Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2015 10:29

Yoshi schreef:Samsung heeft officieel aangegeven te stoppen met de NX cameralijn in Nederland (en langzaam aan druppelen ook de berichten van andere landen binnen). De NX1 was een serieus stukje techniek en ook qua objectieven bracht Samsung enkele mooie dingen uit.

Spijtig voor de mensen die zich ingekocht hebben in dat systeem.

Ik heb ook gelezen over dergelijke geruchten. Maar kort geleden zouden die geruchten vals geweest zijn.

De Samsung NX1 ken ik verder niet. Ik heb even gekeken, en vanuit een eerste oppervlakkige indruk lijkt hij mij vergelijkbaar met de Fujifilm XT-1. (Ongeveer zelfde prijs, ook zelfde formaat sensor: APS-C.) Alleen heb ik nog totaal geen beeld bij de objectieven. Want daarin levert Fujifilm erg leuke dingen!

Maar dat lijkt mij wel een flinke strop, om in een systeem geïnvesteerd te hebben, en als het dan stopt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 20 dec 2015 15:16

Boekenlezer schreef:Maar dat lijkt mij wel een flinke strop, om in een systeem geïnvesteerd te hebben, en als het dan stopt.

Dat is idd niet leuk. Als Olympus gebruiker weet ik dat 4/3 gebruikers op zijn zachts gezegd niet erg blij waren toen Olympus aangaf zich te richten op m4/3. Ze kregen nog wel de vrij leuke E-5 maar dat was het dan. Gelukkig kwam er naar een paar jaar de m4/3 E-M1 die alle 4/3 objectieven weer volledig te gebruiken maakte.

Hetzelfde zal de A-mount wel te wachten staan, die 'moeten' straks over op de E-mount. Inclusief een adapterring kunnen ze dan hun objectieven blijven gebruiken.

Ik heb onlangs mijn 12mm f/2.0 prime verkocht en ben voor het gemak van een zoom gegaan.

Afbeelding

Iets minder lichtsterk, stuk groter en zwaarder maar wel veel veelzijdiger dan een prime. Tot nu toe erg tevreden mee.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2015 15:01

Yoshi schreef:Ik heb onlangs mijn 12mm f/2.0 prime verkocht en ben voor het gemak van een zoom gegaan.

Dus voor jou is het het een óf het ander? Voor mij niet!
De laatste tijd was ik nogal in de weer met vaste objectieven, maar de laatste keer heb ik mijn Nikon D700 met de AF-S 17-35mm f/2.8D ED eens meegenomen naar de verjaardag van mijn broer. Eerst dacht ik aan mijn compactcamera, maar ik pakte toch maar de spiegelreflexcamera. Maar dan wel zonder batterijgrip, en slechts één objectief. Ben je toch wat flexibeler, terwijl het toch redelijk klein en licht blijft.

Als systeemcamera lijkt de Fujifilm X-T1 mij een mooie keuze.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:52

Boekenlezer schreef:Dus voor jou is het het een óf het ander? Voor mij niet!

Niet iedereen beschikt over onbeperkte financiele middelen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 22 dec 2015 17:45

StillAwake schreef:Niet iedereen beschikt over onbeperkte financiele middelen...

Het is niet zozeer dat ik de middelen niet had, ik had ze er niet voor over.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jan 2016 20:24

Leuk nieuws voor wie graag met een zo hoog mogelijke resolutie fotografeert. PhaseOne heeft een achterwand van 100 MegaPixel geïntroduceerd.
Phase One launches 100MP medium format back with Sony co-developed sensor
Voor een PhaseOne moet je alleen wel heel rijk zijn. Een prijs wordt wel in dat artikel genoemd. Dus als je zoiets hebt van 'Laat die nieuwe Mercedes maar zitten, ik heb liever een fototoestel voor dat geld', dan zou het kunnen. Of als je wel die Mercedes koopt, maar geld genoeg hebt voor beiden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2016 12:27

Eergisteren constateerde ik met enige verbijstering wat Nikon met de prijs van zijn objectieven gedaan heeft na de jaarwisseling. Veel objectieven hebben een wel heel stevige prijsverhoging gekregen!
Vorig jaar heb ik best wel flink in de buidel getast met het kopen van objectieven. Ik dacht: 'Ik heb er flink wat geld doorheen gejaagd. Haast van de zotte!' Achteraf blijkt het echter een wijze beslissing te zijn geweest, want als ik die objectieven nu nog had moeten kopen, zou me dat zo'n anderhalf duizend euro méér gaan kosten! En dan heb ik de cashback-actie van begin vorig jaar nog niet eens meegeteld, waar ik ook nog een paar honderd van terug gekregen heb.

