mohamed schreef:Omdat Paulus Petrus die weer als een jood wilde leven flink berispte.
Galaten 2
11 En toen Petrus te Antiochíë gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.
12 Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij zich en scheidde zichzelven af, vrezende degenen die uit de besnijdenis waren.
13 En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Bárnabas medeafgetrokken werd door hun veinzing.
14 Maar als ik zag dat zij niet recht wandelden naar de waarheid des Evangelies, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?
15 Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
16 Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Hieruit kunnen we duidelijk concluderen dat de joden die zich bekeerden tot het christendom geacht werden niet meer als joden te leven, maar als heidenen. Paulus verklaarde in Gal 1,14 dat hij in het jodendom: toenam boven velen van mijn ouderdom in mijn geslacht, zijnde overvloediglijk ijverig voor mijn vaderlijke inzettingen. en zie ook Galaten 5,17:
Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet hetgeen gij wildet.
In deze context verwijst het vlees naar een beoefenaar van het jodendom in de dagen van Paulus. Feitelijk is Galaten een grote aanklacht tegen het jodendom uit de eerste eeuw en dat er nog steeds orthodoxe joden zijn die het nieuwe testament verbranden is een duidelijk baken dat de leer weinig welgevallig is bij joden.
Petrus hield zich niet aan die wetten en huichelde mee. Een heiden opleggen om die Mozaische geboden allemaal te houden is niet goed. Maar als iemand niet een ander iets oplegt, maar zelf kosher eet, dat maakt niet uit, lijkt me.
Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde – en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte – voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. Nu zal wat wij eten, ons niet bij God brengen; eten wij niet, wij zijn er niet minder om; eten wij wèl, wij zijn er niet meer om. Maar ziet toe, dat deze bevoegdheid van u niet tot aanstoot voor de zwakken worde. Want indien iemand u, die kennis hebt, (aan tafel) ziet aanliggen in een afgodentempel, zal hij met zijn zwak geweten dan niet gestijfd worden tot het eten van offervlees? Dan gaat er immers iemand, die zwak is, ten gevolge van uw kennis verloren, een broeder, om wiens wil Christus gestorven is. Door zó tegen de broeders te zondigen, en hun geweten, indien het zwak is, te kwetsen, zondigt gij tegen Christus. Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.
1 Korinthiërs 8:4-13 NBG51
https://bible.com/bible/328/1co.8.4-13.NBG51en er staat ook laat niemand u oordelen inzake een feestdag. Dat is bedoeld als: zij moeten je niet dwingen een feestdag te houden, maar er staat niet oordelen, dan moet ik ook niet iemand oordelen die wel die feestdag houdt.
https://jewsforjesus.org/publications/h ... bservance/