Marnix schreef:Tja, ik vind het een onzinvergelijking. Veel teksten van opwekking zijn rechtstreeks uit de Bijbel. Als jij dat vergif durft te noemen moet je toch gaan oppassen.
Dat iets rechtstreeks uit de Bijbel komt, zegt ook niet alles. Dat zullen Marcion of Pelagius ongetwijfeld ook wel gedaan hebben, bij het schrijven van stukken.
Het gaat er ook om wàt je uit de Bijbel haalt.
Wat McDonalds in zijn eten stopt, zal op zichzelf niet uitsluitend slecht zijn. Er zullen best stoffen in zitten die je gewoon nodig hebt. Maar er ontbreekt ook veel, en de samenstelling is niet gezond. Vet heb je in een bepaalde mate nodig. En suiker is ook niet schadelijk, zolang het in de juiste mate wordt genuttigd. En verder zijn er stoffen die wel in gezond voedsel zitten, maar die in fastfood ontbreken.
Hetzelfde kun je denk ik zeggen over opwekkingsliederen.
Marnix schreef:Ik ben het dus met je eens dat Opwekking wat eenzijdig is. Daarmee is Opwekking op zich zeker niet verkeerd, als het maar goed wordt gedoseerd. In Evangelische kringen, waar vaak alleen maar Opwekking enzo gezongen wordt, vind ik die balans inderdaad niet goed. Maar af en toe een Opwekkingsnummer in de kerk zingen vind ik geen enkel probleem, integendeel, het zijn mooie lofliederen die Gods eer en liefde en grootheid bezingen. Gelukkig is daar bij mij in de kerk ook ruimte voor, en zingen we ze ook af en toe. Gelukkig zingen we daarnaast ook andere psalmen, hymnen en geestelijke liederen.
Ondanks het feit dat jij een evangelische inslag hebt, en ik een nadrukkelijk reformatorische, zijn we het toch over bepaalde dingen eens: alleen Opwekking voldoet niet. En dat ze in 'evangelische' kringen niet goed bezig zijn, als ze dat alleen maar zingen.
In het goedkeuren van Opwekking, wat jij hier doet, ben ik een heel stuk terughoudender. Ik ben er niet zo van overtuigd, dat Opwekking niet zo verkeerd is. Zo net had ik over de samenstelling van fastfood, en dat paste ik ook toe op Opwekking. Dan zou je nog kunnen denken: och, bepaalde stoffen die in fastfood (bepaalde elementen in Opwekking) zitten zijn niet verkeerd, maar je moet het aanvullen met wat anders, om het gezond te houden. Dat is deels waar, maar het is nog niet gezegd dat daarmee de hele waarheid gezegd is. Wat betreft Opwekking valt er nog wel iets meer te zeggen. Als ik in Opwekking een sfeer proef die mij niet aanstaat, en waar ik mij een grote vreemdeling bij voel, dan is er volgens mij toch iets meer aan de hand dan alleen maar een wat onevenwichtige samenstelling. In mijn
impressie, die ik op 28 oktober 2006 weergaf, en waarnaar ik verwees, heb ik iets gezegd, wat ik nogal ernstig vind. Ik citeer het even:
Boekenlezer schreef:En dan kom ik bij het tweede. De opwekkingsliederen gaan er dan vanuit dat je zelf dan toch wel overeind blijft met je vroomheid. De omstandigheden in het leven kunnen tegenzitten, maar ík ben een vroom mens, die op God vertrouwt! God is er, en ik ben er ook nog met mijn vroomheid.
Dan heb ik het toch duidelijk niet meer over iets wat ontbreekt, maar over iets wat er wèl in voorkomt, en wat er niet in hoort! Een theologische dwaling dus!
En dat vind ik gewoon heel ernstig. Dat is ook de reden, dat ik
gezegd heb: "En daarom moet je Opwekking niet willen als gereformeerde."
Want ik vind dat bepaald geen kleine dwaling! Als je hiermee het geestelijke leven van kerkmensen vergiftigt, zou dat wel eens heel schadelijke gevolgen kunnen hebben!
