Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

j-tap
Verkenner
Verkenner

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor j-tap » 30 mei 2009 20:06

@Boekenlezer; Ah, fullframe ja, dan kunnen de lenzen je D70s niet op je D700 neem ik aan? Da's wel jammer. Zou voor mij een keuze zijn, niet te kiezen voor full-frame. En, nee, resolutie is helemaal niet zo belangrijk. Of je wil je een wand mee gaan behangen ;-)

@Samanthi, wat een prachtige foto's zeg. Heel mooi. Gemaakt met je 60mm macrolens, die macro-foto's? Echt heel mooi!

@Rolf, wat voor camera heb jij? Voor macro-foto's heb je geen aparte lens nodig hoor, met een voorzetlens kom je al een heel eind! Krijg je hele mooie resultaten mee! Nog geen 20 euro op Marktplaats/Ebay..

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mei 2009 20:36

Rolf schreef:
Samanthi schreef:Hier kun je foto's van mij zien
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=roosje+spillebeen

Ben benieuwd wat jullie er van vinden gr Samanthi
Een aantal heb ik bekeken. Mooie en heldere foto's. Dat lukt mij nog niet helemaal zo.
Voor echte close ups heb ik trouwens ook geen lens. Naderen tot ongeveer 20 cm
kan, niet verder.

Ken je van al die planten de namen, of moet je vaak zoeken.
Zoveel ken ik er lang niet.

Nederpix.nl toegevoegd aan Favorieten.

Hoi
Mijn man heeft op een agrarische school gezetn, hij weet heel veel planten en grassennamen, heeft hij moeten leren, ik ken zelf de meest voorkomende planten, paddenstoelen en vliegend en kruipend gedierte wel, degene die ik niet weet zoek ik op, http://www.soortenbank.nl
en op http://www.waarnemen.nl op Nederpix zelf kun je ook veel vinden of de foto in het determinatie album plaatsen.

@anderen de laatste macro's zijn met de 60mm, daarvoor deed ik het met een kitlens met voorzetlensjes. Op de s5 zit een aardige macrofunctie, daar kun je ook dichtbij fotograferen.
gr Samanthi

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2009 20:42

j-tap schreef:@Boekenlezer; Ah, fullframe ja, dan kunnen de lenzen je D70s niet op je D700 neem ik aan? Da's wel jammer. Zou voor mij een keuze zijn, niet te kiezen voor full-frame. En, nee, resolutie is helemaal niet zo belangrijk. Of je wil je een wand mee gaan behangen ;-)

Een volformaatcamera van Nikon weet wel raad met DX-objectieven. DX, zo heet dat bij Nikon als het gaat over het kleinere sensorformaat (ook wel APS-C genoemd) voor spiegelreflexcamera's.
Je gebruikt dan gewoon een kleiner gebied van je sensor, en er is een speciale stand voor om de wisselwerking goed te laten verlopen.
Dus ja, een DX-objectief is uitwisselbaar met een FX-body bij Nikon. Betekent dan alleen wel dat ik met 5 MP in plaats van 12 MP fotografeer.

Maar goed, buiten dat, ik heb helemaal geen DX-objectieven (meer). Ik had er vorig jaar één, de AF-S 17-55mm f/2.8G, maar die is samen met mijn D70s gejat in Rusland op vakantie. Ik had dat objectief toen net ruim een maand. Gelukkig is de financiële schade wel keurig vergoed door de verzekering. De schade om geen foto's te hebben van die toch wel bijzondere reis is helaas niet te vergoeden.
En als ik geen DX-objectieven heb, dan staat mij niets in de weg om voor een volformaatcamera (=FX) te kiezen.

Een wand behangen? Of misschien wil je de huidporiën tellen van een persoon van wie je een portret hebt gemaakt. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2009 21:11

@j-tap
Nikon D60 met 18 -55, en 55 - 200mm, beiden Nikkor. Op 55 mm en de stand macro kan genaderd worden
tot ong. 17 cm, daarna stelt hij niet meer scherp, en wil ook niet ontspannen. Op 18 mm tot
ong. 10 cm. Dit is dus het maximaal haalbare.
Of er moet van lens verwisseld worden. Maar dat doe ik zelden (kost toch even tijd).
Dan zou ik er een extra camera bij moeten hebben, die dan op dat moment voor andere bereiken
gebruikt kan worden.

