opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 10 feb 2007 16:31

Klopt. Psalmen hebben ook iets speciaals. Alleen die melodie. Het went wel, als je al jaren in de kerk zit, maar toch staat het niet echt dichtbij deze generatie ofzo.
Ik ben dan ook een groot voorstander van het Psalmen voor Nu project.
Geweldig! Hoe denk je daarover dan? Bijbels geïnspireerd, maar toch modern :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 feb 2007 17:26

Jo'tje schreef:Klopt. Psalmen hebben ook iets speciaals. Alleen die melodie. Het went wel, als je al jaren in de kerk zit, maar toch staat het niet echt dichtbij deze generatie ofzo.
Ik ben dan ook een groot voorstander van het Psalmen voor Nu project.
Geweldig! Hoe denk je daarover dan? Bijbels geïnspireerd, maar toch modern :)

Mwah... hoewel het in de Bijbel staat vind ik de tekst ,,Sla hun gezicht kapot, sla hen de tanden uit" niet bijster sterk :D Is zelfs wel een beetje raar om dat zo te zingen :D

Marnix schreef:Het probleem is dat je selectief aan het kijken bent. Het gaat over de relatie met God... en is niet alleen ik, maar ook U.. en dat in de eerste plaats. Staat hier ergens dat de mens het allemaal zelf doet en dat dat niet van God komt? Het is een belijdenis (moet je kijk hoevaak die begint met "Ik geloof".Waarom hoor je daar nooit wat over?

Idd, dat vind ik mooi aan dat lied. Het laat zien dat je rust kunt vinden bij God. Maar als ik dan zing ,,Ik verkies om bij U te zijn", dan krijg ik daar een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Alsof het allemaal van mij komt i.p.v. God.

Zoals ik al zei: Het zijn lofliederen van mensen die zich in Christus vergeven en geheiligd weten. Het is dankzij Christus, en het werk van de Geest... dat je dit kan en mag zingen. Het heeft dus niets te maken met denken dat je jezelf kan verlossen, want het is bedoeld als lofliederen voor verloste mensen die dit zingen, en niet mensen die zich door het zingen willen verlossen.

In een aantal gevallen ben ik het met je eens. Maar er zijn ook gevallen die niet aan je opmerkingen voldoen. En dat zijn m.i. geen goede liederen.

Ook "Aan uw voeten Heer" vind ik een mooi en goed lied van afhankelijkheid van God, liefde voor God, het verlangen om dicht bij Hem willen zijn en de belijden daar voor te willen gaan. En daar is niets mis mee, zolang mensen weten dat dit dankzij Jezus mogelijk is. Goed, ik kan zo een hele lading opwekking noemen waarin dat bezongen en beleden wordt.

Eens :)

Beide aangehaalde opwekkingsnummers zingen we wel eens in de kerk overigens Wink Maar als de synode er ook naar wil kijken... prima. Maar dan niet op zo'n manier (heej ik lees een paar keer het woordje "ik" dus het is mensgericht en zelfverlossingsgericht.

Daar ben ik het ook mee eens. Maar ze moeten dan wel kijken hoe dat 'ik' gebruikt wordt. En wat de boodschap van de tekst is.

Nog even een extra opmerking:
Ik ben het helemaal eens met je opmerking dat als opwekking in de eredienst verkeerd is, het eigenlijk ook niet buiten de eredienst gezongen moet worden. Dat opwekking buiten de eredienst wel mag, heb ik altijd al een merkwaardige redenering gevonden.

Neemt niet weg dat ik wel vrolijk meezing als we opwekking zingen :)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2007 20:10

Marnix schreef:Tja, ik vind het een onzinvergelijking. Veel teksten van opwekking zijn rechtstreeks uit de Bijbel. Als jij dat vergif durft te noemen moet je toch gaan oppassen.

Dat iets rechtstreeks uit de Bijbel komt, zegt ook niet alles. Dat zullen Marcion of Pelagius ongetwijfeld ook wel gedaan hebben, bij het schrijven van stukken.
Het gaat er ook om wàt je uit de Bijbel haalt.
Wat McDonalds in zijn eten stopt, zal op zichzelf niet uitsluitend slecht zijn. Er zullen best stoffen in zitten die je gewoon nodig hebt. Maar er ontbreekt ook veel, en de samenstelling is niet gezond. Vet heb je in een bepaalde mate nodig. En suiker is ook niet schadelijk, zolang het in de juiste mate wordt genuttigd. En verder zijn er stoffen die wel in gezond voedsel zitten, maar die in fastfood ontbreken.
Hetzelfde kun je denk ik zeggen over opwekkingsliederen.

