Vaak wordt beweert dat Adam en Eva de allereerste mensen op aarde waren, maar nader onderzoek onthult dat de realiteit wat genuanceerder ligt. Laten we voor het overzicht er even vanuit gaan dat zij inderdaad de eerste twee levensvormen ter wereld waren, zodat we helder krijgen waar de schoen wringt.
Adam en Eva kregen twee zonen (Gen 4,1-2) Kaïn en Abel. Wij lezen nog nergens dat zij meer kinderen hadden dus op dat moment waren er vier mensen op aarde. Vervolgens sloeg Kaïn zijn broer Abel dood (Gen 4,8) waardoor er nog drie mensen op aarde waren, Adam, Eva en Kaïn. Direct daarna staat er in Genesis 4:
9 En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Habel, uw broeder? En hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder? 10 En Hij zeide: Wat hebt gij gedaan? daar is een stem des bloeds van uw broeder, dat tot Mij roept van den aardbodem. 11 En nu zijt gij vervloekt van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan, om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen. 12 Als gij den aardbodem bouwen zult, hij zal u zijn vermogen niet meer geven; gij zult zwervende en dolende zijn op aarde. 13 En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. 14 Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan. 15 Doch de HEERE zeide tot hem: Daarom, al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE stelde een teken aan Kaïn; opdat hem niet versloeg al wie hem vond. 16 En Kaïn ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden. 17 En Kaïn bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.
In wiens handen was Kaïn bang om te vallen? Wie woonden in het land Nod ten oosten van Eden? Waar kwam Kaïn zijn huisvrouw vandaan bij wie hij een zoon verwekte? Dergelijke vragen weigeren creationisten zoals Antoon te stellen. Ja, zij prefereren de incestueuze variant waarbij Adam, Eva en hun kinderen het allemaal met elkaar deden en zeggen indirect dat Israël ontstaan is uit hoererij en dat noem ik nou laster.
Het is een grote misvatting binnen het christendom en een onterecht dogma, want wat maakt het uit voor iemands geloof wie de eerste mens ter wereld was? Niks toch? En als Adam dan de eerste mens in de hele wereldgeschiedenis was, puur hypothetisch, was Jezus dan de laatste?
'Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest. (1 Kor 15,45)
Nee, dat Jezus niet de laatste mens was zijn wij hier allemaal het bewijs van en de aanname dat Adam de eerste was heb ik duidelijk weerlegd vanuit de schrift. Waar Adam dan wel de eerste in was en Jezus de laatste heb ik wel mijn idee wel over, doch is dat niet relevant voor de discussie.