom je erbij dat dat meer is dan het spreken in de kerk? Waarom ook in de door jou genoemde voorbeelden? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing!
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 19 jul 2004 09:31

Alfredt schreef:Best leuk bedacht dat je de gemeente zo uitbreid, maar als je de bijbel leest zie je dat Paulus dat nergens bedoelt. Jij maakt dat ervan, niet de bijbel.

Hoe kom je daarbij? Handelingen is heel duidelijk.

Ze kwamen zeer vaak [elke dag] samen en onderwezen elkaar en waren volhardende in het breken van het brood en het bidden.

Als Paulus het heeft over de gemeente, dan heeft ie het niet over de zondagse kerkdienst, maar over alle aspecten.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 19 jul 2004 09:41

jacobH schreef:
sanderious schreef:
Mariamagdalena schreef:Paulus zegt dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen.

Tja dan nu het dilemma... mag jij hier op mij reageren? Als ik deze tekst intepreteer mag een vrouw dus niet spreken binnen de samenkomst der gemeente en dat is heel wat breder dan een kerkdienst [die kenden zij zelfs nog niet].

Om recht te doen aan de tekst:
Vrouwen mogen niet spreken tijdens de kerkdiensten.
Vrouwen mogen niet spreken op de Christelijke Basisschool.
Vrouwen mogen niet spreken op de Zondagschool.
Vrouwen mogen niet spreken op het Christelijke internet forum.

Vul in alle andere plaatsen van de Christelijke zuil.

want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Voor de duidelijkheid: ze mag alleen thuis spreken.

Blijf ik me wel afvragen wat al die voorbeelden in de Bijbel doen aangezien die zondig blijken te zijn.

Curieus is ook dat mensen zich vastpinnen op 2 verzen terwijl er meerdere teksten zijn.

Hoe kom je erbij dat dat meer is dan het spreken in de kerk? Waarom ook in de door jou genoemde voorbeelden? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing!

De kerk bestond nog niet... ze hadden alleen samenkomsten en die waren heel wat meer dan ons anderhalfuurtje aanhoren van één persoon twee keer per week.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 19 jul 2004 10:12

ik vind het altijd wel moeilijk dit onderwerp, als ik voor me zelf (dus Rosekapjes gevoel hierover) mag spreken heb ik er totaal geen problemen mee dat er vrouwen in een kerkenraad zitten. I kdenk dat vrouwen op bepaalde vlakken toch een andere kijk hebben dan mannen, ook kunnen ze vaak beter doorpakken als er een beslissing gemaakt moet worden (mijn ervaring (ja, ik heb wleeens gedeeltes van een kerkenraadsvergadering bijgewoont) dat mannen dezelfde woorden, graag in andere bewoording zeggen, kortom, de meesten horen zichzelf graag praten wat dus niet echt bevorderlijk is voor de vergadersnelheid...). Ook voor het werk op het emotionele vlak is volgens mij de vrouw uitermate geschikt, vaak meer als de man.

Ik moet zeggen dat als ik de bijbel erbij ga pakken, ligt het toch allemaal wat moeilijker, en ik moet zeggen dat ik er menigmaal wat over gelezen en opgezocht heb. Want ik heb hierover flinke discussies gehad, met dominee, ouderling, ouders, vrienden. kom ik toch tot de conclusie dat het eigenlijk niet goed is (Toch ben ik niet te beroerd om dat toe te geven :wink: ).
Ik heb er zelfs een keer een bijbelstudie over gemaakt, waar dus ook duidelijk in naar voren komt dat vrouwen in het (kerkerlijk) ambt niet toegestaan zijn. (Ja, zelfs de dominee stond met zijn oren te klapperen :mrgreen: ) (mochten er belangstellenden voor zijn, dan kan ik hem wel opzoeken en op de mail zetten).

Maar dit alles neemt niet weg dat er nog genoeg taken te doen zijn in de gemeente voor de vrouw. Die taken zijn niks niet minder dan zitting hebben in de kerkenraad, deze bouwen (ook) mee aan het "lichaam van Christus" en dat is de moosite taak die er voor ons christenen ligt.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 jul 2004 10:17

Ik heb een aantal bijbelstudies en verhandelingen over dit onderwerp gelezen. In de eerste plaats een voorstander van de vrouw in allerlei kerkelijke gezagsposities.

http://www.rhemaprint.nl/boeken_opmaak/pdf/vrouw.pdf

De schrijver van dit stuk schrijft m.i. veel ware dingen, maar trekt verkeerde conlusies en gebruikt m.i. een aantal teksten op een verkeerde manier. Onder andere 1 Kor 7:12, waarin het gaat over het huwelijk, betrekt hij ook maar op de plaats van de vrouw in de gemeente. Onterecht naar ik mee. verder ziet hij de verordeningen van Paulus zeer tijd en cultuurgebonden. Ik ben het er niet mee eens.

Vervolgens kwam ik een bijbelstudie tegen van een messiasbelijdende Jood. Mijns inziens doet hij de Bijbel meer recht dan de schrijver van bovenstaand stuk. Hij schrijft zijn studie echter voor een messiaanse gemeente met daarin een bepaalde visie over de Tora die de mijne niet is, en die ik op grond van de Hebreenbrief niet van toepassing acht op de Nieuwtestamentische kerk. Wel erkent hij dat Paulus in 1 Kor 11 cultureel ONgebonden spreekt. Wat Paulus spreekt is ook hier Gods Woord en ook Gods Woord voor ons. Hij doet m.i. meer recht aan het karakter dat de Bijbel geheel en al ook voor ons het Gods stem is. Meer dan de hierboven genoemde schrijver.
Zijn bijbelstudie is in twee delen:
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... ente-1.htm
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... ente-2.htm

Ten slotte vond ik nog een korte bijbelstudie, waarin m.i. volledig recht gedaan wordt aan de Bijbel als Gods Woord en naar ik denk wordt daarin het meest recht gedaan aan wat de Bijbel zegt.

http://www.bijbelstudies.com/vro.htm

Neem er de tijd voor om het te lezen. Het kost je twee uur ongeveer denk ik, maar het is erg leerzaam. en ook nuttig om de verschillende uitleggingen van de schrijvers te vergelijken.