In september kocht ik de AF-S Nikkor 35mm f/1.4G en de AF-S Nikkor 85mm f/1.4G. (Zie hier) Die kostten mij respectievelijk € 1.500,- en € 1.440,-. Nu kosten zij € 1.970,- en € 1.690,-. Dus als ik die nu nog zou moeten halen, kan ik gelijk € 720,- meer reserveren voor die aankoop! En ik zou er precies hetzelfde voor hebben.

In januari kocht ik de AF-S Nikkor 24mm f/1.4 G ED en de AF-S Nikkor 70-200mm f/4G ED VR. (Zie hier) Die kostten me toen respectievelijk € 1.830,- en € 1.150,-. Nu kosten zij € 2.260,- en € 1.450,-. Dat zou neerkomen op € 730,- extra!

Tsjonge, dat is nogal wat!
Ben ik hier blij mee? Het enige waar ik blij mee ben, is dat ik heel veel geld bespaard heb door op tijd bepaalde producten gekocht te hebben. Maar die prijsverhogingen op zich, daar heb ik niets aan. Daar ben ik op zich niet blij mee of zo. Het geeft alleen het idee: mocht ik wat moeten vervangen, bijvoorbeeld als iets total loss raakt, dan gaat dat aanmerkelijk meer kosten.
Vorig jaar zat ik ook best wel even te dubben over de Nikon of de Sigma, wat betreft de 35mm. Het werd de Nikon, die twee keer zo duur was. De hobbel voor zo'n keuze is nu een stuk groter geworden. Geen factor twee meer in prijs maar factor 2,63! Want de Sigma heeft geen prijsverhoging gekregen.
Maar met die Sigma moet je wel iets voor lief nemen. Gisteren las ik het nog:
    You're always on your own with off-brand lenses like Sigma. Potential incompatibility with future cameras is one of the steep prices one pays for trying to save a few dollars yesterday on a cheap lens. Nikon shares nothing with its competitors about lens compatibility, so if you want to buy a Tamron or Sigma, you're gambling that it will work with tomorrow's camera. Good luck; it's always better to buy used Nikon than new junk-brand lenses if money matters.
(Bron: Ken Rockwell)
En dat geeft me toch niet zo'n lekker gevoel aangaande een merk als Sigma. Toch erg blij dat ik de Nikon heb, en dat ook nog eens voor de prijs van vorig jaar!

Waar ik dan weer niet zo'n zicht op heb, is of bijvoorbeeld Canon dit ook gedaan heeft met zijn prijzen.

  • De AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G was tot vorig jaar € 1.650,-, is nu € 2.050,-. (Nog niet in bezit.)
  • De AF-S Nikkor 17-35mm f/2.8D ED is gelijk gebleven in prijs: € 1.750,-. (Reeds in bezit. Begin 2009 gekocht voor € 1.300,-, vlak voor een forse prijsverhoging.)
  • De AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED was tot vorig jaar € 1.560,-, is nu € 1.930,-. (Reeds in bezit. Eind 2008 gekocht voor € 1.366,-.)
  • De AF- Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II was tot vorig jaar ergens onder de € 2.000,-, is nu € 2.500,-. (Niet in bezit.)
  • Een objectief als de AF-S Nikkor 300mm f/4E PF ED VR is gelijk gebleven in prijs: € 2.090,-. (Nog niet in bezit, staat wel op de verlanglijst.)
  • De nieuwe AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR is gelijk gebleven in prijs: € 2.500,-. Daarmee is het verschil met de vorige, die nog steeds te koop is, flink kleiner geworden, dat dan weer wel. Maar ik zou deze niet willen vanwege de grotere omvang en het toegenomen gewicht. Diegene die ik heb is al groot en zwaar zat, soms ietsje te.
  • De AF-S Nikkor 200-500mm f/5.6E ED VR is gelijk gebleven in prijs: € 1.600,-. (Leuk ding voor een heel redelijk bedrag. Alleen ben ik bang dat ik hem vanwege omvang en gewicht erg vaak thuis zal laten.)
Het lijkt erop dat een behoorlijk aantal objectieven, die al een tijd te koop zijn maar relatief goedkoop aangeboden werden, een prijscorrectie hebben gekregen. De laatste trend is toch stevigere prijzen, merk je aan bepaalde nieuwe producten zoals bijvoorbeeld de Nikon D810 en de AF-S Nikkor 300mm f/4E PF ED VR.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 08 jan 2016 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 12:23

De Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX is niet in prijs verhoogd. Die is nog steeds 189,00 euro.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2016 18:37