Marnix schreef:Ik ben het dus met je eens dat Opwekking wat eenzijdig is. Daarmee is Opwekking op zich zeker niet verkeerd, als het maar goed wordt gedoseerd. In Evangelische kringen, waar vaak alleen maar Opwekking enzo gezongen wordt, vind ik die balans inderdaad niet goed. Maar af en toe een Opwekkingsnummer in de kerk zingen vind ik geen enkel probleem, integendeel, het zijn mooie lofliederen die Gods eer en liefde en grootheid bezingen. Gelukkig is daar bij mij in de kerk ook ruimte voor, en zingen we ze ook af en toe. Gelukkig zingen we daarnaast ook andere psalmen, hymnen en geestelijke liederen.

Ondanks het feit dat jij een evangelische inslag hebt, en ik een nadrukkelijk reformatorische, zijn we het toch over bepaalde dingen eens: alleen Opwekking voldoet niet. En dat ze in 'evangelische' kringen niet goed bezig zijn, als ze dat alleen maar zingen.
In het goedkeuren van Opwekking, wat jij hier doet, ben ik een heel stuk terughoudender. Ik ben er niet zo van overtuigd, dat Opwekking niet zo verkeerd is. Zo net had ik over de samenstelling van fastfood, en dat paste ik ook toe op Opwekking. Dan zou je nog kunnen denken: och, bepaalde stoffen die in fastfood (bepaalde elementen in Opwekking) zitten zijn niet verkeerd, maar je moet het aanvullen met wat anders, om het gezond te houden. Dat is deels waar, maar het is nog niet gezegd dat daarmee de hele waarheid gezegd is. Wat betreft Opwekking valt er nog wel iets meer te zeggen. Als ik in Opwekking een sfeer proef die mij niet aanstaat, en waar ik mij een grote vreemdeling bij voel, dan is er volgens mij toch iets meer aan de hand dan alleen maar een wat onevenwichtige samenstelling. In mijn impressie, die ik op 28 oktober 2006 weergaf, en waarnaar ik verwees, heb ik iets gezegd, wat ik nogal ernstig vind. Ik citeer het even:
Boekenlezer schreef:En dan kom ik bij het tweede. De opwekkingsliederen gaan er dan vanuit dat je zelf dan toch wel overeind blijft met je vroomheid. De omstandigheden in het leven kunnen tegenzitten, maar ík ben een vroom mens, die op God vertrouwt! God is er, en ik ben er ook nog met mijn vroomheid.

Dan heb ik het toch duidelijk niet meer over iets wat ontbreekt, maar over iets wat er wèl in voorkomt, en wat er niet in hoort! Een theologische dwaling dus!
En dat vind ik gewoon heel ernstig. Dat is ook de reden, dat ik gezegd heb: "En daarom moet je Opwekking niet willen als gereformeerde."
Want ik vind dat bepaald geen kleine dwaling! Als je hiermee het geestelijke leven van kerkmensen vergiftigt, zou dat wel eens heel schadelijke gevolgen kunnen hebben!

Je hebt het over het zingen van Opwekking in je eigen kerkdiensten. Toevallig weet ik dat je van dezelfde kerk bent, als ds. E.A. de Boer, die in het aangehaalde kranteartikel voorkomt. Dus zo komt het dan allemaal weer mooi dicht bij elkaar. Want dan kan ik gelijk wat gedachten uiten over het geestelijke klimaat van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.
Ik ben het er dus pertinent mee oneens, dat Opwekking toelaatbaar in kerkdiensten. Tenminste, dat is de regel zoals ik die formuleer. Kijk, als het gaat om opwekkingsliederen waar geen dwaling in te herkennen valt, dan valt het misschien nog te overwegen. Maar ik houd het op een misschien, want ik denk dat zoiets snel fout gaat, en dat er al snel toch wat ruimer wordt gezongen dan mijn regel toelaat. (Zo van: "O, als we dan toch bezig zijn met Opwekking, dan weet ik ook nog wel een paar mooie. Die, en die, en die. Zullen we die ook eens zingen in de kerk?")
In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt was men in het verleden volgens mij toch wat kritischer naar de 'evangelische' beweging, en zo ook Opwekking. Ik denk dat er toen meer overeenkomst was met mijn opvatting daarin, al zette men dan waarschijnlijk niet zo sterk die bevindelijke accenten, die ik wel zet. Maar als je ziet op welke manier Opwekking nu blijkbaar een plek heeft bij de kerkleden en wat er zoal kan, dan is er nogal wat veranderd! En hoe ds. E.A. de Boer daarover spreekt, vind ik merkwaardig, zoals ik al gezegd heb. Te meer, daar hij wel eens aangegeven heeft dat hij wel affiniteit heeft met dat bevindelijke van de Christelijke Gereformeerden, en dat hij het jammer vond dat daar in zijn eigen kerkgenootschap blijkbaar niet zo'n antenne voor was. Ik mis alle gereformeerde afbakening, en de GKV komt in het artikel op mij over als een tamelijk amorfe organisatie, die als geheel niet meer echt duidelijk ergens voor staat. I.i.g. niet de gereformeerde lijn. 'Waar wij voor staan? Tja, daar vraag je wat! We geloven in God, en het heil is in Jezus Christus. Maar wat moet ik er verder eigenlijk van zeggen...?', als ik het even als een fictieve uitspraak weergeef.
Ik mis dus de gereformeerde belijndheid. Het lijkt allemaal nogal gericht op: hoe ruim kunnen we zijn? En dat helaas op een manier, die op mij nogal eenzijdig overkomt. Ja, er zijn er wel, die die belijndheid willen handhaven, zoals bijv. ds. P.L. Storm in dat artikel. Maar het lijkt meer een bepaalde afdeling geworden te zijn binnen dat kerkverband.
En hoe is die veranderde houding te verklaren m.b.t. het 'evangelische'? Volgens mij is er een beetje een vaccuüm ontstaan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als het gaat om de geloofsbeleving. Iets waar te weinig aandacht voor geweest is. En dan ga je als kerkleden natuurlijk wat missen. Logisch! En in principe ook gezond.
Maar als je als kerk gereformeerd wilt zijn, blíjf dat dan ook! Kies dan ook voor een gereformeerde geloofsbeleving! En ga de boel niet zitten vergiftigen met evangelische en charismatische invloeden, zoals nu gebeurt! (Ik had het eigenlijk nog niet over de charismatischen, maar het is echt niks overdreven om dat erbij te halen, want dat speelt in de GKV!) Ga dan terug naar je eigen bronnen, en waar je voor staat. Kijk eventueel hoe andere gereformeerde kerkgenootschappen de geloofsbeleving vorm geven, en bezin je daarop!
Tja, dat is inderdaad minder snel dan even gauw bij de McDonalds (de 'evangelischen') langsrijden, waar je niet eens je auto uit hoeft bij het bestellen en afrekenen. Maar het is beslist de moeite waard, want het geloof wordt er zo ontzaglijk veel rijker van!
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 10 feb 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2007 20:13

Jo'tje schreef:Aan Opwekkingsliederen alleen heb je heus niet genoeg. Maar volgens mij is er ook niemand die dat hier wil beweren. Dat zegt nog niet dat er erg mooie liederen bij kunnen zitten.
En dat ik-gericht? Dat is wel zo ja. Maar verschilt ook weer hoe je het beleeft. Voor mij is het juist wel eens confronterend.
"Ja ik verkies nu om bij U te zijn en om naar U te luisteren."
O ja? Ga ik er altijd nog wel zo fanatiek voor? Denk ik daar in alle situaties aan, dat ik naar God wil luisteren?
Natuurlijk besef ik wel dat het God is die dat moet 'werken' in iemand, maar door zo'n lied word ik ook wel weer gewezen op m'n eigen inzet. Geen lauwheid.

Verder is een combinatie van verschillende liederen, psalmen, gezangen of gewoon muziek etc het meest compleet.
Want je maakt mij niet wijs dat iemand zich bij iedere situatie in het leven het allerbeste uit kan drukken in enkel psalmen..

Je stelt de waardevolle vraag: "O ja? Ga ik er altijd nog wel zo fanatiek voor? Denk ik daar in alle situaties aan, dat ik naar God wil luisteren?"
En dat moet wel een vraag zijn, waar geen enkel mens 'ja' op kan zeggen. Ik kan dat zeer zeker ook niet.
Maar helpt dat, om alleen met die vraag geconfronteerd te worden? Volgens mij niet. Want in de confrontatie met die vraag kom je niet tot een oplossing. Terwijl ik de 'evangelischen' er van verdenk dat ze het daar nou juist wèl van verwachten. Je moet dan gewoon even een oppepper hebben, een boost, om je geloof weer goed genoeg te doen zijn voor God, zo lijkt het dan. Maar ik verzeker je, dat dat een doodlopende weg is, waarmee je bovendien nog eens niets bereikt ook. (Symptoombestrijding!) Het enige wat je er waarschijnlijk mee bereikt, is dat je geconfronteerd wordt met je zondige aard. Dat je weer ontdekt: het is niet in mij, in mijzelf loopt alles dood. Helaas stopt jouw verhaaltje daar, en kom je op de proppen met je eigen inzet. Volgens mij is dat een doodlopende weg.
Het is niet onjuist om te beseffen dat God zijn Torah gegeven heeft, waarin Hij gezegd heeft dat Hij e.e.a. van ons verlangt. Maar we zullen het er niet mee redden. Want uiteindelijk, na voldoende ervaring, zal er niets anders meer overblijven dan als een gebroken zondaar aan de voeten van Jezus Christus neer te vallen, niet wetend hoe nog zalig te kunnen worden, om dan weet te krijgen van die "vreemde rechtvaardigheid" zoals Luther dat uitdrukte. (Vreemd = van een ander, niet van jezelf.)

