Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mar 2012 01:38

Hier op het gedeelte "Open forum" posten mensen met verschillende opvatting -- meer verschillend dan ik verwacht had eigenlijk.
Het zou wellicht handig zijn als eenieder even een paar basiszaken zou kunnen vertellen.
Wat betekent de Bijbel voor je? Hoe sta je in het geloof, of geloof je misschien niet?

Jaapo geeft hier duidelijk aan hoe hij de bijbel beschouwt.
Het is daar niet speciaal het onderwerp en het lijkt me handig wanneer we hier een apart topic hebben waar je even kort kunt aanduiden (of meer uitgebreid mag ook, natuurlijk) hoe je in dezen staat.
Zeker als je hier nog niet zo lang meeloopt op het forum (zoals ik) is het toch wel tamelijk moeilijk om ongeveer in te schatten welke positie andere members globaal innemen; wat basis-info dienaangaande kan erbij helpen.
Laatst gewijzigd door Trajecto op 02 mei 2012 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2012 09:48

Ik beschouw de oorspronkelijke geschriften als het onfeilbare woord van God. Deze oorspronkelijke geschriften zijn verloren gegaan en wat bewaard is zijn de boeken die door niet onfeilbare mensen zijn overgeschreven. Dat verklaart ook waarom de handschriften onderling afwijken op plaatsen, want iets wat 100% onfeilbaar is vertoont geen afwijkingen. Doch geloof ik desondanks dat de Bijbel de enige waarheid bevat, omdat de gevonden manuscripten voor het grootste gedeelte overeenstemmen, maar vooral vanwege de inhoud. Want de waarheid kan men niet vervalsen, aangezien het dan een halve waarheid is geworden.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 24 mar 2012 18:43

Bedankt voor je reactie.
Ikzelf beschouw de Bijbelboeken als wijsheidsboeken die voor een groot gedeelte nog niet hun boodschap gaan onthullen wanneer men alleen het verhaal leest, letterlijk zoals het er staat, maar dat op veel plaatsen die pas naar voren gaat komen wanneer men in staat is veel symboliek te gaan begrijpen.
En dat is niet eenvoudig.

Jammer dat er niet meer reacties in dit topic komen. De animo mee te helpen aan een overzichtje als basis-indicatie van wat de forummers denken is tot nog toe wel héél erg gering. Maar het kan nog hoor!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 18:46

Ik heb eigenlijk geen goede woorden om het te omschrijven.

Maar laat ik dan zeggen dat alle mensen die zeggen : "Daar zijn geen woorden voor".
Daarvoor kan ik zeggen: "Ik heb dat Woord gevonden". =D>

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 24 mar 2012 19:24

Ontzettend veel.
Het is ook mijn dagelijkse voedsel.
Ik kan echt niet zonder.
God de Schepper,laat in Zijn Woord Zich kennen,als een liefde volle Vader.
En de Bijbel is een geweldig boek en je mist enorm veel,wanneer een
mensenkind hier Geen kennis van heeft.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 21:53

Ontzettend veel.
Het is ook mijn dagelijkse voedsel.
Ik kan echt niet zonder.
God de Schepper,laat in Zijn Woord Zich kennen,als een liefde volle Vader.
En de Bijbel is een geweldig boek en je mist enorm veel,wanneer een
mensenkind hier Geen kennis van heeft.

Hallo cornelis,
Ik wilde ook zoiets zeggen, in de Bijbel heb ik ontdekt hoe groot de liefde van God is voor de mensen, hoe graag Hij omgang met hen wil hebben, en hoe graag Hij wil dat wij Hem leren kennen en ook liefde terug geven, door Hem te eren. En persoonlijk heb ik door het lezen van alles wat de Here Jezus zei, in gezien dat ik als een vijand van God heb geleefd, en dat ik vrede kon krijgen door het geloof in wat de Here Jezus voor mij heeft gedaan.
Het lezen in de Bijbel is troostend, vermanend, opbouwend, en geeft het Leven
Het is een Levend Woord.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 23:21

Een wonderlijk Boek, waar we misschien niet altijd helemaal het hoe en waarom van begrijpen, maar waarvan ik overtuigd ben, dat het het enige Boek is wat de waarheid bevat. Geen enkel boek komt maar in de buurt van de wijsheid die hierin beschreven staat.
Somebody up there likes you

