Retep schreef:Ik denk dat we maar niet al te diep op zulke vragen in moeten gaan. Beter is het te vertrouwen op het feit dat het in de hemel zeker volmaakt zal zijn. Hoe die volmaaktheid eruit zal zien en ingevuld zal zijn, daar kunnen wij toch geen voorstelling van hebben...
Hm, ik denk dat de vraag wat precies volmaakt is cruciaal is voor mijn vraag. Ik neig zelf eerder naar het 'praktisch ja' van Gershwin en Raido. Want misschien is niet alles wat wij onvolmaakt noemen ook echt onvolmaakt zoals dat in de hemel niet voor zou komen. Bijvoorbeeld het paradijs, ik denk niet dat het onmogelijk is dat Adam z'n hoofd eens gestoten heeft tegen een laaghangende boomtak en dat Adam en Eva daar samen om gelachen hebben. Dat is wat ik bedoel met humor die voortkomt uit onvolmaaktheid (zoals de meeste (alle?) humor dus), en ik kan me niet voorstellen dat dergelijke 'onvolmaaktheden' afwezig waren in het 'volmaakte' paradijs.
Wat Maja zegt, daar zit ook wel wat in. Maar dan zou de bron van alle hemelse humor in het aardse (onvolmaakte) verleden liggen, en er in feite geen 'hemelse' humor zijn.