Bezoek aan een klooster

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Bezoek aan een klooster

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 01:08

Zouden er mensen geïnteresseerd zijn om een weekeindje in een klooster ergens in Brabant of Limburg door te brengen ter kennismaking van dit stukje Christendom? Wij protestanten kunnen daar ongetwijfeld ook iets van opsteken.

Gaarne alleen reageren als je dat wat lijkt, het is NIET de bedoeling dat dit topic wordt verstoord door mensen die het niets vinden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2004 07:44

Uhm, waarom zou je het klooster in gaan? Ik zie me nog niet echt het klooster in gaan. Misschien is het weleens goed om het toch wel te doen.

Wat ik me afvraag is, waarom en met welk doel wil eigenlijk het klooster in? (door te brengen ter kennismaking van dit stukje Christendom??) Maar is het christendom in Limburg/Brabant anders dan in Gelderland, zeeland, noordholland, friesland etc. anders??

Of doel je er mee om even van de buitenwereld te ontrekken?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 okt 2004 07:56

~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2004 08:52

Ik zou wel een keer een weekje in een klooster willen zitten... Even los van alles wat me bezighoudt in het leven: Studie, werk, sport, forums, computer, internet...

In het dagelijks leven moet je discipline hebben... je bent druk en je wordt snel afgeleidt in je geloofsleven. In een klooster is het moeilijker om je af te laten leiden... Je kunt alles om je heen ff vergeten en je helemaal op God richten, door bidden, bijbellezen en dingen gezamelijk te doen naar Hem luisteren en van Hem leren.

En abdijbier is heel lekker... dat even terzijde ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kabouter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kabouter » 13 okt 2004 10:31

Dat zou ik eigenlijk best graag willen.
Kan dat? Of was het gewoon een vraag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2004 13:43

Je kunt bij heel veel kloosters voor korte of langere tijd logeren. Soms moet je wat betalen voor het eten of je moet een paar uur per dag werken met de monniken/nonnen. Het lijkt me erg rustgevend, zou dat wel een keertje willen. In november ga ik een weekend lang het klooster in, maar dan wel met 300 man tegelijk. Dus of ik daar veel rust zal vinden...

joris

Berichtdoor joris » 13 okt 2004 14:54

Ik zou wel een klooster inwillen voor een week. Maar dan niet om kennis te make met de cultuur van een klooster of met het katholieke gedachtengoed. Dan zou ik dichter bij God willn komen.
Dus ik denk dat ik dan liever naar een huisje op dehei of in het bos zou gaan voor retraite.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 16:09

joris schreef:Ik zou wel een klooster inwillen voor een week. Maar dan niet om kennis te make met de cultuur van een klooster of met het katholieke gedachtengoed. Dan zou ik dichter bij God willn komen.

Zou dat niet juist moeiteloos hand in hand kunnen gaan?
Mij lijkt het wel wat. Maar voordat het in de praktijk ook daadwerkelijk ervan komt zal wel even duren... :?

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 13 okt 2004 16:50

even korte reactie: kben een keer een week in ee klooster geweest en je komt heel erg tot rust. je hebt alle tijd om na te denken en je gedachten een beetje op orde te brengen. tis echt zeer zeker een aanrader!!! of je het nou doet voor de cultuur of voor het dichterbij komen bij goed. het kan inderdaad goed samengaan!
het leven is geen appeltaart

joris

Berichtdoor joris » 13 okt 2004 16:53

ikk vind alle afgoderij in veel echte katholieke kerken afleidend.

Ik wil dan een sobere kapel met voorin een leeg kruis en een kruis met een afbeelding van Jezus. En daar wil ik dan over nadenken. En kijken wat God me dan te zeggen heeft. En dat evenueel delen met vrienden.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 13 okt 2004 18:37

Dat spreekt mij inderdaad ook wel aan.

Voda

Berichtdoor Voda » 26 okt 2004 13:32

Jaa...!!! DAT lijkt me wel wat ja !!

Een vriend van mij gaat elk jaar een weekend naar een klooster in Limburg. Hij komt er helemaal tot rust. Ik ken hem nu al 12 jaar en hij is er errug TROUW in. Ik vond het altijd erg devoot van hem dat hij hier zo in volhardt. (tòt ik er onlangs bij geval achter kwam dat in dàt weekend uitgerekend als enige weekend in het jaar er bier wordt geschonken in dat klooster.. :mrgreen: :mrgreen: )

Maar goed, ik wil wel mee vermits e.e.a. in mijn agenda en budget past.. :lol:

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 26 okt 2004 18:49

Om tot rust te komen hoef je toch niet persé het klooster in? En ook bij een mooie wandeling door het bos of over het strand kun je dicht bij God komen. God is namelijk overal! :D Maar een klooster kan wel boeiend zijn, Maarten Luther heeft God er ook gevonden dus..

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 09:33

k ben er wel eens geweest, maar zou er geen weekend willen zitten, want dan mis ik wel de boodschap van vrije genade in mn eigen gemeente.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2004 12:35

alex leusink schreef:k ben er wel eens geweest, maar zou er geen weekend willen zitten, want dan mis ik wel de boodschap van vrije genade in mn eigen gemeente.

Je kunt ook boeken meenemen denk ik?

Terug naar “Archief”