Wat betreft die psalmen ben ik aanmerkelijk optimistischer, als het gaat om geestelijke herkenning. Want die zijn véél veelzijdiger dan Opwekking. Vergelijk de psalmen in dezen maar met een gezonde maaltijd. Dat is namelijk geen fastfood.
En dat is ook precies wat je oudere mensen hoort zeggen: in de Psalmen herken je je altijd, in wat voor situatie je ook zit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 10 feb 2007 20:49

Boekenlezer schreef:Ik mis dus de gereformeerde belijndheid.

Ja ik ook en ik ben GKv.
Het lijkt allemaal nogal gericht op: hoe ruim kunnen we zijn?

Ik denk dat het er niet direct omgaat 'hoe ruim kunnen we zijn', maar hoe voorkomen we een scheuring, hoe gaan we
met elkaar om in alle verscheidenheid, en ja dat gaat ten koste van het gereformeerd zijn, helaas

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 feb 2007 23:41

Marnix erkent dat Opwekkingsliederen eenzijdig zijn, en dat vind ik ook. Het kan geen kwaad om af en toe deze liederen te zingen, maar ook mijn probleem met Opwekking is de veelal ik-gerichtheid van de liederen. "Ik besluit om uw dienstknecht te zijn" Oh ja? Ik besluit niks! God trekt mij, en dan leer ik Hem te dienen! ( Fil 2,13
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen) Jij besluit niets, TENZIJ God het in je legt om een besluit te nemen. Als het goed is zullen ook bekeerde evangelischen erkennen dat het 100% genade is van God, dat Hij de Eerste en de Laatste in hun leven is! Maar als je veel van dit soort termen als "Ik verkies nu om bij U te zijn, Ik besluit om Uw dienstknecht te zijn" hoort, dan ga je op den duur gewoon geloven en niet anders meer weten dan dat je het zelf moet doen. God moet het doen voor 99,9%, maar die laatste 0,1% moet je zelf doen, namelijk Hem aannemen. Die je dat niet dan kom je er niet. Ofwel: Dan zou Gods werk niet volkomen zijn, niet genoeg. Ik heb daarom ook medelijden met mensen die alleen maar Opwekking zingen, zoals in zoveel Evangelische gemeenten gebeurt.
Na de vuurwerkramp in Enschede is er een interkerkelijke verootmoedigingsbijeenkomst geweest. Een Evangelische voorganger zei jaloers te zijn op de protestanten. "Jullie hebben de Psalmen nog, waarin jullie uit de diepten van je ellende kunt schreeuwen tot God. Wij kennen alleen maar blije liederen, wij moeten altijd maar weer blij zijn in de Heer, terwijl dat lang niet altijd het geval is." Dat geeft voor mij het gevaar van die richting weer. Ik heb echt veel waardering voor die broeders en zusters (want dat zijn het wel!!), maar het "Geloof in de Heer en je hebt geen problemen meer" zoals ik daar vaak ben tegengekomen stuit mij intens tegen de borst, omdat dat eenvoudigweg niet zo is...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2007 23:45

Bedankt voor jullie observering... ik ben het ermee eens dat geloof een gave van God is en dat je jezelf niet kunt bekeren. God kiest uit op welke tijd je tot geloof komt. Ik had eigenlijk nooit zo gezien dat in opwekking de gedachte zo naar voren komt dat je zelf moet kiezen, zoals dat in evangelische kerken ook gebeurt.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 feb 2007 00:00

Lalage schreef:Bedankt voor jullie observering... ik ben het ermee eens dat geloof een gave van God is en dat je jezelf niet kunt bekeren. God kiest uit op welke tijd je tot geloof komt. Ik had eigenlijk nooit zo gezien dat in opwekking de gedachte zo naar voren komt dat je zelf moet kiezen, zoals dat in evangelische kerken ook gebeurt.


Nee? Lees dan heel objectief eens de bundel door. Naast mooie liederen staan er ook veel liederen in van de strekking zoals beschreven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2007 00:03

Ik zie het nu door jullie voorbeelden, maar het was me dus niet eerder opgevallen.

Trouwens: ik vind psalmen voor nu ook erg gaaf, want de geneefse melodieen spreken mij helemaal niet aan. En de nieuwe berijmingen begrijp ik ook veel beter.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2007 01:06

Ik vind sommige geneefse melodieën prima zingbaar, vooral psalm 89 en 118.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2007 01:13

De tijd zal het leren waar God me heen leidt... en wat ik zal zingen voor Hem.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2007 09:45

Race406 schreef: Ik heb echt veel waardering voor die broeders en zusters (want dat zijn het wel!!), maar het "Geloof in de Heer en je hebt geen problemen meer" zoals ik daar vaak ben tegengekomen stuit mij intens tegen de borst, omdat dat eenvoudigweg niet zo is...

Dit is mij uit het hart gegrepen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2007 08:07

Bevlogen schreef:Mwah... hoewel het in de Bijbel staat vind ik de tekst ,,Sla hun gezicht kapot, sla hen de tanden uit" niet bijster sterk Heel Vrolijk Is zelfs wel een beetje raar om dat zo te zingen


Iets dergelijks staat er toch ook? Of is een oude berijming dan fijner omdat de inhoud wat minder duidelijk is als je het zingt?

Boekenlezer schreef:Dat iets rechtstreeks uit de Bijbel komt, zegt ook niet alles. Dat zullen Marcion of Pelagius ongetwijfeld ook wel gedaan hebben, bij het schrijven van stukken.
Het gaat er ook om wàt je uit de Bijbel haalt.
Wat McDonalds in zijn eten stopt, zal op zichzelf niet uitsluitend slecht zijn. Er zullen best stoffen in zitten die je gewoon nodig hebt. Maar er ontbreekt ook veel, en de samenstelling is niet gezond. Vet heb je in een bepaalde mate nodig. En suiker is ook niet schadelijk, zolang het in de juiste mate wordt genuttigd. En verder zijn er stoffen die wel in gezond voedsel zitten, maar die in fastfood ontbreken.
Hetzelfde kun je denk ik zeggen over opwekkingsliederen.


Kortom. alleen Opwekking zingen is eenzijdig, af en toe Opwekking zingen zeker niet verkeerd. Dan is een totaal anti-opwekkingspleidooi ook niet op zijn plaats, wel een pleidooi om er goed mee om te gaan.

Boekenlezer schreef:En dan kom ik bij het tweede. De opwekkingsliederen gaan er dan vanuit dat je zelf dan toch wel overeind blijft met je vroomheid. De omstandigheden in het leven kunnen tegenzitten, maar ík ben een vroom mens, die op God vertrouwt! God is er, en ik ben er ook nog met mijn vroomheid.


Tja, het zal met je achtergrond te maken hebben dat je deze conclusie trekt. Je conclusie is in de eerste plaats misplaatst. Als je met net zo'n gekleurde bril de psalmen zou lezen zou je net zulke conclusies kunnen gaan trekken. Moet je bijvoorbeeld Psalm 26 eens lezen... wat een vrome mens... Kan het ook nog eens dat iemand denkt: God is er, en ik geloof in Hem en wil Hem dienen? Lijkt mij Bijbels best wel correct. Het gaat bij Opwekking niet om de vroomheid van de mens, wel om geloof van die mens in God... en het daarom willen volgen van Hem, aanbidden van Hem etc.

Je hebt het over het zingen van Opwekking in je eigen kerkdiensten. Toevallig weet ik dat je van dezelfde kerk bent, als ds. E.A. de Boer, die in het aangehaalde kranteartikel voorkomt. Dus zo komt het dan allemaal weer mooi dicht bij elkaar. Want dan kan ik gelijk wat gedachten uiten over het geestelijke klimaat van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.


Ik denk dat het meer over jou visie op opwekking zegt dan over het geestelijke klimaat in de GKV. Een boom geeft goed vruchten als het klimaat goed is, is dat het niet, dan geeft hij niet van die goede vurchten. ga dus niet proberen het geestelijke klimaat te beoordelen op jou visie op bepaalde liederen. Kijk liever naar de vruchten. Mijn gemeente is divers, er zitten een hoop ouderen... niet iedereen is even gecharmeerd van opwekkingsliederen... maar er is geen tweedracht of zo in de gemeente en natuurlijk zijn er mensen die vragen "moet dat nou?" maar nog niemand heeft gesteld dat het geestelijke klimaat van de kerken niet goed is.

Ik ben het er dus pertinent mee oneens, dat Opwekking toelaatbaar in kerkdiensten. Tenminste, dat is de regel zoals ik die formuleer. Kijk, als het gaat om opwekkingsliederen waar geen dwaling in te herkennen valt, dan valt het misschien nog te overwegen. Maar ik houd het op een misschien, want ik denk dat zoiets snel fout gaat, en dat er al snel toch wat ruimer wordt gezongen dan mijn regel toelaat. (Zo van: "O, als we dan toch bezig zijn met Opwekking, dan weet ik ook nog wel een paar mooie. Die, en die, en die. Zullen we die ook eens zingen in de kerk?")


Prima, als je dwaalleer in staat moeten we het niet zingen. Als het er niet in staat maar er vanalles onterecht zo wordt geinterpreteerd door sommigen, is het daarmee nog geen dwaalleer. Gevoel en dus ook gevoelsargumenten zijn ook maar bedriegelijk.

In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt was men in het verleden volgens mij toch wat kritischer naar de 'evangelische' beweging, en zo ook Opwekking. Ik denk dat er toen meer overeenkomst was met mijn opvatting daarin, al zette men dan waarschijnlijk niet zo sterk die bevindelijke accenten, die ik wel zet. Maar als je ziet op welke manier Opwekking nu blijkbaar een plek heeft bij de kerkleden en wat er zoal kan, dan is er nogal wat veranderd! En hoe ds. E.A. de Boer daarover spreekt, vind ik merkwaardig, zoals ik al gezegd heb. Te meer, daar hij wel eens aangegeven heeft dat hij wel affiniteit heeft met dat bevindelijke van de Christelijke Gereformeerden, en dat hij het jammer vond dat daar in zijn eigen kerkgenootschap blijkbaar niet zo'n antenne voor was. Ik mis alle gereformeerde afbakening, en de GKV komt in het artikel op mij over als een tamelijk amorfe organisatie, die als geheel niet meer echt duidelijk ergens voor staat. I.i.g. niet de gereformeerde lijn.


Nog zo'n fijn vooroordeel. We zingen opwekking dus we staan niet meer ergens voor, in ieder geval niet voor de gereformeerde lijn. Men heeft gewoon ingezien dat "af en toe naar de Mac gaan" om die wat jammere vergelijking toch maar weer te gebruiken, helemaal niet verkeerd is... dat er goede dingen inzitten die ook nodig zijn... en in rijgemaakte kerk waar het percentage opwekking in de kerk echt niet hoog, dus wees niet bang voor een overdosis.

'Waar wij voor staan? Tja, daar vraag je wat! We geloven in God, en het heil is in Jezus Christus. Maar wat moet ik er verder eigenlijk van zeggen...?', als ik het even als een fictieve uitspraak weergeef.
Ik mis dus de gereformeerde belijndheid. Het lijkt allemaal nogal gericht op: hoe ruim kunnen we zijn? En dat helaas op een manier, die op mij nogal eenzijdig overkomt. Ja, er zijn er wel, die die belijndheid willen handhaven, zoals bijv. ds. P.L. Storm in dat artikel. Maar het lijkt meer een bepaalde afdeling geworden te zijn binnen dat kerkverband.


Het gaat er om hoe ruim we mogen zijn. Als dat Bijbels getoetst wordt is daar niks ongereformeerds bij, nieuwe liederen zingen is niet onbijbels, niet ongereformeerd (vanuit de bron, hoewel er in het verleden soms nogal verkrampt met nieuwe liederen is omgegaan en er eeuwen lang in veel kerken alleen Psalmen gezongen werden.

En hoe is die veranderde houding te verklaren m.b.t. het 'evangelische'? Volgens mij is er een beetje een vaccuüm ontstaan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als het gaat om de geloofsbeleving. Iets waar te weinig aandacht voor geweest is. En dan ga je als kerkleden natuurlijk wat missen. Logisch! En in principe ook gezond.


Het heeft niet te maken met een vacuum wat betreft geloofsbeleving, de geloofsbeleving is door nieuwe liederen echt niet minder geworden. Wat je beschrijft is geen geloofsbeleving, hooguit een stkje cultuurbeleving.

Maar als je als kerk gereformeerd wilt zijn, blíjf dat dan ook! Kies dan ook voor een gereformeerde geloofsbeleving! En ga de boel niet zitten vergiftigen met evangelische en charismatische invloeden, zoals nu gebeurt! (Ik had het eigenlijk nog niet over de charismatischen, maar het is echt niks overdreven om dat erbij te halen, want dat speelt in de GKV!) Ga dan terug naar je eigen bronnen, en waar je voor staat. Kijk eventueel hoe andere gereformeerde kerkgenootschappen de geloofsbeleving vorm geven, en bezin je daarop!
Tja, dat is inderdaad minder snel dan even gauw bij de McDonalds (de 'evangelischen') langsrijden, waar je niet eens je auto uit hoeft bij het bestellen en afrekenen. Maar het is beslist de moeite waard, want het geloof wordt er zo ontzaglijk veel rijker van!


Sorry maar ik vind deze reactie giftiger dan opwekkingsliederen en het af en toe zingen van deze liederen in de gereformeerde erediensten. Wat dit betreft. Er komen nieuwe lofliederen bij, meer aandacht voor de persoonlijke relatie met Hem en het praktische leven als christenen. lijkt mij een goede zaak, aangezien soms geloven heel gewoon in geworden, een automatisme soms zelfs. Hoewel er kwa vormen en ook inhoudelijk wat verschuivingen zijn in mijn kerk zie ik in de uitwerking heel duidelijk Gods zegen. De gemeente is warmer en actiever geworden en als ik dat vergelijk met de GKV van een poos terug, de zogenaamde enige ware kerk, vind ik het een stukbeter zo. En af en oe opwekking zingen is dan alleen maar gezond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2007 10:11

Boekenlezer schreef:
Jo'tje schreef:Aan Opwekkingsliederen alleen heb je heus niet genoeg. Maar volgens mij is er ook niemand die dat hier wil beweren. Dat zegt nog niet dat er erg mooie liederen bij kunnen zitten.
En dat ik-gericht? Dat is wel zo ja. Maar verschilt ook weer hoe je het beleeft. Voor mij is het juist wel eens confronterend.
"Ja ik verkies nu om bij U te zijn en om naar U te luisteren."
O ja? Ga ik er altijd nog wel zo fanatiek voor? Denk ik daar in alle situaties aan, dat ik naar God wil luisteren?
Natuurlijk besef ik wel dat het God is die dat moet 'werken' in iemand, maar door zo'n lied word ik ook wel weer gewezen op m'n eigen inzet. Geen lauwheid.

Verder is een combinatie van verschillende liederen, psalmen, gezangen of gewoon muziek etc het meest compleet.
Want je maakt mij niet wijs dat iemand zich bij iedere situatie in het leven het allerbeste uit kan drukken in enkel psalmen..

Je stelt de waardevolle vraag: "O ja? Ga ik er altijd nog wel zo fanatiek voor? Denk ik daar in alle situaties aan, dat ik naar God wil luisteren?"
En dat moet wel een vraag zijn, waar geen enkel mens 'ja' op kan zeggen. Ik kan dat zeer zeker ook niet.
Maar helpt dat, om alleen met die vraag geconfronteerd te worden? Volgens mij niet. Want in de confrontatie met die vraag kom je niet tot een oplossing. Terwijl ik de 'evangelischen' er van verdenk dat ze het daar nou juist wèl van verwachten. Je moet dan gewoon even een oppepper hebben, een boost, om je geloof weer goed genoeg te doen zijn voor God, zo lijkt het dan. Maar ik verzeker je, dat dat een doodlopende weg is, waarmee je bovendien nog eens niets bereikt ook. (Symptoombestrijding!) Het enige wat je er waarschijnlijk mee bereikt, is dat je geconfronteerd wordt met je zondige aard. Dat je weer ontdekt: het is niet in mij, in mijzelf loopt alles dood. Helaas stopt jouw verhaaltje daar, en kom je op de proppen met je eigen inzet. Volgens mij is dat een doodlopende weg.
Het is niet onjuist om te beseffen dat God zijn Torah gegeven heeft, waarin Hij gezegd heeft dat Hij e.e.a. van ons verlangt. Maar we zullen het er niet mee redden. Want uiteindelijk, na voldoende ervaring, zal er niets anders meer overblijven dan als een gebroken zondaar aan de voeten van Jezus Christus neer te vallen, niet wetend hoe nog zalig te kunnen worden, om dan weet te krijgen van die "vreemde rechtvaardigheid" zoals Luther dat uitdrukte. (Vreemd = van een ander, niet van jezelf.)

Wat betreft die psalmen ben ik aanmerkelijk optimistischer, als het gaat om geestelijke herkenning. Want die zijn véél veelzijdiger dan Opwekking. Vergelijk de psalmen in dezen maar met een gezonde maaltijd. Dat is namelijk geen fastfood.
En dat is ook precies wat je oudere mensen hoort zeggen: in de Psalmen herken je je altijd, in wat voor situatie je ook zit.


Alleen Psalmen zingen is ook niet gezond. Ook dan mis je belangrijke ingredienten. De vitamine J. De Psalmen zijn mooi en rijk, maar niet volledig, ze zijn immers eeuwen voor Jezus komt geschreven, en ook al wordt er wel naar Hem verwezen, het is ook belangrijk om nieuwe liederen te zingen, over dingen die pas eeuwen na de Psalmen gebeurden maar net zo Bijbels zijn. Daarom wordt er allereerst in de Psalmen en ook in het nieuwe testament op te roepen Hem te loven met Psalmen, hymnen en geestelijke liederen. Jij hebt het hier telkens over de mens die ontdekt wat hij niet kan. Absoluut niet onbelangrijk, en wat dat betreft is Opwekking inderdaad wat eenzijdig... Maar het geloof houdt toch ook vooral in dat de mens gelooft en weet dat Hij het niet kan, maar Christus juist daarom voor ons stierf en we daardoor verlost mogen zijn.... en dat Paulus daarom ook kon schrijven: Verblijdt u ten allen tijde... en "Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.

Verder heb ik al uitgelegd dat Opwekkingsliederen lofliederen zijn van christenen die zich door Christus verlost weten. Juist in ons zondebesef mogen we ook op Christus zien en Hem danken omdat Hij ons wast en heiligt, en we dat niet zelf hoeven te doen. Daarom kunnen die lofliederen gezongen worden, ook al weten we dat we zelf iedere dag weer zondigen. Daarom mogen we ook verlangen naar Hem en dat elke keer weer tegen Hem zeggen. Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij. Of met Psalm 51: Schep in mij een nieuw hart. De weg van Christus loopt nooit dood dus wie zich door Hem verlost weet en looft en prijst met Opwekking, zit niet op een doodlopende weg. Het probleem is dat zolang je blijft stellen dat het bij Opwekking vooral om de mens, de vrome mens, in plaats van om de door God schoongewassen mens die zich van God afhankelijk weet en Hem wil volgen en dienen, dat het hele beeld vertekent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2007 10:31

Race406 schreef:Marnix erkent dat Opwekkingsliederen eenzijdig zijn, en dat vind ik ook. Het kan geen kwaad om af en toe deze liederen te zingen, maar ook mijn probleem met Opwekking is de veelal ik-gerichtheid van de liederen. "Ik besluit om uw dienstknecht te zijn" Oh ja? Ik besluit niks! God trekt mij, en dan leer ik Hem te dienen! ( Fil 2,13
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen) Jij besluit niets, TENZIJ God het in je legt om een besluit te nemen. Als het goed is zullen ook bekeerde evangelischen erkennen dat het 100% genade is van God, dat Hij de Eerste en de Laatste in hun leven is! Maar als je veel van dit soort termen als "Ik verkies nu om bij U te zijn, Ik besluit om Uw dienstknecht te zijn" hoort, dan ga je op den duur gewoon geloven en niet anders meer weten dan dat je het zelf moet doen. God moet het doen voor 99,9%, maar die laatste 0,1% moet je zelf doen, namelijk Hem aannemen. Die je dat niet dan kom je er niet. Ofwel: Dan zou Gods werk niet volkomen zijn, niet genoeg. Ik heb daarom ook medelijden met mensen die alleen maar Opwekking zingen, zoals in zoveel Evangelische gemeenten gebeurt.
Na de vuurwerkramp in Enschede is er een interkerkelijke verootmoedigingsbijeenkomst geweest. Een Evangelische voorganger zei jaloers te zijn op de protestanten. "Jullie hebben de Psalmen nog, waarin jullie uit de diepten van je ellende kunt schreeuwen tot God. Wij kennen alleen maar blije liederen, wij moeten altijd maar weer blij zijn in de Heer, terwijl dat lang niet altijd het geval is." Dat geeft voor mij het gevaar van die richting weer. Ik heb echt veel waardering voor die broeders en zusters (want dat zijn het wel!!), maar het "Geloof in de Heer en je hebt geen problemen meer" zoals ik daar vaak ben tegengekomen stuit mij intens tegen de borst, omdat dat eenvoudigweg niet zo is...


Nou ja, mee eens, dat is de eenzijdigheid van Opwekking en dat heeft die voorganger goed gezien. Daarom is andere liederen zingen ook heel belangrijk, voor de goede balans. Alleen opwekking is niet goed, met alleen Psalmen zou ik ook wat missen. Hoewel het "geloof in de Heer, dan heb je geen problemen meer" ook niet door veel evangelischen geleerd wordt, ze weten wel beter :) De meesten dan. En dat weet ik uit ervaring. Overigens ben ik het er niet mee eens dat de mens niets besluit. Ik kan er voor kiezen om God bij vanalles te betrekken, om bij Hem te zijn, met Hem te praten... of dat niet te doen. Als Jezus aan Petrus vraagt: Hebt u mij lief, antwoordt Petrus dan soms met: ach dat kan ik toch niet zelf?

Misschien goed om eens Psalm 26 en Psalm 101 bijvoorbeeld te lezen. Als die niet in het psalmboek maar in de Opwekkingsbundel hadden gestaan zouden ze volgens mij hier gewoon ook als voorbeelden voor jullie verhaal gebruikt worden. Kijk toch eens wat vroom, ik-gericht, de mens moet het weer doen. Onzin. God doet het... Hij verandert mensen en maakt dat ze tot Hem kunnen naderen... en bij Hem willen zijn, naar Hem willen luisteren. Dat je de tekst niet geweldig vindt, prima, maar het gaat niet over zelfverlossing.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten