Waren Adam en Eva de eerste mensen op aarde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 20:11

Vaak wordt beweert dat Adam en Eva de allereerste mensen op aarde waren, maar nader onderzoek onthult dat de realiteit wat genuanceerder ligt. Laten we voor het overzicht er even vanuit gaan dat zij inderdaad de eerste twee levensvormen ter wereld waren, zodat we helder krijgen waar de schoen wringt.

Adam en Eva kregen twee zonen (Gen 4,1-2) Kaïn en Abel. Wij lezen nog nergens dat zij meer kinderen hadden dus op dat moment waren er vier mensen op aarde. Vervolgens sloeg Kaïn zijn broer Abel dood (Gen 4,8) waardoor er nog drie mensen op aarde waren, Adam, Eva en Kaïn. Direct daarna staat er in Genesis 4:

9 En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Habel, uw broeder? En hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder? 10 En Hij zeide: Wat hebt gij gedaan? daar is een stem des bloeds van uw broeder, dat tot Mij roept van den aardbodem. 11 En nu zijt gij vervloekt van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan, om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen. 12 Als gij den aardbodem bouwen zult, hij zal u zijn vermogen niet meer geven; gij zult zwervende en dolende zijn op aarde. 13 En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. 14 Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan. 15 Doch de HEERE zeide tot hem: Daarom, al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE stelde een teken aan Kaïn; opdat hem niet versloeg al wie hem vond. 16 En Kaïn ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden. 17 En Kaïn bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.

In wiens handen was Kaïn bang om te vallen? Wie woonden in het land Nod ten oosten van Eden? Waar kwam Kaïn zijn huisvrouw vandaan bij wie hij een zoon verwekte? Dergelijke vragen weigeren creationisten zoals Antoon te stellen. Ja, zij prefereren de incestueuze variant waarbij Adam, Eva en hun kinderen het allemaal met elkaar deden en zeggen indirect dat Israël ontstaan is uit hoererij en dat noem ik nou laster.

Het is een grote misvatting binnen het christendom en een onterecht dogma, want wat maakt het uit voor iemands geloof wie de eerste mens ter wereld was? Niks toch? En als Adam dan de eerste mens in de hele wereldgeschiedenis was, puur hypothetisch, was Jezus dan de laatste?

'Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest. (1 Kor 15,45)

Nee, dat Jezus niet de laatste mens was zijn wij hier allemaal het bewijs van en de aanname dat Adam de eerste was heb ik duidelijk weerlegd vanuit de schrift. Waar Adam dan wel de eerste in was en Jezus de laatste heb ik wel mijn idee wel over, doch is dat niet relevant voor de discussie.

mw
Moderator

Re: Waren Adam en Eva de eerste mensen op aarde?

Berichtdoor mw » 14 sep 2011 20:34

God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 20:50

Het antwoord dat de meeste wetenschappers zouden geven, is als volgt:

De eerste mensen ontstonden ca. 200.000 jaar geleden, en zeker niet als één mensenpaar.
Het verhaal over Adam en Eva is een mythe, en bovendien samengesteld uit verschillende oude verhalen door Israëlitische priesterschrijvers. Het is dus heel begrijpelijk dat er losse eindjes in het verhaal zitten. Toch bedoelden de schrijvers wel te zeggen dat Adam en Eva het eerste mensenpaar waren, maar dat kunnen we in het licht van de wetenschappelijke kennis niet meer overnemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 20:54

Cicero schreef:Toch bedoelden de schrijvers wel te zeggen dat Adam en Eva het eerste mensenpaar waren, maar dat kunnen we in het licht van de wetenschappelijke kennis niet meer overnemen.

Nee, dat bedoelde hij helemaal niet, want Genesis is door een en dezelfde auteur geschreven die Kain naar een ander land ten oosten van Eden liet gaan alwaar hij zijn vrouw vond en trouwde. Men moet wel de uiterste scepsis betrachten om dan nog vol te houden dat Adam en Eva de eerste mensen waren volgens de schrijver, maar goed, zulke sceptici zijn er!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 20:58

mw schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17803/vrouw-van-ka�-n/

De schrijver zegt dat er een behoorlijke tijdsperiode tussen de vervloeking van Kain en zijn vlucht naar Nod zit, maar wat is daarvan de relevantie voor de stelling dat er op het moment van de vervloeking van Kain drie mensen waren? Men zegt dat ik niet mag speculeren over de inwoners van Nod, maar mogen anderen dan wel speculeren over wat er gebeurde tussen de vloek en de vlucht? Wat konden drie familieleden hebben uitgespookt wat niet geschreven staat?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 21:04

Cicero schreef:Toch bedoelden de schrijvers wel te zeggen dat Adam en Eva het eerste mensenpaar waren, maar dat kunnen we in het licht van de wetenschappelijke kennis niet meer overnemen.

mohamed schreef:Nee, dat bedoelde hij helemaal niet, want Genesis is door een en dezelfde auteur geschreven die Kain naar een ander land ten oosten van Eden liet gaan alwaar hij zijn vrouw vond en trouwde. Men moet wel de uiterste scepsis betrachten om dan nog vol te houden dat Adam en Eva de eerste mensen waren volgens de schrijver, maar goed, zulke sceptici zijn er!

Ik denk dat de schrijvers van deze verhalen zich helemaal geen zorgen gemaakt hebben over de losse eindjes die jij constateert. De problemen ontstaan pas als je er met een vergrootglas naar gaat kijken omdat je denkt dat het een precieze weergave is van de geschiedenis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 21:12

Het hangt er voornamelijk van af welke bronnen je de meeste autoriteit verleend.

Als dat een letterlijke lezing van Genesis 1 is, dan ja, en al de schijnbare tegenstrijdigheden... ach, dan is de menselijke geest te beperkt om het allemaal te begrijpen.

Als je afgaat op jarenlang nauwgezet genetisch onderzoek, dan is het antwoord simpelweg 'Nee'. Zeker onderzoek naar mitochondriaal DNA is zeer verhelderend (bijna iedere menselijke cel heeft 2 sets DNA, gewoon kern-DNA (helft van de vader, helft van de moeder) en mitochondriaal DNA, wat volledig van de moeder afkomstig is. Dat maakt het een geweldig middel om afstamming via de moederlijn te onderzoeken.

Uit onderzoek blijkt dat de laatste gedeelde voorouder (most recent common ancestor) aan moeders kant - de zogenoemde mitochondrial Eve ongeveer 80.000 jaar eerder leefde dan die aan vaders kant (blijkt uit Y-chromosoomonderzoek).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 21:32

Cicero schreef:Ik denk dat de schrijvers van deze verhalen zich helemaal geen zorgen gemaakt hebben over de losse eindjes die jij constateert. De problemen ontstaan pas als je er met een vergrootglas naar gaat kijken omdat je denkt dat het een precieze weergave is van de geschiedenis.

De schrijvers schreven ook dat Jezus de laatste Adam was.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 21:37

Dat schreef Paulus, maar het ontgaat mij wat hij met de bedoeling van van de schrijvers van Genesis te maken heeft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 sep 2011 21:50

Adam is de eerste mens geschapen door God.
Jezus is de tweede mens verwekt door God.

Wij mensen zijn door het vlees verwekt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 22:20

Cicero schreef:Dat schreef Paulus, maar het ontgaat mij wat hij met de bedoeling van van de schrijvers van Genesis te maken heeft.

Paulus bedoelde niet dat Jezus letterlijk de laatste Adam was en Mozes bedoelde evenmin dat Adam de eerste mens was. Genesis gaat veelmeer over het begin van het verbond van God met de mens dan het begin van de mensheid. Adam is het begin van de wet en Jezus het einde.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 sep 2011 22:38

quote="mohamed"
Paulus bedoelde niet dat Jezus letterlijk de laatste Adam was en Mozes bedoelde evenmin dat Adam de eerste mens was

Oh ik begrijp het al...je hebt Paulus persoonlijk hier over gesproken natuurlijk. :?

Genesis gaat veelmeer over het begin van het verbond van God met de mens dan het begin van de mensheid. Adam is het begin van de wet en Jezus het einde.

En ik maar denken dat de Wet aan Mozes was gegeven. :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 22:44

mohamed schreef:Paulus bedoelde niet dat Jezus letterlijk de laatste Adam was en Mozes bedoelde evenmin dat Adam de eerste mens was

schaapje schreef:Oh ik begrijp het al...je hebt Paulus persoonlijk hier over gesproken natuurlijk. :?

Als Jezus de laatste mens was dan waren wij niet geboren immers?
mohamed schreef:Genesis gaat veelmeer over het begin van het verbond van God met de mens dan het begin van de mensheid. Adam is het begin van de wet en Jezus het einde.

En ik maar denken dat de Wet aan Mozes was gegeven. :mrgreen:

En ik maar denken dat jij dat nooit deed, denken. ;)

Ja ik schreef wet maar bedoelde dat Adam de eerste mens was met wie God een verbond/ afspraak had (eet niet van de boom) wat inderdaad iets anders is als de wet van Mozes. Bedankt voor de opheldering!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 sep 2011 23:41

Weet jij dan iets van mensen van vóór Adam en Eva?

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 15 sep 2011 09:00

[/quote]
Genesis is door een en dezelfde auteur geschreven die Kain naar een ander land ten oosten van Eden liet gaan alwaar hij zijn vrouw vond en trouwde. [/quote]

Ja en dat staat er dus nou net niet he...
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Terug naar “[Religie] - Open forum”