Samen op weg..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Samen op weg..?

Berichtdoor JMvVliet » 19 mei 2004 14:10

Het is een treurige dag. Het stadion stroomt vol, want niemand wil iets van de wedstrijd missen. De stadionspeaker maant iedereen tot kalmte. De stemming is in beide kampen opgewekt. Het gevoel dat ‘we gaan winnen’ heeft bij iedereen de overhand. Een vader en een zoon schudden elkaar de hand, alvorens hun wegen zich gaan scheiden, ieder naar zijn eigen supportersgroep.

De twee partijen, Protestanten en Herstelden spelen in. De bal gaat in harmonie rond. De beide coaches, Synode en Convent, en kijken toe hoe hun team het doet. Beide elftallen zijn zeer in vorm. Grappig is dat beide teams een speler hebben met de naam Liefde.

De tijd voor de kleedkamer is aangebroken. De sfeer in het stadion wordt merkbaar grimmiger. Niemand wil immers verliezen. In de kleedkamer beraden de spelers zich nog eenmaal. Beide teams hebben hun tactiek al klaar.

Het uur van de waarheid is aangebroken. De Scheidsrechter komt het veld op, met de teams achter zich aan. Zijn helpers, de grensrechters lopen aan weerszijden van hem. Er wordt getosst. De wedstrijd staat op het punt van beginnen. Het fluitje van de Scheidsrechter komt de spelers te laat. Ze beginnen maar vast. De bal gaat rond, en beide teams werken zich in het zweet.

Een uur later. Nog steeds is de stand 0 – 0. Hoe het komt? Wel, aan beide kanten staat Liefde permanent buitenspel. De verdedigers van beide teams hoeven hiervoor niet eens moeite te doen; het gaat vanzelf.

Over en weer worden grove en gemene overtredingen gemaakt. Logisch, bepalende spelers als Bijbel aan de ene kant en Schrift aan de andere kant zijn niet opgesteld. In hun plaats zijn Pluraal en Gereformeerd in het veld gezet. De coaches waren niet tevreden over de prestaties van Bijbel en Schrift.

Ook in het stadion wordt de sfeer grimmig. De spreekkoren zijn niet van de lucht. Termen als ‘ongelovige’ en ‘onverdraagzame’ worden elkaar toe geslingerd. Hoe zouden vader en zoon zich voelen..? De stadionspeaker komt er niet meer bovenuit. Hij stopt maar, het heeft toch geen zin…

En de Scheidsrechter? Hij fluit voor iedere overtreding, deelt links en rechts gele en rode kaarten uit. De spelers negeren Hem. ‘Rood?’, ach wat, ik blijf in het veld! Toch volhardt de Scheidsrechter in Zijn taak, samen met Zijn helpers. Aan Hem heeft het in ieder geval niet gelegen…

Zeker is dat beide teams elkaar niet snel meer zullen treffen. En áls het gebeurt, laat dan dezelfde Scheidsrechter de wedstrijd leiden. De Scheidsrechter is immers onpartijdig…
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 mei 2004 14:38

who wat heel erg mooi!! En zo aktueel!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 mei 2004 15:34

Dat mag ik wel zulke vergelijkingen. (Wie roept nu nog dat voetbal slecht is?)

Serieus. Het slaat de spijker op z'n kop denk ik. Je kiest alleen geen partij (als dat zou moeten dan).
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 19 mei 2004 15:40

Heel bewust kies ik geen partij in dit stuk. Doe ik dat wel dan gaat de essentie van het stuk verloren (zie laatste alinea)...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 15:48

Vergelijkingen zijn leuk.... Of ie helemaal klopt betwijfel ik. Aan de ene kant loopt niet alles goed... aan de andere kant kun je net zo goed vergelijkingen over kerken gaan maken die NIET de eenheid zoeken.. dat is ook niet goed. In de wedstrijd FC Kudde tegen FC Satan zijn we vaak een stel egotrippers op het veld... alle spelers, vrijgemaakt, reformatorisch, hervormd, evangelisch.... gaan alleen maar voor eigen succes maar spelen niet over, werken niet samen....

:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 19 mei 2004 19:48

Nou voor onze gemeente gaat de vergelijking volgens mij helemaal op. Haat, nijd en scheuring, AFSCHUWELIJK gewoon!!
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 19:54

Marnix schreef:Vergelijkingen zijn leuk.... Of ie helemaal klopt betwijfel ik. Aan de ene kant loopt niet alles goed... aan de andere kant kun je net zo goed vergelijkingen over kerken gaan maken die NIET de eenheid zoeken.. dat is ook niet goed. In de wedstrijd FC Kudde tegen FC Satan zijn we vaak een stel egotrippers op het veld... alle spelers, vrijgemaakt, reformatorisch, hervormd, evangelisch.... gaan alleen maar voor eigen succes maar spelen niet over, werken niet samen....

:)

Maar die van FC Satan weten vaker niet precies waar nu het doel zit, dus ondanks dat ze met meer zijn is dat toch weer een voordeel... :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 22:52

Nou das met voetbal niet zo moeilijk hoor... om het doel te vinden. Hoe het ook is, met teamwork kom je in de voetballerij toch echt een stuk verder :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 23:50

Marnix schreef:Nou das met voetbal niet zo moeilijk hoor... om het doel te vinden. Hoe het ook is, met teamwork kom je in de voetballerij toch echt een stuk verder :)

Nee oke, maar die van FC Satan hebben vaak niet helemaal door dat ze aan het voetballen zijn tegen FC Kudde... dat bedoelde ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2004 12:22

Wedden dat ze dat donders goed doorhebben...

Want wij vechten niet tegen mensen, maar tegen onzichtbare wezens: De duivelse heersers en machten, die deze donkere wereld tiranniseren, een heel leger van boosaardige geesten in de onzichtbare wereld om ons heen.

henk77

Berichtdoor henk77 » 20 mei 2004 15:21

ik kies voor de opnieuw opgerichte n h kerk

niet voor de samen op weg.denk er niet aan.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 20 mei 2004 16:43

Henk77,

het ging mij bij dit stuk niet om die vraag. Die moet iedereen voor zich beantwoorden. Het gaat mij om de ontzielde (niet bezielend met God als basis) leiding van de beide kerken...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2004 17:38

Marnix schreef:Wedden dat ze dat donders goed doorhebben...

Want wij vechten niet tegen mensen, maar tegen onzichtbare wezens: De duivelse heersers en machten, die deze donkere wereld tiranniseren, een heel leger van boosaardige geesten in de onzichtbare wereld om ons heen.

Jawel, maar de mensen die ervoor gebruikt worden weten het vaak niet. Jerry Springer weet niet dat hij bezig is jou van God af te houden als je naar hem zit te kijken ipv iets nuttigs te doen, om maar een stom voorbeeld te noemen.. maargoed, is verder ook niet echt relevante discussie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2004 23:42

Snap ik... nogmaals, dan vechten we dus niet tegen die mensen... maar tegen die loser die er achter zit, satan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 00:34

Oke, jij je zin.. :mrgreen:

Maar dan vechten zij ook niet tegen gelovigen, maar tegen engelen en God.. 8)

Terug naar “Archief”