De opmars van de Islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2014 11:28

Tja, zij bepaalden wie wel of niet katholiek was, net als jij, die bepaalt wie wel of niet moslim is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 aug 2014 11:35

Optimatus: "tja, zij bepaalden wie wel of niet katholiek was, net als jij, die bepaalt wie wel of niet moslim is"

Ook deze vlieger gaat niet op, en daarmee een vergelijking die nergens op slaat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2014 11:36

O, dus jij bepaalt ook nog welke vlieger opgaat en welke niet? Enige vorm van totalitarisme is je niet vreemd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 aug 2014 11:44

Optimatus

Weet je? Heb geen zin in dit soort prietpraat, over wat ik wel en niet zou "bepalen".
Ik onthou me verder van commentaar wat betreft de "ware moslim" .
Je zal gauw genoeg zelf ontdekken dat die zeer waarschijnlijk binnen korte tijd op jouw stoep staat, en dan piep je wel anders.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 aug 2014 11:54

ineke-kitty schreef:'ISIS IN SYRIE GROEIT IN RECORDTEMPO'

ISIS groeit in Syrie in een recordtempo. Zeker 6000 nieuwe strijders hebben zich afgelopen maand bij ISIS in Syrie aangesloten.
Dat is de grootste uitbreiding tot nu toe in zo'n korte periode, zegt het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten.

BRON: M.TELEGRAAF.NL

Dat heb ik gisteren ook gelezen, alleen dan uit een andere nieuwsbron. Ik vind dat nogal zorgwekkend. Trouw kan dan wel triomfantelijke berichten over een mogelijk ineenzinken van IS plaatsen (zoals deze), op deze manier krijg ik eerder het idee dat IS de nieuwe wereldmacht aan het worden is. Als dat zo doorgaat vegen ze over een tijdje alle weerstand in Syrië en Irak weg, en hebben ze die landen compleet. Kunnen ze vervolgens uitbreiden naar andere landen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 aug 2014 12:00

Boekenlezer: " kunnen ze vervolgens uitbreiden naar andere landen"

En dat is nu precies wat er gaat gebeuren in de nabije toekomst, want dat is HET doel van de Islam. ALLE volkeren onderwerpen aan het gezag van Allah en zijn profeet.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 aug 2014 12:07

Optimatus schreef:De moslims die ik in de kring van mijn collega's en vrienden mag begroeten, verkondigen toch een heel andere vorm van islam dan dat jij doet.

Een aardige test: Heb je wel eens aan deze, laat ik maar zeggen, gematigde moslims gevraagd:
- hoe ze over het aantal van 6mln holocaust slachtoffers denken.
- of ze achter de Erdogan en (in het verlengde daarvan zijn verkiezingsretoriek (Bibi is erger dan Hitler en Israël is een nazi-staat) staan.
- wat hun visie is over wie er achter de aanslagen van 9/11 zitten.

Ik hoop van niet, maar ik ben bang dat de antwoorden toch wel eens anders zouden kunnen zijn dan je zou vermoeden.

Tijdens mijn (eertijds) regelmatige moskeebezoek (niet al kandidaat-bekeerling maar als bezoeker vanuit een kerkelijke werkgroep) ben ik in ieder geval behoorlijk geschrokken.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 aug 2014 12:35

rotterdam schreef:Grootmoefti: ISIS is grootste vijand islam

De Saudische grootmoefti Sheikh Abdul Aziz al-Sheikh beschouwt Islamitische Staat en al-Qaeda als „vijand nummer één” van de islam. De ideeën van het extremisme, radicalisme en terrorisme hebben niets van doen met de islam en hun aanhangers zijn de grootste vijanden van de moslims, stelde de hoogste geestelijk leider in Saudi-Arabië dinsdag in een verklaring.

Woensdag doneerde het Arabische land omgerekend ruim 75 miljoen euro aan het centrum van de Verenigde Naties dat met de strijd tegen het terrorisme is belast. „Het terrorisme is een kwaad dat met internationale inzet uit de wereld moet worden uitgeroeid”, aldus de Saudische ambassadeur bij de volkerenorganisatie.

