Geloven zonder kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:43

kurtyo schreef:Geloven IN Jezus en vertrouwen OP Jezus. Maar dat terzijde.

Dat klopt best weermannetje, maar dat kan dus op vele manieren. En in vele kerken. En ook zonder kerken. Het gaat dus om je persoonlijke relatie met God.

zomaar wat gedachten

kan niet zonder kerk.

en het kan niet in alle kerken. Maar dat zeg je ook gelukkig niet.

de gemeenscahp der heilige wordt niet voor niets in de bijbel als groot goed benoemt.

het geloof in Jezus kan alleen maar als je weet wie Jezus is. Dat betekent dus dat je Zijn Woord moet kennen. En niet een zelf een interpretatie moet maken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 26 mei 2004 16:52

Hoe zou jij de Bijbel willen lezen zonder te interpreteren, JacobH? Je bent wel een ambitieus man geloof ik, want je zou de eerste in de wereldgeschiedenis zijn.

Geloven kan wél zonder kerk. Voorbeelden te over. Het is niet de normale weg, en uiteindelijk misschien ook niet de beste weg, maar het is zeker wel mogelijk.
En kerken waarin Christus je niet kan trekken bestaan niet, Christus kan je overal trekken. Ook in een satanskerk.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 16:59

Precies.

En gemeenschap der heiligen hoeft natuurlijk ook niet altijd binnen de kerk plaats te vinden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 17:03

windekind schreef:Hoe zou jij de Bijbel willen lezen zonder te interpreteren, JacobH? Je bent wel een ambitieus man geloof ik, want je zou de eerste in de wereldgeschiedenis zijn.

Geloven kan wél zonder kerk. Voorbeelden te over. Het is niet de normale weg, en uiteindelijk misschien ook niet de beste weg, maar het is zeker wel mogelijk.
En kerken waarin Christus je niet kan trekken bestaan niet, Christus kan je overal trekken. Ook in een satanskerk.

voorbeelden te over? Welke dan?

Ik Geloof in God de vader
.....
.....
....
de gemeenschap der heilige

een ware gelovige zal proberen de gemeenschap te zoeken.

En wat betreft je laatste zin. Ik mag toch hopen dat je dit niet goed heb opgeschreven. Het gaat mij om de kerk waar Christus gepredikt wordt. En dan zit je in de satanskerk wel verkeerd.

verder heb ik het niet over de bijbelse interpretatie maar de menselijke interpretatie. ""Ik creer Christus om mijn eigen manier en mede met de bijbel waar ik een aantal dingen selectief uithaal.""
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 17:05

Aragorn schreef:Precies.

En gemeenschap der heiligen hoeft natuurlijk ook niet altijd binnen de kerk plaats te vinden.

binnen de gemeente

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 27 mei 2004 22:43

bedoel je daarmee dat het niet altijd binnen de gemeente plaats hoeft te vinden of juist wel

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 23:27

thespiritisinsideus schreef:bedoel je daarmee dat het niet altijd binnen de gemeente plaats hoeft te vinden of juist wel

Ik denk dat hij bedoeld juist wel.

Ben het er niet mee eens, maar had even geen zin om de discussie erover aan te gaan.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 mei 2004 12:15

lijkt me ook wat overbodig en onzinnig, maar goed das mijn (onze) mening

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 01 jun 2004 08:32

thespiritisinsideus schreef:lijkt me ook wat overbodig en onzinnig, maar goed das mijn (onze) mening

Gemeenschap der heiligen ervaar je waar Gods Geest werkt onder Zijn kinderen. Dat hoeft volgens mij niet altijd in de kerk / gemeente te zijn.

Het is volgens mij wel zo dat we alleen bekeerde mensen in de kerk vinden. Zekerteweten dat God ze op alle plaatsen en momenten kan trekken. Maar als ze honger naar dat woord/Woord krijgen dan willen ze onderzoeken. Om daarvoor uitleg te krijgen kun je in de kerk terecht. Natuurlijk ook persoonlijk onderzoek maar zeker ook naar de kerk omdat daar een dominee staat die thuis is in het woord.
Bekeerde mensen die niet naar de kerk gaan heb ik enorme vraagtekens bij!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:36

Dat kunnen altijd nog mensen zijn die het niet in de kerk kunnen vinden en die vinden dat je de waarheid in de kerk niet meer kunt vinden, zoals de Paauweanen bijvoorbeeld.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 01 jun 2004 09:03

of ik :mrgreen:

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 jun 2004 13:17

In de bijbel staat nergens dat een mens zich bij een kerk moet aansluiten. Wel staat er duidelijk dat:

1. Dat gelovigen elkaar nodig hebben en samen moeten werken zoals de leden van een lichaam samenwerken:

1Kor12:20-22 "Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam. En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node. Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig."

Rom12:4-5 "Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden."

2. Dat gelovigen elkaar aan moeten scherpen en samen moeten komen:

Heb10:24-25 "En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert."

3. Ons voorbeeld in alles, Jezus, ging zelf ook iedere sabbat naar de kerk:

Luk 4:16 "En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen."

4. Ook de apostelen en de eerste gelovigen samenkomsten hadden en aan een centraal kerkelijk bestuur deden:

Han2:40-41 "En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden. En een vreze kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen. En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;"

Han15:6 "En de apostelen en de ouderlingen vergaderden te zamen, om op deze zaak te letten"

5. Jezus de samenkomst van gelovigen op een hele bijzondere manier Zijn zegen geeft:

Han18:20 "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."

6. De Here Jezus zich nadrukkelijk bezig houdt met de verschillende gemeenten:

Opb1:20 "De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten."

Opb2:1 "Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechter hand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:"

Het lijkt me dus overduidelijk dat de bijbel wil dat gelovigen zich vergaderen en samen God dienen, loven, enz... Verder maakt vooral het boek Handelingen duidelijk dat het een goede zaak is dat dit in een georganiseerd verband gaat. De kerk lijkt hiervoor het (meest) ideale middel. Hoewel de bijbel nergens zegt dat het absoluut verplicht is lid te zijn van een kerk ligt het er wel dik bovenop dat het verstandig is...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 14:32

Hoe zie jij de tekst: "De onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 14:49

japijo schreef:Hoe zie jij de tekst: "De onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan

Dat zie je toch in zijn stuk? Samenkomen hoeft niet perse binnen een kerk te zijn, maar is wel het meest logisch. En wanneer is een samenkomst eigenlijk een kerk?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 14:53

Aragorn schreef:
japijo schreef:Hoe zie jij de tekst: "De onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan

Dat zie je toch in zijn stuk? Samenkomen hoeft niet perse binnen een kerk te zijn, maar is wel het meest logisch. En wanneer is een samenkomst eigenlijk een kerk?

Nee, maar volgens mij betekent het wel dat je als een gemeente op moet komen om Hem te eren.

Terug naar “Archief”