Centraal: Apologetiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 nov 2004 13:53

Aragorn schreef:
Collateral schreef:
Aragorn schreef:
Echter, de vraag is evengoed: hoe kan God vertoornd zijn geweest over gebeurtenissen die Hij vantevoren heeft zien aankomen? Hoe kan God berouw hebben gehad over het maken van de mens, zoals te lezen is in Genesis 6 vs. 5-6:
"5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

God heeft, zo is te lezen in de bijbel, meermalen berouw gehad. Berouw is (volgens de Van Dale) "spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan." Dat kan ik niet rijmen met het feit dat God de toekomst kent.

Hier komen we weer bij de kwestie van een eeuwig God en een tijdsgebonden mensheid/aarde. Enerzijds is er het dilemma wat jij noemt, maar anderzijds is het ook onvoorstelbaar dat een eeuwig God niet de gehele tijd overziet of voorziet. Vooral in het OT zien we God als actor in de tijd, die schijnbaar de toekomst niet voorziet. Hoe dat precies zit weet ik natuurlijk ook niet :) . Ik denk dat God dan in een soort 'tijdsmodus' stapt oid om op menselijk niveau te kunnen communiceren. Al zal dat wel een enorm bekrompen gedachte van mij zijn. :P

Ik zie het als een niet echt geloofwaardige en enigzins geforceerde uitweg, maar of je gedachte bekrompen is, daar oordeel ik niet over. :wink: Nee, serieus, ik heb jou hier nog niet op bekrompenheid kunnen betrappen. Maar voor mij is deze kwestie in ieder geval een (en zeker niet de enige) reden om de bijbel (in dit geval het O.T.) niet als soeverein te beschouwen. Het toont, vind ik, Gods zwakheid, en kan dus alleen maar een menselijke interpretatie van God zijn.

Dankje. :wink: Ik bedoelde met bekrompen overigens meer iets als 'menselijk/beperkt'.

Hmm, in dat geval vind ik je toch bekrompen, maar mezelf ook - want menselijk zijn we allemaal, en beperkt ook. :)

Maar, stel dat jij een eeuwig God zou zijn en je een tijdsgebonden werkelijkheid zou scheppen dan heb je dit probleem toch onvermijdelijk? Even afgezien van het causaliteiten/determinisme-verhaal zal het dan voor je schepselen altijd lastig zijn om jouw eeuwige acties te plaatsen in hun werkelijkheid. Hm, vaag.. nog een poging: het levert voor je schepselen per definitie vragen als ze jouw interventies en acties proberen te combineren met hun gedachten over jouw eeuwigheid. Nog steeds niet helemaal duidelijk uitgelegd geloof ik, maar mijn eigen positie als tijdgebonden schepsel werkt ook niet echt mee bij het begrijpen van deze materie. :wink:

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar waar ik moeite mee heb is dat het toeschrijven van toorn - en vooral berouw - aan God zo menselijk is. Als God Zijn supervisie had willen hebben op het ontstaan van de bijbel, zou Hij naar mijn mening niet hebben toegelaten dat er over Hem werd gezegd dat Hij toornig was/berouw had. Toorn is een uiting die voortkomt uit ongenoegen over de gang van zaken, waar men deze niet voorzien had. En berouw is spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan. Dat rijmt niet met Gods eeuwige voorzienigheid.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 06 nov 2004 14:53

Collateral schreef:Toorn is een uiting die voortkomt uit ongenoegen over de gang van zaken, waar men deze niet voorzien had. En berouw is spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan. Dat rijmt niet met Gods eeuwige voorzienigheid.

Even een gooi: Misschien heeft God andere ideen bij de woorden toorn en berouw? :?:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 nov 2004 15:19

Acire schreef:Even een gooi: Misschien heeft God andere ideen bij de woorden toorn en berouw? :?:

Dat lijkt me sterk; de bijbel is geschreven door mensen, en de mens geeft betekenis aan de woorden van een taal. Bovendien, als God bij bepaalde woorden andere ideeën heeft, kan niemand de bijbel meer begrijpen, want je weet dan nooit wat er met een woord bedoeld wordt.

Gen. 6:6. "Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

Ik kan dit niet anders zien dan puur een verwoording van hoe de schrijver dacht dat God dacht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2004 15:50

Collateral schreef:Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar waar ik moeite mee heb is dat het toeschrijven van toorn - en vooral berouw - aan God zo menselijk is. Als God Zijn supervisie had willen hebben op het ontstaan van de bijbel, zou Hij naar mijn mening niet hebben toegelaten dat er over Hem werd gezegd dat Hij toornig was/berouw had. Toorn is een uiting die voortkomt uit ongenoegen over de gang van zaken, waar men deze niet voorzien had. En berouw is spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan. Dat rijmt niet met Gods eeuwige voorzienigheid.

Oke, got your point. Rationeel kan ik erin meekomen, maar voor m'n gevoel heb ik er niet veel problemen mee. Daar heb je natuurlijk niks mee, maar in tegendeel tot een hoop andere dingen is dit voor mij geen oorzaak tot twijfel. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om hier een menselijke interpretatie van het handelen van God in te zien. Alhoewel het wel weer vreemd is dat, ik geloof bij Samuel ergens, God zegt berouw te hebben, terwijl Samuel later zegt: wie zou God zijn dat Hij berouw zou hebben, oid. (Ik weet het niet precies meer, maar iemand heeft dat verhaal hier al gepost, vandaar. :P ) Dan is de menselijke interpratie meer conform jouw idee (wat ook wel logisch is, want jij bent ook mens), terwijl God er juist anders over denkt. Verder heb ik hier ook niet echt een antwoord op, ik ben bezig te brainstormen. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 nov 2004 16:11

Aragorn schreef:maar in tegendeel tot een hoop andere dingen is dit voor mij geen oorzaak tot twijfel.

Deze kwestie op zich liet mij ook niet heel erg twijfelen toen ik nog in de soevereiniteit van de bijbel geloofde, maar nu past het veel beter in het plaatje dat ik van de totstandkoming van de bijbel heb dan toen.

Alhoewel het wel weer vreemd is dat, ik geloof bij Samuel ergens, God zegt berouw te hebben, terwijl Samuel later zegt: wie zou God zijn dat Hij berouw zou hebben, oid. (Ik weet het niet precies meer, maar iemand heeft dat verhaal hier al gepost, vandaar. :P ) Dan is de menselijke interpratie meer conform jouw idee (wat ook wel logisch is, want jij bent ook mens), terwijl God er juist anders over denkt. Verder heb ik hier ook niet echt een antwoord op, ik ben bezig te brainstormen. :)

Dat is inderdaad ook een vreemd geval. :) Ik heb even gezocht, het staat in 1 Samuël 15.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2004 16:25

Collateral schreef:
Aragorn schreef:maar in tegendeel tot een hoop andere dingen is dit voor mij geen oorzaak tot twijfel.

Deze kwestie op zich liet mij ook niet heel erg twijfelen toen ik nog in de soevereiniteit van de bijbel geloofde, maar nu past het veel beter in het plaatje dat ik van de totstandkoming van de bijbel heb dan toen.

Oke, in die zin volg ik het wel. Het doet me niet twijfelen aan het bestaan van God, maar geeft wel aan dat de bijbel niet door God Zelf geschreven is.

Dat is inderdaad ook een vreemd geval. :) Ik heb even gezocht, het staat in 1 Samuël 15.

Hm, kunnen we nu de voorzichtige conclusie trekken dat deze kwestie voor God blijkbaar geen sense maakt en dat het alleen de mensen maar zijn die dat niet kunnen rijmen? Oftewel: mensen hebben bepaalde ideeen over voorzienigheid en eeuwigheid die zij niet kunnen rijmen met goddelijk berouw, maar dat geldt blijkbaar niet voor God?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2004 20:15

Hm, goed idee, maar lastig om een titel te verzinnen! Het gaat over de voorzienigheid van God en Zijn berouw, maar dat is moeilijk kernachtig samen te vatten en het zou zo ook maar weer ergens anders over kunnen gaan..

Misschien een centraal apologetiektopic oid? :D

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 nov 2004 21:17

Gesplitst.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 nov 2004 09:33

Uh, wat is nou precies de vraag die we in dit deel gaan behandelen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 nov 2004 10:07

Aragorn schreef:Oke, in die zin volg ik het wel. Het doet me niet twijfelen aan het bestaan van God, maar geeft wel aan dat de bijbel niet door God Zelf geschreven is.

Dat is exact de conclusie die ik ook trek. :wink:

Hm, kunnen we nu de voorzichtige conclusie trekken dat deze kwestie voor God blijkbaar geen sense maakt en dat het alleen de mensen maar zijn die dat niet kunnen rijmen? Oftewel: mensen hebben bepaalde ideeen over voorzienigheid en eeuwigheid die zij niet kunnen rijmen met goddelijk berouw, maar dat geldt blijkbaar niet voor God?

Ik trek zelf de conclusie dat God geen berouw kan hebben - zoals Samuel zegt ("want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou") - en dat het feit dat God wel berouw werd toegeschreven berust op ofwel het ontoereikende begrip van de bijbelschrijver van de handelingen van God, ofwel een poging van de bijbelschrijver om Gods handelingen op een bepaalde manier begrijpelijker te maken voor de lezer van de schrift.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 21:03

Collateral schreef:Ik trek zelf de conclusie dat God geen berouw kan hebben - zoals Samuel zegt ("want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou") - en dat het feit dat God wel berouw werd toegeschreven berust op ofwel het ontoereikende begrip van de bijbelschrijver van de handelingen van God, ofwel een poging van de bijbelschrijver om Gods handelingen op een bepaalde manier begrijpelijker te maken voor de lezer van de schrift.

Dit is zuiver en rechtzinnig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 nov 2004 23:29

jas schreef:Dit is zuiver en rechtzinnig.

Tjonge, we zijn het gewoon eens op een punt. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 23:43

Collateral schreef:
jas schreef:Dit is zuiver en rechtzinnig.

Tjonge, we zijn het gewoon eens op een punt. :)

Ja, ik heb dit in bijna gelijke bewoordingen zelf ook al gepost. Het is ook de mening van Calvijn en andere theologen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”