Bron ; telegraaf van 20/8/2014

Optimatus schreef:De moslims die ik in de kring van mijn collega's en vrienden mag begroeten, verkondigen toch een heel andere vorm van islam dan dat jij doet. Jij benadrukt allerlei wreedheden en gruwelen, iets wat ISIS met veel satanisch genoegen ten uitvoer brengt. Als je de geperverteerde versie van de islam bestrijdt, dan zal geen weldenkend mens je tegenhouden. Maar het is mijns inziens niet zo dat alleen deze geperverteerde versie van de islam DE islam is. Sterker nog, de islam bestaat niet. Er bestaan tig verschillende vormen en versies en interpretaties, net zoals dat in het christendom, het boeddhisme (Mortlach kan je daar meer over vertellen) en weet ik veel welke andere religie het geval is.

Nogmaals, de gepeverteerde vorm van de islam, die door de ISIS-barbaren wordt aangehangen, kun je gerust bestrijden. Daar zul je veel bondgenoten in vinden. Maar bewaar je ervoor ISIS en aanverwant menselijk schroot de eer te geven dat zij DE islam aanhangen en ten uitvoer brengen. Daarmee verlaag je je tot hun niveau en ik neem aan dat je daar - als gezellige vakantiegangster - toch eindeloos ver boven staat.

Sorry, maar ik kan het even niet laten om een inconsistentie naar voren te brengen. Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat "de islam bestaat niet" wat selectief toegepast wordt. Consequent gezien zou Optimatus over die grootmoefti moeten denken, dat hij op zijn minst gedeeltelijk uit zijn nek kletst. Ik verneem daar echter niets van in de discussie. Het lijkt er dus op, dat die stelling naar voren wordt gebracht, als de islam in een negatief daglicht wordt geplaatst, door die te identificeren met de meest radicale groepen. Die grootmoefti gebruikt de term 'de islam' echter juist om die af te schermen van de radicalisten, en om 'de islam' zo in een positief licht te stellen. Dan horen we echter geen protest tegen die term.
Blijkbaar moet over iets toch wat dieper doorgedacht worden.

Er wordt gezegd: "de islam bestaat niet". Maar een zin als "het heeft niets met de islam van doen" veronderstelt toch wel het bestaan van de islam. Want wat voor zin heeft het te refereren naar iets wat niet zou bestaan?
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 21 aug 2014 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 aug 2014 12:45

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 aug 2014 12:56

Optimatus: wo.aug.20,2014 1:00 pm. Ik citeer: de islam bestaat niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 12:59

Boekenlezer schreef: Als dat zo doorgaat vegen ze over een tijdje alle weerstand in Syrië en Irak weg, en hebben ze die landen compleet. Kunnen ze vervolgens uitbreiden naar andere landen.

Moeten die andere landen wel eerst een machtsvaccuum krijgen. Dat je in het volledig kapotte Irak of Syrië voet aan de grond krijgt, betekent nog bij lange na niet dat dat ook lukt in het strak geregeerde en georganiseerde Saudie Arabië, om maar een land te noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 13:03

Boekenlezer schreef:Er wordt gezegd: "de islam bestaat niet". Maar een zin als "het heeft niets met de islam van doen" veronderstelt toch wel het bestaan van de islam. Want wat voor zin heeft het te refereren naar iets wat niet zou bestaan?

Het idee achter de uitspraak 'dé islam bestaat niet' is uiteraard dat het islamitische geloof niet slechts één, monolitisch, egaal geloof dat door iedere gelovige hetzelfde wordt ingevuld. Islam is intern net zo eindeloos verdeeld en opgesplitst als het christendom (en het Boeddhisme, inderdaad).

Van de gematigde moslim zeggen dat ze de Islam van ISIS aanhangt, is als zeggen dat Boekenlezer katholiek is (waarmee ik weer nadrukkelijk niet wil zeggen dat ISIS en de RK te vergelijken zijn).

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 aug 2014 13:25

Mortlach: " moeten die andere landen wel eerst een machtsvaccuum krijgen"

Dan haal ik [maar weer eens] Psalm 83 aan:
3. Want zie, Uwe vijanden maken getier, en Uw haters steken de kop op.
4. Zij maken listiglijk een heimelijken aanslag tegen Uw volk [= Israel], en beraadslagen zich tegen Uwe verborgenen.
5. Zij hebben gezegd: Komt, en laat ze ons uitroeien, dat ze geen volk meer gedacht worde.
6. Want zij hebben in het hart TE ZAMEN geraadslaagd; tegen U hebben zij een verbond gemaakt.
7. De tenten Edoms en der ISMAELIETEN, Moab en de Hagarenen;
8. Gebal en Ammon en Amelek, PALESTINA met de inwoners van Tyrus;
9. Ook heeft zich Assur bij hen gevoegd;

AL deze Arabische landen zullen zich verenigen in een verbond TEGEN Israel met het doel hen uit te roeien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2014 14:17

Lieverd, dat zijn oude volkeren die Israël destijds soms als bondgenoot, soms als vijand had. Bovendien, en je doet echt nu aan Schriftverdraaiing, staat daar Filestea en zeker niet Palestina. Palestina is een naam voor het gebied die veel later is ontstaan.

Mortlach heeft mijn uitspraak "De islam bestaat niet" in elk geval beter begrepen dan enkele anderen alhier. Er is niet één vorm van islam, er zijn tig verschillende stromingen, sommigen zijn wat mensvriendelijker dan anderen.

Aangaande moslims die bij mij op mijn stoep staan: ik verwacht inderdaad dat komend najaar een moslim bij mij op de stoep staat. Ik heb mijn collega uitgenodigd om een keer langs te komen. Sterker nog, er zijn wel vaker moslims bij mij op bezoek geweest, zelfs op mijn huwelijk, de enige die piepte, was de hond, die om aandacht kwam vragen - en kreeg. Ik zie 'm nog achter de stok aanhollen die mijn islamitische logé steeds wierp en met Frans accent "Apport" terug liet brengen.

De Grootmoefti vertegenwoordigt een stroming binnen de islam en wellicht dat hij vindt dat zijn stroming de ware stroming is. Tja. Dat moet hij weten, ik ben het niet met hem eens. Dat is net zoiets raars als dat de Hersteld Hervormde Kerk de enige ware kerk in Nederland zou zijn. Dat is zij namelijk niet. Zijn intentie, om ISIS als onislamitisch of in elk geval een perfide vorm van de islam neer te zetten, is wellicht een goede intentie, hoewel ik me afvraag of van een Saoedische grootmoefti daadwerkelijk veel vriendelijkheid te verwachten valt. Wahabieten staan niet bekend om hun flexibiliteit.

Aangaande machtsvacua: me dunkt dat uiteindelijk Iran, Turkije en Israël heel goed in staat zullen zijn, zeker als ze over hun eigen schaduw heen durven springen en militair samenwerken, om ISIS binnen een maand of drie tot voltooid verleden tijd te marginaliseren. Of ze daartoe bereid zijn, is vers II.

Volgens Ineke c.s. zullen de islamitische Koerden die Jezidi's en Christenen helpen, ook wel geen moslims zijn. Maar ach, ze ging ook al als een gillende keukenmeid in het topic over de rooms-katholieke kerk tekeer. Zwart-Wit, Binnen-Buiten... Is Jörg Haider gereïncarneerd? Mortlach, jij weet iets van reïncarnatie...

Aangaande de holocaust: wordt afgewezen, zoals elk weldenkend mens dat doet.
De uitspraken van Erdogan: niet naar gevraagd; persoonlijk vind ik het schofterige verkiezingsretoriek.
Elf september: Al Kaida.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 14:35

ineke-kitty schreef:Dan haal ik [maar weer eens] Psalm 83 aan:
3. Want zie, Uwe vijanden maken getier, en Uw haters steken de kop op.
4. Zij maken listiglijk een heimelijken aanslag tegen Uw volk [= Israel], en beraadslagen zich tegen Uwe verborgenen.
5. Zij hebben gezegd: Komt, en laat ze ons uitroeien, dat ze geen volk meer gedacht worde.
6. Want zij hebben in het hart TE ZAMEN geraadslaagd; tegen U hebben zij een verbond gemaakt.
7. De tenten Edoms en der ISMAELIETEN, Moab en de Hagarenen;
8. Gebal en Ammon en Amelek, PALESTINA met de inwoners van Tyrus;
9. Ook heeft zich Assur bij hen gevoegd;

AL deze Arabische landen zullen zich verenigen in een verbond TEGEN Israel met het doel hen uit te roeien.

Nou, dat maakt indruk hoor.

Terug naar “Archief”