Ik heb deze week mijn oude Fuji S5600 verkocht. En zat te denken om nu een Fuji S8100 fd
als extra camera weer te kopen. Bereik van 27 - 486 mm, en 10 MP. Of zo'n camera
ook redelijk scherpe foto's maakt weet ik niet. Geen reviews over gevonden.

@Samanthi
Mijn broers (meer dan een handvol) hebben ook bijna allen op de agrarische
school gezeten. Sommigen van hen kennen ook aardig wat planten, en onkruiden, enz.
http://www.soortenbank.nl, ook geschikt voor het zoeken van plantnamen.
De eerste keer wel even uitzoeken hoe. Bedankt voor de tip, kende ik nog niet.
Ik kijk vaak op http://www.wilde-planten.nl. Maar die is niet geschikt voor determineren.
Laatst gewijzigd door Rolf op 30 mei 2009 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mei 2009 21:18

@Rolf
Deze site kende ik niet, heb er even een kijkje op genomen, hij is echt erg mooi zeg, daar ben ik wel weer een poosje zoet mee.
Bedankt gr Samanthi

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 31 mei 2009 10:16

j-tap schreef:Nou nee, maar bedankt voor je tip. Ik heb mn 2e body nodig voor bruiloften, en bovendien gebruik ik de 55-200 mm amper, dus heb een 70-200 ook niet nodig. Mn 350D kit zou trouwens ook weinig meer opleveren.
Maar ben wel benieuwd naar jou uitrusting ;-)

Canon 400D
Tamron 17-50 f/2.8
Canon 50mm f/1.8
Sigma 24mm f/2.8
Canon 100mm f/2.8 macro.

En dan nog voor duizenden euro's aan analoog middenformaat...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 17:11

Fuji S2000HD
In één van de posten hiervoor las ik over een hele set (digitale spiegelreflex + enkele lenzen) voor
€400 via internet. Ik heb de laatste weken gekeken naar tweedehands DSLR camera's (Nikon, Canon,
Sony, Olympus en Fuji). Maar een camera met min. 8 MP, een groothoeklens, een telelens,
en één er tussen in, worden bedragen van meer dan €800 voor gevraagd. Optie: enkele maanden
lang alle koopjes nalopen. Elke dag even enkele advertenties nakijken, dat wil nog. Maar elke
bijv. een uur lang advertenties nakijken, dat gaat mij te ver.

Ik overweeg nu i.p.v. een extra DSLR met telelens een FujiFilm S2000HD aan te schaffen:
- 10 MP
- Bereik 28 - 426 mm
- Levert redelijk goede video's (volgens berichten)
Voordeel van zo'n camera is dat die makkelijk mee te nemen is. Er zo altijd de beschikking is over een groot
bereik. En wisselen is niet nodig. De kwaliteit zal wel iets minder zijn dan bijv. van een Nikon D60. Maar voor
die gevallen dat het echt op z'n scherpst moet is er dan nog de Nikon (met 18-55, of 55 - 200). En ik ga ervan
uit dat het verschil niet heel groot is. Goede keus, of is er voor (ca.) dat bedrag -bij Konijnberg kost die €212*-
iets beters te koop?

* In de plaatselijke fotoshop kost de Fuji S2000 €245.
Volgens de eigenaar koopt Konijnenberg soms in het buitenland in.
Iin zulke gevallen is service achteraf iets complexer.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jun 2009 20:05

Rolf schreef:Ik overweeg nu i.p.v. een extra DSLR met telelens een FujiFilm S2000HD aan te schaffen:
- 10 MP
- Bereik 28 - 426 mm
- Levert redelijk goede video's (volgens berichten)
Voordeel van zo'n camera is dat die makkelijk mee te nemen is. Er zo altijd de beschikking is over een groot
bereik. En wisselen is niet nodig. De kwaliteit zal wel iets minder zijn dan bijv. van een Nikon D60. Maar voor
die gevallen dat het echt op z'n scherpst moet is er dan nog de Nikon (met 18-55, of 55 - 200). En ik ga ervan
uit dat het verschil niet heel groot is. Goede keus, of is er voor (ca.) dat bedrag -bij Konijnberg kost die €212*-
iets beters te koop?

Ja zeker!
Behalve mijn grote camera (Sony A700) met alle toeters en lenzen heb ik standaard een écht kleine camara bij me met geweldige specificaties. Ik vind de Fuji die je noemt véél te groot.

Lumix (Panasonic) gebruikt onovertroffen Leica lenzen. Verder veel zoom en dubbele beeldstabilisatie.

De Lumix DMC-TZ5 kost 219,- bij Digitalstreet.nl

Wil je nog veel beter en meer zoon dan is de Lumix DMC-TZ7 een juweeltje.

Kijk hier voor de test van de Lumix DMC-TZ5
Kijk hier voor de test van de Lumix DMC-TZ7

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 20:26

Bedankt voor je reactie. Maar een kleintje erbij heb ik al. Zie deze post (laatste alinea).
Een Fuji J100, 10 MP. Voor minder dan €100 thuisbezorgd, via Schlecker.
Kunnen zelfs filmpjes mee gemaakt worden (per ongeluk opgenomen).
(Bevalt goed. Maar een Fuji S5600, 5,1 MP, bijv. geeft betere resultaten. 10 MP zegt dus lang niet alles.)

Wat ik zoek is een compact camera die (enigzins) kan dienen als vervanging voor een spiegelreflex met telelens.
Met een video-functie. Voor zover ik weet is de Fuji S2000HD daarmee het verst op dit moment.

Inmiddels zag ik dat de Fuji S8100 een lichtsterkere lens heeft, 2.8 - 8.0.
t.o.v. 3.5 - 8.0 voor de Fuji S2000HD. Maar max. diafragma opening
komt overdag, bij normaal licht, denk ik niet voor.

Leica
Deze, Panasonic Lumix DMC-FZ28, heeft ook een leica lens. Maakt deze camera scherpere foto's dan de Fuji's?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jun 2009 21:37

Rolf schreef: Bedankt voor je reactie. Maar een kleintje erbij heb ik al.

Dat vind ik nou juist het mooie: ze zijn klein, maar de prestaties zijn die van een grote camera!

Rolf schreef:Leica
Deze, Panasonic Lumix DMC-FZ28, heeft ook een leica lens. Maakt deze camera scherpere foto's dan de Fuji's?

Ik ben zelf helemaal fan geworden. De resultaten zijn echt super. Zelden zulke heldere kleuren gezien. Maar het is wel goed om een paar tests te lezen denk ik.
Op www.letsgodigital.org lees je goede en onafhnkelijke test.

Wacht dacht je trouwens van deze met 18 keer zoom!!?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 22:30

Misschien m'n post in de zevende versnelling gelezen.

1 De prestaties van de kleine Fuji J100 zijn voor z'n prijs (< €100), goed.
Maar, zoals beschreven, een 3 jaar oude Fuji S5600 met 5,1 MP maakt
scherpere foto's.

2 De Panasonic FZ28 met 18 × opt. zoom zit ik al even te bestuderen.
Tot op dit moment goede ervaringen over gelezen:
"De top in z'n klasse".

Na enig zoekwerk de volgende lijst voor een compactcamera met groot bereik en video
* Sony DSC-HX1 (9MP, 28 - 560 mm, kbs, video 1280 × 720, €459) Panorama functie! Goedkoopste afhaalprijs €418,0.
* Panasonic FZ28 (10MP, 27 - 486 mm, RAW, video 1280 ×720, €299)
* Nikon Coolpix P90 (12 MP, 26 - 624 mm, kbs, video 640 × 480, €369)
* Casio FH20 (9 MP, 26 - 520mm, RAW, video 1280 × 720m, €349)
* Pentax X70 (12MP, 26 - 624 mm, RAW, video 1280 × 720, €449)
* Canon SX10 (10MP, 28 - 560 mm, kbs, video 640 × 480, €319)
* Fuji S2000HD (10MP, 27,6 - 414 mm, video 1280 × 720, €212)
kbs = kantelbaar scherm.

