Kan jij God bewijzen aan iemand anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Kan jij God bewijzen aan iemand anders?

Berichtdoor hijwel » 03 mei 2004 17:05

zie vraag
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 03 mei 2004 17:09

God bewijst Zichzelf al, dat kunnen wij niet evenaren.

Maar we kunnen wel van Hem getuigen. We moeten alleen niet denken dat wij iemand van God kunnen overtuigen. Dat kan God alleen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 17:10

Nee, ik kan de Joden niet doen geloven dat Jezus de Messias is, de moslims niet doen geloven dat Jezus de Enige Weg terug naar de Vader is.
Hoe zou ik dan een ongelovige kunnen overtuigen van het feit dat God bestaat? Ik voel dat in mijn hart, maar alleen de Heilige Geest kan ervan overtuigen. :!:
Wij mogen wel getuigen, maar de Heere is het die de wasdom geeft om het zo maar te zeggen.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mei 2004 17:49

hmm moeilijk, je zou zeggen door de natuur maar ja mensen die niet in God geloven, zien dat ook niet van God!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mei 2004 17:53

Stel je hebt een stoel. En je moet bewijzen dat die stoel bestaat. Je weet, die persoon heeft zijn ogen dicht terwijl hij voor de stoel staat. Je weet als hij zijn ogen niet zal openen dat hij die stoel ook niet zal zien.
Nu vraagt die persoon aan je: "jij zegt dat er een stoel bestaat, kan jij mij die stoel bewijzen?" Ik weet 100% zeker dat jij zegt: ja dat kan ik wel, maar dan moet je wel je ogen open doen. Dan zul je de stoel ook zelf zien, ervaren.

stel je hebt God. En je moet bewijzen dat God bestaat. Je weet dat de persoon zijn ogen dicht heeft terwijl de God er wel is en zich altijd laat zien. Nu vraagt iemand aan jou: bewijs jij nou eens dat God bestaat? Ik weet zeker dat je mag zeggen: ja dat kan ik, maar moet je wel je ogen open doen. Want als je je ogen open doet zal je God ervaren.[/i]

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mei 2004 17:54

Nee.
En als er 1 ding is wat je niet moet doen is het proberen te bewijzen dat God bestaat.

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 03 mei 2004 19:58

ik sluit me aan bij Yael, ik denk dat het onmogelijk is om een medemens te overtuigen van het bestaan van God. Misschien lukt het wel om te overtuigen dat er een god bestaat, maar je kan denk ik niet overtuigen van jóuw beeld over God. (ik weet niet echt goed hoe ik dit moet zeggen, maar ik hoop dat het overkomt)

Trouwens Hijwel, wat een goede posting!!
God be merciful unto us, and bless us; and cause his face to shine upon us.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 20:28

Nee. Ik kan mezelf er nog niet eens van overtuigen... :?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mei 2004 21:42

Marjolein schreef:ik sluit me aan bij Yael, ik denk dat het onmogelijk is om een medemens te overtuigen van het bestaan van God. Misschien lukt het wel om te overtuigen dat er een god bestaat, maar je kan denk ik niet overtuigen van jóuw beeld over God. (ik weet niet echt goed hoe ik dit moet zeggen, maar ik hoop dat het overkomt)

Trouwens Hijwel, wat een goede posting!!

overtuigen is ook niet iets wat jij hoeft te doen, jij hoeft alleen te bewijzen dat God er is. En er op te wijzen hoe je God kan zien. (want je weet dat God zich altijd wil laten zien)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 21:44

Maar als je het afdoende weet te bewijzen overtuig je de ander ook. Dat is echter niet mogelijk. Ik denk dat je het nog het beste kunt laten zien door te laten zien in je leven waarom je gelukkiger bent door je relatie met God. Dat mensen dan zien dat God echt een liefdevolle Persoon is ofzow..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 13:15

Aragorn schreef:Maar als je het afdoende weet te bewijzen overtuig je de ander ook. Dat is echter niet mogelijk. Ik denk dat je het nog het beste kunt laten zien door te laten zien in je leven waarom je gelukkiger bent door je relatie met God. Dat mensen dan zien dat God echt een liefdevolle Persoon is ofzow..

Ik kan heel veel argumenten aanvoeren om te proberen te bewijzen dat er een stoel voor mij staat. Ik kan heel veel manieren verzinnen om die ander er te van overtuigen dat ik op die stoel zit. En dat ik er niet door heen zal zakken. Maar ik kan die persoon er zelf niet van overtuigen dat die stoel echt bestaat. Hij zal toch echt zijn ogen moeten open (op welke manier dan ook) om die stoel te kunnen zien. Als hij dan zijn ogen open doet heeft de stoel zichzelf bewezen ook de persoon. En heb ik de stoel bewezen aan de persoon.

Ik kan heel veel argumenten aanvoeren om te proberen te bewijzen dat God er is. Ik kan heel veel argumenten aanvoeren om te bewijzen dat ik op God vertrouw, en op Hem steun. En dat ik het vertrouwen op Hem nooit zal beschamen. Maar daarmee kan ik God nog niet bewijzen aan die persoon. Hij zal zelf zijn ogen moeten open doen (op welke manier dan ook) om God te kunnen zien. Als hij God zal zien, dan heeft God zichzelf bewezen aan die persoon. En heb ik God bewezen aan die persoon.

this maar een brainstorm van mij oor. Maar ik geloof voor 100% dat ik God kan bewijzen. (maar overtuig mij maar van mijn ongelijk)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 14:29

Ik ben van mening dat bewijzen een heel verkeerd woordt is in deze kwestie. Ik kan jouw niet overtuigen van je ongelijk, evenmin als jij een ongelovige God kunt bewijzen. Wel kun je het met elkaar eens worden als je allebei 'toevallig' hetzelfde ziet.

Bovendien, er zijn veel minder argumenten tegen de stelling dat er een stoel voor je staat dan dat er voor zijn. In het geval van God zijn er ongeveer evenveel voor- als tegenargumenten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 14:54

Aragorn schreef:Ik ben van mening dat bewijzen een heel verkeerd woordt is in deze kwestie. Ik kan jouw niet overtuigen van je ongelijk, evenmin als jij een ongelovige God kunt bewijzen. Wel kun je het met elkaar eens worden als je allebei 'toevallig' hetzelfde ziet.

Bovendien, er zijn veel minder argumenten tegen de stelling dat er een stoel voor je staat dan dat er voor zijn. In het geval van God zijn er ongeveer evenveel voor- als tegenargumenten.

Het gaat er niet om hoeveel arugmenten er voor of tegen zijn. Het gaat er om of die stoel bestaat. Het gaat er dus om of God bestaat. Als ik er 100% van overtuigt ben dat mijn God bestaat, en dat Hij zich altijd aan iedereen wil laten zien. Kan ik toch mensen bewijzen dat God bestaat?

ff heel kort:
Als ik iemand wijs op God, en ik zeg dat Hij zijn ogen er voor open moet doen. En hij ziet God. Dan heb ik God toch bewezen aan die persoon?
(niet dat mijn bewijzen zo belangrijk is, maar wel dat mijn Bewijs zo belangrijk is)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 14:57

Het gaat er niet om hoeveel arugmenten er voor of tegen zijn. Het gaat er om of die stoel bestaat. Het gaat er dus om of God bestaat. Als ik er 100% van overtuigt ben dat mijn God bestaat, en dat Hij zich altijd aan iedereen wil laten zien. Kan ik toch mensen bewijzen dat God bestaat?

ff heel kort:
Als ik iemand wijs op God, en ik zeg dat Hij zijn ogen er voor open moet doen. En hij ziet God. Dan heb ik God toch bewezen aan die persoon?
(niet dat mijn bewijzen zo belangrijk is, maar wel dat mijn Bewijs zo belangrijk is)[/quote]

Ik denk niet dat hoe overtuigt je ook ben van je eigen gelijk dat je niet een ongelovige zal kunnen overtuigen van het bestaan van God.
Of die stoel er nu staat of niet. Ik ben er zelf van overtuigd dat alleen de Heilige Geest kan overtuigen, en dat wij mensen wel mogen getuigen, maar dat de Heilige Geest overtuigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 15:01

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Ik ben van mening dat bewijzen een heel verkeerd woordt is in deze kwestie. Ik kan jouw niet overtuigen van je ongelijk, evenmin als jij een ongelovige God kunt bewijzen. Wel kun je het met elkaar eens worden als je allebei 'toevallig' hetzelfde ziet.

Nee, dat kun je niet. Een moslim die er 100% van overtuigt is dat zijn Allah bestaat kan jou dat toch ook niet bewijzen?

ff heel kort:

Nee, dan heb je God aangewezen.

Kben het verder eens met Yael.

Terug naar “Archief”