Voor wie nog wat meer wil lezen over aanverwante onderwerpen, hier nog wat interessante links:
over het huwelijk en het bouwen naar een huwelijk
http://www.dlinde.nl/gezin/bouwen1.htm
http://www.dlinde.nl/gezin/bouwen2.htm
Gemeentevisie van W van Vlastuin, kijk onder de kopjes Ambten en Identiteit:
http://www.wvanvlastuin.nl/nederlands/g ... index.html

Ik hoor graag wat jullie van deze (met name de bovenste drie) verhandelingen vinden.
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 jul 2004 10:19

rosekapje schreef:Ik heb er zelfs een keer een bijbelstudie over gemaakt, waar dus ook duidelijk in naar voren komt dat vrouwen in het (kerkerlijk) ambt niet toegestaan zijn. (Ja, zelfs de dominee stond met zijn oren te klapperen :mrgreen: ) (mochten er belangstellenden voor zijn, dan kan ik hem wel opzoeken en op de mail zetten).

ik heb wel interesse.
The one thing you can give and still keep is your word.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 jul 2004 10:19

ik ook wel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 19 jul 2004 11:27

(om aan te sluiten :wink: ) ik ook wel
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 19 jul 2004 11:43

Nou ik heb ook interesse in het werk van Rosekapje èn Columbus.

Ik blijf overigens in dubio:

1 Korinthe 11:5 Daar geeft Paulus aan dat vrouwen met gedekt hoofd mogen bidden en profeteren.

Moeten we dit niet misschien laten rusten en overlaten aan de verantwoordelijkheid van de persoon die hier wel of niet voor kiest, echter in liefde elkaar verdragen?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 jul 2004 13:08

sanderious schreef:Nou ik heb ook interesse in het werk van Rosekapje èn Columbus.

1 Korinthe 11:5 Daar geeft Paulus aan dat vrouwen met gedekt hoofd mogen bidden en profeteren.

Moeten we dit niet misschien laten rusten en overlaten aan de verantwoordelijkheid van de persoon die hier wel of niet voor kiest, echter in liefde elkaar verdragen?

Dat is niet mogelijk in dit geval. Een vrouw in het ambt, daar is heel de gemeente bij betrokken.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 19 jul 2004 22:38

pugna schreef:
sanderious schreef:Nou ik heb ook interesse in het werk van Rosekapje èn Columbus.

Dat is niet mogelijk in dit geval. Een vrouw in het ambt, daar is heel de gemeente bij betrokken.

Ik bedoelde eigenlijk meer: De gemeenten respecteren die voor of tegen zijn.

Op het moment dat iemand bij een gemeente zit waar men voor of tegen is dan weet men waar men voor kiest.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jul 2004 19:09

sanderious schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik geloof dat een vrouw wel degelijk bijbelverhalen mag vertellen en uitleggen aan andere vrouwen en/of aan kinderen. Alleen niet aan mannen of groepen waar mannen en vrouwen zijn, dan moet een man het doen........

Pardon, maar een vrouw mag niet spreken, dat betekent dus ook niet rond kinderen en vrouwen. Dat is ook een publieke uiting [die wordt juist verboden].

Je vergeet overigens dat je ook niet mag reageren. Dus bijbelstudie wordt onmogelijk. Als je namelijk wel wat wilt leren, zul je dat aan je man moeten vragen...

Dat is onzin, want het is hier geen kerk of tempel.
Paulus zei dat vrouwen in de tempel moeten zwijgen, en niet op fora of op straat of zo...........snappievoe?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jul 2004 19:13

Ik zal het nog even onderbouwen, omdat dat ook gevraagd werd: 1korintiers14,vers 34

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 20 jul 2004 21:49

Vrouwen zijn geweldige bestuurders. Niemand zal dat kunnen ontkennen. Overigens zijn er ook uitzonderingen. Ik heb dan ook geen enkele moeite om orders van vrouwen te krijgen. Vanuit de verpleging is dat ook vrij gewoon. Een bestuursfunctie voor vrouwen? Prima! Wat de SGP in dezen leert is onbijbels. In de Schrift heeft de Heere aangetoond dat vrouwen kunnen regeren. Zie de richteressen. Hilkia ging in 2 Kronieken naar Hulda, een vrouw en niet naar Jeremia.
Maar in het nieuwe Testament wordt ons gezegd dat het lelijk is voor de vrouw om in de gemeente te spreken. Maar dat geldt dan ook alleen maar voor het kerkelijke werk. Aan de andere kant kun je tegenwerpen dat Abraham niet zei dat Sara aan het werk was elders. Maar toen hem gevraagd werd waar Sara was, zei hij: In de tent, :wink:
En niet in een bestuursfunctie. Ze was gewoon in de tent. Dus voor beiden is wel wat te zeggen. Maar niet als het over kerkelijk regeren gaat. Dat komt de vrouw volgens het N.T. niet toe, integendeel het staat nog lelijk ook. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”