Je hebt het over het zingen van Opwekking in je eigen kerkdiensten. Toevallig weet ik dat je van dezelfde kerk bent, als ds. E.A. de Boer, die in het aangehaalde kranteartikel voorkomt. Dus zo komt het dan allemaal weer mooi dicht bij elkaar. Want dan kan ik gelijk wat gedachten uiten over het geestelijke klimaat van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.
Ik ben het er dus pertinent mee oneens, dat Opwekking toelaatbaar in kerkdiensten. Tenminste, dat is de regel zoals ik die formuleer. Kijk, als het gaat om opwekkingsliederen waar geen dwaling in te herkennen valt, dan valt het misschien nog te overwegen. Maar ik houd het op een misschien, want ik denk dat zoiets snel fout gaat, en dat er al snel toch wat ruimer wordt gezongen dan mijn regel toelaat. (Zo van: "O, als we dan toch bezig zijn met Opwekking, dan weet ik ook nog wel een paar mooie. Die, en die, en die. Zullen we die ook eens zingen in de kerk?")
In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt was men in het verleden volgens mij toch wat kritischer naar de 'evangelische' beweging, en zo ook Opwekking. Ik denk dat er toen meer overeenkomst was met mijn opvatting daarin, al zette men dan waarschijnlijk niet zo sterk die bevindelijke accenten, die ik wel zet. Maar als je ziet op welke manier Opwekking nu blijkbaar een plek heeft bij de kerkleden en wat er zoal kan, dan is er nogal wat veranderd! En hoe ds. E.A. de Boer daarover spreekt, vind ik merkwaardig, zoals ik al gezegd heb. Te meer, daar hij wel eens aangegeven heeft dat hij wel affiniteit heeft met dat bevindelijke van de Christelijke Gereformeerden, en dat hij het jammer vond dat daar in zijn eigen kerkgenootschap blijkbaar niet zo'n antenne voor was. Ik mis alle gereformeerde afbakening, en de GKV komt in het artikel op mij over als een tamelijk amorfe organisatie, die als geheel niet meer echt duidelijk ergens voor staat. I.i.g. niet de gereformeerde lijn. 'Waar wij voor staan? Tja, daar vraag je wat! We geloven in God, en het heil is in Jezus Christus. Maar wat moet ik er verder eigenlijk van zeggen...?', als ik het even als een fictieve uitspraak weergeef.
Ik mis dus de gereformeerde belijndheid. Het lijkt allemaal nogal gericht op: hoe ruim kunnen we zijn? En dat helaas op een manier, die op mij nogal eenzijdig overkomt. Ja, er zijn er wel, die die belijndheid willen handhaven, zoals bijv. ds. P.L. Storm in dat artikel. Maar het lijkt meer een bepaalde afdeling geworden te zijn
binnen dat kerkverband.
En hoe is die veranderde houding te verklaren m.b.t. het 'evangelische'? Volgens mij is er een beetje een vaccuüm ontstaan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als het gaat om de geloofsbeleving. Iets waar te weinig aandacht voor geweest is. En dan ga je als kerkleden natuurlijk wat missen. Logisch! En in principe ook gezond.
Maar als je als kerk gereformeerd wilt zijn, blíjf dat dan ook! Kies dan ook voor een gereformeerde geloofsbeleving! En ga de boel niet zitten vergiftigen met evangelische en charismatische invloeden, zoals nu gebeurt! (Ik had het eigenlijk nog niet over de charismatischen, maar het is echt niks overdreven om dat erbij te halen, want dat speelt in de GKV!) Ga dan terug naar je eigen bronnen, en waar je voor staat. Kijk eventueel hoe andere gereformeerde kerkgenootschappen de geloofsbeleving vorm geven, en bezin je daarop!
Tja, dat is inderdaad minder snel dan even gauw bij de McDonalds (de 'evangelischen') langsrijden, waar je niet eens je auto uit hoeft bij het bestellen en afrekenen. Maar het is beslist de moeite waard, want het geloof wordt er zo ontzaglijk veel rijker van!