Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 apr 2008 17:20

Volgens mij leef ik dan best natuurlijk :) Ik drink sowieso geen alcohol, ik zie de toegevoegde waarde eigenlijk absoluut niet. Volgens mij is geen mens er ooit mee begonnen omdat hij of zij het zo lekker vond. Maargoed, dat maakt ook niet uit.
Chips komen van aardappels, aardappels zijn toch echt wel natuurlijk?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 apr 2008 17:25

Wat is het percentage aardappels in chips?
En vet, en andere ingrediënten?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 apr 2008 19:20

Rolf schreef:
Giovannino schreef:Vla of andere toetjes na het eten zijn trouwens niet gezond. Ze remmen de spijsvertering.
En wat is er mis met chips Rolf? Dat vet?
Waarom geen alcohol? Ik mag graag enkele pilsjes op een avond wegtikken
Een toetje na kan wel smakelijk zijn.
Chips. Ik vind het onnatuurlijk, en te vettig. Kies eerder voor iets wat
natuurlijker is, bijv. pinda's, nootjes, ed.
Ik hou wel van mixdrankjes, maar drink het toch maar niet.
Geen alcohol, als je 't missen kunt, is het beste.

Pinda's schijnen dus helemaal niet gezond te zijn.

Vandaag ben ik (op roken na, wel aanzienlijk minder(!)) best natuurlijk bezig geweest geloof ik. 's morgens een eierkoek met boter (omdat ik geen boter op mijn brood lust), 2 uur later een broodje met meer pit dan brood zeg maar, weer 2 uur later een krentenbol, tussen de middag een warme wafel van de stroopwafelboer i.p.v. lunch (doe ik zelden, maar had er vandaag ècht trek in :P ), 's middags een sinaasappel, een paar slokken optimel, een stuk komkommer. Net gewoon avondeten en daarna een kiwi. Moet ik wel zeggen dat ik er vannacht om 4:00 uit was, dus lijkt het veel, maar dat valt mee.

Overigens drink ik nooit limonade, prik o.i.d. Maar zelden een wijntje. Ik leef dus op water, (iets te veel koffie denk ik) en thee (als ik scheel kijk van de caffeïne 8))

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 apr 2008 19:37

Pinda's zit veel vet (55%) in, maar ze zijn wel natuurlijk.
En, je moet er goed op kauwen, dat is ook goed.
M.b.t koffie, als het kan gebruik ik koffie zonder cafeïne.

Studies van de laatste jaren hebben aangetoond dat onze gedachten een
enorme invloed hebben op de functies van onze organen en op ons
afweersysteem. Men heeft aange-toond dat de hersenen bepaalde stoffen
aanmaken die een effect hebben op het hele lichaam. Deze stoffen,
worden afhankelijk van onze gedachten gevormd.

Overgenomen van Gedachten hebben invloed.
(Zie ook 1 Tim. 4 : 3 - 5 en Tit. 4 : 15.)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 jul 2008 17:05

'We moeten Nederlanders eigenlijk een beetje heropvoeden. Ze kopen nu
alles voor de hele week in één keer en vriezen het in. Jammer dat de
mensen weinig tijd hebben. Vers brood is altijd het lekkerst."
Volledig artikel.

Sinds ongeveer een jaar haal ik ook brood van de 'echte bakker'. (Geen
eigen geteelt graan.) Het is veel duurder, maar ook veel smaakvoller, en
het blijft in de vriezer (ik ga dus wel één maal per week) langer vers.
Het brood is ook gemaakt van 1e kwaliteit graan, integenstelling tot brood
uit de supermarkt (3e kw.) en van de markt (2e kw.).

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 25 jul 2008 18:50

Ik koop meestal bij AH, en dan meestal Pain de Boulogne. Dat is lekker en voedzaam. En naar mijn idee ook best van goede kwaliteit.

Sommige warme bakkers knoeien ook wel eens. Mijn ouders halen ook bij de warme bakker, maar eerlijk gezegd vind ik bij de AH lekkerder.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 25 jul 2008 19:43

Op mijn brood ga ik absoluut niet bezuinigen. Dat eet je iedere dag en ik eet ook best veel brood.

Ik koop mn brood bij de Appie Happie. Pain de Boulogne/Madeleine/Bastille en van Super de Boer vind ik Vikorn brood heerlijk. Hou van brood met veel pitten, maar toch luchtig. Geen brood waar je elkaar de kop mee kan inslaan.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 13 aug 2008 16:00

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gedoe over goed eten eerst ook beetje onzin en trendgevoelig vond. Maar toen kwam ik eens in gesprek met een biologische bakker en ik vond een wat hij zei wel waar.
(o.a. bespoten producten, E-nummers, dat mensen liever geld uitgeven aan -dure- uiterlijkheden maar niet aan voedsel terwijl dat het voedsel voor je lichaam is, dat je als christen ook in deze zaken bepaalde verplichtingen hebt)

Dus hebben we het erover gehad. En we zijn gaan kijken hoe belangrijk wij goede voeding nu eigenlijk vinden. Dat bleek nog best mee te vallen, al koos ik wel vaak het goedkoopste (niet dat dat perse slecht is, maar ik bedoel dat ik er niet zo op lette wat erin zat) - terwijl we nu ook nog geld overhouden. In ieder geval... het zette ons wel stil bij ons leefpatroon en vooral ook als christen.

Nu proberen wij beter op ons eten te letten. Dat betekent ook dat we soms wat duurdere producten moeten kopen, omdat die nu eenmaal biologisch -of 'eerlijk'- zijn.

Voorbeeld: we eten biologisch brood. Dit omdat vaak tarwe bespoten word met spul waarvan alles dood gaat, behalve het tarwe zelf!
We eten geen varkensvlees. Omdat men er nu -weer- achter komt dat het toch best veel slechte stoffen bevat en omdat God het vroeger al verboden had (voor onze bestwil). We zijn eens gaan proberen en eerlijk gezegd hebben we het geen minuut gemist - best gek!

Verder ga ik al jullie post nog eens doorlezen want ik zag ook wat 'nieuwe' dingen voorbij komen. Maar dan weten jullie een beetje met welke onderzoeken en afwegingen ik bezig ben :lol:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 aug 2008 16:05

Ik eet heel af en toe nog wel varkensvlees maar meestel rundvlees, kip of vis.
Eieren neem ik ook altijd de vrije uitloop eieren.

Verder probeer ik er wel op te letten dat ik genoeg verse groenten binnen krijg. Desnoods maak is een keer een salade zodat ik weer wat binnen krijg. Ook elke dag fruitontbijt. Lekker een stoot vitaminen binnen krijgen voor we de dag beginnen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 aug 2008 18:03

Koeitje schreef:Nu proberen wij beter op ons eten te letten. Dat betekent ook dat we soms wat duurdere producten moeten kopen, omdat die nu eenmaal biologisch -of 'eerlijk'- zijn.

Als ik kan kiezen tussen biologisch of gangbaar, neem ik vaak gangbaar,
een enkele keer biologisch.
Waarom?
Aan biologisch voedsel kleven (nog) veel nadelen. Ga maar eens
op bezoek bij een BD-boer (biologisch dynamisch). Dan hoor je dat een
aantal zaken die nodig zijn voor reiniging, desinfecteren en
onkruidbestrijden op een veel minder effectieve manier wordt
uitgevoerd. Soms ook niet afdoende.
En, ook gangbare boeren zijn eigenlijk al enigszins bio-boeren. Omdat de
regelgeving behoorlijk steng is, en ze (als het goede boeren zijn) ook zelf
goed op het gebruik van bijv. bestrijdingsmiddelen letten.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 13 aug 2008 19:28

Ik bedoel ook niet dat biologisch automatisch beter is. Maar meer dat we er nu veel kritischer naar kijken (en dan kun je dus op dezelfde conclusie als jou uitkomen).
Maar van die bakker weet ik dat hij echt al zijn ingredienten uit 'goede' bronnen vandaan haalt. Maar we gaan nu bakkers met boeren vergelijken he :wink:

Toch wil ik deze gedachtegang niet meteen aan de kant schuiven omdat het niet gelijk perfect werkt. Je ziet dat het ook steeds serieuzer genomen gaat worden. En neem bijv. de scharreleieren... Dat vond eerst het gros ook wat onzin, toen ging iedereen overstag, nu is het nog geen ideaalbeeld -en zijn er weer vrije uitloop eieren- maar er is wel wat mee gedaan. Je moet altijd kritisch blijven, want als de commercie het ruikt plakken ze overal 'groene' stickertjes op. Maar dat werkt zo met alle producten.

Wij hadden de groente ook rechtstreeks van het land, bij de tuinder vandaan. Dan denk je, lekker natuurlijk, maar spuiten dat die vent deed! En ergens is dat gewoon niet goed...
Wat jij zegt van boeren die er goed op letten: TOP dan toch?!
Ik haal de melk altijd rechtstreeks onder de koe vandaan, heerlijk! Ook al is het dan weer eigenlijk te vette melk en ben ik dus eigenlijk toch niet goed bezig en... en... :roll:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 aug 2008 19:02

Biologisch beter?
Een punt is o.a. dat het hele systeem, zoals dat er nu is bij de gangbare
veehouderijgen bijv., is opgebouwd in tientallen jaren. Zo kan in de
behoefte aan kali, en andere mineralen in de grond, worden voorzien.
Door de intensieve manier van bedrijfsvoering, is dat nodig.
Dat kan toch niet zomaar in twee jaar worden veranderd in volledig
natuurlijke bedrijfsvoering?

Scharreleiren
Schijnen grote nadelen aan te zitten. Omdat veel te veel kippen nu bij
elkaar komen, waardoor meer ziekten ontstaan.
Soms zitten er ook stukjes bloed in eieren.
Ik eet nooit een ei.

Melk van de koe
Vetgehalte is naar schatting 4,5%. Volle melk 3,5%, dus inderdaad iets
hoger. Maar veel lekkerder. En 4,5% valt in het niet bij vele andere
producten, bijv. koeken ed.

Groenten
Wel heb ik positieve geluiden gehoort van bioligische groenteteelt. Geen
bestrijdingsmiddelen, maar natuurlijk wieden. Alleen schijnen daar
nog vaak allerlei insecten in te zitten nu.
Zelf verbouwen, op 100% natuurlijke wijze, dat is nog beter, en
smakelijker.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 15 aug 2008 08:35

Oei, ik dacht dat ik schreef dat het niet automatisch beter was, dat het ook niet in een keer perfect werkt en ik tikkerde ook nog wat over scharreleiren :?: :!: :wink:

En persoonlijk vind ik het wel makkelijk gedacht om door zulke conclusies gelijk het kind met het badwater weg te gooien. Ik vind het streven naar zo natuurlijk mogelijke producten namelijk erg goed en begrijp dat het niet ineens perfect kan werken en dat je dus zelf ook kritisch moet blijven en moet afwegen wat voor jou belangrijk is.
Het enige wat ik hier wilde duidelijk maken dat ik steeds meer waarde hecht aan goede voeding. Bij de groenteboer of weet ik veel waar, dat maakt dan soms weinig uit.

Enne... dat van die melk was met een knipoogje bedoeld!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 aug 2008 15:48

Streven naar een zo natuurlijke mogelijke productie op zich is goed.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar bij bij biologische bedrijfsvoering zet ik enkele grote vraagtekens.

Een voorbeeld
Een BD-boer mag geen onnatuurlijke middelen gebruiken voor
ontsmetting. Gevolg is soms dat het dan met gewoon water
schoongemaakt moet worden, en dat het niet helemaal ontsmet is.
Wat is dan beter?
Punt bij biologische bedrijfsvoering is misschien vooral dat het te
rigoureus moet.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 27 aug 2008 18:24

De laatste tijd denk ik ook veel na over biologische en eerlijke producten.
Maar na lang wikken en wegen ben ik er achter gekomen dat ik allereerst ga voor het 'eerlijke' en dus de bioindustrie de rug wil toekeren. Alleen heb ik me nog te weinig verdiept in de biologische melk en EKO keurmerken op vlees e.d.
Verder geef ik graag wat meer geld uit aan Fair Trade artikelen. (ook hier kunnen haken en ogen aanzitten, nog te weinig in verdiept)

Tegenwoordig kun je in de supermarkt bijvoorbeeld ook flesjes water kopen van 'Water voor water', een kwart van de opbrengst is voor Simavi om waterputten in ontwikkelingslanden te financieren. (Die flesjes heb ik altijd in mijn tas en op mijn werk, thuis drink ik uiteraard uit een glas :mrgreen: )

Wel weet ik dat bijvoorbeeld biologische bloemen het kopen niet waard zijn, ze kunnen dan wel biologisch geteeld zijn (gewone bloemen zijn ware gifbommen en kosten veel energie) maar het kan zomaar zo zijn dat ze per vliegtuig uit Azie ingevlogen worden... :( Of dit met andere biologische artikelen ook zo is weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.

Thuis eten wij iig geen groenten meer uit Spanje en omliggende landen. Het schijnt (diverse tv-programma's en onderzoeken) dat daar veel meer gif op zit dan wettelijk in Nederland is toegestaan.

Terug naar “Archief”