@DeDwaler;
Waarschijnlijk bedoel je dat er maar één waarheid is, want elke uitleg, ook de jouwe, is per definitie een interpretatie. Wil je beweren dat jij de Bijbel volledig naar waarheid interpreteert?
Inderdaad, zoals ik overal eigenlijk ook stel, de Bijbel verteld ons wat de Waarheid is. Waar we iets niet begrijpen, lijken te begrijpen, denken te begrijpen, kunnen begrijpen, het is niet de Bijbel, dat verteld ons de Waarheid, het is onze blindheid, ons gebrek aan kunnen, onze onmacht, onze zondige menselijke natuur, daardoor ook heel blind, waar we wat dan ook uit deze Waarheid missen.
En eigenlijk zeg ik zelfs dit verkeerd. Het is niet alleen het Woord, dat neemt onze blindheid niet weg, het is de combinatie met de Geest, of het de algemene of bijzondere werking is, is niet aan ons, het is de combinatie met de Geest waardoor wij ook maar iets van het Woord kunnen en als we kunnen dus ook mogen begrijpen.
Wat ik niet met u eens ben, is dat elke uitleg een interpretatie is. Interpreteren ligt bij onszelf, komt uit onszelf, is een vorm van jurisprudentie bij rechters bijvoorbeeld. Ik denk niet dat Smijtegeld, weet het zelfs zeker, de Bijbel bijvoorbeeld geinterpreteerd heeft. Deze mensen zijn van God geroepen om een en ander te verduidelijken, ze krijgen daarvoor ook direct ondersteuning van de Geest, om zulks te kunnen, de Geest wijst ze bijvoorbeeld elders in de Bijbel op antwoorden op gaten in begrip die dan belangrijk zijn om uitgelegd te worden.
Ik ben dus niet van mening, nee, ik weet zeker, dat Gods volk eigen interpretatie overboord gooit. Dat kan ook niet anders, het is iets van onszelf, waar wij gaan interpreteren bedenken we dus te weinig dat de Bijbel overal antwoord op geeft en dat wij dat hooguit niet weten omdat de Geest ons hierop niet mag of kan wijzen.
Waar wij zelf interpreteren, laten wij de Geest niet de ruimte die we verplicht zijn te geven om ons in onze blindheid als slechten wijsheid te kunnen leren.
Niet elke uitleg is per definitie een interpretatie. Interpretatie, nogmaals, betekend dat er iets van onszelf bij zit. Dat mag en kan dus ook niet bij de Bijbel. Het Woord Gods is de Waarheid en heeft overal antwoord op. Het is niet nodig, en zelfs slecht, hierbij zelf te gaan interpreteren.
Als ik u uitleg dat de Nederlandse wet wederhoor vereist, is dat een interpretatie? Nee, het is een uitleg waarbij ik regelrecht refereer naar bijvoorbeeld onze collectieve afspraken en overeenkomsten. Als ik zelf ga invullen op welke gronden wij tot zulke afspraken zijn gekomen, komen we al gauw bij interpretatie uit.
Als het over mij gaat, dus wat ik denk van mijn positioneren binnen discussies over het Woord Gods, weiger ik zoveel als mij mogelijk te interpreteren. Dat betekend dat u er gerust van uit mag en kan gaan dat al mijn stellingen onderbouwd worden door de Bijbel, ik dat ook kan aantonen. Als ik dat ergens niet kan aantonen, vind ik niet dat ik zoiets dan gezegd had MOGEN hebben. Ik ben het dus niet eens dat het hier over MIJN interpretatie gaat of zelfs ook maar over een interpretatie in het algemeen. Het is wel zo dat ik soms de taal van deze tijd hoop te gebruiken om toch te benadrukken waar vooral ook ikzelf mij vaak in verslikt heb, dacht u niet dat ik het veel leuker voor mij persoonlijk zou vinden als wij toch op eigen werken bekeerd zouden kunnen worden? Helaas, mijn zondige zijn beziend, de zondige natuur, kan ik niet anders dan erkennen dat God Rechtvaardig is en met Recht en Reden de wereld voor verdoemelijk houd, inclusief alle mensen daarin als zondaars betiteld. Wat ik dus wil is zondig, niet op Rechtvaardigheid gebaseert en vooral mijzelf en mijn eigenliefde ten dienste. Godsdienst, heb ik mogen leren, is dat niet. Dat is Gode ten dienste, en heeft en verhaalt ons van belangrijke redenen waarom de Waarheid is zoals de Waarheid is.
Dus, mocht u ergens mogelijkheid vinden te bewijzen dat wat ik schrijf mijn eigen interpretatie betreft, gelieve geen seconde te wachten en mij daar per direct van op de hoogte te stellen want u mag gerust van mij aannemen dat ik zulks niet voorhad hier in discussie te brengen.
Alles wat ik hier stel hoop ik duidelijk gegrond te hebben op de Bijbel zelf. De gronden daarvoor zitten dus niet in mijn persoon en mag ook niet in mijn persoon zitten. Dat vertel ik dus ook NIET omdat mensen MIJ moeten aanhangen, op geen enkele manier. Dat vertel ik omdat ik zelf heel vaak dacht licht te hebben qua mogelijkheid tot interpreteren bijvoorbeeld en om het maar iets oubollig te stellen, me jammerlijk vergist bleek te hebben, iedere keer opnieuw. Zo leer ik steeds meer, mag ik steeds meer leren, waar we Waarheid moeten zoeken, en dat is niet in onszelf, dat is in de Bijbel, met de hulp van Gods Geest. Als wij propageren de Bijbel belangrijk te vinden, moeten we dat ook doen, en niet onszelf belangrijker vinden. Zelf had ik het op prijs gesteld en doe dat nog steeds wanneer mensen mij wijzen op Waarheid en me vertellen dat de Bijbel de Bijbel is en niet wat ik ervan zou willen maken. Stel dat het mij soms verteld was geweest, wat soms ook wel gebeurd is, het had me niet alleen grote zonden bespaard, het had mij ook dichter bij de Heere gebracht, sneller, als de Heere het zo gewild had, anders was het uiteraard ook zo gebeurd.
Dus moeten we hier ook mee opletten. Want waar ik zeg grote zonden bespaard, bedenken we al gauw heimelijk onvoldoende dat zelfs de kleinste zonde voor de Heere meer dan voldoende is ons te veroordelen. Er staat ook geschreven, wie de kleinste van de geboden gebroken heeft, heeft de gehele wet gebroken.
Waar ik zeg 'het had me dichter bij de Heere gebracht' moeten we ons ook blijven denken, niet uit onszelf, het is maar om te duiden, in de realiteit bepaald de Heere alles, overal, en ook dit. Dat het niet gebeurd is op die manier is een realiteit die mij en misschien ook u gegeven is waar we tot op zeker hoogte alles aan de Heere moeten laten. Nu kan ik zulke tegenstrijdigheden voor u uitwissen, ik kies er per dit bericht voor u meer te laten zien van deze gang van zaken.
Het is met name ook een zeer zware zondigheid om zaken NIET aan de Heere te laten. Een zeer zware, zondige neiging, die duidelijk aantoond dat wij als mensen totaal niet begrijpen Wie hier de wereld bestiert, Wie hier alles uitmaakt, en wat nu eigenlijk werkelijk de situatie is.
Het is niet voor niets een eis, want het maakt de mens ten eerste verantwoordelijk voor zijn ongehoorzaamheid en ten tweede zet het de mens aan om te strijden (Lukas 13:24). Je haalt echter de verantwoordelijkheid volledig bij de mens weg en kiepert die bij God terug over de schutting, want 'ze kunnen het niet'. Zoals de zieken en doden niet kunnen opstaan als de Heere Jezus het eist? "We kunnen het niet!" Zeiden de lammen en Lazarus uit het graf dat?
Ja, bekering is een gave Gods. Een ieder die bekeerd wordt is daartoe bereid gemaakt van de Vader.
Ja, bekering is een eis, daarom staan alle mensen zonder Geloof onder de vloek der wet, als zondaren die alle mensen zijn. Doordat de bekering een eis is, is ook iedereen in overtreding die niet bekeerd wordt, wat niemand uit zichzelf kan, dus waarmee iedereen per definitie in overtreding is.
Ja, de lammen en Lazarus hebben dat erkend. ALLE bekeerden zijn tevoren aan zichzelf gestorven zoals ook Eva van der Groe zo treffend beschrijft. Dat is; van zichzelf erkennen dat er niets goeds van zichzelf bij zit en dat iedere seconde voor hun bekering ze in feite gevlucht zijn van een bekering die niet alleen vereist wordt, ook ons allen in feite om niet wordt aangeboden, waarom wij ook verdoemelijk zijn, tot in het uiterste.
Daarom staat er in de Bijbel;
Johannes 13:18
Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb; maar dit geschiedt, opdat de Schrift vervuld worde: Die met Mij het brood eet, heeft tegen Mij zijn verzenen opgeheven.
Handelingen 9:5
En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.
Handelingen 26:14
En als wij allen ter aarde nedergevallen waren, hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan.Ziet u, de bekering is eigenlijk in het geheel niet moeilijk. Onze zondige natuur, onze zondeval, heeft ons geheel afgesneden, waardoor bekeerden bereid moeten worden gemaakt van de Vader, omdat niemand kan, nog niet tot een toe. Tijdens dat bereid maken, vecht een bekeerde, tegen zichzelf en soms ook tegen de Heere. Praktisch iedere bekeerde stelt na bekering dat voor de bekering ze van de Rust en Vertrouwen wat ze meenden te zoeken zijn weggevlucht, bang dat ze zijn dat ze niets kunnen inbrengen voor de Heere.
Een belangrijk onderdeel van bekering, bij praktisch iedere bekeerde, is tijdens het bekerings proces zoeken naar iets van zichzelf, interpretatie, iets goeds, wat dan ook, wat ze voor de Heere kunnen brengen. Een belangrijk onderdeel van de bekering is vooral leren dat er NIETS van ons is, waardoor sommigen ertoe gebracht worden om inderdaad, tijdens hun leven, GEHEEL aan zichzelf te sterven. Hoe moeilijk dat ook lijkt, het kan, het bestaat, het heet bekering, en ja, deze mensen zijn TIJDENS hun leven, GESTORVEN aan zichzelf.
Daarom staat er;
Mattheüs 10:6
Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Mattheüs 10:39
Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Mattheüs 15:24
Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Mattheüs 18:11
Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.
Mattheüs 18:14
Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.Dus, ja, alle bekeerden, ook Lazarus en de lammen, hebben bekend dat er niets van zichzelf bij zit, dat zij niet uit zichzelf bekeerd konden worden, dat zij zondaren zijn en zonder Gods Genade gewoon recht hebben op de hel als ieder ander. Zij zijn hiertoe bereid gemaakt van God en zulks is nodig is de Getuigendienst om God te erkennen, zou het niet zo zijn, hoe kunnen dan al die andere mensen veroordeeld worden? Precies, om God te kennen moet men ALLES van zichzelf komen los te laten, wat wij alleen kunnen onder de Heilige toebereiding van God Zelf, daarmee ook de Heiligheid en Rechtvaardigheid Gods erkennend en onze kwade, zondige natuur als zeer groot kwaad erkennen waar God inderdaad niets anders mee kan dan zulks verdoemen.
Zij hebben, ja echt, allemaal, bekend niet uit zichzelf te kunnen.
Strijd om in te gaan betekend dat de Heere ons met onze zondigheid doet laten vechten. Werkt het niet ter veroordeling, het zal werken ter Vrijmaking. Het is niet een regel die aantoond dat wij zelf zouden kunnen, dat is toch werkelijk een verkeerde interpretatie van u, u zou er beter aan doen te strijden en te mogen komen tot de andere slotsom, dat er niets van u bij mag en kan zitten, waardoor u mag komen te sterven aan uzelf, wat nooit gebeurd als u enig kunnen of nut aan uzelf toedicht.
Je geeft de mens op deze manier een excuus voor zijn onbekeerlijkheid (God heeft niet gewild!) en dat is nu exact wat de ongehoorzame mens wil horen, zodat hij gewoon verder kan leven en zich niet hoeft te onderwerpen aan de Heere Jezus en Zijn geboden.
Dat lijkt op hyper-calvinisme, want dat snoert het Evangelie en de genade van God ook af en zorgt ervoor dat de mens in zichzelf gaat zitten spitten naar aanleidingen, voorwaarden en tekenen. Een mens bekeert zich niet uit ongehoorzaamheid en niet omdat God het niet wil geven:
Ik heb
nergens in mijn schrijven de mens enig excuus gegeven voor onbekeerlijkheid, in tegendeel, ik stel dat de situatie een ernstige is, veel zwaarder dan mensen denken en ook dat het oordeel NIET onderschat moet worden, daarnaast dat de verantwoordelijkheid geheel bij de mens zelf ligt, niet bij God. Sterker, ook in dit schrijven stel ik juist dat om de eis dat wij bekeerd moeten worden, wat wij niet kunnen, wij allen verdoemelijk zijn voor God, zondaren, met een hart wat neigt naar alle kwaad, in tegenstelling tot hoe God ons eigenlijk gemaakt had!
