opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 okt 2005 14:02

Boekenlezer schreef:Het is dus duidelijk dat het lied bij jou heel andere gedachten oproept dan bij mij.

En daarom stel ik de vraag of het wel legitiem is om je hele verhaal over mystiek op te hangen aan dit lied. Dat je een mening hebt over christelijke mystiek is fijn, maar waarom hang je dat op aan dit lied? Aangezien het lied nergens Toronto-achtig gedachtengoed verkondigt lijkt dat me nogal vergezocht. Je suggereert een verband tussen dit lied en zaken als de Toronto-blessing waarmee je dit lied (en de mensen die het lied zingen) wel heel gemakkelijk in een bepaald (kwaad) daglicht stelt. Als het lied theologisch gezien nou echt dubieuze zaken uitdroeg dan kan ik me bij een waarschuwing wat voorstellen, maar in dit geval? Of wilde je enkel jouw persoonlijke, subjectieve, indruk van dit lied geven? Ik had toch de indruk dat je wel meer voor ogen had dan dat.

Wie heeft dat wel? De mens heeft denkkaders nodig, om zijn werkelijkheid om hem heen te kunnen begrijpen en beoordelen. Met een leeg geheugen schop je het niet ver in deze wereld.
Nou doe je net alsof het ideaal is om met een leeg geheugen de dingen te ondergaan en te beoordelen, maar dat is een illusie. Ervaringskennis is eerder een hulp, dan een sta-in-de-weg.

Volgens mij heeft iedereen zijn of haar eigen vooroordelen. Het is echter wel belangrijk je daarvan in zekere mate bewust te zijn zodat je je oordeel zo min mogelijk laat beïnvloeden door die vooroordelen. Ik meen hier bij jou een neiging te zien om heel snel zaken die met geloofservaring of met het verlangen naar b.v. ‘meer van de Geest’ te bestempelen als mystiek. Volgens mij maak je dan echter te weinig onderscheid; je oordeelt te veel naar de klank. Niet alles wat gericht is op geloofservaring is ook in negatieve zin te beschouwen als mystiek. Daarvan is m.i. pas sprake als de ervaring waarheid wordt en boven de bijbelse waarheid gezet wordt. Op dat punt gaat het idd mis in zowel sommige zwaar-bevindelijke kringen als in sommige pinksterkringen. In heel veel gemeenten gebeurt dat echter niet en ik zie dat in dit lied al helemaal niet terug.

Mystiek bestaat denk ik uit: de echte ervaringen in een bepaald mystiek denkkader plaatsen, en verder een hoop emotioneel gezemel wat nogal kunstmatig is maar waarvan men zichzelf wijs maakt dat het Geesteswerkingen zijn. Dat laatste noem ik aanstellerij.

Volgens mij is dat een heel andere definitie van mystiek dan b.v. de definitie van Medema. Het gaat niet om de manier waarop ervaringen worden ‘opgewekt’ en of men zich dan vergist in de vraag of het wel echt werkingen van de Geest zijn. Het gaat er om welke plaats die ervaringen krijgen. Als je jouw definitie hanteert zou je daar met wat kwade wil ook sommige aanbiddingsdiensten kunnen scharen waar verder helemaal geen Toronto-achtige zaken gebeuren. En gezien de manier waarop je over dat soort samenkomsten spreekt doe je dat ook daadwerkelijk. Ik ben echter bang dat je dan je vriend Medema niet direct aan je zijde hebt. Hij heeft het nl. over zaken die veel verder gaan. In het ND schreef hij ooit:

Relatief zit, denk ik, nog de minste pijn in andere vormen van lofprijzing, tongentaal (zeker als die alleen in de binnenkamer wordt uitgeoefend) en gebedsvormen. Veel moeilijker te verteren zijn de wonderen, en met name de wondergenezingen. Laten we nog eens proberen elkaar goed te begrijpen.

En zelfs dan zegt hij elders over iemand als TB Joshua:

Wie de bediening van TBJ bijbels wil beoordelen, behoeft niet per se over alle theologische, medische en feitelijke dossiers te beschikken, plus de deskundigheid om deze te beoordelen. Het is voldoende om te weten wat de uitwerking van zijn bediening is. Zodra ik zou merken dat mensen die onder zijn bediening vandaan komen, de zonde meer gaan liefhebben en de Here Jezus Christus gaan haten, zal ik geloven dat hier machten van de duisternis werkzaam zijn. Zolang ik merk dat mensen die onder zijn bediening vandaan komen, meer het beeld van Christus vertonen in hun leven en de zonde gaan haten, ga ik er met vreugde vanuit dat dit een werk is van Gods Heilige Geest. Waarmee dat werk niet boven alle kritiek staat, want niets op aarde is perfect.

Volgens mij gaat het dan over heel andere zaken als ‘Daar zag je echt van die emotionele aanstellerij, van die mensen die zo'n sentimenteel gezicht trekken, en daarmee naar boven kijken, en met de armen omhoog.’ Als je dat verschil niet ziet is dat een duidelijk bewijs van je vooringenomenheid en je onvermogen om persoonlijke smaak en beleving los te zien van dat wat theologisch gezien goed of fout is.
Een interessante serie artikelen over het werk van de geest is trouwens te vinden op: http://www.nd.nl/htm/dossier/Geest/nieuws.htm
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 okt 2005 18:10

Klaas schreef:En daarom stel ik de vraag of het wel legitiem is om je hele verhaal over mystiek op te hangen aan dit lied. Dat je een mening hebt over christelijke mystiek is fijn, maar waarom hang je dat op aan dit lied? Aangezien het lied nergens Toronto-achtig gedachtengoed verkondigt lijkt dat me nogal vergezocht. Je suggereert een verband tussen dit lied en zaken als de Toronto-blessing waarmee je dit lied (en de mensen die het lied zingen) wel heel gemakkelijk in een bepaald (kwaad) daglicht stelt. Als het lied theologisch gezien nou echt dubieuze zaken uitdroeg dan kan ik me bij een waarschuwing wat voorstellen, maar in dit geval? Of wilde je enkel jouw persoonlijke, subjectieve, indruk van dit lied geven? Ik had toch de indruk dat je wel meer voor ogen had dan dat.

Toch niet onlogisch dat we het fenomeen charistmatisch gedachtegoed eens uitwerken, als het lied mij daaraan doet denken? (En daarmee ook het fenomeen mystiek, omdat ik daar recentelijk over gelezen heb m.b.t. de charismatische beweging.)
En die associatie is nog bepaald niet onterecht ook, zoals een door jou aangedragen feit bewijst: Peter van Essen (de vertaler van dit nummer en medewerker van St. Opwekking) zei begin dit jaar in een interview met het ND nog dat de vraag of een nummer aansluit bij de Pinkstertheologie een belangrijk selectiecriterium is voor de Opwekkingsbundel.
De Toronto-zegen is een voorbeeld van het charismatische gedachtengoed. Lang niet alle charismatischen zien die Toronto-zegen ook als werk van Gods Geest, dat weet ik.
Persoonlijk associeer ik dat lied zeker niet met Toronto.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal, dat wanneer jij zelf duidelijk aangeeft dat Opwekking duidelijk van doen heeft met het charismatische denken, dat je daar dan bij het lied blijkbaar niet aan denkt. Herinterpreteer je het lied dan zonder aan de schrijver te denken?

Klaas schreef:Ik meen hier bij jou een neiging te zien om heel snel zaken die met geloofservaring of met het verlangen naar b.v. ‘meer van de Geest’ te bestempelen als mystiek. Volgens mij maak je dan echter te weinig onderscheid; je oordeelt te veel naar de klank.

Je vergeet een schakel: ik heb vanuit de pers e.e.a. opgevangen hierover. Dat bepaalt ook mijn indruk.
Het is niet zo, dat zodra het woord 'Geest' valt, dat ik dan gelijk aan mystiek en extreme charismatische toestanden denk.

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Mystiek bestaat denk ik uit: de echte ervaringen in een bepaald mystiek denkkader plaatsen, en verder een hoop emotioneel gezemel wat nogal kunstmatig is maar waarvan men zichzelf wijs maakt dat het Geesteswerkingen zijn. Dat laatste noem ik aanstellerij.

Volgens mij is dat een heel andere definitie van mystiek dan b.v. de definitie van Medema. Het gaat niet om de manier waarop ervaringen worden ‘opgewekt’ en of men zich dan vergist in de vraag of het wel echt werkingen van de Geest zijn. Het gaat er om welke plaats die ervaringen krijgen. Als je jouw definitie hanteert zou je daar met wat kwade wil ook sommige aanbiddingsdiensten kunnen scharen waar verder helemaal geen Toronto-achtige zaken gebeuren.

Die definitie was een eigen definitie, vanuit persoonlijke ervaring daarmee. Vandaar ook: ...bestaat denk ik uit.
Dat mag toch wel, zelf eens proberen een omschrijving te maken?
Overigens vind ik definitie wel een erg groot woord. Het is niet meer dan: vanuit persoonlijke optiek doe ik eens een poging om iets beschrijvends over mystiek te zeggen.
Mijn beschrijving geeft ook aan dat je maar beter normaal kan doen en helder blijven, in plaats van je te laten bedwelmen door allerlei onzinnigheid.

Klaas schreef:Ik ben echter bang dat je dan je vriend Medema niet direct aan je zijde hebt.

Zou heel goed kunnen. Daar ging het me ook niet direct om.

Klaas schreef:Als je dat verschil niet ziet is dat een duidelijk bewijs van je vooringenomenheid en je onvermogen om persoonlijke smaak en beleving los te zien van dat wat theologisch gezien goed of fout is.

Sorry, maar onbewogen en nuchter discussiëren ligt mij niet altijd. Ik laat ook blijken welke gevoelens zaken bij mij oproepen.
Ik zou het fijn vinden als ik die ook mag ventileren, in plaats van ze te moeten opkroppen voor een objectieve discussie.
Bij mij werkt het doorgaans zo: als mijn gevoelens ook een plaats mogen hebben, wordt het vanzelf gemakkelijker om beheerster te discussiëren.

Ik heb mij in mijn leven al te veel tegengehouden gevoeld om gewoon nuchter mens te zijn, met de blik naar buiten op de gewone wereld. Mystiek zie ik - achteraf terugkijkend op hoe ik die periode(n) nu zie - als een bedwelmend middel om van mij een introverte zombie te maken, een idioot. (Ben ik evengoed wel een beetje, maar goed... :? ) Naast mystiek spelen er nog wel meer dingen. Als je dan op een punt bent gekomen waarop je de dingen weer aardig op een rij gekregen hebt, kun je je dan voorstellen dat ik wel eens furieus kan worden bij het terugzien van dergelijke zaken? (Al speelt er nog wel ietsje meer dan dit.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2005 18:33

Sorry, maar onbewogen en nuchter discussiëren ligt mij niet altijd. Ik laat ook blijken welke gevoelens zaken bij mij oproepen.
Ik zou het fijn vinden als ik die ook mag ventileren, in plaats van ze te moeten opkroppen voor een objectieve discussie.
Bij mij werkt het doorgaans zo: als mijn gevoelens ook een plaats mogen hebben, wordt het vanzelf gemakkelijker om beheerster te discussiëren.

Prima, maar dan wil ik ook graag er op zo'n manier op reageren. Als je zo bevooroordeeld bent dat zoiets zulke gevoelens en gedachten bij je oproept heb je het recht die te ventileren, maar gelijk ook alle reden om je eens flink achter de oren te krabben. Want de bijbel keurt het onterecht veroordelen van mensen wel af. Je noemt het emotionele aanstellerij, sentimele gezichten trekken en daarmee naar boven kijken, met de armen omhoog. Waar haal je de wijsheid vandaan dat dit er achter zit? Leg me dat eens uit.... ik wist niet dat jij zo goed in de harten van mensen kon kijken dat je dit soort uitspraken durft te doen. Overigens heb ik bij Gods Geest werkt, een bijeenkomst waarbij werd nagedacht over het werk van de Geest, ook er tussen gestaan, dus je valt me ook persoonlijk aan en veroordeelt me. Graag je onderbouwing, je moet wel heel zeker van je gelijk zijn om zulke veroordelende uitspraken te doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 okt 2005 19:12

Marnix schreef:Je noemt het emotionele aanstellerij, sentimele gezichten trekken en daarmee naar boven kijken, met de armen omhoog. Waar haal je de wijsheid vandaan dat dit er achter zit? Leg me dat eens uit....

Wat ik deed was mijn persoonlijke, intuïtieve indruk verwoorden bij die foto die ik gezien heb.
Oké, ik ben daarmee wellicht wat erg snel geweest.

Marnix schreef:...dus je valt me ook persoonlijk aan en veroordeelt me.

Dat was niet mijn bedoeling.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 okt 2005 23:55

Ik vraag me eigenlijk af...wat is 'het tegenwoord' van opwekking????

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 00:02

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Je noemt het emotionele aanstellerij, sentimele gezichten trekken en daarmee naar boven kijken, met de armen omhoog. Waar haal je de wijsheid vandaan dat dit er achter zit? Leg me dat eens uit....

Wat ik deed was mijn persoonlijke, intuïtieve indruk verwoorden bij die foto die ik gezien heb.
Oké, ik ben daarmee wellicht wat erg snel geweest.

Marnix schreef:...dus je valt me ook persoonlijk aan en veroordeelt me.

Dat was niet mijn bedoeling.

Gelukkig.

En ik wil als tip meegeven, wees traag in het spreken, en snel in het luisteren ;)

En vraag je eens af of je persoonlijke indruk klopt. Bedenkt eens of mensen ook niet voor de show met hun handen in de lucht kunnen staan. Want geloof me, dat is mogelijk. Zeg dan niet zomaar: Dat is vast voor de show, aanstellerij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 okt 2005 23:15

Boekenlezer schreef:Toch niet onlogisch dat we het fenomeen charistmatisch gedachtegoed eens uitwerken, als het lied mij daaraan doet denken?

Natuurlijk is het prima om zo'n onderwerp uit te diepen. Ik ben alleen een beetje in de war gebracht doordat je dat in dit onderwerp gaat doen. Het ging hier over de voors en tegens van Opwekkingsliederen. Als jij dan hier iets post over het verband tussen charismatische tendensen en Opwekkingsliederen dan ga ik ervan uit dat je daarmee in de eerste plaats iets wilt zeggen over Opwekkingsliederen. Al pratende blijkt dan dat Opwekkingsliederen voor jou enkel een springplank zijn en dat je het eigenlijk over charismatische tendensen wilt hebben. Prima, maar dan had je denk ik beter een nieuw topic kunnen openen. Een echte moderator had al het gepraat over Toronto e.d. als OT beschouwd :mrgreen: Maar goed, er blijkt dus sprake te zijn van een kleine spraakverwarring. Kan gebeuren.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal, dat wanneer jij zelf duidelijk aangeeft dat Opwekking duidelijk van doen heeft met het charismatische denken, dat je daar dan bij het lied blijkbaar niet aan denkt. Herinterpreteer je het lied dan zonder aan de schrijver te denken?

Van een heleboel liederen weet ik de intentie van de schrijver niet. Ik doe het normaal gesproken dan ook maar met de woorden die ik voorgeschoteld krijg en dan kom ik tot de interpretatie die ik gaf. Of dat dan wel of niet de interpretatie van de schrijver / vertaler is zal me eerlijk gezegd worst zijn. En weten we, als puntje bij paaltje komt, werkelijk wat de schrijver voor ogen had? We zijn het er denk ik over eens dat het lied door de vertaling wel wat verpinkstert is, maar of de vertaler aan Toronto-achtige zaken zat te denken is nog maar de vraag.

Je vergeet een schakel: ik heb vanuit de pers e.e.a. opgevangen hierover. Dat bepaalt ook mijn indruk.
Het is niet zo, dat zodra het woord 'Geest' valt, dat ik dan gelijk aan mystiek en extreme charismatische toestanden denk.

Dat zal dan toch voor specifieke uitingen zijn. Mijn probleem is dat je je nogal algemeen uitspreekt. De specifieke zaken die je noemt zie ik als voorbeeld van een algemene tendens die je meent te signaleren en niet als de focus van je betoog.

Die definitie was een eigen definitie, vanuit persoonlijke ervaring daarmee. Vandaar ook: ...bestaat denk ik uit.
Dat mag toch wel, zelf eens proberen een omschrijving te maken?

Nou gezien de aard van taal ligt het maken van eigen definities een beetje moeilijk. Taal functioneert bij de afspraak dat we niet zelf de betekenis van woorden bepalen. Het is in dat licht geen enkel probleem om zelf te omschrijven wat jij ziet als mystiek maar als dat afwijkt van wat 'men' onder mystiek verstaat, maakt dat de discussie nogal lastig. Zo heb ik wel eens discussie gevoerd met iemand die onder het woord antisemitisme iets anders verstond dat algemeen aanvaard. Ik kan je zeggen dat dat erg lastig praten is ;-) Vandaar ook dat ik liever aansluit bij gangbare definities. De VanDale geeft bv als definitie van mystiek:

hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel

Je kunt twisten over de formulering, maar op zich kan dat m.i. best wel een plek hebben binnen het christelijke geloof. Het probleem wat ik heb (en m.i. ook bv Medema) met mystiek is dat die ervaring in sommige gevallen de norm wordt. Wikipedia schrijft b.v.:

De mystiek staat vaak op gespannen voet met op rationalistische wijze verworven kennis. De oorzaak hiervan ligt in het intrinsieke subjectieve karakter van de mystieke ervaring. Het probleem, vanuit rationalistisch perspectief, is dat mystieke kennis niet geverifieerd kan worden.

In jouw omschrijving ligt de focus er echter op dat de middelen die gebruikt worden om tot het ervaren van God te komen kunstmatig zijn. Dat is iets heel anders en je doet daarmee een uitspraak over de oprechtheid van de mensen in kwestie. Dat is iets waar ik grote moeite mee heb.

Niet dat ik die neiging niet heb, hoor. Een kleine anekdote: ik hebb het zelf niet zo op WWJD armbandjes. Ik vind commercie op dat gebied niet gepast, ik vind de vraag WWJD in veel gevallen absoluut onbeantwoordbaar, ik geloof niet dat wij in alle gevallen geroepen zijn precies dezelfde keuzes te maken als Christus en ik heb het tenslotte niet zo op dat soort kunstmatige herinneringen. Koortom: niets voor mij en ik heb me daar ook wel eens redelijk duidelijk over uitgelaten. Nou zat ik deze week bij een soort van kring van onze gemeente en daar zat ook een vrouw met een WWJD-armbandje. Gedurende het gesprek bleek dat ze nogal radicaal bekeerd was. Na de dood van een naast familielid had ze God eigenlijk vaarwel gezegd en was ze in het occultisme gedoken. En dan niet een beetje vanaf de zijlijn toekijken, nee, ze had er echt middenin gezeten. Tot op een gegeven moment God haar daar radicaal had uitgetrokken ('Dus je hebt gebroken met een heel aantal zaken uit je verleden?'vroeg iemand. Ze antwoordde: 'Zo zou ik het niet zeggen, God heeft me er gewoon uitgerukt') Toen het ging over onze dagelijkse wandel met God refereerde ze aan haar armbandje: dat gaf haar vaak veel steun en richtte haar blik op Christus. Wie ben ik dan nog om daar een oordeel over te hebben?

De ervaring leert echter dat het (min of meer ongecontroleerd) uiten van je gevoelens een discussie niet ten goede komt. Zeker met een online discussie werkt dat niet. Als je elkaar echt kent en ziet is het wellicht een ander verhaal, maar in een context als deze is een meer objectieve vorm van discussieren m.i. domweg het beste. Misschien dat je, als je je gevoelens wilt uiten, wat explicieter aan kunt geven dat het om jouw persoonlijke ervaring gaat oid.

Als je dan op een punt bent gekomen waarop je de dingen weer aardig op een rij gekregen hebt, kun je je dan voorstellen dat ik wel eens furieus kan worden bij het terugzien van dergelijke zaken?

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Ik heb zelf (ws op andere vlakken) ook wel zaken meegemaakt waar ik me ontzettend druk om kan/kon maken. De praktij leerde echter dat het bijzonder weinig opleverde als ik dat er domweg uitgooide. Mijn frustratie bleek zich meermalen geheel ten onrechte op mijn gesprekspartner te richten. Ik probeer dat nu maar iets tussen God en mij te laten zijn en probeer de zaken in een discussie wat te relativeren.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 okt 2006 10:59

In mijn vakantie zongen we de hele tijd opwekkingliederen in de groep. Dat heeft bij mij een beeld nagelaten.

Ten eerste kan ik er over opmerken dat er een beetje een sfeer in zit van: 'Het is altijd mooi weer.'
Nou weten de opwekkingsmensen zelf ook wel dat het niet altijd in het leven mee zit. Je krijgt in het leven tegenslag te verwerken. En dan kom ik bij het tweede. De opwekkingsliederen gaan er dan vanuit dat je zelf dan toch wel overeind blijft met je vroomheid. De omstandigheden in het leven kunnen tegenzitten, maar ík ben een vroom mens, die op God vertrouwt! God is er, en ik ben er ook nog met mijn vroomheid.
Ik vind dat niet erg realistisch. Is ons geloof niet heel anders? Wat dacht je van twijfel, zwakte en aanvechting? Maar dat heeft niet zo'n plaats in de opwekkingsliederen. In dat opzicht zijn de opwekkingsliederen nogal zweverig, veel te optimistisch over de gelovige.
De psalmen spreken duidelijk realistischere taal in dezen! Die weten van twijfel en aanvechting, ja, van ongeloof! Ofwel: precies zoals het in het leven van de ongelovige toegaat. Schreef W. à Brakel in de Redelijke Godsdienst niet al, dat het atheïsme het meest vitaal is in de ware gelovigen? (sic!)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:18

Zou je opwekking niet als een muziekgenre voor "gevoels"mensen kunnen zien? Dat gevoels bedoel ik overigens niet negatief, allerminst. Ik bedoel het als een tegenhanger van meer "rationele" mensen, mensen die minder het gevoel, maar meer hun verstand inzetten.

Dus geen waardeoordeel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2006 11:28

Toch kan ik mij de opmerking van Boekenlezer goed voorstellen. Ook gevoelsmensen - en dat ben ik zelf in hoge mate - kunnen zich volmaakt vinden in de psalmen. Opwekkingsliederen geven inderdaad teveel het "Met mijn God spring ik over een muur" en je voelt je bijna schuldig als je als het ware in gevecht bent met God en met wat jou bezig houdt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:32

Te eenzijdig dus?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2006 11:34

Optimatus schreef:Te eenzijdig dus?

ja, in mijn ogen wel...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:51

Ik kan er inhoudelijk in meekomen, Riska (ben het dus met je eens). Verder vind ik, muzikaal gezien, de kwaliteit erg "klap eens in je handjes, blij, blij, blij". Waarmee ik overigens mensen die opwekking geweldig vinden, rustig hun gang laat gaan hoor - ik moet het in diverse kerken wel eens spelen en dan doen we dat gewoon zoals het moet.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 okt 2006 11:53

Hoe kan ik verder leven,Hoe moet ik verder gaan.
Kan ik ooit vergeven,wat mij is aangedaan.
De woorden in mijn ziel, de haat en bitterheid,
lijken niet te helen niet door woorden, niet door tijd.

refrein:
Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

O God , ik heb U nodig, Ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken,in angst en in verdriet.
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft,
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.

(refrein)

Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?

refrein
Want waar Uw vergeving is zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen(2x)

Zomaar even een lied wat in mij opkwam toen ik dit topic zat te lezen. Het geeft in ieder geval aan dat het ook bij opwekking niet altijd hiep hiep hoera halleluja is.
Ik wil heus niet zeggen dat Opwekking op en top oke is. Maar er zitten óók gewoon ontzettend mooie liederen bij.
Net zoals bij de psalmen, de liederen uit het liedboek, Hillsong etc. etc.
Zie het niet zo beperkt. De psalmen zijn bijzonder, want ze zijn gebaseerd op de bijbel. Maar ook andere geestelijke liederen kunnen hartstikke opbouwend zijn, mooi, schuldbelijdend etc.
Persoonlijk vind ik het heel beperkt om als gemeente speciaal één boekje te kiezen waar je uit gaat zingen. Het is net zo eenzijdig als je het zelf maakt.
pobody's nerfect

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:56

Dit lied is eigenlijk best mooi! *oprecht meen*

Terug naar “Archief”