Nina schreef:Zeker, de gelovigen uit Berea hadden alleen de Bijbel (in die tijd alleen het OT), maar men heeft toch niet meer nodig dan de Bijbel?
Je reageert nu precies met iets waartegen ik ageer: dat men de belijdenisgeschriften, artikelen, Dordtse leerregels e.d. op een lijn zet met de Bijbel. En dat is niet zo! Die laatste zijn allen NIET door God geïnspireerd, dus mogen dat gezag ook niet krijgen.
Het zijn en blijven interpretaties van mensen, zoals zij denken dat de Bijbel leert.
Als je elders verder wilt praten in een ander draadje hierover: prima.
Ik heb even in het archief geneusd, maar er is slechts 1 topic (belijdenisgeschriften hervormen?).
Ik ga geen nieuw topic openen, omdat ik eigenlijk al weet dat er veel meer tegenstanders zijn dan mensen die deze geschriften onderschrijven.
Of men zal het zo niet toegeven, omdat je dan niet in het besloten gedeelte kunt posten.
Wij zien het in "onze kerken" als een toevoeging van de Bijbel.
Er staat precies hetzelfde in, alleen in andere bewoordingen en met uitleg.
Ze zijn geschreven in roerige tijden waarin veel geloofsafvalligen en ketterijen waren.
In januari en februari a.s. belegt de Driestar juist een aantal dagen waarin dit besproken wordt:
Spreker: Dr. A. Baars, emeritus hoogleraar Theologische Universiteit Apeldoorn, emeritus predikant Christelijk Gereformeerde Kerk.
Alle eeuwen door zijn er vragen geweest rondom de triniteit van God. De geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius helpen ons nog steeds om dwalingen op dit gebied te weerleggen.
Spreker: Dr. P.C. Hoek, docent praktische theologie aan het Hersteld Hervormd Seminarie, gevestigd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Het hart van de Reformatie ligt in de rechtvaardiging door het geloof alleen. Op 31 oktober 1517 gaf Luther in de 95 stellingen ernstige kritiek op de Rooms-Katholieke Kerk. Is de Rooms-Katholieke Kerk in de afgelopen 500 jaar veranderd? En zijn de drie Sola’s van de Reformatie nog even actueel in onze tijd?
Spreker: Ds. C.H. Hogendoorn, predikant Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee.
Tegenover de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook tegenover allerlei stromingen in onze tijd, laten de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis een helder geluid horen over de betekenis van de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal. Niet alleen leerstellig wijzen ze ons de weg, maar ook pastoraal leiden ze ons in het goede gebruik van deze sacramenten.
Je kunt je aanmelden, al denk ik dat het misschien inmiddels volgeboekt is.