De ongehoorzame mens zal uiteindelijk altijd ongehoorzaam blijven, zo God die mens niet begenadigd heeft. Zo staat het ook in de Bijbel, daarom is tegen de rijke gezegd toen hij mensen wilde waarschuwen op de aarde dat zelfs de opstandig der doden deze mensen niet zou kunnen overhalen.
Ik geef die ongehoorzame niet een reden om ongehoorzaam te blijven. Ik laat duidelijk zien dat mensen niet alleen ongehoorzaam zijn, maar dat ook willen zijn en niets anders willen OF ZELFS KUNNEN van zichzelf. DAT is juist het GEMIS wat wij MOETEN voelen, DAT is JUIST waarom wij de Heere nodig hebben en waarom de Heere zulk een uiterst NOBEL en onvoorstelbaar GROOT werk gewrocht heeft, het is uiterste Genade om welke zondaar dan ook te bekeren. Iedere bekeerde weet van de menselijke staat, iedere bekeerde kan niet anders dan in ontzetting en vreze Gods de Heere loven voor Zijn Genade, Zijn Rechtvaardigheid en Zijn onmetelijke Wijsheid, de Waarheid die Hij ons in Genade nog heeft willen brengen.
Denkt u dat de Bijbel de ongehoorzame een excuus geeft met het volgende vers?
Psalmen 19:8
De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.
Johannes 3:36
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Handelingen 14:2
Maar de Joden, die ongehoorzaam waren, verwekten en verbitterden de zielen der heidenen tegen de broeders.
Handelingen 17:5
Maar de Joden, die ongehoorzaam waren, dit benijdende, namen tot zich enige boze mannen uit de marktboeven, en maakten, dat het volk te hoop liep, en beroerden de stad; en op het huis van Jason aanvallende, zochten zij hen tot het volk te brengen.
Handelingen 19:9
Maar als sommigen verhard werden, en ongehoorzaam waren, kwaadsprekende van den weg des Heeren voor de menigte, week hij van hen, en scheidde de discipelen af, dagelijks handelende in de school van zekeren Tyrannus.
Handelingen 26:19
Daarom, o koning Agrippa, ben ik dat Hemels gezicht niet ongehoorzaam geweest;
Romeinen 1:30
Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
Romeinen 2:8
Maar dengenen, die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden;
Romeinen 10:21
Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Romeinen 11:30
Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;
Romeinen 11:31
Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
2 Timotheüs 3:2
Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.
Titus 1:6
Indien iemand onberispelijk is, ener vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn.
Titus 1:16
Zij belijden, dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam, en tot alle goed werk ongeschikt.
Titus 3:3
Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, en elkander hatende.
Hebreeën 3:18
En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren?
1 Petrus 2:8
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.Ik zou dus uiterste voorzichtigheid willen vragen als het gaat om stellingen zoals waarbij u meent dat ik ongehoorzamen tot ongehoorzaamheid aanzet danwel excuses zou verstrekken, graag zou ik ook weten op welke grond u dat uit mijn berichten weet op te maken, naar mijn mening heb ik dat nergens gedaan en ik zou behoorlijk schrikken als dat wel zo is.
Het Evangelie is niet om bekeerd te maken. Dat doet de Vader, de Gemeente Zijn Zoon toebereid. Het Evangelie is de Zoon waarvan de Vader bepaald heeft door Wie wij tot de Vader moeten komen. Zo de Zoon het gehele Woord is, zo is ook het gehele Woord het Evangelie; Het Evangelie betekend ook 'de Waarheid' en 'de Belofte' en 'de Genade'.
Mattheüs 24:14
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
Handelingen 8:12
Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.De verantwoordelijkheid van de mens wil en mag en kan ik niet weghalen. Die is afschuwelijk erg en ook de reden dat Jesaja ons schrijft dat onze ongerechtigheid een scheiding maakt, waarom we ook geheel moeten sterven aan onszelf zodat we niets daarvan mee kunnen nemen ook omdat we niets daarvan mee mogen nemen. Toch verwijst het gestelde van Jesaja ook naar bekeerden zelf, want ook zij moeten wassen in hun Geloof en zitten nog in het oude lichaam van de oude Adam waarom ook zij zich nog wel moeten (een bekeerde is rechtvaardig verklaard) laten verleiden, dan verbergt God zich ook voor hun aangezicht, totdat ze terug komen te vluchten onder de vleugels van de Heere.