DeDwaler schreef:.
Ik heb het er maar even bijgezocht: "Alleen, houd eraan vast geen bloed te eten, want het bloed is de ziel, en u mag niet, samen met het vlees, ook de ziel eten." (Deuteronomium 12:23)
Wat ik on-Bijbels noem is de strekking van je theologie. Het is op componenten aantoonbaar onjuist (zoals dat het lichaam niet zondig zou zijn) en ik heb dat aangetoond door middel van Bijbeltekst en ik vraag jou hetzelfde te doen. Dat is alles, want als ik het bij het verkeerde eind heb, dan moet ik net zo goed mijn verhaal bijstellen.
Ja, ik weet niet alles en dat pretendeer ik ook niet. Neemt niet weg dat we niet zouden kunnen bepalen of iets Bijbels is of niet. De Drie-eenheid bijvoorbeeld of eeuwigheid, of God, of hoe het in de hemel is, daar weet en begrijp ik niet alles van en toch verdedig ik die zaken en als iemand ze verwerpt dan noem ik dat ook on-Bijbels.
Waarom zegt de Heere Jezus dan: "En Jezus riep met luide stem en zei: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest." (Lukas 23:46)?
De term ziel of zielen wordt voor van alles en nog wat gebruikt. Er zijn zoveel zielen aan boord, bijvoorbeeld. Je hint op een component, maar ziel of zielen laat zich niet altijd als component omschrijven. Geest, ziel, lichaam, mens, wezen het wordt allemaal wel als ziel(en) aangeduid, ook in de Bijbel. Het niet tastbare deel van de schepping is wat dat betreft ook niet bepaald gemakkelijk te verklaren.
Geloof je niet in een opstanding van de doden en een onvergankelijk lijf? Onze Heere is toch ook verrezen? Wat te zeggen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde? Ik meende verderop te lezen dat je dat ook onderschrijft.
Henoch en Elia zijn niet gestorven, maar levend weggenomen en waar ze precies zijn heengegaan daar is op basis van de Bijbeltekst mijns inziens geen uitsluitsel over te geven. Desalniettemin is het getuigenis van God dat Henoch Hem behaagde evengoed Zijn Woord en daar gaat het uiteindelijk om.
De paus zegt, net als ik, ook dat een mens door de genade van God wordt behouden en toch citeer ik hem niet, want ik ben het niet eens met zijn lezing van op welke manier en om welke reden God een mens genadig is. Weet jij wat Bayless Conley precies bedoelt met geloof en wil?
Maar goed, dat lukraak citeren moet je zelf maar weten. Het is voor mij bezwaarlijk, omdat ik jou blijkbaar niet kan aanspreken op wat een ander zegt. Ik ben het in elk geval totaal niet eens met je citaat van Bayless Conley en ook niet met hetgeen ik van Bayless Conley heb bestudeerd.
Nee, want de Heere Jezus heeft God als Vader, in tegenstelling tot de rest van de mensheid die van Adam afstamt. Ik zou er in elk geval geen exacte wetenschap op los willen laten, want dit valt onder Gods recht, zoals het bijvoorbeeld Gods recht is dat eenieder die aan een hout hangt vervloekt is. Het zijn eenvoudig gezegd bepalingen van God en God bepaalt nu eenmaal alles.
De Roomse kerk stelt dat Maria de onbevlekte ontvangenis (zondeloos) is, om dit 'probleem' te tackelen en dat is misschien een logische gedachte, maar buiten het feit dat het geen enkele Bijbelse grond heeft, schuif je volgens mij dan het probleem een generatie op. De Bijbel stelt in elk geval duidelijk dat de Heere Jezus compleet zondeloos was en het verschil tussen Hem en de rest van de mensen is dat Hij Gods eniggeboren Zoon is. Oftewel Hij was er al, voordat Hij via Maria de Mensenzoon en Verlosser werd. Mij lijkt dat een valide verhaal, dat ook Bijbels onderbouwd kan worden.
Je maakt het lichaam dienstbaar, of je nu goed doet of kwaad, je doet het beiden in je lichaam. Stel je evangeliseert op straat of je helpt andere mensen, dan doe je dat met je lichaam. Dat betekent helemaal niet dat het lichaam in zichzelf niet zondig is. Het moet ook niet voor niets als dood worden beschouwd. Er geldt immers geen wet waarlangs een gelovige zondigt, maar men is onder de genade, omdat men ondanks wat men wil toch zondigt. Ik ben behalve de Heere Jezus in elk geval nog nooit iemand tegengekomen die zegt dat hij of zij nooit zondigt.
Tot welke Goddelijke kenmerken is een wedergeboren mens dan allemaal toe in staat? Zijn we een soort goden geworden?
Bedankt voor de tip! Dat kan ik ook omdraaien. Jij zegt dat jouw verhaal 100 % Bijbels is en niet dat jij denkt dat het 100 % Bijbels is. Kortom, je trekt net zo'n grote broek aan als ik en dan maak je mij verwijten. Mag hoor, daar zit ik verder niet mee, maar ik deel het je in het kader van de onderlinge liefde maar mede om je ook een spiegel voor te houden. Die spiegel hebben we allemaal nodig, ik evenzeer.
Laat ik voor mezelf spreken: Ik zeg of iets Bijbels of on-Bijbels is, wanneer het daar zwart op wit staat en ik het niet zelf verzin of heb verzonnen. Het is in dat geval niet mijn verhaal en niet volgens mij, maar volgens het Woord. Als het volgens mij is, dan zet ik het erbij en als ik het niet weet, dan zeg ik dat ook. Ik wil niet graag in de valkuil van mijn vleselijke trots vallen door te gissen naar iets en dan vervolgens de schijn op te houden dat ik het zeker weet. Moge de Heere ons daarvoor wat dat betreft allemaal behoeden.
.
Ik heb jou, bij mijn beste weten, niet het verwijt gemaakt dat alles ONBIJBELS is, ik heb alleen gezegt volgens mij dat het niet klopt als geheel en daar bijbel teksten bij gegeven. Ik heb jou dus ook niet als een soort dwaalleraar weggezet.
Want wat zou het de mens baten, zo hij de gehele wereld won, en zijner ziel schade leed?” Markus 8:36
Ook staat er in Openbaringen geschreven over de zielen onder het altaar, IN DE HEMEL, dus de ziel gaat naar de Hemel en gaat niet verloren.
Het hele gevels leven en emoties zijn samen te vatten in de ziel, dat is namelijk daar het centrum van.
Er staat meermaals geschreven dat een gelovige die zich door de Heilige Geest laat leiden niet zondigd.
Dat wil niet zeggen dat ze nooit wat fout doen, maar inderdaad de wet is niet van toepassing op de gelovigen als wet, want ze zijn niet onder de wet. Zonder wet is er ook geen zonde. Omdat wij niet meer onder de wet zijn kunnen wij dus ook geen zonde doen.
Dat is als wij wandelen zoals God het wil, maar ........ soms steekt dat oude weer de kop op en dan doen we het verkeerde. Maar Jezus heeft al onze zonden weggedragen die we gedaan hebben, en ook de zonden die we nog zouden doen. God ziet ons dus ten allen tijde (de wedergeboren mens) als NIET ZONDIG. Moeten wij dan gewoon doorzondigen opdat de genade toe zal nemen ? Volstrekt NIET.
Waarom Jezus specifiek zegt: In Uw handen beveel Ik Mijn Geest, daarop kan ik je geen antwoord geven op dit moment. Dat zal ik eerst moeten bekijken hoe dat in de grondtekst staat in het Grieks.
Ik geloof in de opstanding uit de dood, zelfs NU, ik weet van mensen dat ze doden hebben opgewekt in de naam van Jezus.
Zelf heb ik het alleen nog nooit met eigen ogen gezien, maar ik ken persoonlijk wel mensen die ik zeer betrouwbaar acht die het wel hebben gezien met eigen ogen omdat ze er bij waren toen dat gebeurde.
Het is alleen niet het lichaam dat we nu hebben dat naar de Hemel gaat, maar een verheerlijkt lichaam.
Jouw visie is dat het lichaam alles omvat, en dat is ook zo, maar je beschrijft het anders als mij.
Jij zegt het lichaam is zondig, maar ik zeg dat het lichaam, oneerbiedig gezegt het OMHULSEL, dus de verpakking is, van wat er IN het lichaam zit, namelijk de geest en de ziel. De zonde komt voort uit je denken en gevoelens en emoties, en dat is je ziel.
De verpakking is dus niet zondig, maar het zondige komt van binnen uit namelijk de ziel.
Ook de Drie-eenheid verdedig ik, net zoals jij, maar daarover staat ook wel het een en ander geschreven waaruit je die conclusie kunt trekken dat de drie-eenheid gewoon zo is.
Ze hebben namelijk alle 3 het zelfde karakter en zelfde karakter eigenschappen en Ze willen hetzelfde.
Zo is het ook als het goed is met de gelovige die zijn denken heeft vernieuwd, die is ook 1 van hart en 1 van zin op dezelfde manier als de drie-eenheid. Wij zijn ook een eenheid met de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en we zijn gezeteld aan de rechterhand van God, omdat wij IN CHRISTUS ZIJN. En ja, dan zou je best kunnen zeggen dat wij ook een soort goden zijn, omdat wij gelijk zijn aan Jezus, Hij is namelijk de eersteling in ALLES en wij zijn dan net zo. Dat is alleen niet onze oorsprong, maar wat we door genade zijn geworden DOOR Jezus.
Wist je trouwens dat God ergens tegen Mozes zegt dat het volk Mozes als god zou zien ?
ik weet zo snel alleen even niet waar, maar ik dacht bij de brandende braamstruik of net voordat Mozes en Aaron naar de farao gaan.
Inderdaad staat er nergens letterlijk dat Elia en Henoch naar de Hemel gingen, maar waar zouden ze anders heen gegaan zijn dan ?
Naar de Hemel maar er zijn meerdere Hemelen.
Nu is het absoluut niet de Paus die zegt dat de mens alleen maar door genade naar de Hemel gaat hoor.
De leer van de katholieke kerk is dat namelijk ook niet.
Zo ook de onbevlekte ontvangenis van Maria, dat is nergens op gebaseerd.
Eigenlijk is het heel simpel, omdat Adam als verantwoordelijke aangewezen is voor de zondeval, namelijk de eerste Adam waardoor de zonde de wereld in kwam. Die bloedlijn daar was Maria niet van, omdat de Joden leerden dat inderdaad door de man de zonde werd doorgegeven en niet door de vrouw. Daarom was het voor God geen probleem dat Jezus als mens geboren zou worden en dat dit was door de werking van de Heilige Geest, welke over Maria kwam en haar overschaduwde. In de grondtekst is daar het zelfde woord gebruikt als bij de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren, bij de eerste heidenen die tot geloof kwamen (de Heilige Geest VIEL op hen) en bij de 70 oudsten bij Mozes, toen de Heerlijkheid van God de gehele ruimte van de tabernakel vulde. Ook bijvoorbeeld de maagdelijke ten Hemel opneming klopt wat dat betreft niet omdat Jezus (half)broers had, met moeder Maria en vader Jozef.
Jezus was Gods eniggeboren Zoon omdat Hij dat was als MENS, want Jezus en God en de Heilige Geest waren er namelijk altijd al, maar alleen als Geest en niet met een lichaam van Vlees, zoals Jezus WERD !
Nu is er over de zondeval ook meer te zeggen en de gevolgen daarvan maar het principe blijft dat ieder mens ZELF verantwoordelijk is voor zijn EIGEN daden en niet voor daden die hij niet heeft gedaan.
De mens heeft alleen nog het gevolg dat de gehele mensheid (behalve de wedergeboren mensen) onder de macht van de duivel ligt.
Jezus DEED geen zonde en daarom was Hij zonder zonde.
Hij had wel kunnen zondigen mdat hij aan ons gelijk was geworden, maar Hij wilde dat niet en deed het dus ook niet.
in principe is de wedergeboren mens dus ook tot dat alles in staat, mits deze zijn denken heeft vernieuwd.
En dat gaat met vallen en weer op staan soms, dat klopt.
Het lichaam zelf moet niet als dood worden beschouwd hoor, maar het eigen IK, met de hartstochten, die moet als dood worden beschouwd.
Mocht je het ervaren hebben dat ik met een grote waffel jou wel even in een hoek wilde zetten dan kan je van mij aannemen dat dit echt niet op die manier heb bedoeld. Zoals je zelf als zegt, was dat meer om jou een tip te geven door de spiegel aan te geven.
Wat dat betreft: we hebben het daar niet meer over, we begrijpen beiden wat we bedoelen.