Er zijn al heel wat reacties op mijn vraag gekomen.
Mini, voor mij persoonlijk is boos-zijn op God niet hetzelfde als Hem afschrijven. Integendeel zelfs.
Als je boos bent op iemand, wie dan ook, heb je een relatie met die persoon. Anders zal het je een zorg zijn en laat de persoon in kwestie je volledig koud.
Johanna schreef:Ik ben verschrikkelijk boos op God geweest toen mijn man ziek werd. Ik heb God toen als heel begripvol en liefdevol ervaren. Ik geef God de schuld niet meer van het kwade. Ik weet dat er onder christenen flink discussie is of het kwade van God komt maar ik kan het me gewoon niet (meer) voorstellen.
Ik ben het helemaal eens met jou Johanna, dat het kwaad niet van God komt en mijn ervaring is geweest dat door mijn woede uit te spreken God juist dichter bij me is gekomen...
Wormpje schreef:Ik ben zelf ook boos geweest op God, om dingen die in mijn leven zijn gebeurd. Heer, waarom heeft U dat toegelaten? Heer waarom?????
Maar ik heb ook beleden bij God dat ik ten onrechte boos was op Hem. Laten we wel zijn: God is een liefdevolle Vader, die niet de oorzaak is van de slechte dingen die ons overkomen. Het is dus ook niet terecht om boos op Hem te zijn.
Maar ik was het wel en daar heb ik Hem vergeving voor gevraagd
Naar mijn gevoel heb je het over twee dingen. Eerst geef je aan dat je je afvraagt waarom God dingen heeft toegelaten. Daarna, dat het kwaad niet van Hem komt en het dus niet terecht is dat je boos bent op Hem. Maar waar blijf je dan met het feit dat God het toeliet???
Yael schreef:maar je mag niet boos blijven
Ik denk dat het ook geldt in onze menselijke relaties, dat we niet boos moeten blijven. Maar dan zit je dicht tegen een ander onderwerp aan.
De reacties hebben mij verrast. Ik heb een keer een begrafenis meegemaakt van een heel jonge man, zeer actief in de kerk en onmisbaar in zijn jonge gezin. De dominee die de begrafenis leidde zei: "God het is geméén..." en veel mensen die vanuit het werk van die man aanwezig waren en niet gelovig zeiden: "En dat zegt een dominee???" Er zijn vele gesprekken gevolgd met deze mensen en het was een opening die niemand had verwacht.
Dat was mijn eerste keer dat ik dat hoorde.
Mij is met de paplepel ingegoten, dat alles wat God doet welgedaan is - zie de HC, zondag 10 waarmee ik dit topic begon. Een tekst die heel normaal was ( en die ik nog veel zie) is bij een overlijdensadvertentie: "In Zijn ondoorgrondelijke wijsheid heeft God tot Zich genomen..."
Dát was de stijl waarin ik opgegroeid ben: het was Zijn wil, dus... hebben wij nederig het hoofd te buigen...
Mijn boosheid is veelal geweest, waarom God niet ingreep. Waarom Hij dingen toeliet en laat. Ik denk aan de concentratiekampen, de bijna uitroeiïng van Zijn volk.
Deze week was de week van "geheim-geweld". In Zembla: al die doodgeslagen en vermoorde kinderen - waarom grijpt/greep God niet in?
Dan laait er boosheid in mij op... om niet te zeggen woede.
Maar, ik kom weer terug op Mini: er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt God de rug toe te keren. Want voor mij geldt: hoe meer ik mijn woede bij Hem bracht, hoe dichter Hij me nabij is gekomen. Nee, ik heb geen antwoord gekregen op mijn vragen, zal ik misschien ook wel nooit krijgen. Maar ik heb ook geleerd dat ik niet stilletjes in een hoekje hoef te gaan zitten omdat God mij slaat (hoe en om welke reden dan ook). Dat dat er niks mee te maken heeft.
Hijwel, beankt voor de verwijzing naar de teksten. Er zijn ook veel zgn. 'woedepsalmen'...
Riska