Hij zei, dat er mannen zijn, die zich altijd aangetrokken voelen tot de verkeerde vrouw. Ik werd wel nieuwsgierig, en vroeg even door wat hij daarmee precies bedoelde. Het bleek te gaan om vrouwen, die wel als enorm aantrekkelijk ervaren worden door zulke mannen, maar die helemaal niet echt bij zo iemand passen. Die eigenschappen hebben, die helemaal niet handig zijn voor zo iemand in een relatie. Integendeel, zo iemand zou er juist zwaar door in de problemen raken.

Dat herkende ik wel. Ik herinner mij daar genoeg van uit mijn verleden. Ik heb zo'n vrouw wel aangeduid met de term: femme fatale. (Ik heb net even in mijn woordenboek Frans gekeken, en concludeer dat mijn collega gelijk heeft: je moet het uitspreken als fâm.)
Iemand waar je hopeloos verliefd op wordt, en wat je absoluut niet van je af kan schudden, maar waarmee praktisch gezien niks te beginnen valt. Gewoon omdat ze helemaal de verkeerde persoon voor je is.
Het kan eigenlijk niet missen, dat er meer mensen zijn die dat wel kennen. Ik zou zeggen, deel je ervaringen met ons. Of wat je er ook maar over te zeggen hebt, zeg het maar.
En het zou me helemaal niets verbazen als er ook een omgekeerde versie van bestaat: dames, die zich onweerstaanbaar aangetrokken hebben gevoeld tot de verkeerde man. Zeg maar, de 'homme fatal'.