DeDwaler schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen, Marnix. Mijn excuses!
Geen probleem!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
DeDwaler schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen, Marnix. Mijn excuses!
Marnix schreef:Omdat sommigenen er wel een hoofdzaak van maken en er weer een hoop beschuldigingen zullen volgen, zo gaat dat al jaren. Er er op allerlei niveaus weer jaren allerlei gesprekken gevoerd zullen gaan worden. Omdat men het blijkbaar wel een hoofdzaak vindt… het valt maar te bezien of de oproep om mild te zijn richting de gemeenten met vrouwen in het ambt overwl gehoor vindt, ook op de synode zijn er daarnaast ook al andere geluiden te horen. Zie stemming 3 en 4 van vandaag. Voor anderen is het dus duidelijk wel een hoofdzaak.
Marnix schreef:Maar los daarvan was deze opmerking niet gebaseerd op een enkel besluit maar over een heleboel besluiten die tijdens deze synode genomen zijn en ook eerder al, die ik niet kan rijmen met wat God vraagt en Hij in de Bijbel leert.
Een paar voorbeelden met verreweg de belangrijkste bovenaan:
- het besluit om niet de verklaring van verbondenheid te tekenen en een afvaardiging te sturen naar de nationale Synode en zo de banden door te snijden met een hoop andere kerken, niet op z’n minst de migrantenkerken die hierdoor voor het eerst ook echt gehoord werden (door een van de professoren van de TUA ook wel een “kerkelijke Brexit” genoemd.
- het eerdere besluit om niet te gaan samenwerken met de TU Kampen
- Andere besluiten zoals de onbijbelse situatie dat een predikant de zegen mag uitspreken maar een ouderling van dienst alleen een zegenbede
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Marnix schreef:En iedere keer blijkt er een flinke groep voor maar een nog iets grotere groep tegen te zijn. Het tekent de verdeeldheid in dit verband tussen de twee flanken. En dat laat me af en toe wel serieus afvragen wat voor zin het heeft dit bij elkaar te houden en waarom ik erbij zou blijven, of dat wel wijs is. De CGK plaatst zich steeds meer in een kerkelijk isolement, op een eigen eilandje in plaats van de eenheid in Christus te zoeken en ik kan dat niet zo goed rijmen met wat Jezus leert. Heel verdrietig waar het naartoe aan het gaan is.
Speedy schreef:Nou het waren vooral de linkse gemeenten die zeiden: het is geen hoofdzaak, maar toen er direct naar gevraagd werd, werd er om heen gedraaid en kwam wel naar voren dat het een hoofdzaak was. En dat is leugenachtig. Zeg dan wat je wilt en niet op de vergadering waar het om de kern gaat zwijgen. Ondertussen blijkt wel via de sociale media dat het wel een hoofdzaak is voor hen die het willen.
Kijk je kan ergens van mening verschillen, maar om iets onbijbels te betitelen kan je niet maken. Want wat voor de een Bijbels is en waar de ander anders over denkt, mag je niet met het oog op elkaar iets onbijbels noemen. Terecht dat een van de afgevaardigden zei: moeten we deelnemen aan een nationale synode deelnemen die mij van allerlei zaken beschuldigd? Die mij vol trots zijn denkbeelden voorhoudt wat bij hen wel mag en bij ons niet? Die mij in de publiciteit van allerlei zaken beschuldigd? En mijn geloof betiteld als achterlijk? Dat raakte mij. Nationale synode, maar ondertussen anderen de grond intrappen. En je weet zelf hoe de GKV zich ontwikkeld en dat je daarvan weet dat velen die ontwikkeling niet mee kunnen maken.
Ik ben het met je eens dat het tijd wordt dat we het kerkverband tegen het licht houden, jullie werken als gemeente samen heel nauw met gkv/ngk stel dan voor om daarbij aan te sluiten, dan kan je het oude zeer laten gaan en verder gaan. Jij zegt dat je het niet kan rijmen met wat Jezus leert, ik kan niet rijmen wat er door rapporteur van het minderheidsrapport allemaal zijn: dat is niet wat Jezus leert. Nou dan hebben we het verschil. We verschillen met elkaar over de kernzaken. Plaatst de cgk zich in een isolement? Nee, jullie gemeente voelt zich opgesloten, terwijl anderen juist de contacten met de Gereformeerde Bond en met de Hersteld Hervormde Kerk heerlijk vinden. Jullie hebben daar niks mee, jij en jullie predikant zit liever met Pinksteren op Opwekking, daarvan vinden anderen weer dat je daar niet hoort te zijn. Dan zeg ik: borg de TUA en laat iedereen zijn eigen weg gaan. Je hoeft niet CGK te zijn, er is een artikel in de kerkorde waar de kerkenraad kan aangeven te kiezen de cgk te verlaten.
naamloos schreef:O, gaan we op die toer.
DeDwaler schreef:Zo ben ik opgevoed. Soms is het maar beter om te zwijgen, het stof van je voeten te kloppen en verder te gaan. Dat het een verstandige beslissing is blijkt aan je reactie, waarin je in drie zinnen al je oproepen aan mij volstrekt nutteloos maakt. "Slechte investering!", zou een beurshandelaar zeggen. Ondanks dat koester ik geen wrok, integendeel zelfs, maar ik laat me ook niet alles maar welgevallen.
Als jij nog een weg voorwaarts ziet dan kun je me altijd een P.B. sturen.
Broeder schreef:Ik zie dat in het klein op dit forum netjes wordt overgedaan wat er in het "groot" op de synode gebeurt. Dat stemt weinig hoopvol.
Herbster schreef:Klopt artikel 1 van de Universele Verklaring van de rechten van de mens dan niet volgens sommigen van jullie?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.
Marnix schreef:Heb je de rest van het topic gelezen? Volgens die uitleg zijn man en vrouw gelijkwaardig maar niet gelijk. Ze hebben dus verschillende rollen toegewezen gekregen op basis van hun kwaliteiten en vormen zo een eenheid waarbij de een niet meer is dan de ander. Ik denk dat de meesten dit artikel wel kunnen omschrijven en zullen zeggen: mee eens maar gelijkwaardig zijn is iets anders dan gelijk zijn in de zin van dat je allemaal hetzelfde zou zijn.
Herbster schreef:Hoi Marnix,
ik heb veel van de berichten gelezen inderdaad. Ik heb ook jouw uitleg over 'gelijkwaardig maar niet gelijk' gelezen en vaak horen verkondigen vroeger. Echter in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens gaat het ook over gelijk in rechten. En als er bepaalde wegen werden/worden afgesneden door vrouwen dan hebben vrouwen dus niet dezelfde rechten als mannen. Het blijft wat mij betreft een achterhoedegevecht, deze discussie, maar ik vind het ook lastig om NIET te reageren, omdat het zo overduidelijk fout is en tegen zeer basale gelijkheidsprincipes in gaat.
Is het uitoefenen van een ambt in een christelijke gemeente een mensenrecht waar ongelovigen iets over te zeggen zouden moeten hebben?Herbster schreef:Echter in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens gaat het ook over gelijk in rechten.
Broeder schreef:Ik heb zelf net iets te vaak de vruchten van de Geest mogen aanschouwen onder leiding van een vrouw in de gemeente. Een doorgetimmerde Bijbelvisie met zorgvuldig geselecteerde en genegeerde teksten doet daar niets aan af. Wie God niet herkent in het dagelijks leven wanneer de Geest onder je neus aan het werk is, die herkent hem ook niet in de Bijbel.
elbert schreef:Is het uitoefenen van een ambt in een christelijke gemeente een mensenrecht waar ongelovigen iets over te zeggen zouden moeten hebben?
Volgens de christelijke ambtsopvatting is het uitoefenen van een ambt trouwens helemaal geen recht van wie dan ook, maar een roeping van Godswege. Dat betekent dat menselijke gelijkheidsprincipes waaraan je rechten kunt ontlenen, hier helemaal niet van toepassing zijn.
elbert schreef:Is het uitoefenen van een ambt in een christelijke gemeente een mensenrecht waar ongelovigen iets over te zeggen zouden moeten hebben?
Volgens de christelijke ambtsopvatting is het uitoefenen van een ambt trouwens helemaal geen recht van wie dan ook, maar een roeping van Godswege. Dat betekent dat menselijke gelijkheidsprincipes waaraan je rechten kunt ontlenen, hier helemaal niet van toepassing zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten