Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2012 11:27

blijblij schreef:Wel bijzonder een collectieve hersenspinsel van de meest geleerde mensen ter wereld.

Dat is het argument van het getal.
De overgrote meerderheid van de mensen in Nederland is seculier. Moeten wij dat daarom dan ook worden? Is dat om die reden wijsheid?

Bovendien kom je aan met zaken die voor een christen best wel merkwaardig staan.
Een paar teksten waar ik aan denk:
Deuteronomium 7:7-9
1 Korinthiërs 1:19

Mortlach schreef:Wat doen al die biologen dan toch de hele dag in de laboratoria en op die universiteiten?

Denken en werken vanuit een bepaald paradigma.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 09 feb 2012 11:56

Dat over die autoriteit weet jij helemaal niet, en is slechts een aanname van je.
Het is een aanname, die er vanuit het perspectief van een buitenstaander (niet-gelovige) er wel als redelijk uitziet. Zo'n aanname gaat er gemakshalve vanuit dat alle religies hetzelfde zijn. Ten diepste heb je echter geen enkele rationele reden om aan te nemen dat het ook werkelijk zo is.

Maar dat heb ik wel. Wat je nu doet is je christendom een voorkeursbehandeling geven op basis van je eigen emotionele verbdinding ermee.
Daarom zeg ik ook voor elke boekenleze is er een Hindu,Moslim,Indiaan die net zo vroom is volgens dezelfde redenering die je aandraagt.
Alleen dan geen christen dus ook een ander scheppingsverhaal. Dat word dan afgewimpeld als valse religies dat snap ik ook wel dat dat het mechanisme bij uitstek is. Maar het is nog steeds een rammelend argument. Wat ik kinderlijk eenvoudig kan weerleggen.

Het is toch simpel toon aan dat het christelijke scheppingsverhaal de voorkeur verdient. Dan niet op basis van de bijbel redeneren maar buiten heilige boekjes om.

Ten diepste heb je echter geen enkele rationele reden om aan te nemen dat het ook werkelijk zo is.

Claims zonder bewijslast mag ik afwimpelen zonder bewijslast.
Maar goed dat heb je zelf ook niet natuurlijk.
Want beidden kunnen wij dezelfde bijbel lezen.
Wat is je eigen ``rationele `` reden dan. Als je rationeel hebt nagedacht kom je er toch achter dat we met ze allen wel 10000 goden hebben verzonnen. Maar je blijft bij eentje dat weet je zeker en daar vertrouw je op meer dan dat je het weet.
Dat noem je dan geloof, ik noem het ``zeker niet goed opgelet bij wiskunde``.

Of laat me raden het is weer een geval van ``speciale ingewijdde kennis``
Laat ik het dan maar hard zeggen ik geloof het niet en die mensen die dat claimen vertrouw ik nog minder.

Dat is het argument van het getal.
De overgrote meerderheid van de mensen in Nederland is seculier. Moeten wij dat daarom dan ook worden? Is dat om die reden wijsheid?

Maar niet zomaar, een wetenschappelijke concensus is iets anders dan een argumentum ad populum, maar als je dat op dezelfde lijn gooit wat ik verwacht dat je gaat doen immer dat zal je enige out zijn hierin.

Abiogenese is gewoon een onmogelijkheid in de praktijk. Hoe rationeel is het om een onmogelijkheid voorrang te geven aan het idee van een God?

Jokken voor de heerre? probeer wel bij te blijven met huidig onderzoek zou ik zeggen.
Als wij een werkende cel kunnen BOUWEN vanuit de grondstoffen, maakt dat jou punt een beetje zwak.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 feb 2012 12:05

Boekenlezer schreef:abiogenese is gewoon een onmogelijkheid in de praktijk. Hoe rationeel is het om een onmogelijkheid voorrang te geven aan het idee van een God?

En hoe kom je aan de kennis dat abiogenese onmogelijk is? Er is namelijk wel aan aangetoond dat een aantal stappen mogelijk zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=v8nYTJf62sE
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2012 12:22

Met weinig zinnen heeft Boekenlezer gewoon diepe waarheden aangesneden, als iedereen een paradigma achternaloopt moeten jij of ik dat dan ook?

Het is met geleerden gewoon zo: zij worden op de hogescholen met de ET. ingeprent, waarom zouden ze daar dan buiten blijven, je telt in de regel ook niet meer mee als je de schepping vertegenwoordigd en niet iedereen is daar tegen bestand, op enkele goede uitzonderingen na.

Ook kan het het geval zijn dat de geleerden vaak denken "verdulleme ik vind de ET. weing bewijskracht hebben maar de geleerden op een andere expertise zal die bewijzen wel hebben"
Het punt is dat die geleerden van die andere expertise weer denken dat iemand anders de bewijzen zal hebben en zo groeit het collectieve foute paradigma.

Daartegenover staat een collectief minderwaardigheids complex van zeer veel menzen, M.A.W.
zij zien de geleerden als halve goden en geloven zonder zelf veel onderzoek te doen ik behoorde ook tot hen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 09 feb 2012 12:33

Met weinig zinnen heeft Boekenlezer gewoon diepe waarheden aangesneden, als iedereen een paradigma achternaloopt moeten jij of ik dat dan ook?

Het is met geleerden gewoon zo: zij worden op de hogescholen met de ET. ingeprent, waarom zouden ze daar dan buiten blijven, je telt in de regel ook niet meer mee als je de schepping vertegenwoordigd en niet iedereen is daar tegen bestand, op enkele goede uitzonderingen na.

Ook kan het het geval zijn dat de geleerden vaak denken "verdulleme ik vind de ET. weing bewijskracht hebben maar de geleerden op een andere expertise zal die bewijzen wel hebben"
Het punt is dat die geleerden van die andere expertise weer denken dat iemand anders de bewijzen zal hebben en zo groeit het collectieve foute paradigma.

Daartegenover staat een collectief minderwaardigheids complex van zeer veel menzen, M.A.W.
zij zien de geleerden als halve goden en geloven zonder zelf veel onderzoek te doen ik behoorde ook tot hen.

Grenst aan laster als je het mij vraagt.

Maar goed die hogescholen zijn wel belangrijk ja zoals je zelf vaak genoeg hebt gedemonstreerd.

Dit is dus laster, je suggereerd dat wetenschappers de methode hier niet volgen. Wat vreemd is want die methode is juist hetgene wat wetenschap betrouwbaar maakt.

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2012 12:43

Dit is dus laster, je suggereerd dat wetenschappers de methode hier niet volgen. Wat vreemd is want die methode is juist hetgene wat wetenschap betrouwbaar maakt.

Ik heb niets tegen hogescholen, zonder hun expertise zou ik minder van de bijbel, geschiedenis en wetenschap weten, maar het punt is om nuchter en critisch te denken en gegevens waarvoor geen bewijskracht is te verwerpen of met argusogen te bekijken

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 09 feb 2012 13:02

Dat gebeurt ook, gelukkig.

Dat is hoe wetenschap werkt, falsificatie is vooruitgang.
Persoon A claimt positie X Person B,C,D, roepen om het hardst datz e het niet geloven en vragen mechanismes,herhaalbare experimenten en dat het overeenkomt met wat we al weten.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2012 15:44

RogierV schreef:Maar dat heb ik wel.

Ha, daar is 'ie weer! De reactie van: je kan zeggen wat je wilt, maar ik heb tóch gelijk. :mrgreen: =D>
Er bestaan mensen die er erg sterk in zijn om zo door te blijven gaan.

RogierV schreef:Wat je nu doet is je christendom een voorkeursbehandeling geven op basis van je eigen emotionele verbdinding ermee.

Nee, dat deed ik helemaal niet. Lees nu eens een keer goed.
Het enige wat ik deed, was jouw uitgangspunt, dat alle religies wel gelijk zullen zijn, op losse schroeven zetten. Ik zei slechts: het zou ook anders kunnen zijn, dan hoe jij je de zaken voorstelt. Ik zei helemaal niet: christendom is beter dan de andere godsdiensten.
Maar wellicht ben jij zo van je onfeilbaarheid overtuigd, dat je je niet kunt voorstellen dat de werkelijkheid anders in elkaar zou kunnen zitten dan hoe jij je die voorstelt?

RogierV schreef:Als je rationeel hebt nagedacht kom je er toch achter dat we met ze allen wel 10000 goden hebben verzonnen. Maar je blijft bij eentje dat weet je zeker en daar vertrouw je op meer dan dat je het weet.

Als je verschillende godsdiensten naast elkaar legt, constateer je dermate grote verschillen, dat je wel moet zeggen: het kan niet allemaal tegelijk waar zijn. Hoe al die ideeën tot stand gekomen zijn weet ik niet - verzinnen is een mogelijkheid - maar ik weet wel dat het niet allemaal waar is. Die rationele notie is mij dus zeer zeker wel bekend.
Wat het christelijk geloof betreft is het met name de zondeleer die mij overtuigt, en de verlossing van de zonden. Ik zie daarin een verschil tussen het christendom en andere religies.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 09 feb 2012 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2012 15:47

RogierV schreef:Jokken voor de heerre? probeer wel bij te blijven met huidig onderzoek zou ik zeggen.
Als wij een werkende cel kunnen BOUWEN vanuit de grondstoffen, maakt dat jou punt een beetje zwak.

Sjaak84 schreef:En hoe kom je aan de kennis dat abiogenese onmogelijk is? Er is namelijk wel aan aangetoond dat een aantal stappen mogelijk zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=v8nYTJf62sE

Sorry hoor, maar als er één moment is waarop jullie je grandioos diskwalificeren voor mij, dan is het nu wel!

Laat ik eerst deze vraag beantwoorden: En hoe kom je aan de kennis dat abiogenese onmogelijk is? Ik weet iets over de complexiteit van bio-organismen. Ik weet hoe onwaarschijnlijk het is hoe de complexe moleculen, die nodig zijn voor het leven, uit zichzelf ontstaan. Ik weet iets van de problemen waar het vanzelf ontstaan van leven tegenop loopt. In het licht van die kennis is de mogelijkheid van abiogenese gewoon niet redelijk vol te houden.
Het filmpje bagatelliseert dat volledig. (Naast het feit dat die een karikatuur maakt van het theïstische standpunt. Jokken voor... eh, de atheïst?)
Geloof in abiogenese is dus niets anders dan het koste wat het kost, willens en wetens, tegen beter weten in ontkennen dat er een ontwerper nodig is voor het ontstaan van het leven. Stel je voor zeg, je zou eens tot de conclusie moeten komen dat het redelijk is om in God te gaan geloven! Nee, dàt moet je niet hebben! Vréééselijk zeg! =; [-(
En zo komt een mens ertoe om zichzelf een rad voor ogen te draaien, en zichzelf voor de gek te houden.

Laboratoriumomstandigheden, die je nauwkeurig kunt afstemmen op je doel, en waar je ook nog kan ingrijpen in een proces als het niet helemaal naar wens gaat, zijn wat anders dan de omstandigheden van de gewone wereld.
Bovendien geef je zelf al een argument voor een ontwerper in handen: je hebt het over bouwen door ons. Dat is geen toevalsproces, maar het is een weldoordacht en opzettelijk uitgevoerd proces.

Lekkere indruk heb ik gekregen, zeg! Als dit het kaliber is van evolutiegelovigen, dan weet ik meteen hoe serieus ik ze voortaan moet nemen!

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2012 16:04

Dat gebeurt ook, gelukkig.

Dat is hoe wetenschap werkt, falsificatie is vooruitgang.
Persoon A claimt positie X Person B,C,D, roepen om het hardst datz e het niet geloven en vragen mechanismes,herhaalbare experimenten en dat het overeenkomt met wat we al weten.

Als de wetenschap op de juiste manier werkt , werd de ET. waarvoor geen enkel bewijs is terzijde geschoven, maar men doet het niet omdat ze de bijbel buiten de wetenschap willen houden, dat is het hele punt.
Dus gaat men noodgedwongen verder met een onhoudbare consensus

nog even klassikaal
Grenst aan laster als je het mij vraagt.
Maar goed die hogescholen zijn wel belangrijk ja zoals je zelf vaak genoeg hebt gedemonstreerd.

ik weet niet wat je bedoelt, ik demonstreer hier dat de bijbel betouwbaar is ook t.o.v. de wetenschap onderander andere ook op het gebied van geschiedenis en archeologie, maar ook de eerste hoodstukken van Genesis zijn in overeenstemming met wat wij weten

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 feb 2012 16:33

antoon schreef:Als de wetenschap op de juiste manier werkt , werd de ET. waarvoor geen enkel bewijs is terzijde geschoven, maar men doet het niet omdat ze de bijbel buiten de wetenschap willen houden, dat is het hele punt.
Dus gaat men noodgedwongen verder met een onhoudbare consensus

Dat de Bijbel buiten de wetenschap wordt gehouden is juist het teken dat ze WEL op de juiste manier werkt. Persoonlijk zou ik het erg vreemd vinden als een kosmoloog iets wil berekenen over de werking van een ster, hij eerst Exodus tot Numeri zou gaan lezen.

Niet dat alles in de Bijbel per definitie onwaar is, dat zeg ik ook weer niet, maar er is terecht geen plaats in de wetenschap voor mythes.

ik weet niet wat je bedoelt, ik demonstreer hier dat de bijbel betouwbaar is ook t.o.v. de wetenschap onderander andere ook op het gebied van geschiedenis en archeologie, maar ook de eerste hoodstukken van Genesis zijn in overeenstemming met wat wij weten

Dat zijn ze niet, en het maakt niet uit hoe vaak je het herhaalt, het wordt op die manier niet opeens wel waar...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 09 feb 2012 16:37

Maar kansrekening gaat ook over de uitkomst niet over het proces. Dat is ook een discussie waar je nooit uitkomt omdat er gewoon een fout uitgangspunt wordt ingenomen.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2012 16:41

Je kunt het zo zien

de ET is ongeloofwaardig
de schepping is ook in principe net zo ongeloofwaardig

Maar voor ET bestaat geen enkel bewijs nog geen grammetje
de bijbel beschilkt letterlijk en figuurlijk over tonnen bewijslast, ook de schepping wordt door de gevonden fossielen bevestigd wat ook evolutionisten weleens toegeven.
Mortlach het maakt mij niet uit wat je wil geloven, maar haal het zand uit je ogen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 16:45

[quote="Sjaak84"En hoe kom je aan de kennis dat abiogenese onmelijk is? Er is namelijk wel aan aangetoond dat een aantal stappen mogelijk zijn.http://www.youtube.com/watch?v=v8nYTJf62sE[/quote]

Heb even gekeken, en geluisterd.......

De man zei:.....let me tell you what scientists believe.........

Dat geloven(!) ze dus, en is het dan zeker?

h.g. Learsi

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 feb 2012 16:45

antoon schreef:Je kunt het zo zien

de ET is ongeloofwaardig

Citation needed!

de schepping is ook in principe net zo ongeloofwaardig

Maar voor ET bestaat geen enkel bewijs nog geen grammetje

Herhalen maakt het nog niet waar.

de bijbel beschilkt letterlijk en figuurlijk over tonnen bewijslast, ook de schepping wordt door de gevonden fossielen bevestigd wat ook evolutionisten weleens toegeven.

***koek. Als een wetenschapper dit toegeeft, komt het omdat zijn woorden worden verdraaid door een creationist.

Mortlach het maakt mij niet uit wat je wil geloven, maar haal het zand uit je ogen.

Vreemd, ik zou het zelfde tegen jou zeggen als ik dacht dat dat zin had...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”