De 'femme fatale'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 23 jan 2007 19:49

Boekenlegger, Voor iemand die zegt zich niet te bedienen van psychologische etiketten, zit jij
haar toch aardig te psychologiseren.

Of ik hier bovenstaand schrijven, postief of negatief neergeschreven heb, mag jij zelf analyseren.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2007 19:59

In mijn reactie op Gershwin reageer ik op de aangeboden suggestie. Dus dan ontkom ik er niet aan om die suggestie te bespreken.
In mijn reactie op Marnix ben ik niet bezig vanuit een etiket te denken, maar zeg ik in feite dingen die heel algemeen opgaan. Iedereen heeft een partner nodig die bij hem/haar past. En dat betekent: het is handig om een partner te hebben die jouw zwaktes kan compenseren. En zwakke en sterke punten heeft iedereen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2007 20:01

Harm-J schreef:Boekenlegger, Voor iemand die zegt zich niet te bedienen van psychologische etiketten, zit jij
haar toch aardig te psychologiseren.

Jij zit hier anders aardig kleine miertjes te bekennen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 23 jan 2007 21:08

Aragorn schreef:Jij zit hier anders aardig kleine miertjes te bekennen.


Zijn er ook al femme fatale mieren dan? :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
jagertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2003 11:21

Berichtdoor jagertje » 23 jan 2007 22:31

Volgens mij heeft ieder persoon dat wel dat hij/zij verliefd op iemand wordt en later er achter komt dat degene anders is dan hij/zij verwacht had! hoort bij het volwassen worden! volgens mij! ik vind het eigelijk maar een beetje domme discussie die hier wordt gevoerd! gaat alleen maar over wat onzin! en het afkraken van het andere geslacht slaat nergens op!

Smurffie schreef:
marina87 schreef:
Smurffie schreef:*zwijgt*


Mag ik weten wat je denkt? :) :wink:

@Boekenlezer: Ik bedoel, er zijn er zoveel die weleens verliefd worden op een 'fout' persoon. Ik heb zelf ook een relatie gehad met een 'mega foute man'. Ondanks dat het een klojo was zit hij nooit zonder vrouwen. Maar goed, je leert ervan. Moet ik nu echt tot m'n 33ste zo blijven praten/klagen als jij nu doet? Kom op, een beetje volwassen! Ik zie hier weleens vaker negatieve geluiden over vrouwen van jou langs komen, dat er zo moeilijk mee om te gaan is. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat jij degene bent, die niet bepaald gemakkelijk is!


Dank voor je antwoord, dat was wat ik wilde zeggen :) Behalve dat laatste, want op een meeting is BL best relaxed en dus snap ik er ook geen sikkepit van :wink:
zijn er schaduwen? Dan schijnt de zon!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2007 22:41

jagertje schreef:Volgens mij heeft ieder persoon dat wel dat hij/zij verliefd op iemand wordt en later er achter komt dat degene anders is dan hij/zij verwacht had! hoort bij het volwassen worden! volgens mij! ik vind het eigelijk maar een beetje domme discussie die hier wordt gevoerd! gaat alleen maar over wat onzin! en het afkraken van het andere geslacht slaat nergens op!

Hahaha, jij hebt niet alles gelezen! :lol:
Er is recentelijk een conclusie getrokken, die het geheel in een heel ander licht plaatst.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jagertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2003 11:21

Berichtdoor jagertje » 24 jan 2007 17:36

Kan allemaal best! ik geef alleen mijn eigen mening maar, en daar is het volgens mij een forum voor!!!

Boekenlezer schreef:
jagertje schreef:Volgens mij heeft ieder persoon dat wel dat hij/zij verliefd op iemand wordt en later er achter komt dat degene anders is dan hij/zij verwacht had! hoort bij het volwassen worden! volgens mij! ik vind het eigelijk maar een beetje domme discussie die hier wordt gevoerd! gaat alleen maar over wat onzin! en het afkraken van het andere geslacht slaat nergens op!

Hahaha, jij hebt niet alles gelezen! :lol:
Er is recentelijk een conclusie getrokken, die het geheel in een heel ander licht plaatst.
zijn er schaduwen? Dan schijnt de zon!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 jan 2007 18:26

Niks daarvan, jij gooit deze hele discussie bij het afval zonder hem door te lezen, dat heet niet je eigen mening geven maar onbeargumenteerd blaten.

@ Boekenlezer: er is ook niet 1 afwijking, het is een heel scala van afwijkingen in het gedrag die vaak onder die ene noemer vallen, maar het is inderdaad lastig daar direct een etiketje op te plakken. Wat ik er meer mee bedoelde te zeggen: haar gedrag zou wel eens door een bepaalde psychische afwijking of traumatische ervaring (waarschijnlijk die twee samen) voort kunnen komen, dus veroordeel haar gedrag niet te snel zonder de oorsprong achterhaald te hebben :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jan 2007 19:18

Gershwin schreef:@ Boekenlezer: er is ook niet 1 afwijking, het is een heel scala van afwijkingen in het gedrag die vaak onder die ene noemer vallen, maar het is inderdaad lastig daar direct een etiketje op te plakken. Wat ik er meer mee bedoelde te zeggen: haar gedrag zou wel eens door een bepaalde psychische afwijking of traumatische ervaring (waarschijnlijk die twee samen) voort kunnen komen, dus veroordeel haar gedrag niet te snel zonder de oorsprong achterhaald te hebben :)

Nou ja goed, hoe het ook zij, ik weet i.i.g. héél goed dat zij iemand is bij wie ik absoluut niks moet gaan zoeken. Dat zij bepaalde afwijkende gedragingen heeft, die heel gevaarlijk kunnen uitpakken voor anderen. En dat het hele gedoe niet aan mij ligt.
Dat vind ik voor mijzelf wel een erg bevrijdende conclusie.

Overigens heb ik die naam van dat etiket al eens eerder gehoord. Ik herinner mij, dat ik aan twee mensen wel eens vertelde over mijn ervaringen bij die persoon, en de reactie viel mij toen wel erg op, zo eerlijk en duidelijk als die was. (Zeker w.b. het non-verbale. Maar soms spreekt het non-verbale nog het meest duidelijk!) Ik kon duidelijk aan ze merken dat ik ze iets bijzonders had verteld, wat niet gemiddeld was. En wat het verbale betreft, er werd gezegd: "Dat lijkt wel erg veel op [etiket]." Ik had er toen nog nooit van gehoord, en heb gevraagd wat dat was. Later heb ik er meer over gelezen.

Ik heb er vandaag nogal wat over gedacht. Dat heeft best wel wat energie gevreten. Het heeft nogal wat heftige (emotionele) gedachten bij mij losgemaakt.
Het is net alsof ik vanaf nu heel anders de werkelijkheid in moet kijken. Een beetje zo van: 'Vergeet wat je bij haar heb beleefd, en betrek dat vooral niet op de andere dames die je tegenkomt!' Letterlijk vergeten zal niet gaan, maar het is wel iets, wat ik nou in een bepaald hok kan stoppen, zo van: dáár hoort dat in thuis. Dat voorkomt een hoop verwarring.

Ik wil hierbij nog even een officiële verklaring doen:
Ik wil bij deze alle negatieve opmerkingen terugnemen, die ik in het verleden ten onrechte over vrouwen in het algemeen heb gemaakt.
Ik verklaar die bij deze voor onterecht en ongeldig.


(Is dat geen prachtige tegemoetkoming aan een eerdere opmerking van marina87?)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2007 22:34

Tsjonge, waar zo'n forum al niet toe kan leiden. :)

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 jan 2007 22:45

Aragorn schreef:Tsjonge, waar zo'n forum al niet toe kan leiden. :)


Ge beweegt me bijna een Femme Fatale te worden!

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 24 jan 2007 23:09

Respect to BL. :wink:

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 24 jan 2007 23:15

Juustem :)

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jan 2007 11:14

En dat alles door een etiketje... :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2007 22:46

Etiketje... klinkt nogal negatief. En ja, een psychologisch etiket is natuurlijk ook een draconisch rotding voor de persoon die 'm draagt.
Ik weet ook niet of die persoon echt dat etiket heeft. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het net weer wat anders is, met overeenkomstige symptomen. Want er zijn véle psychische aandoeningen. ('Boeken vol zijn er over. En als je het leest kun je het nog allemaal hebben ook!' zie eens iemand tegen mij.)

Maar het etiket doet er voor mij eigenlijk niet zo toe. Voor mij is het essentieel om tot een goede beoordeling te komen van wat er ooit gebeurd is. Dan kunnen de gevolgen ook beter bestreden worden. ('Hoe jammer dat ook is voor die persoon.' c|:) Dat was weer even een sarcastisch grapje van mij. Zo gaat mijn humor met dit soort zaken om.)
En tot die goede beoordeling heeft deze discussie zeker bijgedragen. Op zich geen echt nieuwe beoordeling voor mij, want ik heb 'm al eerder eens gehoord, en heb 'm zelf ook al eens gemaakt. Maar het bewustzijn ervan was wat te veel weggezakt. (Mede door de voorzichtigheid in dit soort dingen, die niet onlogisch is. Want wie ben ik om een ander psychologisch te beoordelen?)

In mijn antwoord op Marnix was ik erg genuanceerd, en bleef ik vriendelijk.
Maar het zal je niet verwonderen, dat als ik bedenk dat ik lange tijd door iemand anders emotioneel misbruikt ben geweest, en daaraan terug denk, dat ik wel eens momenten heb, dat ik wel kan ontploffen van woede. :frown: Het complicerende daarbij is, dat de persoon die het deed, zich er waarschijnlijk niet eens bewust van was! Dat maakt het helemaal afschuwelijk complex. ::(( Niet dat dat dan gelijk alle schuld wegneemt of zo. Als het zo werkte, was de erfzonde ook onzin. En een crimineel is ook niet onschuldig omdat hij een zwak geweten heeft.

Gelukkig heb ik er vandaag veel minder aan gedacht als gisteren. Het heeft me vandaag gelukkig geen noemenswaardige energie meer gekost. Ik ging weer meer aan positieve dingen denken. Dat bevalt wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten