De Sacramenten - 2, 3, 4, 5, 6, 7 of zelfs 8?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

De Sacramenten - 2, 3, 4, 5, 6, 7 of zelfs 8?

Berichtdoor Optimatus » 19 okt 2004 01:01

In een ander topic kwamen kort de sacramenten ter sprake.

De protestantse (de anglicaanse uitgezonderd) kerken kennen in de regel twee sacramenten: doop en avondmaal.

De eerste vraag: wat is precies een sacrament
De tweede vraag: zou je het huwelijk ook niet als sacrament kunnen zien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 01:13

Volgens mij komt dit hele woord niet in mijn bijbel voor :D

Ik noem het liever: Tekens... Symbolen die ergens op wijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2004 05:44

huwelijk is gewoon een 'mooie' menselijke instelling.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 19 okt 2004 07:32

1. Wat is een sacrament?
Voordat we het erover gaan hebben welke instellingen wel/geen sacrament zijn is het inderdaad goed om eerst te definiëren wat we onder een sacrament verstaan.
Zelf vind ik het antwoord van de HC op deze vraag erg duidelijk.
H.C. Zondag 25, vraag 66 schreef:Vr. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.

2. Zou je het huwelijk ook niet als sacrament kunnen zien?
Op grond van bovenstaande definitie niet volgens mij.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 okt 2004 17:25

Op een ander forum schreef ik hierover:

Volgens mij is het begrip sacrament niet helemaal bijbels. Als het wel Bijbels is (Vulgaat ofzo, sacrament is tenslotte Latijn) hoort het huwelijk zeker in het lijstje sacramenten te staan.

Maar dat er in de Bijbel binnen de gemeente meer is dan alleen Woord, doop en de tafel van de Heere is duidelijk.

Het huwelijk is een Goddelijke instelling die zeker ook wijst op de relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Ik denk Zelf dat dit een van de voornaamste redenen is om het huwelijkssluiting ook als een publiek iets te zien.

Biecht is een Bijbels gegeven (Jacobus 5:16). Hierbij kan de "biechtvader" geen vergeving schenken. Wel kan hij samen met degene die komt bidden en belangrijk ook de vergeving aanzeggen, op grond van Gods beloften.

Vormsel hangt samen met de handoplegging. Dit is zeker iets Bijbels. Al denk ik dat dit bij ons direct gecombineerd wordt met de doop. Iemand als Dr van de Brink, toen hij nog in Bilthoven stond legde ook de handen op na een belijdenis heb ik me laten vertellen. Het heet dan geen sacrament, maar er is weinig verschil met het wel zo noemen.

Ziekenzalving is al een topic over. Ik kan er op grond van Markus 16 en Jacobus 5:14 wat voor zeggen om dit ook als sacrament te zien. Zoals ook de wonderen in de Bijbel tekenen waren, mag deze zalving ook als een uitwendig teken dienen van wat Christus aan de Ziel doet.

Dat de bevestiging van ambtsdragers in de Bijbel wat bijzonders is lijkt duidelijk. Of dit ook wijst naar de directe verzoening zoals de eerdere zes "sacramenten" zeker deden is wat minder duidelijk.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Worship
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

sacramenten

Berichtdoor Worship » 22 okt 2004 23:05

Ik geloof niet dat er bijbels gezien sacramenten bestaan, omdat ze gewoon simpelweg niet in de bijbel voorkomen en dan kunnen mensen nog zoveel sacramenten maken maar het lijkt me belangrijker om aan het Woord van God vast te houden want daar is de waarheid in te vinden, ik vind het daarom ook erg jammer dat sommige mensen waarde hechten aan uitspraken in bv een catechismus die is opgestelt door mensen, ik ben zelf van mening dat je hierdoor steeds meer het zicht op de Waarheid verliest, want waar haal je nu de juiste antwoorden vandaan?

bij mezelf schiet het me nu te binnen:
,,vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzichten niet"

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 23 okt 2004 00:56

Kun jij een (betere/andere) definitie geven van sacramenten dan?
Ik hou me van harte aanbevolen :wink:

Kunnen we daarna gaan kijken of ze idd niet in de Bijbel voorkomen.

En we mogen dus alleen waarde hechten aan de Bijbel zelf? Dan wel graag de Bijbel in de grondtaal, want het vertalen is ook mensenwerk.

Eigenlijk... ben ik gewoon benieuwd waarop jij baseerd dat sacramenten niet in de Bijbel voorkomen.

parsifal
Majoor
Majoor

Re: sacramenten

Berichtdoor parsifal » 23 okt 2004 08:15

Worship schreef:Ik geloof niet dat er bijbels gezien sacramenten bestaan, omdat ze gewoon simpelweg niet in de bijbel voorkomen en dan kunnen mensen nog zoveel sacramenten maken maar het lijkt me belangrijker om aan het Woord van God vast te houden want daar is de waarheid in te vinden, ik vind het daarom ook erg jammer dat sommige mensen waarde hechten aan uitspraken in bv een catechismus die is opgestelt door mensen, ik ben zelf van mening dat je hierdoor steeds meer het zicht op de Waarheid verliest, want waar haal je nu de juiste antwoorden vandaan?

bij mezelf schiet het me nu te binnen:
,,vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzichten niet"

Sacrament komt wel in de Bijbel voor en wel in de Latijnse vertaling het gaat dan over het huwelijk (dat is trouwens niet het sacrament in de betekenis van de Catechismus). Maar goed er zijn in de Bijbel duidelijk zaken die een bijzondere plaats innemen in het gemeenteleven. Deze heeft men onder een noemer gebracht met de naam sacramenten. Daar is toch weinig mis mee?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”