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 mar 2012 15:25

Nog een keer: Voor mij is de bijbel het fundament van mijn geloof (en dat is eigenlijk een open deur, want iedere christen ontleent zijn of haar geloof aan de bijbel). Maar het verbaast mij elke keer weer, dat je dan niet mag zeggen, dat het door mensen geschreven is (wel door mensen vervuld van Gods Geest) en dat er echt wel tegenstrijdigheden in zitten en Godsbeelden die onderling nogal sterk van elkaar verschillen. En je mag dan ook niet een boek als Kronieken of Spreuken, of Job, behalve het eerste en laatste hoofdstuk, als minder waardevol voor je PERSOONLIJK geloof beschouwen. In de ogen van sommigen bega je dan een grote zonde. Dat is raar. Evenzo als je beweert, dat niet alles waar gebeurd hoeft te zijn, om toch WAAR te zijn. Waarom MOET alles echt gebeurd zijn? Nu ik toch bezig ben: Ook het Christusbeeld bij de vier evangelisten verschilt onderling nogal. En dat van Paulus is weer anders. En dan nog: Paulus schreef eerder dan de evangelisten en toch rept hij nergens van wonderen van Jezus, of zijn lijdensgeschiedenis of de gebeurtenissen rond de Opstanding. Over de geboorteverhalen ook niet. Er zijn nog meer evangeliën gevonden, die niet in de bijbel zijn terechtgekomen. Die leggen weer de nadruk op andere dingen. Van sommige mensen mag je dit soort opmerkingen absoluut niet maken. Toch is de bijbel voor mij het onmisbare fundament voor mijn geloof. Vreemd?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 16:05

Ook het Christusbeeld bij de vier evangelisten verschilt onderling nogal. En dat van Paulus is weer anders. En dan nog: Paulus schreef eerder dan de evangelisten en toch rept hij nergens van wonderen van Jezus, of zijn lijdensgeschiedenis of de gebeurtenissen rond de Opstanding.

Ik vraag me af tegen wie jij het hebt?
Het Godsbeeld belicht ik in een topic en de bediening van Paulus als 13e apostel aan wie de geheimenis is geopenbaard.
En over de wonderen van de Here Jezus schrijf ik in Zijn rondwandeling op aarde en over de belichting van de Heer in de 4 evangeliën leg ik uit wat en hoe en in welk licht Zijn bediening beschreven wordt.
Dus misschien toch eens wat verder kijken dan dit éénzijdige verhaal, want ik weet niet van wie jij meent dat iets niet mag.?? [-X

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 25 mar 2012 17:29

Wilsophie schreef:Ik vraag me af tegen wie jij het hebt?
Het Godsbeeld belicht ik in een topic en de bediening van Paulus als 13e apostel aan wie de geheimenis is geopenbaard.
En over de wonderen van de Here Jezus schrijf ik in Zijn rondwandeling op aarde en over de belichting van de Heer in de 4 evangeliën leg ik uit wat en hoe en in welk licht Zijn bediening beschreven wordt.
Dus misschien toch eens wat verder kijken dan dit éénzijdige verhaal, want ik weet niet van wie jij meent dat iets niet mag.?? [-X

Ik ben Jaapo niet en natuurlijk kan hij hier zelf ook wat toelichting geven voor jou, maar ik heb het zo begrepen:
Dit is een topic waar eenieder wat basis-uitgangspunten kan geven hoe hijzelf denkt. Ook Jaapo doet dat en ik denk dat hij meer dan eens op zijn houding de reactie heeft gehad: "Oho, maar wat je nu zegt kan niet. De Bijbel is Gods feilloze woord en alles klopt en is in overeenstemming met elkaar en daar meen jij afstand van te moeten nemen en je vindt het ene belangrijker dan het andere van wat je leest? Dat kan echt niet, hoor!"

Wel, het kan zijn dat jij één bent van degenen die zo op wat Jaapo zegt zouden willen reageren, maar ik denk niet dat hij specifiek aan jou dacht toen hij zijn post schreef.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 19:45

Dank je wel, ik denk ook dat hij het zo bedoeld heeft.
Mijn antwoord was eigenlijk zoiets als: beste man laat je de vreugde van het Woord niet ontnemen?
Weet je, de meeste dooddoener t.a.v. studie van de Schrift of vragen stellen is het antwoord: "Ach Gods wegen/Woord zijn ondoorgrondelijk".
Terwijl de Here Zelf zegt: "Ik heb U ALLES geopenbaard".
Waarom zouden wij geen moeite doen om Hem dus beter te leren kennen?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 mar 2012 20:35

Wie de indruk heeft dat"ik me de vreugde van het Woord laat ontnemen", zit er flink naast. Ik geloof niet, dat ik in mijn verhaal teleurstelling en verdriet heb laten doorschemeren. Integendeel. Wat me wel vaak teleurstelt, is, dat ik door rechtzinniger christenen hier en elders soms als goddeloos, verloren of kafchristen word beschouwd, omdat ik niet onvoorwaardelijk achter de stelling sta, dat de bijbel het onfeilbare en ondeelbare Woord van God is. Dat gebeurt dan in redelijk anonieme forums. Heb je oog in oog zulke discussies met andersgelovigen, dan valt het meestal erg mee. Ik leg altijd de nadruk op een PERSOONLIJK geloof. En ik vind het intolerant en dus verdrietig als anderen zich inmengen in mijn persoonlijke verhouding met God. De tolerantie en het respect voor andere geloven is mij van jongsafaan bijgebracht en mij zul je een andersdenkende nooit horen (zien) afkraken en (ver)oordelen. Ook in mijn vorige posting geef ik mijn opvatting, wat ik trouwens al eerder deed, zonder aanvallen op de ander. Samenvattend: De bijbel en de liturgie ook geven mij veel vreugde, maar ik ben geen van-kaft-tot-kafter. En waarom zou dat moeten? Natuurlijk heb je wel eens je moeizame en sombere momenten. Wie niet? Het geloof op zich is daarvan nooit de oorzaak. Wel de kracht om weer op te staan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

maaarten

Berichtdoor maaarten » 25 mar 2012 20:36

De Bijbel (en dan bedoel ik het Hebreeuwse OT, dus zonder deuterocanonieke boeken, en het NT) is voor mij de openbaring van God voor alle mensen. God heeft mensen geïnspireerd om het te schrijven, hierdoor is het enerzijds van Goddelijk gezag, maar anderzijds zien we wel dat de auteurs in hun eigen taal schrijven. De canon is ook gesloten; dat wel zeggen, alles wat God duidelijk en algemeen aan alle mensen heeft willen openbaren, heeft hij in de Bijbel aan ons geopenbaard. De Bijbel mag dan ook de enige norm zijn voor alle aspecten van het Christen zijn. Alles wat wij persoonlijk van God ervaren, kan nuttig zijn, maar aangezien wij allemaal zondige mensen zijn, kunnen wij onze eigen subjectieve ervaring, ook al werkt God daar weldegelijk door, niet zomaar vertrouwen. Het moet dus allemaal aan de Bijbel getoetst worden. Wanneer ik A ervaar, maar B lees in de Bijbel, dan komt dat dus, omdat ik fout zit, en is het B. Daarnaast denk ik dat de Bijbel in grote lijnen ook 'eenvoudig' te begrijpen is. Dat wil zeggen, wanneer we op een behoorlijke manier met de Bijbel omgaan, hoeven we niet bang te zijn dat er allerlei sterk verschillende interpretaties zijn over de punten in de Bijbel, die er echt toe doen. (Dat er wel allerlei sterk afwijkende visies ontstaan zijn op kernzaken van het Christelijk geloof, komt doordat mensen niet altijd op een behoorlijke manier met de Bijbel zijn omgegaan in het verleden.)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 mar 2012 07:05

@ Jaapo, het feit dat Paulus niet over de wonderen van Jezus repte wil niet zeggen dat hij ze loochende, herinner je je bijvoorbeeld niet dat de apostel zelf ook wonderen deed?

'En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus' (Hand 19,11)

De wonderen en tekenen die God eerst door Jezus en daarna zijn heilige apostelen deed zijn daadwerkelijk gebeurd maar waren om joden voor zich te winnen en niet de Grieken, want er staat geschreven:

'Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid' (1 Kor 1,22)

Tot op de dag van vandaag hebben niet-joodse christenen grote moeite met de wonderen van Christus en dat verklaart ook de wens die bij vele schrijvers uit hen aanwezig is om de wonderen te bagatelliseren. Vaak zeggen ze dingen als 'Christus liep niet over het water, dat was beeldspraak' maar kennelijk koste die Petrus dan bijna het leven en was hij er in verdronken had Jezus hem de hand niet gereikt.

'En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! Waarom hebt gij gewankeld?' (Mat 14,31)

Deze passage weerhoudt velen er nog steeds niet van om te stellen dat de wonderen die Jezus deed puur metaforisch waren. Wanneer dan ook nog als argument wordt aangehaald dat de wonderen niet gebeurd zijn omdat Paulus er niet over repte, dan kom ik in actie! Want waar verkeerde conclusies getrokken worden dienen we elkaar te corrigeren nietwaar? Dat is de helpende hand die wij elkaar als broeders zijnde horen te bieden.

Waarom sprak Paulus niet over deze uiterst merkwaardige gebeurtenissen? Simpelweg omdat Paulus de apostel van de Grieken (= heidenen) was (Rom 11,13; 1 Tim 2,7; 2 Tim 1,11) en zij hem niet geloven zouden. Daarom schreef hij hen wijsheid i.p.v. te verwijzen naar wonderen en tekenen waar zij niet bij waren geweest en die hun derhalve nog aan het twijfelen zou kunnen brengen. Nee, men dient te alle tijde te bedenken dat Paulus de enige was die aan heidenen schreef en dat de rest van het NT niet aan Grieken, maar aan joden in de diaspora was geschreven die weliswaar Grieks spraken, maar verder nog net zo joods gebleven waren als hun broeders van Aramese tong te Jeruzalem in die dagen.

De wonderen en tekenen zijn dus wel degelijk geschiedt, zie de vele getuigen, maar Paulus had het er niet over omdat hij de apostel van de heidenen was. Petrus was de apostel van de joden en wees zijn lezers op het wonder waarbij God zijn stem uit de hemel kwam (2 Petr 1,17) waar de meesten van hen zeer waarschijnlijk niet eens bij waren geweest.

keizer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor keizer » 13 apr 2012 22:53

De Bijbel betekent zeer veel voor mij.
Maar kan niet echt alles gelofen wat in de Bijbel staat
Maar dat is mijn gevoel het is een zeer lastig boek om goed te lezen.
Groetjes Mij

Terug naar “[Religie] - Open forum”