De Sony DMC-HX1 staat voorlopig bovenaan. (Ervaringen Sony DMC-HX1.)
Max. sluitertijd (2s) is wel kort, en geen RAW-formaat.
Kleine ccd's, met een diagonaal van 0,42 inch (crop 5,6) in deze compactcamera's,
in vergelijking met een spiegelreflex: 23,6 × 15,8 mm (crop 1,5). Toch
wordt vermeld dat deze nieuwste Sony de instap spiegelrefelxcamera's qua scherpte
benaderd.

Centveiling.

Update
Is deze Sigma 70 - 300 lens ook als tele te gebruiken (voor Nikon D60)?

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 04 jun 2009 16:00

Kgeloof dat ik dan liever wat meer gewicht meesleep dan het risico te nemen verlies in kwaliteit te hebben. Ik neen nu vaak m'n 350D ergens mee naar toe, daar vind ik mn 40D + grip iets te zwaar voor. De 350D is nu zelf licht in vergelijking, en klein om vast te houden.

Zaterdag iig ergens via MP een 2ehands Lowepro ophalen, ben benieuwd. 30 euro goedkoper dan nieuw, en deze zou verkeren in nieuwe staat.. dus ben benieuwd...

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 04 jun 2009 20:45

Die Sigma 70-300 is wel goed hoor!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2009 20:50

Kleine sensor in compact camera's
Kgeloof dat ik dan liever wat meer gewicht meesleep dan het risico te nemen verlies in kwaliteit te hebben.

Afbeelding
In compact camera's zijn de CCD's erg klein.
Het oppervlak van zo'n kleine ccd is 1/21 van een vol formaat ccd.
Het oppervlak van een ccd in een spiegelreflex is 1/2 van een vol formaat ccd.
(Er zijn onderling enige verschillen. Nikon heeft een cropfactor van 1,5, Olympus 2,0.)

Alle lichtstralen die binnenkomen worden dus in een compactcamera via een 21 × zo kleine
gevoelige plaat vastgelegd. Alleen al hier op afgaande lijkt het toch heel logisch dat een
spiegielreflex veel betere resultaten geeft.

Vergelijk compact - spiegelreflex
Pas zat ik bij een familielid, die had een Casio Exilim EX Z1200, 12,1 MP.
Wij hebben beiden een foto gemaakt van een voorgevel. Met dezelfde
grootte, direct na elkaar. Daarna op de PC 10 × uitvergroot.
Toen bleek dat mijn foto (Nikon D60, 10 MP) het naambordje o.a. duidelijker weergaf,
en de randen ervan behoorlijk scherper waren dan bij zijn foto.
Ook de kleur van de stenen (geel) waren door de Nikon natuurgetrouwer
afgebeeld dan door de Casio.

Ik schrap daarom nu maar de compacte Sony Sybershot DMC HX1 van mijn lijst.
Die zal best goede resultaten geven. Maar als je éénmaal een spiegelreflex hebt, dan wil je niet
zomaar weer terug. Daarvoor in de plaats de Nikon D5000. Maar daar wil ik eerst nog even
goed over nadenken. Want met de twee gewenste lenzen, 70 - 300, 10 - 24, komt dat
op een aanzienlijk bedrag. Maar dan is er ook een complete set: groothoek 10 - 24, 18 - 55,
55 - 200, en 70 - 300.

@CGK<3
Een Sigma 70 - 300 macrolens is bedoeld voor opnamen dichtbij. En zal misschien daarom
voor tele alleen gebruikt kunnen worden bij voldoende licht. Of zie ik dat niet goed?
Laatst gewijzigd door Rolf op 09 jun 2009 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 04 jun 2009 22:01

Nee, dat zie je niet goed. De lens heeft een macrostand. Dat betekent dat hij tot dichtbij kan focussen en zo tot een 1:3 kan komen. Een echte macrolens kan tot 1:1 komen. Je kunt hem dus als gewone lens gebruiken.

Terug naar “Algemene Zaken”