Ik moet voor een opdrachtgever een boekje/brochure over optica vertalen, en ben daar helaas niet heel erg goed in thuis. Nu kan ik een hoop vinden met wat creatief zoekwerk, maar ook weer niet alles. Kan ik de komende week of zo hier wat termen wegzetten waar ik de Nederlandse term niet voor weet?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Parfocal length / balance length

Voorlopig is dat parafocale afstand, maar van balance length heb ik echt geen idee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2016 20:31

Is het heel misschien de hyperfocale afstand? Daar heb ik wel eens over gelezen. Moet ik zelf ook even kijken wat dat ook weer precies was, maar volgens mij zoiets als: de scherpstelafstand, waarbij het scherptegebied in de verte tot in het oneindige doorloopt. Maar dat laat zich wel vinden op internet. Zoals deze link: http://www.basmeelker.nl/artikelen-over ... e-afstand/

Het lijkt overigens toch wat anders te zijn. Ik kom bijvoorbeeld deze links tegen:
http://www.microscopyu.com/articles/for ... focal.html
http://www.olympus-ims.com/en/microscop ... _distance/
Die leggen het zo te zien wel aardig duidelijk uit.

Balance length lijkt zich nog wat moeilijker te laten vinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2016 20:50

Katlheen schreef:De Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX is niet in prijs verhoogd. Die is nog steeds 189,00 euro.

Niet alle objectieven hebben ze in prijs verhoogd. Verder lijken het vooral professionele objectieven te zijn die ervoor in aanmerking kwamen. De gewone consumentenobjectieven lijken ze wat meer te ontzien. Alhoewel de AF-S 50mm f/1.4G wel aardig omhoog geschopt is. (€ 490,-. Ik had hem eind 2009 nog voor € 300,-.) En de AF-S 50mm f/1.8G is ook wat duurder (€ 240,-, was € 190,-.) Maar die laatste, daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Dat zijn geen diverse honderden euro's.
Volgens mijn informatie is de AF-S 35mm f/1.8G DX overigens wel iets duurder: € 220,-. Maar dat kan ook per verkoper verschillen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 09 jan 2016 10:03

Die nieuwe D500 die zou ik wel graag eens willen proberen. Alhoewel ik geen dSLR gewend ben lijkt me een geweldige camera.
Verder heeft Panasonic een leuke 100-400 aangekondigd. Die zou ik wel op mijn eigen camera willen schroeven. :)

Ik miste echter nieuws over de FF van Pentax, Nikon 1 nieuws (lijkt zo een dood systeem te worden) en in het geheel Canon nieuws (op wat compacts na hebben ze volgens mij niets aangekondigd).

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor _Sjors_ » 09 jan 2016 11:20

Mortlach schreef:Parfocal length / balance length

Voorlopig is dat parafocale afstand, maar van balance length heb ik echt geen idee.


Wellicht houd het verband met bracketing, witbalans of sluitertijd. Ik ken de term iig niet zoals je hem daar neerzet.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2016 13:58

Het moet gezegd worden, dat het over termen gaat die ik niet uit de fotografie herken. Ik ken wel allerlei andere termen, zoals: hyperfocale afstand, chromatische aberratie, sferische aberratie, etc. Die laatste twee zijn optische afwijkingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2016 15:06

Yoshi schreef:Die nieuwe D500 die zou ik wel graag eens willen proberen. Alhoewel ik geen dSLR gewend ben lijkt me een geweldige camera.

Zo dachten ze daar bij DPReview ook over: Top 5: Hands-on with Nikon D500

Inderdaad een erg leuk ding. Naar mijn idee zo'n beetje de mooiste camera met APS-C-sensor. Ik gebruik alleen geen APS-C-formaat, behalve dan met mijn compactcamera. De Nikon D700 had ik een beetje met het idee, dat een D300(s) er mooi op aansluit. Zelfde batterijgrip ook. Maar die D300(s) is er echter nooit gekomen. Je gaat niet zomaar even voor de gein een andere camera met ander sensorformaat erbij nemen, leert mij de ervaring, want dat is een kostbare grap. Heb je gelijk weer een partij andere objectieven nodig. (Zoals de AF-S 12-24mm f/4G, AF-S 17-55mm f/2.8G, AF-S DX 35mm f/1.8G, AF DX Fisheye 10,5 mm f/2.8G ED, en eventueel misschien de AF-S DX 16-80mm f/2.8-4E ED VR). Ik houd het dus maar bij het volledige kleinbeeldformaat. Het lijkt mij ook wat minder handig werken met een 17-35mm en een 24-70mm op APS-C formaat. (Krijg je beeldhoeken die overeenkomen met 26-53mm en 36-105mm op kleinbeeld.) Maar als je in bent voor een APS-C-camera, dan zou ik op dit moment geen mooiere keuze weten dan de Nikon D500.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 09 jan 2016 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten