boer schreef:Robert Long, Albert Mol en Leen Jongewaard
Wie?

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Robert Long, Albert Mol en Leen Jongewaard
Tante Pollewop schreef:Wie?
Optimatus schreef:In onze kerkelijke gemeente heb ik hen in elk geval niet gezien.
JHM schreef:Geloof me die 5% wordt ruimschoots gecompenseerd in Amsterdam
JeeWee schreef:Zo'n zin gaat mij door merg en been.
We zitten in de kerk en we weten niet welke strijd onze medebroeders en zusters voeren.
Dat betekent dus ook dat we niet naast hen kunnen staan in hun strijd en met hen kunnen bidden.
'Toevallig' ben ik gezegend met enige verbale kwaliteiten en hebb ik de moed gehad om het te delen met mijn gemeente, met mijn familie. Maar juist in onze kringen zijn er zo veel die niet eens het plan hebben om te praktiseren, maar die ook nog eens niets durven te zeggen over wie ze werkelijk zijn.
Je hebt geen idee hoeveel pijn dat doet.
Tante Pollewop schreef:Wat kan een nietsvermoedend gemeentelid daar aan doen?
Het is vooral de homo in kwestie die het zichzelf enorm moeilijk en eenzaam maakt.
Ik herken het probleem, maar de bal ligt m.i. toch echt eerst bij de homo.
JeeWee schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je opgroeit in een klimaat waarin homo's bijvoorbaat al als zondig en fout worden weggezet, zal je het wel laten om iets over jezelf te zeggen. Zeker als je er net achter komt en nog heel jong bent.
En áls er al eens voor 'andersgeaarden' wordt gebeden, is hetin het rijtje van gehandicapten en zieken.
wat kan een kerk doen? Wat kan jij doen?
Mijn antwoord is: de loper uitleggen. Vanaf de kansel, op de JV, op huisbezoek kan gewwoon benoemd worden dat mensen met homogevoelens daar niet alleen mee hoeven te blijven lopen. Ze kunnen nadrukkelijk uitgenodigd worden om in gesprek te gaan.
En nee, dat betekent niet dat een kerk een homoseksuele praxis niet mag afwijzen. Daar mag je duidelijk in zijn, maar ga met je homoseksuele naaste naar God. En vraag samen naar Gods weg voor de betrokkene.
Zo lijkt het net alsof iemand die niet gedoopt is, minder kans en hoop zou hebben op behoud en redding.JeeWee schreef:Dat is een keuze die je maakt.
Ik heb er voor gekozen om de dialoog van binnenuit aan te gaan.
Ik eis ook mijn plaats in de kerk op, die ik zie als een van God ontvangen/toegewezen plaats.
Het 'gevecht' dat ik voer, doe ik niet voor mezelf. Ik redt me met Gods hulp wel.
Ik doe het vooral voor al die jonge gasten die verbaal en mentaal minder sterk zijn. Ik wil laten zien dat er homo's in de kerk zijn.
En ja, dat zorgt af en toe voor verwarring als ik dan ineens met nog een groep homo's van het Regenboogforum een keer de kerk binnenkom. En die zijn niet allemaal zichtbaar refo.
We hebben dan 's avonds een bijzonder gesprek over de preek, terwijl veel anderen zijn dan 's avonds geconfronteerd voelen met met een stukje ongemakkelijkheid.
Ik ken ook een bondspredikant die vanaf de preekstoel iets zei in de trant van:
"misschien zijn er hier vanavond wel jongens of meiden die van zichzelf weten dat ze homo zijn, maar er met niemand over durven te praten. Natuurlijk weet je dat je er met God over kunt praten. Maar weet ook dat je er hier over kunt praten, in de kerk, met je medekerkgangers, met mij. Al lijkt het nog zo moeilijk, blijf er niet alleen mee zitten, want je bent hier nier per ongeluk. Je bent geen fout van God, want ook op jou heeft God bij de doop Zijn hand gelegd. Hij wil ook met jou te maken hebben. Ik daag je uit: vertel het deze week eens tegen iemand in de kerk, of thuis. Laat ons om je heen staan, zonder je te veroordelen".
Tante Pollewop schreef:@JeeWee, als je het fundamenteel oneens bent met de leer in de kerk wordt het verdraaid lastig om serieus genomen te worden. Dus het heeft voor mij niet veel zin om te blijven op een plek waar mijn geloof vermindert.
boer schreef: Zo lijkt het net alsof iemand die niet gedoopt is, minder kans en hoop zou hebben op behoud en redding.
En dat terwijl de Schrift toch leert dat hij voor allen kwam?
een dominee schreef:"misschien zijn er hier vanavond wel jongens of meiden die van zichzelf weten dat ze homo zijn, maar er met niemand over durven te praten. Natuurlijk weet je dat je er met God over kunt praten. Maar weet ook dat je er hier over kunt praten, in de kerk, met je medekerkgangers, met mij. Al lijkt het nog zo moeilijk, blijf er niet alleen mee zitten, want je bent hier nier per ongeluk. Je bent geen fout van God, want ook op jou heeft God bij de doop Zijn hand gelegd. Hij wil ook met jou te maken hebben. Ik daag je uit: vertel het deze week eens tegen iemand in de kerk, of thuis. Laat ons om je heen staan, zonder je te veroordelen".
Tante Pollewop schreef:Iets met een stokpaardje?![]()
Ik denk niet dat JeeWee of die dominee dat wilde zeggen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten