Genesis en evolutie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Theosoof

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Theosoof » 14 sep 2011 16:44

Antoon, die dingen die je aanhaalt komen uit "Bijbel en wetenschap".

Jaren lang heb ik ook gedacht dat dat waar was, maar die Hobrink is al lang achterhaalt en op zijn plek gezet door echte wetenschappers.
En de rest van je betoog laat zien dat je denkt dat de mensheid vroeger dom was en dat ze letterlijk dachten dat de Aarde op een schildpad rustte of door Atlas. Mythische verhalen zijn er niet om letterlijk genomen te worden, maar om verhalend iets te vertellen.

Genesis is overigens geschreven ten tijde van de Ballingschap, van oudere versies die men herschreef. Dit moet men ook in ogenschouw nemen. Lijkt mij hoor, maar wie ben ik?

mohamed

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 16:45

schaapje schreef:Ja hoor Adam en Eva geschapen door de Here God, ..... en de rest ....is gevonden achter de boerenkool :mrgreen:....of nee misschien uit de ruimte gevallen :mrgreen:

Of nog mooier, de kinderen van Adam en Eva deden het allemaal met elkaar terwijl de Bijbel tegen incest is. :lol:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 16:47

antoon schreef:Wat een vreemde uitdrukking, welke werkelijkheid, het is zo dat de bijbel onderhand echt wel bevestigd is, door diverse wetenschappen, natuurlijk is het met de eerste boeken iets anders, maar dat wordt ook beetje bij beetje bevestigd. dan denk ik speciaal aan het eerste vers. duizenden jaren voordat de wetenschap erachter kwam stond het al in de bijbel, de aarde heeft een begin gehad, en nog honderden andere dingen die er al instaan voordat de wetenschap het wist.
ik adviseer deze studie


Nou, dat was ook een 50/50 kans hè? Zo schokkend vind ik het allemaal niet.

"Hij hangt de aarde op aan niets." Dit staat in Job 26:7
Volgens mythen van andere volken wordt de aarde gedragen door een olifant, een schildpad of door Atlas, maar de Bijbel zegt het goed: de aarde 'hangt' aan niets.


De aarde 'hangt' aan de Zon dmv zwaartekracht.

Psalm 8:8 beschrijft de 'paden' van de zee die door de vissen worden genomen. Er zijn inderdaad paden in de oceanen, wij noemen ze 'zeestromen', In de negentiende eeuw door Matthew Maury onderzocht en ontdekt, na het lezen van Psalm 8.


Nou, er kwam wel iets meer bij kijken dan alleen maar psalm 8 lezen hoor. Maar wederom, ook weer niet echt heel schokkend. In een boek dat zo vol staat met beeldspraak en metaforen zal er allicht zo nu en dan iets kloppen.

Genesis 6:15 geeft de perfecte afmetingen voor een stabiel vrachtschip, dat ook nog eens groot genoeg was, waarmee Noach (met zijn gezin en van elk basistype landdier een paar of een groep) de zondvloed kon overleven.


Nonsens. Ten eerste hangt het al af wat je vervoert, en ten tweede is een schip van dat formaat zonder metalen binnenwerk nooit zeewaardig te krijgen. Leuk feitje trouwens: waar kwam de pek vandaan waarmee Noach de gaten in zijn boot dichtte? Pek bestaat namelijk net als olie uit fossiele resten en fossielen kwamen toch allemaal pas NA de zondvloed?


Leviticus 15:13 geeft instructies voor het wassen met water. Dit moest 'stromend' (levend, fris) water zijn, geen stilstaand water. Eeuwenlang hebben mensen zich met stilstaand water gewassen, met alle gevolgen van dien. Vandaag de dag weten we (weer) hoe belangrijk het is om met stromend water te wassen.


Er staat ook dat je om te genezen van 'huidvraat' je een koppel duiven moet laten offeren. Daarbij is het eerder te danken aan waterzuiveringstechnieken dat stromend water nu zo zuiver is, en niet aan het feit dat het stroomt. Waarom staat er eigenlijk niets over het steriliseren van water door het te koken?

In Deuteronomium 23:12-13 krijgt het volk Israël in de woestijn de opdracht om hun uitwerpselen buiten het kamp te begraven. Ze hadden daarvoor zelfs een schepje in hun standaard uitrusting. Hoeveel mensen zijn er in de middeleeuwen niet aan ziektes bezweken, die voorkomen hadden kunnen worden als ze zich aan deze instructies hadden gehouden?


Ongetwijfeld een hoop, maar er is wel meer kennis verloren gegaan tijdens de Dark Ages en raad eens wie daar (deels) verantwoordelijk voor was?

Job 38:16 spreekt over de 'fonteinen van de zee (oceaan)'. Deze onderwater fonteinen zijn in de zeventiger jaren van de vorige eeuw ontdekt. Er zijn inderdaad fonteinen op grote diepte.


Die 'fonteinen' zijn geweldige onderzoeksobjecten naar hoe leven kan zijn ontstaan. O, de ironie is haast ondraaglijk.

Verder is het weer 'ja, als je maar genoeg roept, zal er allicht iets kloppen'.

De Bijbel vergelijkt het aantal sterren met het aantal zandkorreltjes aan het strand (Genesis 22:17 en Hebreeën 11:12). Grove schattingen van beide aantallen zijn inderdaad vergelijkbaar.


Hoe grof is die schatting? Me dunkt dat er wel wat meer sterren zijn dan zandkorrels. Over welk strand heb je het eigenlijk? Ik wil het strand wel eens zien dat 10^24 zandkorrels bevat.

Maar goed, het is niet mijn bedoeling de Bijbel hier te kakken te zetten hoor, maar als mensen zich in zulke moeilijke bochten wringen wil ik daar best even op reageren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 16:51

Theosoof schreef:Antoon, die dingen die je aanhaalt komen uit "Bijbel en wetenschap".

Jaren lang heb ik ook gedacht dat dat waar was, maar die Hobrink is al lang achterhaalt en op zijn plek gezet door echte wetenschappers.


Ik lag echt op de grond van het lachen toen ik las dat Hobrink - zonder het zelf door te hebben - bewijst dat de aarde 70 jaar oud is. Zoek maar na. Het gaat om het stukje over de instroomsnelheid van elementen door rivieren en dan met name aluminium.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 16:52

mohamed schreef:Of nog mooier, de kinderen van Adam en Eva deden het allemaal met elkaar terwijl de Bijbel tegen incest is. :lol:


Nee, toen mocht dat gewoon nog, waaruit we mogen concluderen dat de mensen toen een soort superDNA hadden, of zo... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Theosoof

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Theosoof » 14 sep 2011 17:02

Die 'fonteinen' zijn geweldige onderzoeksobjecten naar hoe leven kan zijn ontstaan. O, de ironie is haast ondraaglijk.

Verder is het weer 'ja, als je maar genoeg roept, zal er allicht iets kloppen'.


Volgens mij heb ik daar gisteren nog wat van gezien op NGC, daar gingen ze inderdaad kijken hoe leven zou zijn ontstaan. Maar naar mijn idee waren dat vroeger bovenaardse fonteinen, ook wel vulkanen genoemd. Of hebben jullie het daar niet over? Want ik geloof dat hetgeen wat vroeger boven de zeespiegel lag nu onder de zeespiegel ligt, en wat vroeger onder de zeespiegel lag ligt daar nu boven.
Niet alles natuurlijk, maar wel heel veel. Dat heeft met cycli te maken.


Ik lag echt op de grond van het lachen toen ik las dat Hobrink - zonder het zelf door te hebben - bewijst dat de aarde 70 jaar oud is. Zoek maar na. Het gaat om het stukje over de instroomsnelheid van elementen door rivieren en dan met name aluminium.


Zo ver kijk ik eigenlijk niet, heb daar (net) te weinig verstand van. En dat boekje van Hobrink ligt ook stof te happen, ergens op een plek waar de zon nooit schijnt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 17:10

Theosoof schreef:Zo ver kijk ik eigenlijk niet, heb daar (net) te weinig verstand van. En dat boekje van Hobrink ligt ook stof te happen, ergens op een plek waar de zon nooit schijnt.


O, maar dit is enkel een stukje logica hoor.

Het argument gaat als volgt.

Uitgangspunt: de zee bestond vroeger uit zoet water (want God zag dat het goed was, en zoet water is blijkbaar beter dan zout water).

Redenatie: de zee is nu niet meer zoet (feit) omdat de rivieren er continu een hoop mineralen in dumpen. Je kunt meten/uitrekenen hoeveel mineralen per jaar aan de zee wordt toegevoegd en dan dus bepalen hoe veel tijd rivieren nodig hebben om op de huidige concentraties uit te komen.

Hij somt een heel lijstje op. Voor sommige stoffen is het miljoenen jaren, voor andere stoffen wat minder, en voor aluminium is het 70 jaar (geloof ik). GEMIDDELD komt dat dan (hoe verrassend) op 6.000 jaar uit.

De beste man heeft blijkbaar niet door dat je hier helemaal geen gemiddelde kunt nemen en dat volgens zijn eigen redenatie de zee ongeveer 90x keer minder aluminium bevat dan zou moeten.

Dit is echt mijn meest favoriete stukje pseudowetenschap dat ik ooit heb gezien. Heerlijk gewoon...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor antoon » 14 sep 2011 17:12

Lekker er tegen ingaan, door filosofie wordt de bijbelse wetenschap niet ontkracht
het staat er zoals het er staat conform de status van de huidige wetenschap - eigelijk loopt het daar op voor - daar is geen woord mis mee, trouwens ik had het niet eens over Hobrink, maar to the point we hadden het over Adam en de zijnen
De wetenschap achterhaalt de bijbel in ieder geval niet maar het is andersom.

Kun je mij vertellen waarom ik aan Gods woord afdoe als ik stel dat Kain naar een ander land trok ten oosten van Eden genaamd Nod (Gen 4,14-17) en daaruit concludeer dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren? Dat jij weigert deze enige logische conclusie te trekken is een teken dat jij jouw eigen woord belangrijker vindt, want in het woord van God staat dat er reeds ten tijde van Eden nog een ander land was met echte mensen van vlees en bloed waar Kain een vrouw uit huwde en een zoon genaamd Henoch bij kreeg.

Ik accepteer jouw menselijke leer dus geenszins.

We weten nog niet alles, en de schepper heeft het nodig gevonden datwij de belangrijke dingen weten en verder niet, of wij komen daar later achter.

De astronomie en zeer waarschijnlijk geografie en windrichtingen is begrepen en op steen gezet door Adam en zijn omgeving, Flavius Josephus geeft een hint in die richting, daar kunnen mogelijk ook Kain en Abel aan meegewerkt hebben, men gaf gebieden namen, wat jij doet is bij de eerste de beste woorden die je niet bevallen - en ik begrijp het wel een beetje - roepen dat het niet klopt, dat deden de aartsvaders niet dat deden de bijbelschrijvers niet, de oudvaders die de canon en uitleggingen van de bijbel maakten maakten niet. dat doe ik ook niet ik bestudeer en wacht rustig meer input van geleerden af dat heeft mij steeds goed gedaan.
Het is helemaal niet dat ik weiger een conclusie te trekken maar jij geeft meteen een draai aan de bijbel je verwerpt wat van de de bijbel schrijvers afkomt, je verwerpt het thema van de bijbel op deze manier.
kortom je ontkracht op deze manier het woord van God, je haalt er iets af en voegt er op deze manier ook iets aantoe, en jij, zeker jij die aardig iets van theologie afweet weet drommels goed wat de bijbel er zelf over schrijft, als ik jou was zou ik me maar bedenken voordat je deze boude mening tenberde brengt..

Genesis 4
13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, een land ten oosten van Eden.
Doen wij niet, als wij in nieuw gebied komen indelen en namen geven dit voor de duidelijke

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 17:28

Eh.. dit topic ging toch niet over pseudewetenschap (= Genesis als historie lezen), maar over hoe je evolutie kunt combineren met geloof?

antoon

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor antoon » 14 sep 2011 17:33

Eh.. dit topic ging toch niet over pseudewetenschap (= Genesis als historie lezen), maar over hoe je evolutie kunt combineren met geloof?

Schreef Cicero
dat jij deze mening bezigd, hoeft het nog niet zo te zijn, pseudewetenschap noemen lijkt mij erg voorbarig, de bijbel is betrouwbaar, dus waarom de eerste boeken niet.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 17:37

Zucht...

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor RogierV » 14 sep 2011 17:38

Ik zucht mee.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

antoon

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor antoon » 14 sep 2011 17:41

Dan adviseer ik om uwer ledikant met een bezoek te vereren

mohamed

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 20:14

antoon schreef:en jij, zeker jij die aardig iets van theologie afweet weet drommels goed wat de bijbel er zelf over schrijft, als ik jou was zou ik me maar bedenken voordat je deze boude mening tenberde brengt..

Het heeft geen zin om te dreigen, want als je me kende zou je weten dat mijn geweten me niet veroordeelt.

Maar om meer gezeur te voorkomen: laten we hier verdergaan.

antoon

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor antoon » 15 sep 2011 04:56

De 2 topics bijten elkaar niet Mohammed, dit gaat ook over Genesis en evolutie.
Inderdaad als je iemand beter/persoonlijk kent, krijg je vaak een ander beeld, ik moet het nu doen met letters en zinnen, daaruit moet ik dan in korte tijd een beeld vormen van de mens achter de PC grote kans dat je een iets verkeerde inschatting maakt.
Ik vind echter zelf dat als in dit gedeelte een vraag opgeworpen wordt die ook binnen de topic is dat het dan beantwoord kan worden en daarna switchen naar het andere topic
Ik dreig niet, ik ben God niet, gelukkig maar, oordelen laat ik over aan de schepper, ik verwijs alleen naar een bijbel gedeelte waarin er gewaarschuwd wordt om niet lichtzinnig met Gods woord om te gaan, en daarbij ben ik blij dat God in de harten kan kijken hoe een persoon werkelijk is en rechtvaardig oordeelt.
Ik heb wel de topic gezien veel vooropgezette meningen, ik vind het niet zo een goede zaak , wel dat je het onderwerp ter sprake brengt dat is goed.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten