Godsbeelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Godsbeelden

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 10:34

De afgelopen tijd valt me iets op met betrekking tot godsbeelden.

Het moge duidelijk zijn dat iedereen een eigen godsbeeld creeert. Er zijn ongetwijfeld mensen die roepen dat hun beeld onvoorwaardelijk gebasseerd is op Zijn woord, maar als je objectief kijkt naar een ieders godsbeeld zul je moeten vaststellen dat ieder individu zichzelf een beeld maakt van God. Zelfs mensen die het bestaan van God ontkennen hebben vanuit dat perspectief een godsbeeld. Wat duidelijk moge zijn is dat ieders godsbeeld onvolmaakt is, verre van perfect. Toch doet iedereen er ontzettend veel moeite voor om het eigen godsbeeld op anderen te projecteren of erger, op te dringen. Men be- en veroordeeld elkaar op basis van het godsbeeld dat men heeft. Daarbij vergetende dat God alleen het recht van oordelen toekomt.
En wees eerlijk, zijn we met z'n allen niet een lachertje? We gedragen ons als de clowns, de hofnarren, van God. Alleen denk ik niet dat de Koning om ons zal lachen, hooguit meewarig zijn hoofd schudden. Wij, die op schandelijke wijze zijn schepping vernielen, denken boven God te mogen treden. Onze onvolmaakte godsbeelden denken wij als de absolute waarheid te mogen presenteren. Hoe komen wij aan die goddelijke wijsheid? Uit zijn woord? Wat een onzin, natuurlijk is dat niet zo. Alle godsbeelden van christenen zijn direct of minimaal indirect aan de bijbel gerelateerd, toch zijn ze allemaal anders. Allemaal absolute waarheden? Inderdaad, dat is onmogelijk.
God is liefde of God is rechtvaardig of God is jaloers of...of...of... Iedereen legt de nadruk op een ander facet van zijn 'persoonlijkheid'. Hoe durven wij echter andersdenkenden te verdoemen? Puur arrogantie en goddeloosheid.
Uit de Bijbel blijkt iets anders. Natuurlijk, alle genoemde zaken en nog veel meer zijn onderdeel van zijn Grootheid. Maar uit de Bijbel blijkt ook dat wij christenen evengoed nietige mensen zijn en dus niet de waarheid en de wijsheid in pacht hebben.
God is vele malen groter dan onze zelf-gecreeerde godsbeeldjes. Hij staat vele treden boven onze liefdevolle, rechtvaardige of vertoornde godjes. Hij staat vele treden verder boven onze godjes die alles met de mantel der liefde bedekken en ook vele treden boven onze godjes die alles verdoemen. Hoe durven we God zo klein te maken? Clowns, dat zijn we...

Ik probeer hiermee een objectief beeld te schetsen van wat zich afspeelt op dit forum en in de wereld. Ook vanuit bijbels perspectief.
Ik ben niet zonder zonde ik zal dus niet met stenen gaan smijten, en ja, ook uit het verband gerukte en menselijk geinterpreteerde bijbelteksten kunnen dienen als stenen. Aan u dus of u de bijbel gebruik als waardevolle leidraad of als messcherpe steen om bijvoorbeeld mij (of een ander) de schedel in te slaan.

Amen.

Collateral

Re: Godsbeelden

Berichtdoor Collateral » 24 jan 2005 10:44

kurtyo schreef:Het moge duidelijk zijn dat iedereen een eigen godsbeeld creeert. Er zijn ongetwijfeld mensen die roepen dat hun beeld onvoorwaardelijk gebasseerd is op Zijn woord, maar als je objectief kijkt naar een ieders godsbeeld zul je moeten vaststellen dat ieder individu zichzelf een beeld maakt van God. Zelfs mensen die het bestaan van God ontkennen hebben vanuit dat perspectief een godsbeeld. Wat duidelijk moge zijn is dat ieders godsbeeld onvolmaakt is, verre van perfect.

Eens.

Toch doet iedereen er ontzettend veel moeite voor om het eigen godsbeeld op anderen te projecteren of erger, op te dringen. Men be- en veroordeeld elkaar op basis van het godsbeeld dat men heeft. Daarbij vergetende dat God alleen het recht van oordelen toekomt.
En wees eerlijk, zijn we met z'n allen niet een lachertje? We gedragen ons als de clowns, de hofnarren, van God. Alleen denk ik niet dat de Koning om ons zal lachen, hooguit meewarig zijn hoofd schudden.

Dat is jouw godsbeeld... misschien kan Hij er wel om lachen. ;)

God is vele malen groter dan onze zelf-gecreeerde godsbeeldjes. Hij staat vele treden boven onze liefdevolle, rechtvaardige of vertoornde godjes. Hij staat vele treden verder boven onze godjes die alles met de mantel der liefde bedekken en ook vele treden boven onze godjes die alles verdoemen.

Ook eensch.

Clowns, dat zijn we...

Mis! We zijn goden. :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jan 2005 10:56

19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Zonder binding aan het profetische Woord zullen we inderdaad onze eigen godsbeelden creeren en dat is zonde.
Met binding aan het profetische Woord door de verlichting met de Heilige Geest, zal Hij ons in de Waarheid leiden.

Wanneer dat laatste het geval is, dan vervallen we niet in oeverloos relativisme aan de ene kant en grenzeloze zelfoverschatting aan de andere kant.
Laatst gewijzigd door elbert op 24 jan 2005 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 10:57

Ja, dat klopt, dat is mijn godsbeeld. Hoewel dat is niet perce mijn beeld van God, het heeft er meer mee te maken dat ik de mensen (mezelf incluis) zo belachelijk vind. Ik kan me niet voorstellen dat God daar lol aan beleeft. Maar ik besef dat ik daar God tekort mee doe.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jan 2005 11:07

elbert schreef:Zonder binding aan het profetische Woord zullen we inderdaad onze eigen godsbeelden creeren en dat is zonde.
Met binding aan het profetische Woord door de verlichting met de Heilige Geest, zal Hij ons in de Waarheid leiden.

1) Om dit te geloven moet je al een bepaald godsbeeld gecreëerd hebben.
2) Zelfs mensen die algemeen voor 'in de Waarheid geleid' worden aangezien, zijn het op punten oneens (geweest). Dat wordt dan weer afgedaan als 'ja maar het blijven mensen'... Flauw.

kurtyo schreef:Ja, dat klopt, dat is mijn godsbeeld. Hoewel dat is niet perce mijn beeld van God, het heeft er meer mee te maken dat ik de mensen (mezelf incluis) zo belachelijk vind. Ik kan me niet voorstellen dat God daar lol aan beleeft. Maar ik besef dat ik daar God tekort mee doe.

Ok, dan ben ik het aardig met je eens...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 jan 2005 11:11

Ik denk dat het daarom is dat er in de bijbel staat dat je geen beeltenis van God mag maken.
We hebben wel ieder ons eigen Godsbeeld, maar het kan nooit kloppen.
Daarom staat er ook dat het niet mag. Wij zijn te klein en te dom om te begrijpen wat God is, dat ben ik zeker van mening.
De mens wil gelijk zijn aan God , net als Lucifer.
Daarom is men nu aan het beslissen over leven en dood, slachthuizen, vleesfabrieken, reageerbuisbaby's, clonen, etc.
Das nou precies wat mijn God niet wil.
Daarom ben ik ook gestopt met vleeseten.
Omdat kuikens uit een broedmachine komen, gesorteerd worden op een lopende band, de zwakke vergast, de rest in 6 weken klaargestoomd tot een vleesbonk van 2 kilo. En dat gaan we dan eten? En we vinden het nog lekker ook?
Kan het nog triester?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 11:24

Je zegt het zo mooi MM, dat is nu net wat mijn god niet wil. Jouw god...

Het gaat me niet eens om de afbeelding, ik ben namelijk niet tegen het afbeelden van Jezus (in de breedste zin van het woord) en God de Vader (abstract). Dat heeft nog niet eens heel veel te maken met 'tekort doen aan'.

Het gaat mij om het beeld dat de mensen in woorden en daden van 'hun god' scheppen. Het gaat me om de woorden die je om je oren geslingerd krijgt in discussies. (God is dit en dat en zus en zo en god doet die en dat en zus en zo).

En Elbert, je zegt het zo mooi dat we in waarheid geleid worden door de Heilige Geest. Was het maar waar. waarom dan al die verschillen? Al die interpretaties? Al die meningen? Al die woorden? Al die stenen?

Of is er toch maar 1 ware leer?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jan 2005 12:00

kurtyo schreef:En Elbert, je zegt het zo mooi dat we in waarheid geleid worden door de Heilige Geest. Was het maar waar. waarom dan al die verschillen? Al die interpretaties? Al die meningen? Al die woorden? Al die stenen?

Of is er toch maar 1 ware leer?

Laat ik dan nu iets zeggen wat minder mooi klinkt, maar waar de Bijbel ook over spreekt. ;)

Als ik je posts zo lees, dan merk ik dat je verlangt naar eenheid, eendracht en eensgezindheid onder elkaar, om te beginnen onder christenen. Dat is een verlangen wat ik deel en daar moeten we ook altijd naar streven, maar we moeten daarbij wel nuchter zijn. De Bijbel windt er nl. geen doekjes om dat er hier op aarde geen eensgezindheid is en dat die voorlopig (tot de jongste dag) er niet zal zijn ook. Wie christen is, die kan op vervolging en tegenspraak rekenen, zelfs in de kerk en tussen kerken onderling. Jezus heeft dat ook op meerdere plaatsen gezegd. Een aantal voorbeelden:

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
20 Gedenk des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.

Wie christen wil zijn, die heeft geen gemakkelijk leven te verwachten, maar vervolging en zelfs (zeker in de tijd van de apostelen) het kruis! De oorzaak hiervan kunnen we ook in de Bijbel vinden, denk maar aan de gelijkenis van het zaad in de akker in Matth. 13, de zondeval in Gen. 3 enz. De verdeeldheid en ruzies zit als het ware al in ons ingebakken. Als dat al voor eenieder persoonlijk geldt, dan zal dat zeker ook naar voren komen in breder verband. Er is dus een voortdurende oorlog aan de gang tussen God en de duivel en deze wereld is daarin het slagveld. Daarin zijn wij dan ook helemaal betrokken.

Vandaar ook dat de apostel Paulus zijn medegelovigen oproept om de gehele geestelijke wapenrusting aan te trekken (Ef. 6). Dat zou niet nodig zijn als er geen strijd te verwachten was.

Uit die strijd blijkt dat we het echte gelukkige leven hier niet op deze aarde kunnen leven. Daarom verlangen we (samen met Abraham en alle andere ware gelovigen) naar een ander (beter) vaderland (Hebr. 11).

Dit klinkt allemaal minder mooi dan mijn eerdere post, maar het is net zo goed realiteit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 12:30

elbert schreef:Zonder binding aan het profetische Woord zullen we inderdaad onze eigen godsbeelden creeren en dat is zonde.

Wanneer dat laatste het geval is, dan vervallen we niet in oeverloos relativisme aan de ene kant en grenzeloze zelfoverschatting aan de andere kant.

Laten we hopen dat dat echt zo is.. want als de Geest werkelijk in Waarheid leidt is het maar 1 stapje verder om te concluderen dat dan blijkbaar alle 'oprechte christenen' dezelfde mening over dit soort dingen zullen (moeten) hebben. En dan ligt die zelfoverschatting (alhoewel het niet direct zelfoverschatting hoeft te zijn) op de loer.

Overigens had ik de indruk dat kurtyo nog niet eens zo zeer verlangt naar eenheid als wel naar relativering van verschillen, vanuit de gedachte dat we allemaal de wijsheid niet in pacht hebben. En dat zou met redelijke mensen toch mogelijk moeten zijn..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 24 jan 2005 12:41

Dit is iets waar ik me ook steeds meer bewust van wordt, ben het helemaal met Kurtyo eens.
..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 jan 2005 12:44

Het enige beeld van God dat de bijbel aanreikt is volgens mij de Heere Jezus. Wie de Zoon kent, kent de Vader. Wie de Zoon heeft gezien, heeft de Vader gezien. Het profetische Woord, dat zeer vast is, kent maar een spits, en dat is de Heere Jezus.
In Hem heeft God geleden. In Hem is God doodgemarteld aan het kruis en in Hem is God opgestaan. En dat allemaal niet voor Zichzelf, maar voor ons. Zijn liefde en rechtvaardigheid hebben Hem gedwongen. Zo is Hij de almachtige gebleken.
Dat is mijn Godsbeeld.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 12:48

En zelfs over Jezus verschillen de meningen en inzichten etc.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jan 2005 12:54

Aragorn schreef:

Laten we hopen dat dat echt zo is.. want als de Geest werkelijk in Waarheid leidt is het maar 1 stapje verder om te concluderen dat dan blijkbaar alle 'oprechte christenen' dezelfde mening over dit soort dingen zullen (moeten) hebben. En dan ligt die zelfoverschatting (alhoewel het niet direct zelfoverschatting hoeft te zijn) op de loer.

Overigens had ik de indruk dat kurtyo nog niet eens zo zeer verlangt naar eenheid als wel naar relativering van verschillen, vanuit de gedachte dat we allemaal de wijsheid niet in pacht hebben. En dat zou met redelijke mensen toch mogelijk moeten zijn..

Wat betreft bijzaken kunnen we van mening verschillen (N.B. de apostel Paulus wijst ons daar ook al op, bijv. op het eten van bepaald voedsel enz.).
Als we het echter over hoofdzaken hebben, zoals de menswording van Christus, Zijn lijden, sterven en opstanding en de betekenis daarvan voor ons eigen leven, de rechtvaardiging door het geloof alleen enz., dan is er toch echt geen compromis mogelijk.
Je kunt ook teveel willen relativeren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 15:19

Maar welk gevaar is volgens jou (hier) nu wezenlijker? Ik denk eerder absolutisme dan relativisme.. het laatste is natuurlijk ook een valkuil, maar daar valt men hier voorlopig nog niet in lijkt het.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jan 2005 15:28

Ik hoef niet te kiezen welk gevaar het wezenlijkst is. Of je nou door de kat of de hond gebeten wordt, het is allebei erg.
Met beide hebben we om te gaan en daarbij is een zorgvuldige omgang van hoe de Bijbel er over schrijft belangrijk. Als je een Bijbelse koers wil varen, dan moet je altijd tussen twee klippen heen laveren en dat is bij absolutisme en relativisme niet anders.

Terug naar “Archief”