Kleine sensor in compact camera'sKgeloof dat ik dan liever wat meer gewicht meesleep dan het risico te nemen verlies in kwaliteit te hebben.

In compact camera's zijn de CCD's erg klein.
Het oppervlak van zo'n kleine ccd is
1/21 van een vol formaat ccd.
Het oppervlak van een ccd in een spiegelreflex is
1/2 van een vol formaat ccd.
(Er zijn onderling enige verschillen. Nikon heeft een cropfactor van 1,5, Olympus 2,0.)
Alle lichtstralen die binnenkomen worden dus in een compactcamera via een 21 × zo kleine
gevoelige plaat vastgelegd. Alleen al hier op afgaande lijkt het toch heel logisch dat een
spiegielreflex veel betere resultaten geeft.
Vergelijk compact - spiegelreflexPas zat ik bij een familielid, die had een
Casio Exilim EX Z1200, 12,1 MP.
Wij hebben beiden een foto gemaakt van een voorgevel. Met dezelfde
grootte, direct na elkaar. Daarna op de PC 10 × uitvergroot.
Toen bleek dat mijn foto (Nikon D60, 10 MP) het naambordje o.a. duidelijker weergaf,
en de randen ervan behoorlijk scherper waren dan bij zijn foto.
Ook de kleur van de stenen (geel) waren door de Nikon natuurgetrouwer
afgebeeld dan door de Casio.
Ik schrap daarom nu maar de compacte Sony Sybershot DMC HX1 van mijn lijst.
Die zal best goede resultaten geven. Maar als je éénmaal een spiegelreflex hebt, dan wil je niet
zomaar weer terug. Daarvoor in de plaats de Nikon D5000. Maar daar wil ik eerst nog even
goed over nadenken. Want met de twee gewenste lenzen, 70 - 300, 10 - 24, komt dat
op een aanzienlijk bedrag. Maar dan is er ook een complete set: groothoek 10 - 24, 18 - 55,
55 - 200, en 70 - 300.
@CGK<3
Een Sigma 70 - 300 macrolens is bedoeld voor opnamen dichtbij. En zal misschien daarom
voor tele alleen gebruikt kunnen worden bij voldoende licht. Of zie ik dat niet goed?