De 'femme fatale'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

De 'femme fatale'

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2006 19:09

Vandaag had ik met een collega van mij een gesprek over het onderwerp 'de liefde', en de wederwaardigheden daarin.
Hij zei, dat er mannen zijn, die zich altijd aangetrokken voelen tot de verkeerde vrouw. Ik werd wel nieuwsgierig, en vroeg even door wat hij daarmee precies bedoelde. Het bleek te gaan om vrouwen, die wel als enorm aantrekkelijk ervaren worden door zulke mannen, maar die helemaal niet echt bij zo iemand passen. Die eigenschappen hebben, die helemaal niet handig zijn voor zo iemand in een relatie. Integendeel, zo iemand zou er juist zwaar door in de problemen raken. ?:|

Dat herkende ik wel. Ik herinner mij daar genoeg van uit mijn verleden. Ik heb zo'n vrouw wel aangeduid met de term: femme fatale. (Ik heb net even in mijn woordenboek Frans gekeken, en concludeer dat mijn collega gelijk heeft: je moet het uitspreken als fâm.)
Iemand waar je hopeloos verliefd op wordt, en wat je absoluut niet van je af kan schudden, maar waarmee praktisch gezien niks te beginnen valt. Gewoon omdat ze helemaal de verkeerde persoon voor je is.

Het kan eigenlijk niet missen, dat er meer mensen zijn die dat wel kennen. Ik zou zeggen, deel je ervaringen met ons. Of wat je er ook maar over te zeggen hebt, zeg het maar.
En het zou me helemaal niets verbazen als er ook een omgekeerde versie van bestaat: dames, die zich onweerstaanbaar aangetrokken hebben gevoeld tot de verkeerde man. Zeg maar, de 'homme fatal'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 19:20

Boekenlezer schreef:En het zou me helemaal niets verbazen als er ook een omgekeerde versie van bestaat: dames, die zich onweerstaanbaar aangetrokken hebben gevoeld tot de verkeerde man. Zeg maar, de 'homme fatal'.

In de Viva, de Flair en de Yes staan in ieder geval met enige regelmaat artikelen over 'foute mannen' en vrouwen die daarop vallen dus een uitzondering zal dat niet zijn. 8)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 19 dec 2006 20:21

Ja, volgens mij zijn er erg veel vrouwen die op een 'foute man' vallen. Tot nu toe ben ik hier voor bewaard gebleven :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2006 21:09

Alleen heb ik het idee, dat die foute vrouwen het vaak helemaal niet zo fout bedoelen. Maar meer dat ze dingen doen, die dan inderdaad bepaald niet het toppunt van invoelendheid zijn, maar zonder echte hele kwade bedoelingen. En dat is iets, wat mij wel eens erg triest kan stemmen. Het is gewoon een supergemene valkuil in je omgeving, zonder dat je nou een echte schuldige kan aanwijzen en laten executeren. Schuldig in de zin van: met kwade opzet handelend.
Al kan ik me er wel eens niet aan de indruk onttrekken, dat dergelijk gedrag van dames nogal eens samengaat met bepaalde slechte karaktereigenschappen, die wel degelijk ontzettend fout zijn.
Hmmm, beetje paradoxaal/tegenstrijdig is het wel, wat ik hier nu neertyp. :? (Maar vaak is er inderdaad ook geen touw vast te knopen aan dergelijke types. Dus misschien is dat ook weer niet zo gek.)

Tegelijkertijd constateer ik ook, dat juist die 'femmes fatales' de opwindendste herinneringen opleveren, waar ik zeer gepassioneerd over kan vertellen. Ik vind het echt een genot om daarover mijn verhaal te doen, zo merkte ik vanmiddag. Blijkbaar zijn zij gewoon de spannendste vrouwen. En dat vind ik eigenlijk ook vrij onrechtvaardig.

Tja, ik moet ineens denken aan de vergelijking die ik las, in een motorblad. De vergelijking met een foute vrouw.
Je ligt als man 's avonds naast je trouwe echtgenote, met wie het altijd goed gaat, en die een goede hulp voor je is. Ondertussen kun je die vreselijk foute paaldanseres, die zo enorm spannend is, niet uit je gedachten houden, en lig je - naast je eigen vrouw - steeds aan haar te denken.
(Die trouwe echtgenote werd vergeleken met een betrouwbare motor, die je elke dag zonder problemen brengt waar je heen moet. En die foute vrouw met een ander soort motor: vreselijk spannend en mooi, maar duidelijk niet zo betrouwbaar, en je loopt er financieel op leeg.)
Ik heb het dus over een volop bekend fenomeen in onze wereld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 dec 2006 21:37

Ben je nou niet gewoon erg gefrustreerd over die gebeurtenis? :roll:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 21:41

*zwijgt*

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2006 21:49

marina87 schreef:Ben je nou niet gewoon erg gefrustreerd over die gebeurtenis? :roll:

Ik vind het wel knap frustrerend, dat je hier dus gewoon tegenop kan lopen in onze wereld. Dus in die zin vind ik het wel behoorlijk frustrerend ja. Dat ik zo door iemand in het ootje genomen ben. Het is dan wel flink wat jaren geleden, maar toch...
Frustrerend, dat mijn gevoel mij maar zo voor de gek houdt, met foute interpretaties. Dan heb ik wel zoiets van: was ik maar anders! Ondanks het feit, dat ik er nu wel veel beter op bedacht ben, dan toen. Want nu ben ik daar toch echt wel anders in.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 dec 2006 21:52

Smurffie schreef:*zwijgt*

Mag ik weten wat je denkt? :) :wink:

@Boekenlezer: Ik bedoel, er zijn er zoveel die weleens verliefd worden op een 'fout' persoon. Ik heb zelf ook een relatie gehad met een 'mega foute man'. Ondanks dat het een klojo was zit hij nooit zonder vrouwen. Maar goed, je leert ervan. Moet ik nu echt tot m'n 33ste zo blijven praten/klagen als jij nu doet? Kom op, een beetje volwassen! Ik zie hier weleens vaker negatieve geluiden over vrouwen van jou langs komen, dat er zo moeilijk mee om te gaan is. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat jij degene bent, die niet bepaald gemakkelijk is!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 21:56

marina87 schreef:

@Boekenlezer: Ik bedoel, er zijn er zoveel die weleens verliefd worden op een 'fout' persoon. Ik heb zelf ook een relatie gehad met een 'mega foute man'. Ondanks dat het een klojo was zit hij nooit zonder vrouwen. Maar goed, je leert ervan. Moet ik nu echt tot m'n 33ste zo blijven praten/klagen als jij nu doet? Kom op, een beetje volwassen! Ik zie hier weleens vaker negatieve geluiden over vrouwen van jou langs komen, dat er zo moeilijk mee om te gaan is. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat jij degene bent, die niet bepaald gemakkelijk is!

Dank voor je antwoord, dat was wat ik wilde zeggen :) Behalve dat laatste, want op een meeting is BL best relaxed en dus snap ik er ook geen sikkepit van :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 21:58

Ik denk ook niet dat hij niet makkelijk is, alleen dat hij moeite heeft met het aanvoelen en begrijpen van vrouwen en er teveel over nadenkt. Maarja, dat moet je eigenlijk ook helemaal niet proberen. 8)

André

Berichtdoor André » 19 dec 2006 21:59

Tegelijkertijd constateer ik ook, dat juist die 'femmes fatales' de opwindendste herinneringen opleveren, waar ik zeer gepassioneerd over kan vertellen.
Maw je keek alleen naar de buitenkant zonder je te verdiepen in de vrouw zelf?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 21:59

Aragorn schreef:Ik denk ook niet dat hij niet makkelijk is, alleen dat hij moeite heeft met het aanvoelen en begrijpen van vrouwen en er teveel over nadenkt. Maarja, dat moet je eigenlijk ook helemaal niet proberen. 8)

Kijk, jij begrijpt het 8)

Overigens doe ik andersom ook geen pogingen :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2006 22:04

marina87 schreef:

Ik heb mijn dingen, waar ik moeilijk mee om kan gaan. En ik zal zeker ook mijn kanten hebben, waarin ik niet gemakkelijk voor anderen ben. Daar kan ik mij best wat bij voorstellen.

Het is overigens niet zo, dat ik negatief aankijk tegen vrouwen in het algemeen. Want ik doe ook best wel positieve ervaringen op. Ik ken ook genoeg echt leuke meisjes, waar ik prima en zonder problemen mee uit de voeten kan.
Dus nee, ik voel geen behoefte, om mij in algemene zin negatief over vrouwen uit te laten.
Ik merk dat de sociale omgeving, hoe de sociale sfeer daar is, ook veel invloed heeft. Er zijn omgevingen waar ik me lekker in voel (omgevingen waar de sfeer open en hartelijk is, extravert), en er zijn omgevingen waar ik het niet zo op heb (ons-kent-ons-sfeer, introvert). In het laatste geval is de kans op ongelukken duidelijk groter, en zal ik ook aanmerkelijk sneller neiging tot klagen voelen.
Bovendien is het gewoon af en toe gewoon lekker, om eens af te reageren.

Dat ik zo'n negatief imago bij je heb, kan er mee te maken hebben dat ik de laatste tijd veel over dit onderwerp zwijg, en dus dat beeld niet gecorrigeerd heb. Dat zwijgen heeft ermee te maken dat ik hier tegenwoordig aanmerkelijk minder anoniem ben dan voorheen. Ik vind het best lastig met mijn open karakter, maar ik probeer mijzelf niet al te zeer tentoon te stellen. Ik zeg dus ook enorm veel niet (meer).
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 dec 2006 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 22:09

Ik denk dat de beste 'methode' is om vrouwen niet als mysterieuze exemplaren van het andere geslacht en potentiele partners te zien, maar gewoon net als mannen in eerste instantie te beschouwen als mensen waar je leuk mee kunt socializen. Als dan blijkt dat je veel overeenkomsten hebt en het wel met elkaar kunt vinden zul je vanzelf een soort vriendschap/band ontwikkelen en dan is het vroeg genoeg om in termen van flirten en verliefd worden te gaan denken. Op dat moment voel je je ook voldoende bij elkaar op je gemak en ken je de ander goed genoeg om niet zo snel missers te maken.

Dat is tenminste wel een beetje mijn ervaring.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 22:12

Aragorn schreef:Ik denk dat de beste 'methode' is om vrouwen niet als mysterieuze exemplaren van het andere geslacht en potentiele partners te zien, maar gewoon net als mannen in eerste instantie te beschouwen als mensen waar je leuk mee kunt socializen. Als dan blijkt dat je veel overeenkomsten hebt en het wel met elkaar kunt vinden zul je vanzelf een soort vriendschap/band ontwikkelen en dan is het vroeg genoeg om in termen van flirten en verliefd worden te gaan denken. Op dat moment voel je je ook voldoende bij elkaar op je gemak en ken je de ander goed genoeg om niet zo snel missers te maken.

Dat is tenminste wel een beetje mijn ervaring.

Hear hear! =D>

Overigens heb je dit wel eens vaker gezegd, meen ik me te herinneren :)

Terug naar “Archief”