Humor in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Humor in de hemel

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 02:38

Wat ik me afvroeg: zou er in de hemel en bij God plaats zijn voor humor? Enerzijds natuurlijk wel, omdat humor iets goeds en moois is/kan zijn, kleur geeft aan het leven, etc. Maar anderzijds komt humor (meestal?) voort uit onvolmaaktheid, terwijl men zegt dat de hemel en God volmaakt zijn..

Wat denken jullie?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2005 02:43

Goede vraag (maar daar waren we het al over eens).

Momenteel neig ik naar een theoretisch nee, omdat humor en onvolmaaktheid hand in hand lijken te gaan en de hemel in theorie volmaakt is; en naar een praktisch ja, omdat humor een gave lijkt te zijn :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 jan 2005 08:34

Ik denk dat we maar niet al te diep op zulke vragen in moeten gaan. Beter is het te vertrouwen op het feit dat het in de hemel zeker volmaakt zal zijn. Hoe die volmaaktheid eruit zal zien en ingevuld zal zijn, daar kunnen wij toch geen voorstelling van hebben...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jan 2005 11:30

De hemel zal wellicht volmaakt zijn, maar waarom is er geen volmaakte humor mogelijk? De humor van God is volmaakt, toch? De humor van God zal men dus mogen delen in de hemel... Of niet?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2005 11:40

Zou God nooit eens zin hebben om lekker eens een zondaardtje te pesten, figuurlijk watjes in zijn oren doet? Ik denk dat God ook een zeker gevoel van menselijkheid heeft dus hij kan lachen, haten en boos zijn.

Waarom zou hij dan geen grillen kunnen hebben? de duivel heeft wel grillen maar dat zijn andere... heb ik ooit eens gezegt op dit forum, ben al zwaar aan het zoeken naar die topic...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jan 2005 11:59

Was het niet Godfried Bomans die schreef dat humor overwonnen droefheid is?
In dat geval kan ik me er misschien wel iets bij voorstellen. Dat de heiligen staan te lachen als ze terugdenken aan hun grote zorgen en problemen, terwijl ze dan zien hoe klein die zijn geweest in vergelijking met de zorgzaamheid van onze grote God.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 12:14

Retep schreef:Ik denk dat we maar niet al te diep op zulke vragen in moeten gaan. Beter is het te vertrouwen op het feit dat het in de hemel zeker volmaakt zal zijn. Hoe die volmaaktheid eruit zal zien en ingevuld zal zijn, daar kunnen wij toch geen voorstelling van hebben...

Hm, ik denk dat de vraag wat precies volmaakt is cruciaal is voor mijn vraag. Ik neig zelf eerder naar het 'praktisch ja' van Gershwin en Raido. Want misschien is niet alles wat wij onvolmaakt noemen ook echt onvolmaakt zoals dat in de hemel niet voor zou komen. Bijvoorbeeld het paradijs, ik denk niet dat het onmogelijk is dat Adam z'n hoofd eens gestoten heeft tegen een laaghangende boomtak en dat Adam en Eva daar samen om gelachen hebben. Dat is wat ik bedoel met humor die voortkomt uit onvolmaaktheid (zoals de meeste (alle?) humor dus), en ik kan me niet voorstellen dat dergelijke 'onvolmaaktheden' afwezig waren in het 'volmaakte' paradijs.

Wat Maja zegt, daar zit ook wel wat in. Maar dan zou de bron van alle hemelse humor in het aardse (onvolmaakte) verleden liggen, en er in feite geen 'hemelse' humor zijn.

Maluku
Verkenner
Verkenner

Humor in de Hemel

Berichtdoor Maluku » 26 jan 2005 12:17

Natuurlijk is er humor in de Hemel,het zou een saaie boel zijn als het er niet is. Jezus was een beelddrager van God,ik denk zelfs dat hij veel gelachen heeft met al zijn dicipelen.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 26 jan 2005 12:35

Humor onvolmaakt?
Leedvermaak misschien en satire....
maar dat wil nog niet zeggen dat alle humor onvlmaakt is.
Humor houdt verband met plezier in het leven. En dat is er wel bij en met God!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 12:50

Humor zelf is misschien niet onvolmaakt, maar de dingen waar het uit voortkomt (meestal) wel. Namelijk fouten, domme acties, misverstanden, etc.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 jan 2005 13:01

Of er humor in de hemel is lijkt me totaal niet relevant. Alles in de hemel gebeurt tot eer van God. Alleen God wordt daar bedoeld, en Hij wordt daar geloofd en geprezen door de engelen en de gelovigen.

Maluku
Verkenner
Verkenner

Humor in de Hemel

Berichtdoor Maluku » 26 jan 2005 13:14

God heeft ons geschapen ook met emoties: lachen,huilen dus Humor hoort
erbij,ook in de hemel denk ik.Een vriend van mij is een tijdje geleden overleden ik kon altijd lachen om zijn humor.Het zou me verbazen,als hij
daar anders zou zijn dan dat hij hier op aarde was.

PeterD

Re: Humor in de Hemel

Berichtdoor PeterD » 26 jan 2005 13:20

Maluku schreef:Natuurlijk is er humor in de Hemel,het zou een saaie boel zijn als het er niet is.

Hoe kan het daar een saaie boel zijn als je altijd met Hem mag zijn? Humor zal in het niet verdwijnen bij het feit dat we bij Hem eeuwig mogen zijn, en Hem eeuwig groot mogen maken!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 jan 2005 13:24

Raido schreef:Zou God nooit eens zin hebben om lekker eens een zondaardtje te pesten, figuurlijk watjes in zijn oren doet? Ik denk dat God ook een zeker gevoel van menselijkheid heeft dus hij kan lachen, haten en boos zijn.

Menselijkheid? NEE, God is goddelijk, dus niet menselijk. Dingen in de Bijbel worden op een menselijke manier uitgedrukt, om het als het ware voor mensen handen en voeten te geven. Dat ze zich er een klein beetje bij voor kunnen stellen. We kunnen mijns inziens echt niet zeggen of er humor is in de hemel. Dat kun je ook niet vinden in de bijbel, dus is het ook een soort van gissen. God toornt over de zonde, dat zeker, maar Hij doet het niet om iemand te pesten. Het is de verdiende straf. Uhm, en dat toornen, dat is volgens mij op een menselijke manier uitgedrukt.

Maluku
Verkenner
Verkenner

Re: Humor in de Hemel

Berichtdoor Maluku » 26 jan 2005 13:29

PeterD schreef:
Maluku schreef:Natuurlijk is er humor in de Hemel,het zou een saaie boel zijn als het er niet is.

Hoe kan het daar een saaie boel zijn als je altijd met Hem mag zijn? Humor zal in het niet verdwijnen bij het feit dat we bij Hem eeuwig mogen zijn, en Hem eeuwig groot mogen maken!

Er word in de Hemel ook geleefd,Hem groot maken en prijzen hoort erbij,dus lachen humor ook.

Terug naar “Archief”