Berichtdoor parsifal » 19 okt 2004 17:25
Op een ander forum schreef ik hierover:
Volgens mij is het begrip sacrament niet helemaal bijbels. Als het wel Bijbels is (Vulgaat ofzo, sacrament is tenslotte Latijn) hoort het huwelijk zeker in het lijstje sacramenten te staan.
Maar dat er in de Bijbel binnen de gemeente meer is dan alleen Woord, doop en de tafel van de Heere is duidelijk.
Het huwelijk is een Goddelijke instelling die zeker ook wijst op de relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Ik denk Zelf dat dit een van de voornaamste redenen is om het huwelijkssluiting ook als een publiek iets te zien.
Biecht is een Bijbels gegeven (Jacobus 5:16). Hierbij kan de "biechtvader" geen vergeving schenken. Wel kan hij samen met degene die komt bidden en belangrijk ook de vergeving aanzeggen, op grond van Gods beloften.
Vormsel hangt samen met de handoplegging. Dit is zeker iets Bijbels. Al denk ik dat dit bij ons direct gecombineerd wordt met de doop. Iemand als Dr van de Brink, toen hij nog in Bilthoven stond legde ook de handen op na een belijdenis heb ik me laten vertellen. Het heet dan geen sacrament, maar er is weinig verschil met het wel zo noemen.
Ziekenzalving is al een topic over. Ik kan er op grond van Markus 16 en Jacobus 5:14 wat voor zeggen om dit ook als sacrament te zien. Zoals ook de wonderen in de Bijbel tekenen waren, mag deze zalving ook als een uitwendig teken dienen van wat Christus aan de Ziel doet.
Dat de bevestiging van ambtsdragers in de Bijbel wat bijzonders is lijkt duidelijk. Of dit ook wijst naar de directe verzoening zoals de eerdere zes "sacramenten" zeker deden is wat minder duidelijk.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."