Stoppen met ketterij!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Stoppen met ketterij!

Berichtdoor @mic » 08 jul 2004 20:23

Josh schreef:
Jezus is de Zoon van GOD; niet GOD zelf

No way, dit is al een oude ketterij (Arius, 4e eeuw). Zie ook Hebreeen 1:
Mensen kunnen we es ophouden met de term ketterij. Dat is zoietsals turken aanspreken met 'ottomaanse overheersers' of italianen met 'romeinse onderdrukkers'. Het maakt zo'n flauw einde aan elke vorm van discussie, want het is beledigend, geeft minachting aan, en dat men niet van plan is van standpunt te veranderen. (en dat is op zich geen ramp, maar zeg dat dan gewoon tactisch.

ga gewoon respectvol met elkaar om
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 08 jul 2004 20:44

De leer van het Christendom staat voor de verschillende kerken vast. Ieder fundamenteel nieuw idee of poging tot verandering van de leer zal gezien worden als "ketterij".

Zo was Arius een Ketter, maar ook Luther en momenteel vdZwaag (?)...

Ketter klinkt negatief maar moet opgevat worden als "andersdenkende". En andersdenkenden zijn nu juist in de (conservatieve) kerken niet welkom..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jul 2004 00:42

Nou... als iedere andersdenkende een ketter is, zeg je daarmee dus dat jij als enige De Waarheid weet. Wie iets andere ideeen over De Waarheid heeft is andersdenkend, dus ketter. Volgens mij is dit een verregaande afzwakking van het woord ketter.

elbert
Moderator

Re: Stoppen met ketterij!

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 07:17

@mic schreef:
Josh schreef:

Mensen kunnen we es ophouden met de term ketterij. Dat is zoietsals turken aanspreken met 'ottomaanse overheersers' of italianen met 'romeinse onderdrukkers'. Het maakt zo'n flauw einde aan elke vorm van discussie, want het is beledigend, geeft minachting aan, en dat men niet van plan is van standpunt te veranderen. (en dat is op zich geen ramp, maar zeg dat dan gewoon tactisch.

Beste @mic. Ik heb de term ketterij gebruikt en daar sta ik nog steeds achter. Ik heb de betekenis van het woord ketterij op de online van Dale opgezocht en die gaf het volgende: leer die afwijkt van de rechtzinnige geloofsleer => dwaalleer, heresie.

Dit is precies wat ik bedoelde aan te geven met mijn post. Het is niet beledigend of minachtend bedoeld, maar pure constatering van een feit. Bijna alle kerken (ook die waartoe ik behoor) onderschrijven de geloofsbelijdenis van Nicea, waarin over Jezus wordt gezegd dat Hij God uit God is, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God enz. Ik heb in mijn post ook aangegeven (met een schriftverwijzing) waarom ik de opmerking dat Jezus geen God zou zijn een dwaling vind. Als het gaat om de Bijbelse leer mogen we dingen soms best scherp zeggen (zeker als het om zulke fundamentele zaken gaat), zolang we maar respectvol blijven. Een opvatting een ketterij noemen voldoet wat mij betreft nog steeds aan dat criterium.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 11:48

het klinkt alleen afgezaagd en boring. :roll: maar goed, als je van die woordkeuze houdt, laat je niet tegenhouden. mij zul je er alleen niet zo snel mee interesseren, gesprekstechnisch gezien. :wink:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 11:55

misschien is het een idee om een flitsend eigentijds woord te verzinnen voor ketterij dat de oorspronkelijke betekenis overeind laat? Misschien vind je dat wel interessant. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 12:02

hehe :mrgreen:

uhm. serieus: hangt gewoon van de context af, hoe je het noemt, lijkt me.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Stoppen met ketterij!

Berichtdoor @mic » 10 jul 2004 19:18

elbert schreef:
@mic schreef:
Josh schreef:

Beste @mic. Ik heb de term ketterij gebruikt en daar sta ik nog steeds achter. Ik heb de betekenis van het woord ketterij op de online van Dale opgezocht en die gaf het volgende: leer die afwijkt van de rechtzinnige geloofsleer => dwaalleer, heresie.

Dit is precies wat ik bedoelde aan te geven met mijn post. Het is niet beledigend of minachtend bedoeld, maar pure constatering van een feit. Bijna alle kerken (ook die waartoe ik behoor) onderschrijven de geloofsbelijdenis van Nicea, waarin over Jezus wordt gezegd dat Hij God uit God is, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God enz. Ik heb in mijn post ook aangegeven (met een schriftverwijzing) waarom ik de opmerking dat Jezus geen God zou zijn een dwaling vind. Als het gaat om de Bijbelse leer mogen we dingen soms best scherp zeggen (zeker als het om zulke fundamentele zaken gaat), zolang we maar respectvol blijven. Een opvatting een ketterij noemen voldoet wat mij betreft nog steeds aan dat criterium.

Groeten,
Elbert
Ik zeg ook niet dat je het onterecht gebruikte want ik ben het helmaal met je eens. Maar ik vond gewoon de ondertoon in het woord zo negatief zegmaar :wink:
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2004 07:27

Dat er een negatieve ondertoon in het woord ketterij zit, komt denk ik voort uit de kerkgeschiedenis, waarbij dit woord al vaak in verband gebracht is met de Inquisitie enz. Wat dat betreft kan ik me wel iets bij jouw post voorstellen. :wink:

Blijft staan dat de opvatting die door Josh op dit forum wordt verkondigd in de loop van de geschiedenis behoorlijk wat schade heeft aangericht en vandaar dat ik het nodig vond om eens flink aan de bel te trekken. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jul 2004 17:22

elbert schreef:Dat er een negatieve ondertoon in het woord ketterij zit, komt denk ik voort uit de kerkgeschiedenis, waarbij dit woord al vaak in verband gebracht is met de Inquisitie enz. Wat dat betreft kan ik me wel iets bij jouw post voorstellen. :wink:

Blijft staan dat de opvatting die door Josh op dit forum wordt verkondigd in de loop van de geschiedenis behoorlijk wat schade heeft aangericht en vandaar dat ik het nodig vond om eens flink aan de bel te trekken. :wink:
pcies dat bedoelde ik :mrgreen:
Afbeelding

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 12 jul 2004 17:51

Vito schreef:De leer van het Christendom staat voor de verschillende kerken vast. Ieder fundamenteel nieuw idee of poging tot verandering van de leer zal gezien worden als "ketterij".

Zo was Arius een Ketter, maar ook Luther en momenteel vdZwaag (?)...

Luther vergelijken met v/dZwaag?
ja zou kunnen waarom niet.
Luther had ook in veel dingen het gelijk aan zijn kant, maar hij
had ook zeker dwalingen. :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 apr 2005 09:51

Als men niet ten principale aan ketterij wil doen of geen ketter wil zijn, is het zaak terug te keren naar de afspraken van de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen en de daaraan verbonden Concilies/Synodes.

Alle voorvoegsels kunnen we weg laten , want er is maar een Ware Universele Katholieke Kerk.

Op dat zij allen een zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 apr 2005 10:02

Dat klinkt aantrekkelijk.
Alleen, hoe maken we dan 10 eeuwen kerkgeschiedenis ongedaan?
M.a.w. hoe overtuig je die vele kerken daarvan? :?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 22 apr 2005 12:09

ik wil er nog aan toevoegen dat ketter een bijbels woord is. In de brief van Jacobus kan het gelezen worden, of eentje van Paulus weet niet uit mijn hoofd: "verwerpt de ketterse mens na de 1e en 2e vermaning" .

Das duidelijk, ga ff op on-line bijbel zoeken waar het staat. heb geduld!
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 22 apr 2005 12:16

Titus 3 : 1 Verwerp een kettersen mens na de eerste en tweede vermaning;

Als je op zoek bent naar een nieuwer woord, neem de NBV. :D
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Terug naar “Archief”