Herbster schreef:Uiteraard zijn er nog wel meer mogelijkheden dan de 2 die je noemt. De meest waarschijnlijke is natuurlijk dat menstruatie is ontstaan tijdens de evolutie van zoogdieren (en de mens).
Het klopt natuurlijk dat het niet de enige mogelijkheden zijn. Het ging mij erom dat dat de enige 2 mogelijkheden zijn die ik zie als je Genesis letterlijk leest, en dat die beide mogelijkheden voor mij enige moeite opleveren om God als een liefdevolle God te zien. Overigens levert de optie van de evolutietheorie voor mij hetzelfde probleem op. De zondeval in de Bijbel is natuurlijk een makkelijk manier om (in elk geval gedeeltelijk) een antwoord te vinden op de vraag van het lijden. Zonder zondeval rijst echter onvermijdelijk de vraag hoe er zoveel lijden kan zijn als God liefdevol is. Hoe kan God liefdevol zijn als hij een wereld schept waarop zich dieren ontwikkelen die elkaar miljoenen jaren lang op gruwelijke wijze doden en opeten, zonder dat het een gevolg is van fouten van iemand anders dan God? En op welke manier bemoeit God zich dan überhaupt nog met de wereld? Als je God en de evolutietheorie wilt combineren, kom je dan uiteindelijk niet onvermijdelijk uit bij het deïsme?
Herbster schreef:De tekst is volgens mij ontstaan in de Babylonische ballingschap, maar ik ben geen theoloog, dus ik kan er naast zitten.
Theologen zijn ook niet onfeilbaar.