tekst op grafsteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lindal
Verkenner
Verkenner

tekst op grafsteen

Berichtdoor Lindal » 26 jul 2004 11:43

Gisteren over een begraafplaats gewandeld, nadat we de steen van oma bekeken hadden. Wat kunnen teksten op grafstenen toch verschrikkelijk indringend zijn!

Wat maakt de meeste indruk bij jullie? Een tekst uit de Bijbel, of een 'algemene' (tot de dag der wederopstanding rust hier....) ?
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: tekst op grafsteen

Berichtdoor Zareb » 26 jul 2004 12:30

Lindal schreef:Wat maakt de meeste indruk bij jullie? Een tekst uit de Bijbel, of een 'algemene' (tot de dag der wederopstanding rust hier....) ?

Eigenlijk raak ik het meest onder de indruk als ik op een oorlogsbegraafplaats rondloop. bv Mangraten of de vele begraafplaatsen rond Ieper (Be). Een simpel kruis met een naam, de geboorte- en sterfdatum. Zonder allerlei uitspraken of teksten.
De leeftijden die je dan leest spreken voor mij genoeg.

Uiteindelijk ligt het er maar aan wat voor waarde je aan een grafmonument hecht. Of, wat voor waarde je aan dat graf hecht. Voor mij persoonlijk zegt het niets. Een simpele plek in de grond, waarna ongeveer 10 jaar, afhankelijk van de bodemgesteldheid, toch niets meer te vinden is. Plaatst men een steen, als plaats van herdenken, of plaats men een steen om te pronken?

Mijn partner is begraven op een natuurbegraafplaats, zonder grafsteen. Ik heb er alleen een jonge eikenboom op geplant. Daarna ben ik er nooit meer geweest, want ik vind daar niets meer.

Ik loop nu al een aantal jaren mee in het uitvaartwereldje. De mooiste en duurste grafmonumenten worden gekocht door mensen uit "woonwagenkampen", en in de Reformatorische kringen. Ik heb ooit meegemaakt dat men voor een groter monument moest kiezen omdat anders de Bijbeltekst er niet op kon. Maar ja, ieder z'n smaak (en hoe duurder het monument hoe beter het is voor mijn provisie)

Soms kunnen Bijbelteksten heel aangrijpend, of sprekend zijn. Maar ik vraag me dan wel vaak af of men die tekst heeft gekozen omdat die het leven van de overledene kenmerkte, of heeft men dat gedaan omdat het zo mooi staat?

Ik kom uiteraard regelmatig op de begraafplaatsen hier. Dan zie ik soms uitspraken op grafstenen die geplaatst zijn bij mensen waarvan ikzelf de uitvaart heb verzorgd. Je leert zo'n familie dan behoorlijk goed kennen. Nou, dan moet ik nog wel eens lachen hoor.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de rouwbrief, en/of, voor de tekst van het "bidprentje" dat hier nog veel gebruikt wordt.
Er is hier een spreekwoord: "Liegen als een bidprentje." volgens mij geldt dat voor grafstenen ook.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 jul 2004 12:30

teksten op grafstenen zeggen me vaak niet zoveel, wat wel indruk maakt is de leeftijd van de gestorvene. Hoe jonger die persoon was hoe meer indruk het op me maakt. Dan zie je dat je niet oud hoeft te zijn om te sterven. loop eens over een oorlogsbegraafplaats waar al die jonge soldaten liggen begraven...dan maakt (op mij) zoveel indruk.
kindergrafjes maken me ook vaak verdrietig. het verborgen leed wat vaak achter die steen ligt, dat is waar ik meestal aan moet denken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 jul 2004 14:18

Bij onze dochter staat eerst haar naam, daaronder haar geb datum en sterfdatum, daar onder staat ons lieve schatje, en daaronder staat de tekst van dat Jezus zei; laat de kinderen tot Mij komen.......... :cry: :cry: :cry:
Ik word er zo verdrietig van.......... :cry:

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 26 jul 2004 14:23

Mariamagdalena schreef:Bij onze dochter staat eerst haar naam, daaronder haar geb datum en sterfdatum, daar onder staat ons lieve schatje, en daaronder staat de tekst van dat Jezus zei; laat de kinderen tot Mij komen.......... :cry: :cry: :cry:
Ik word er zo verdrietig van.......... :cry:

Het was niet mijn bedoeling om je verdrietig te maken hoor mm! Ik vind dat jullie er goed aan gedaan hebben om dit erbij te vermelden!! Sterkte!!
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jul 2004 15:12

Idd, sterkte!

Bijbelteksten kunnen heel ok zijn op een steen, maar dan moeten ze wel enigszins hoopgevend zijn. "Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren" doet mij niet zoveel :? zoiets als "kom, Here Jezus" weer wel. Heel subjectief overigens 8) hetzelfde principe geldt voor niet-bijbel-teksten: inhoud belangrijker dan herkomst. Voor mij is het belangrijkste criterium of het hoopvol is; en als het dat idd is heeft het voor mij een meerwaarde.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 jul 2004 16:13

ik vond het grafschrift van een personage uit "dossier 333" van Nijenhuijs erg mooi

Gij allen die dit graf beziet,
hier ligt Koos Brink, hij ligt hier niet
want schoon hij tot de hel toe viel,
het graf de botten, God te ziel.

ik weet het, het is geen echt grafschrift, maar zo vreselijk mooi.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 26 jul 2004 17:26

columbus schreef:teksten op grafstenen zeggen me vaak niet zoveel, wat wel indruk maakt is de leeftijd van de gestorvene. Hoe jonger die persoon was hoe meer indruk het op me maakt. Dan zie je dat je niet oud hoeft te zijn om te sterven. loop eens over een oorlogsbegraafplaats waar al die jonge soldaten liggen begraven...dan maakt (op mij) zoveel indruk.
kindergrafjes maken me ook vaak verdrietig. het verborgen leed wat vaak achter die steen ligt, dat is waar ik meestal aan moet denken.

Zo voel ik het ook, en dan idd de kindergraven.

Bij onze dochter staat: Ons lieve dappere meisje is nu thuis, met daar onder haar naam, geboorte datum en datum van overlijden.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 26 jul 2004 17:48

Napoleon schreef:ik vond het grafschrift van een personage uit "dossier 333" van Nijenhuijs erg mooi

Het grafschrift van Ezen uit 'de tornado' vind ik verschrikkelijk mooi.. als je dat leest barst je hart toch uit elkaar van heimwee?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 jul 2004 17:57

windekind schreef:
Napoleon schreef:ik vond het grafschrift van een personage uit "dossier 333" van Nijenhuijs erg mooi

Het grafschrift van Ezen uit 'de tornado' vind ik verschrikkelijk mooi.. als je dat leest barst je hart toch uit elkaar van heimwee?

kan ik me even niet herinneren, hoe ging dat?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 26 jul 2004 18:49

blz. 243

Ezen, de trouwe.

Spitten en niet moe worden.

Het is eigenlijk alleen mooi als je weet dat Ezen de hemel zag als een akker waar hij naar hartelust zou kunnen spitten zonder, zoals op aarde, moe te worden. Prachtig toch!

En als ik op een begraafplaats loop vind ik die grafschriften allemaal best moeilijk, omdat je bij de meeste mensen het verhaal niet kent.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jul 2004 21:40

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar, over het algemeen zeggen teksten op grafstenen me niet zo veel, omdat het vaak dezelfde tratidionele teksten zijn, daarom komt op mijn grafsteen alleen mijn naam, geboortedatum en sterfdatum te staan.
En natuurlijk als decoratie m'n stralende zonnetje, want dat zegt iets over mezelf, en is dus iets persoonlijks.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jul 2004 13:01

Ik vind het grafschrift van de welbekende dichter Poot ook altijd wel cool. :)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 jul 2004 13:05

Ik moet zeggen dat een hele begraafplaats bij mij al heel veel indruk maakt. Klein en groot, jong en oud ligt daar!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jul 2004 15:21

Jep, dat was hem.

Terug naar “Archief”