Marnix schreef:
Over de schepping van hemel en aarde, waar de mens als hij gemaakt wordt die taak krijgt om de aarde te "onderwerpen".
''De mens als hij gemaakt wordt''.. dit klinkt mythisch, zoals in 1 Kor. 15sv waar dit mij aan doet denken. Maar daar staat mens met een hoofdletter, een nieuwe Schepping. En in wezen de Verlosser in de mens.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Het is die innerlijke verandering.
Verderop in de tekst inderdaad het ''onderwerpen'';
23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
En dan als laatste;
27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Dat laatste is dan de opstanding na of juist door 'het is volbracht' en totaal sterven van het lichaam van vlees en bloed.., en dan de 'hemelvaart' van de Zoon.
Opdat God zij alles in allen; Joh.1; 4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
Maar wellicht bedoel je het anders. Toch fijn dit te mogen schrijven