Invincible schreef:moraal van dit topicverhaal:
hoe het precies zit is niet kant en klaar opgetekend in de bijbel. duivels die hier uitspraken over deden heeft Jezus verboden hier nog iets over te zeggen. zelf draaide Hij ook een beetje om de vragen heen. ik kan maar 1 conclusie trekken: Hij heeft 'het' bewust niet kant en klaar neer willen leggen zodat het voor mensen een aanneembaar feit zou zijn.
sterker nog: ik denk dat het tot Zijn wederkomst geen aantoonbaar feit gaat worden. ook niet in dit topic
de eigenlijke vraag is en moet blijven: wie ben Ik voor jou?
Hoezo? Waarom is die laatste vraag volgens jou blijkbaar het fundamentele?
Ik ben er namelijk helemaal niet zo van overtuigd dat het slechts gaat wie Jezus is in subjectief opzicht, en dat het er niet zo erg toe zou doen wie hij is in objectief opzicht. Ik zou eerder denken dat je die twee gezichtspunten niet los van elkaar kan zien.
Volgens mij is zijn er in de Bijbel zat hints te vinden waaruit de godheid van Jezus blijkt. En een goede lezer haalt die er volgens mij echt wel uit.
De opmerkingen in dit topic die ik tegenkom, als zou Jezus dat zelf nooit gezegd hebben en daarmee basta, doen mij wel erg C.J. den Heyer-achtig aan. Maar
prof. dr. C.J. den Heyer heeft inmiddels een opvolger, en wel in de persoon van
prof. dr. R. Roukema. En dat is toch een heel ander type nieuwtestamenticus. Ik herinner mij van hem dat hij wel eens een studie heeft gedaan aangaande het Johannes-evangelie, en dat er tegen de achtergrond van het Oude Testament allerlei zaken waren die duidelijk maakten dat Jezus zich op één met God stelde.
Zelf heb ik ook wel eens een verband gelegd tussen
Mattheüs 9:
12/
Marcus 2:
17/
Lukas 5:
31 en
Exodus 15:
26. Het is maar een enkel voorbeeld.
Zou het een wonder zijn, dat diversen in Jezus de vervulling van hun Bijbel gingen herkennen? Zij hadden nog geen Nieuwe Testament, om daar de hele tijd met hun snufferd in te zitten, maar hun Bijbel was wat wij vandaag noemen: het Oude Testament. Ofwel: de Tenach (= de wet, de profeten en de geschriften). Dat heeft als voordeel dat je dan niet heen kunt om dat deel van de Bijbel, en dat je je er dan wel grondig in verdiept als je de bijbelstudie een beetje serieus neemt.
Van mij zou het best mogen: de prediking over Jezus Christus, maar dan niet volgens de methode 'uit den treure vanuit het Nieuwe Testament', maar ook veel vanuit het Oude Testament. Als we de NT-getuigenissen lezen van mensen die vanuit de Tenach overtuigd werden, zou dat prima mogelijk moeten zijn.