@BladeStraight
Ik ben het met hem eens dat je geen voorwaarden mag stellen aan het komen tot Christus, maar het is wel Bijbels dat uiteindelijk tot Hem zullen komen die Hem ook als zaligmaker nodig krijgen. Dat is iets heel anders als zeggen 'je moet eerst dit..' want dat is inderdaad niet zoals het hoort.
Hierover, zijn we het dus eens met elkaar!
De toeleidende weg is simpel weg de gang die de Heilige Geest gaat met een zondaar die tot Christus komt. Dat gaat inderdaad door ellendekennis, in welke mate dan ook. Anders zal een zondaar nooit gaan roepen want er is niemand die uit zichzelf God zoekt. Vanuit de mens gezien kan en mag je de toeleidende weg niet zien als een afstreeplijstje of alsof het de zaligheid al zou zijn als je gaat uitzien naar Christus, het is echter wel de weg waarlangs een mens tot Hem zal komen.
Ik kan zelf, ook de drie stukken, van ellende, verlossing, en dankbaarheid beamen in mijn leven. Eerst ellende, en ik zat met mijn zonden. Maandenlang, zag ik elke dag nieuwe zonden die ik gedaan had. En telkens bad ik om vergeving, voor elke zonde specifiek.Toen ik bad, of Hij alstublieft, in mijn leven wilde komen, is Hij ook door genade in mijn leven gekomen! En Hij heeft me alle zonden vergeven,(verlossing). En toen mocht ik weten, dat ik gered was, en er was dankbaarheid. Dus ja, ik herken die weg/stukken. MAAR, kijk eens naar de roeping van de dicipelen.. Jezus zei tegen Petrus, Volg Mij. De Heere Jezus, ging niet eerst met Petrus bespreken, wat zijn zonden waren... Na drie jaar zegt, de Heere Jezus, u bent nu rein, maar niet allen.(Judas). Zou jij je het voor kunnen stellen, dat De Heere Jezus nu nog steeds mensen roept, zonder eerst hun zonden aan te tonen? Als iemand niet is opgegroeid in een kerk, is dat zonde-kennis gebeuren ook anders, dan voor iemand die vanaf zijn, of haar vroege jeugd, elke zondag in de kerk komt/kwam. Ik ben zelf tot mijn 15de naar de Ger.Gem geweest, en daar is mijns inziens, aan zonde-toelichting geen gebrek. Maar voor iemand die in de wereld opgroeit, is dat dus naar mijn mening, heel anders, dan bij iemand die bijna elke week hoort, dat die zonden vergeven moeten worden, omdat je anders verloren gaat! Elk mens heeft de Verlosser, Jezus Christus nodig, als Verlosser van zijn of haar ZONDEN! En om terug te komen, op andere manieren hoe God werkt. Je kan kijken naar wat er nu regelmatig gebeurd, in het Midden Oosten. Moslims zien de Heere Jezus in een droom, en willen Hem volgen, en werden/worden Christen. Laten we ervoor oppassen, dat we God niet in een hokje willen plaatsen. Wij mensen zitten in hokjes, en denken vaak in hokjes. En om nog terug te komen, op de drie leerstukken. OOK DIE mogen GEEN VOORWAARDE wezen, om tot Christus te kunnen komen. De Heere Jezus zegt open en helder. Komt ALLEN tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.